YZ85 mini supermoto

Thom_45SM

MF'er
10 apr 2022
34
98
Hi allemaal,
Naast m'n 2 cbr600rr ben ik ook bezig met deze yz85 om te bouwen tot mini supermoto.
Gekocht als een ?2008? met 2019 kappen yz85 van iemand die er wedstrijden mee heeft gereden. super onderhouden.
Perfecte basis voor het project.
Bouw deze puur zodat ik vaker kan oefenen met circuit rijden, dat op kartbanen hier en in Spanje.

originel wielen zijn ondertussen weg en nu bezig een setje 12" YCF wielen aan te passen zodat ik die kan gebruiken.
Naven aanpassen voor een andere lagermaat en versmallen om in de achterbrug van de YZ te passen.
Heb al een hele stapel nsf100 Dunlop slicks liggen.
Ondertussen ook vanuit Italie een 4 pot remklauw met 250mm floating schijf onderweg die ik pas kan maken op de voorkant. Dat straks in combinatie met een 17mm hoofdremcilinder gaat goed hard kunnen remmen.

Dan is het enkel nog de vering aanpassen (voorvork en achterpoot inkorten en demping aanpassen voor asfalt) en dan is de basis fiets klaar.
Oh ja, en schakel mechanisme ombouwen voor GP shift.

20231107_185346.jpg
 
Bij mij in de buurt heb je Vledderveen en Pottendijk. dat kan zoizo.
Maar staat voor nu als het goed is al een week spanje gepland met een collega die ook een mini heeft. daar kan het ongeveer op elke kartbaan die je tegenkomt :)
 
Lijkt me wel een leuke hobby, vraag me af hoe veel banen hier in het zuiden je op zou mogen.
 
Kleine update!

Paar nieuwe delen zijn binnen, de s6r/t 4 zuiger klauw is binnen, samen met de 250mm NG floating schijf en nieuwe NG achterschijf.
Nu wielen uitmeten dat ze in het midden komen en daar bussen voor draaien + adapter voor de voorklauw maken.
Ook een nieuw fris zwart stuurtje is binnen. daarvoor nog even wachten op de nieuwe rempomp en koppelingshevel.
En dan zijn de pegs aan de beurt, upside down schakelen en de vering.

20231207_151309-min(1).jpg


20231207_152319-min(1).jpg


20231126_155047-min(1).jpg


20231126_155041-min(1).jpg
 
Gaaf idee, ben benieuwd naar het resultaat! Hier ook goede herinneringen aan het pitbiken. :]Helaas is er maar een handjevol banen waar ze dit aanbieden.
 
Zo, klein stapje verder.
vaste wielbussen gemaakt, en een bracket voor de remklauw ontworpen en geprint. deze past, dus zal ik gaan cnc'en.
dan kunnen de wielen opnieuw gecoat worden met nieuwe zwarte ventielen.

Dan kan ook de vering los, voorvork uit elkaar en inkorten. wellicht de binnenpoten laten coaten. en heb al een setje HK aangepaste shim pakket voor de voorpoten.


20231227_165801.jpg
20231221_193455.jpg
 
Zo, klein stapje verder.
vaste wielbussen gemaakt, en een bracket voor de remklauw ontworpen en geprint. deze past, dus zal ik gaan cnc'en.
dan kunnen de wielen opnieuw gecoat worden met nieuwe zwarte ventielen.

Dan kan ook de vering los, voorvork uit elkaar en inkorten. wellicht de binnenpoten laten coaten. en heb al een setje HK aangepaste shim pakket voor de voorpoten.


Bekijk bijlage 1956820Bekijk bijlage 1956818
Lekker bezig💪
 
Weer even flink wat gedaan.
Frame ontlakt, een her en der wat lasjes gecontroleerd.
Nieuw rempedaal even snel in elkaar geflanst. Komt tzt een billet versie, maar voor nu kwa tijd en passen/meten doen het maar even zo. Hij zal nog wel worden gecoat samen met het frame en wielen.
Ook het gp shift mechanisme proto gemaakt. ook dit zal billet versie worden als ik zeker weet dat het functioneert. Dus voor nu houden we het bij deze versie. Half februari een week naar spanje toe met de brommer, dan zal uitwijzen als het werkt zoals ik heb bedacht.

Morgen even wat alu delen stralen waaronder de achterbrug en link systeem. dan kunnen daar de nieuwe lagers in en dan kan dat weer in elkaar.

20240106_163223.jpg


20240106_140029.jpg
 
Veel gebeurt ondertussen. moet ook, gaat aardig snel naar half februari.:]

Frame is gepoedercoat, wielen ook, achterbrug gestraald en gepolijst.
Nieuwe balhoofd lagers, blokje zit er weer in. cilinder even gestraald, gemeten en gechecked.
Voorvork had al een reiger binnenwerk, is nu ingekort, met een HK demping pakketje.
Moet alleen nog even nieuwe keerringen er in en dan kunnen de poten ook weer dicht en gemonteerd worden.
Dan een kwestie van peg risers en remklauw adapter frezen en dan is hij voor 90% klaar.

20240108_200718.jpg


20240108_220558.jpg


20240114_145642.jpg



20240114_164452.jpg


20240116_193810.jpg
 
Thanks!
Ja klopt, het frame op de achtergrond is een cr125 van m'n maat.

Hij staat eindelijk weer op de wielen!
Voorvork hebben we ingekort door de slag te beperken, veer 3cm korter gemaakt zodat die stugger wordt. daarnaast zijn de HK demp setjes erin gekomen. afgetopt met een begin waarde van +-110mm olie. voor zover we nu voelen zitten we aardig in de buurt! alleen nog een andere achterveer regelen.
en dan is het een kwestie van voorrem af monteren en wat kleine dingetjes.

Tot nu toe echt blij met hoe hij er uit is gekomen 🤩🤩

20240203_161607.jpg



20240128_122233.jpg


20240128_130605.jpg
 
Thanks!
Ja klopt, het frame op de achtergrond is een cr125 van m'n maat.

Hij staat eindelijk weer op de wielen!
Voorvork hebben we ingekort door de slag te beperken, veer 3cm korter gemaakt zodat die stugger wordt. daarnaast zijn de HK demp setjes erin gekomen. afgetopt met een begin waarde van +-110mm olie. voor zover we nu voelen zitten we aardig in de buurt! alleen nog een andere achterveer regelen.
en dan is het een kwestie van voorrem af monteren en wat kleine dingetjes.

Tot nu toe echt blij met hoe hij er uit is gekomen 🤩🤩

Bekijk bijlage 1970477


Bekijk bijlage 1970478

Bekijk bijlage 1970480
Nog wel meer, auto’s motorblokken etc.

Wel lekker bezig zo😎
 
Nog wel meer, auto’s motorblokken etc.

Wel lekker bezig zo😎
ja klopt!
ben naast de yz ook nog bezig met een cbr600rr circuit motor, heb nog een straat 600rr.
en ben een Toyota AW11 mr2 aan het restaureren en een nissan primera p10 supertourer replica aan het bouwen voor het circuit.
heb ook nog een 1986 125cc honda lead die ik na de yz weer de weg op wil krijgen voor woon werk 😅
 
Wel spannend, pas de eerste keer testen in Spanje. Als er wat mis is, ben je de pineut. :N
 
Wel spannend, pas de eerste keer testen in Spanje. Als er wat mis is, ben je de pineut. :N
opzich valt het mee.
mn collega waar ik mee heen ga heeft aantal jaar bij de kartbaan van Lucas Guerrero gewoond en jeugd opgeleid in motorracen. dus die kent wel het eea daar. + in Spanje rijdt jeugd op 85cc 2takt nog kampioenschappen. Onderdelen zijn daar makkelijker te verkrijgen dan hier nog 😅
 
  • Geweldig
Waarderingen: C4rN
Net terug van het weekje Spanje.
Wat een ervaring zo!
Op een kleine glij actie na alles heel gehouden en een setje banden af gereden.
Hebben 4 banen bezocht;
Mora d'Ebre karting. leuke kleine technische baan met hoogteverschil.
Kartodromo Lucas Guerrero. redelijk snelle vlakke baan.
Mora d'Ebre Circuit. hele gave snelle baan met hoogteverschil.
Motorland Aragon karting. Super gave snelle vloeiende baan met veel hoogte verschil.

20240220_150548.jpg
20240219_140227.jpg


20240220_140745.jpg


IMG-20240222-WA0003.jpeg


En voor m'n maat in Barcelona ook nog een CR85 minimoto opgehaald. Dus busje mooi vol zo :)

20240220_104238.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan