ketting / tandwielen schoonmaken? of niet?

CK

Die hard MF'er
10 mei 2002
904
0
Utrecht
Dag techneuten!

Gisteren was ik m`n motor aan het poetsen en was eigenlijk van plan om m`n ketting / tandwielen schoon te maken met benzine en erna weer in te vetten. Omdat het donker werd ben ik er niet aan toe gekomen.

Gelukkig maar? Want Paul zie ik net in een ander topic zeggen dat je je ketting beter niet kunt reinigen en alleen opnieuw moet smeren.

Nou twijfel ik niet aan Paul z`n vakkennis, maar vroeg me toch af wat ik nou wel kan doen? Tandwielen schoonmaken, of moet ik dat ook niet doen? Ik bedoel dus de tandjes van m`n achter tandwiel, want hier zat wel wat vuil op zag ik. Graag jullie mening / oordeel hierover :}

Alvast bedankt, Stephan.
 
Ik doe m afentoe een keer met kettingreiniger, laatste jaar denk ik 2 keer gedaan...en daarna weer goed inspuiten :) Maar ik rij alleen maar als t droog is, dus heb minder last van vuil als regenrijders enzo denk ik, dan misschien vaker :?
 
Benzine zou \'k niet gebruiken als ik jou was i.v.m. aantasten van de O-ringen.
Dan beter kero of diesel, of gewoon kettingreiniger natuurlijk.
Ik maak m\'n ketting een paar keer per jaar schoon met kettingreiniger, zeker niet altijd voor ik \'m smeer, maar alleen als \'ie echt smerig begint te worden.

Misschien is \'t onzin, maar ik heb \'t idee dat de kettingspray niet meer op de juiste plaatsen kan komen als de ketting echt te smerig is.
 
Zoekfunctie!! Zijn al diverse topics over.

Samenvatting: schoonmaken met een GESCHIKT (!!) middel kan gerust, zoals bijv. S100 Kettingreiniger of een soortgelijk product van een ander merk.

LET OP met WD40 en benzineproducten, want je kan de O-ringen van je ketting met die oplosmiddelen beschadigen!! Vooral WD40, niet doen... WD40 bevat veel weekmakers, staat ook op de verpakking, is voor METAAL!
Je ketting wordt zeker wel mooi schoon maar je doet meer kwaad dan goed.
Ik heb persoonlijk het idee dat schoonmaken bij normaal straatgebruik (zonder idioot veel zand) niet echt zinnig is, alleen om je ketting MOOIER te krijgen. Voor de levensduur van je ketting doet het volgens mij niet veel. Goed smeren en niet droog laten lopen.
Let wel op als je hem schoonmaakt, hij een stuk gevoeliger is voor corrosie en helemaal in deze tijd met pekel.

Grtzz HagaSan.
 
Let op, het is héél erg simpel..........
Als je een stukje hard rijdt (+/- 180 km/h), dan kun je je wel voorstellen hoe hard die ketting \"de hoek omgaat\" bij het voortandwiel, en welke \"G\" krachten daarop komen.
Nu kun je je dus ook wel voorstellen hoeveel (grof) vuil er nog op die ketting blijft plakken, niks dus.....
Er blijft dus altijd het fijne vuil achter op de ketting, dat wat aan het vet stevig vast blijft zitten.
Als men de ketting nu reinigt, dan lost dat vet op, en komen de kleine vuildeeltjes weer los, ze hebben nu een uitstekende vloeibare drager om overal waar het maar enigszins kan tussen te vloeien.
Als er ook maar ergens een piepklein beschadigingetje in je \"O\" ring zit, komt daar het ontvettend reinigingsmiddel + het fijne vuil te zitten, waardoor je ketting daar extra snel slijt.
En iedereen weet, een ketting is net zo sterk als de zwakste schakel.

Niet reinigen dus, wél op tijd smeren.

Paul.
 
men vorig setje ging 30.000km mee, wel op mijn vorige motor, een GS500E, maar daar reed ik wel altijd stevig mee door, om (max) 500km smeren die handel, en alles is volgens mij in orde. Heb daar ook belachelijke dingen mee gedaan zoals in opgebroken straten wat gaan dabben en dergelijke (je bent 18 en je wilt wat), maar de ketting heeft het toch 30.000km uitgehouden, en de garagist (Vanderheyden Motors in Kontich) wist te zeggen dat dat een normale leeftijd is voor een set, dus... GEWOON ENKEL SMEREN, wel regelmatig!
 
Het is goed voor het behoud je ketting/tandwielen om ze met een zekere regelmaat schoon te maken. Je moet als je gaat reinigen met benzine wel ff oppassen dat je geen O-ring ketting hebt anders gaat die ringen naar de klote. Daarna weer lekker aan de binnenkant in vetten (door het rijden slaat het vet toch wel naar buiten en van de buitenkant slingert het alleen maar af.
 
Het is goed voor het behoud je ketting/tandwielen om ze met een zekere regelmaat schoon te maken. Je moet als je gaat reinigen met benzine wel ff oppassen dat je geen O-ring ketting hebt anders gaat die ringen naar de klote. Daarna weer lekker aan de binnenkant in vetten (door het rijden slaat het vet toch wel naar buiten en van de buitenkant slingert het alleen maar af.

ZUCHT........ \ '(
 
Ik heb mn ketting één keer goed schoongemaakt met silicone spray en er daarna dry-lube van Bel-Ray opgezet.
Nu heb ik geen last meer van rondslingerend vet en zooi op mn achterwiel,brug en kuipwerk.
En als ie vies is met een droge lap poetsen of ff licht met de hoge druk reiniger eroverheen \"waaien\" en hij is weer blinkend zilver!
 
heb liever een vette ketting als een blinkende ketting, oftewel

ik maak de ketting(o-ring) niet schoon, maar smeer wel lekkuhr :P
ketting zie je bij mij dus ook altijd onder het vet, en zonder roest :P
 
Ik doe het zo :
Ik spuit de ketting (te)goed in als ik terug kom van een rit
en voor ik ga rijden trek ik de ketting ff door een doekje.
Ik sla dan 2 vliegen in een klap
-het vuil is eraf.
-en het overtollige kettingvet zit nu op de doek en niet op mijn A band.
en bij elke motorolie verversing ff alle schakles controleren en kapje eraf bij voortandwiel om daar de rommel uit te halen .
 
Laatst bewerkt:
vandaag heb ik m`n ketting met het ketting smeermiddel flink ingevet en al het oude vuil met een doek eraf geveegd, wel m`n achtertandwiel ff al m`n tandjes gepoetst ( je moet toch wat doen :) )

Het resultaat:

r6_schoon_4.jpg
 
vandaag heb ik m`n ketting met het ketting smeermiddel flink ingevet en al het oude vuil met een doek eraf geveegd, wel m`n achtertandwiel ff al m`n tandjes gepoetst ( je moet toch wat doen :) )

Het resultaat:

(Afbeelding)

Mag ik mijn brommert ook ff langs brengen?
smeer ik um daarna wel weer in ut vet.

Ro, die um graag lekker vet heeft.
 
he hallo ik las je berichtje. Je kunt je ketting ook uit koken met olie in een oude frituur pan. Dit werkt perfect. Op deze manier komt de olie tot in de diepste ruimtes en wordt hij echt heeeeeelemaal perfect prima gesmeerd.
:9 :r ;( :) }) :] '( 8-) :+ :} ;) :9~ *D :P :( |( :z :Z :? O-) :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan