Kleine verbouwing cockpit CBR 600 F

CBR600TON

Die hard MF'er
3 jan 2006
314
0
Almere
Ik ben de afgelopen weken bezig geweest om mijn cockpit van een CBR 600 F uit 97 wat aan te passen.

Waarom !!....origineel is de toerenteller wit en zijn de temp en km teller zwart.

Je kunt er stikkers voor kopen bij deltagfx.com....maar voor mijn bouwjaar haden ze niets...dus maar zelf maken

Origineel (foto)

Tellerorg.jpg
 
Heerlijk Ton,

Gelukkig snap ik het wel :D
ff een vraagje aan jou misschien dat jij het weet. Ik heb zelf een CBR 900RR uit 96. Als ik jou schema toe pas, is het ergste wat denk ik kan gebeuren dat er iets meer of iets minder pulsen komen doordat mijn band groter of kleiner is. De pulsen uit het blok zullen toch wel even veel zijn ??


das een goeie...die bandenmaat zou ik me niet druk over maken....ik zit er zelf aan te denken om ipv 1 puls per omwenteling er 2 aan de DGI aan te bieden...reageert ie alleen maar sneller bij overschakelen...hij krijgt dan eerder pulsen binnen

Die pulsen uit je speedsensor is makelijk na te meten...zet em op de bok....das al moeilijk bij een rr...die heeft dat niet geloof ik...maakt niets uit..markeer je achterwiel met stukje tape....meet op je cockpit tussen massa en km teller signaal de spanning (contact slot aan..motor uit..niet draaiende motor)....moet of nul of 5 volt zijn....langzaam wiel draaien en je ziet de v meter van 0 naar 5 v gaan...tel hoe vaak...totdat tape weer beneden is (1 omw)...is dit ongeveer tussen 60 en 70 dan kun je mijn schema toepassen....bij meer of minder...meer of minder delen zou ik zeggen


de biketronix is gebouwd met toerental en sensor en verwacht ongeveer 1 puls per omw...ipv 64...dat is de insteek...heel kritisch zal dit niet zijn denk ik....maar 1500 pulsen bij 120km/h daar gaat ie problemen mee krijgen denk ik....trouwens het relais kan dit niet aan.


resume...ik denk dat de pulsen hoeveelheid en spanningsniveau hetzelfde zullen zijn....maar zou dit wel controleren...en die bandenmaat...is het minste probleem...zelfs geen probleem......
 
Heerlijk Ton,

Gelukkig snap ik het wel :D
ff een vraagje aan jou misschien dat jij het weet. Ik heb zelf een CBR 900RR uit 96. Als ik jou schema toe pas, is het ergste wat denk ik kan gebeuren dat er iets meer of iets minder pulsen komen doordat mijn band groter of kleiner is. De pulsen uit het blok zullen toch wel even veel zijn ??



o ja..ik zou effe wachten met maken........in mijn proefopstelling werkt het...op de motor moet ik nog gaan testen...als het goed werkt...meld ik dit en word het schema definitief......
 
o ja..ik zou effe wachten met maken........in mijn proefopstelling werkt het...op de motor moet ik nog gaan testen...als het goed werkt...meld ik dit en word het schema definitief......

Ik zal zeker wachten op jouw resultaten.. BEter in 1 keer goed doen en wat langer bezig zijn dan het 1 keer fout doen en de boel opblazen! :D

De rr op de bok is inderdaad niet het makkelijkst maar het kan wel.
Om het aantal pulsen te meten kan ik denk ik ook wel gewoon een 5v lampje nemen :) gaat ie aan :) 1 puls :P

Daarnaast het aloude gezegde Meten is Weten!! :D
 
Ik zal zeker wachten op jouw resultaten.. BEter in 1 keer goed doen en wat langer bezig zijn dan het 1 keer fout doen en de boel opblazen! :D

De rr op de bok is inderdaad niet het makkelijkst maar het kan wel.
Om het aantal pulsen te meten kan ik denk ik ook wel gewoon een 5v lampje nemen :) gaat ie aan :) 1 puls :P

Daarnaast het aloude gezegde Meten is Weten!! :D

voorzichtig....lampje verbruikt veel stroom...ledje met weerstand is dan beter...voordat je de speedsensor opblaast....speedsensor word gevoed met 12 v en er komt uiteindelijk maar 5 v puls uit..zit dus electronica in speedsensor...ik heb het gewoon met een multimeter gedaan...werkt perfect


suc6


check anders je manual
 
voorzichtig....lampje verbruikt veel stroom...ledje met weerstand is dan beter...voordat je de speedsensor opblaast....speedsensor word gevoed met 12 v en er komt uiteindelijk maar 5 v puls uit..zit dus electronica in speedsensor...ik heb het gewoon met een multimeter gedaan...werkt perfect


suc6


check anders je manual

We gebruiken de multimeter wel :D
Voorzichtigheid boven alles..

Heb bovendien mijn naaldjes van de meters af kunnen krijgen.. Dus das een goed begin :)
 
Zondag mijn schema gebouwd en getest op de motor....gaat op zich goed.
Daarna duur test en maximale frequentie test.....en daar ging het fout.
De 2n28 gaat bij freq boven 400 Hz in elkaar storten...sajit.

Alles geprobeerd...lukte niet.....van mijn princiepe af om te ontkoppelen en gewone transistors gebruikt...en da gaat goed....niets word warm en de signalen zijn perfect...deze nu op print gebouwd en ga het van de week testen en inbouwen.


hier het nieuwe schema

deler.jpg


ander schema verwijderd

je hoort als het goed werkt
 
Laatst bewerkt:
Zo ik ben er uit....vanmorgen even getest maar werkte niet (had deler eruit gehaald om te kijken of die ook met 64 pulsen per omwenteling werkt).

Eerst dan maar naar de motorbeurs...erg leuk

Bij terugkomst meteen weer aan de slag.
Dus deler erin en ipv reedrelais een 4016 (schakelaar die je electronisch kunt controleren) en dit werkt....even aangesloten en 3 versnelingen ingeleerd en dat gaat ook goed....

Hopen dat we het weekend mooi weer hebben dan kan ik rijden om een betere indruk te krijgen.

Hier het schema zonder reedrelais...dus geen mechanische onderdelen meer.

idee3.jpg
 
vandaag stukje gereden...dgi proberen in te leren maar dat ging niet goed.....effe terug naar het begin.....morgen even aansluiten zonder interface met origineel magneetje om te kijken of het wel goed werkt en dan weer verder.

Denk dat ie ergens stoorpulsen oppakt.......word vervolgd...tis nog geen zomer dus tijd zat
 
Terug van weggeweest, nogal druk geweest, maar er was hulp van anderen dus:

Ton is druk geweest voor mij :} :}

Een mooi masker gemaakt, past precies *O*

Was maar 3 uurtjes werk, Ton doet dat graag voor iedereen, mail hem maar _O- _O-

masker.jpg


Gemaakt van epoxy en mooi dun, deze deze week even gronden en dan mat zwart verfen.

Zie je niks meer tussen de tellers door.

Vast even aan het spelen geweest met de ledjes die nu mooi van boven schijnen:

temp.jpg


Hier zitten de 3 leds boven de temp meter, veel licht (ze gaan per 3, denk dat ik hier geen leds ga plaatsen.

toeren.jpg


Hier zitten er 3 naast de toerenteller, dat geeft een mooi licht.

Denk dat ik aan beide kanten 3 of 6 leds ga plaatsen, ga wel experimenteren.

Eerst maar even het masker zwart schilderen, dan heb ik ook een beter idee voor de lichtsterkte van de leds.

Ziet er mooi uit, die wijzers glimmen helemaal, jammer dat je dat niet goed ziet op de foto, echt porno 8-) in het eggie.
 
erg mooi....wie heeft dat gemaakt...moet iemand met liefde voor de motor zijn...en met veel geduld en precisie...en een goed oog voor detail.....en veel vrij tijd..of een goede baas......

is het een bekende ?? _O- _O- _O-
 
Ik heb de afgelopen dagen een mal gemaakt om de sensor van de DGI te kunnen monteren. Ik vond een mooie plek op het achterwiel. Mooi weggewerkt. Moet alleen nu de draad verlengen naar de cockpit.

Hier moest het komen

sense3.jpg


Eerst wat materialen bij elkaar geraapt (wie wat bewaard heeft wat)

sens1.jpg


Na wat zagen boren en vijlen moest het zo ongeveer worden

sens2.jpg


Het magneetje vastgelijmd

sense4.jpg


Groot gat boren

sense5.jpg


Bijna klaar....hier de geborstelde uitvoering

sense6.jpg


De gepolijste uitvoering

sense7.jpg


Even controleren of die goed gealigned is

sense8.jpg


En het eindresultaat met sensor in de zwarte kit...kan het gaan drogen

sense9.jpg


Nu de draden nog....
 
Vandaag de kabel gemaakt en verwerkt in de motor.
Dus voor de 6e keer de kuipen eraf.....en dan blijft er niet veel over.

rr1.JPG


Valt opzich wel mee....zijn een bakje vol met schroeven en je bent klaar

rr2.JPG


Cockpit mee naar boven....sensor mee en daar een stecker verbinding gemaakt en de draad verlengd.

rr3.JPG


Contrastecker verbinding gemonteerd op de achterzijde van de cockpit

rr4.JPG


Dan het geheel...rood is +12V.... grijs is massa.....blauw is puls toerenteller
2maal zwart naar sensor en oranje als inleerdraad....


rr5.JPG


Hup naar buiten en de draad wegwerken...de cockpitzijde met extra lengte....

rr6.JPG


via en parallel aan de remleiding naar voren

rr7.JPG


En gezien vanuit de sensor...draad gaat naar binnenzijde achterbrug

rr8.JPG



en nu verder met de cockpit....
 
Ook weer verder gegaan:

Even met de LED's aan de gang geweest:

Even een strookje van 3 Led's erin gelijmd.

led_1.jpg


Ging niet echt makkelijk, op aanraden van een vriend een hobbylijmpistool van Bison gekocht bij de Gamma.

Nog een 10 euries, gaat idd een stuk beter, lijmen en vast. *O*

led_2.jpg


Nu even een begin gemaakt met 3 setjes van 3 leds en deze strategisch op gesteld in het buitenmasker van de cockpit.

Ze zitten perfect vast met dat lijmpistool en je kunt de draden ook goed vast zetten. (wel een zooitje geworden, maar dat ziet toch niemand en het gaat geen kant op)

Soort van overtrek papier er op geplakt (lijm gewoon over de leds is helder) voor een betere verdeling van het licht.
In het midden 3 lagen gedaan omdat die 3 leds dicht op de tellers zitten

led_3.jpg


Testen maar:

led_4.jpg



Dit is toch porno......

led_5.jpg


Heb hier even de cockpit schuin gehouden, je ziet hier goed dat je tussen de tellers door kunt kijken.

Hier komt het masker nog tussen, gaan we nog mee aan de gang.

led_6.jpg


Plaatje in daglicht, dit is ruim voldoende 9 LEds.

Nu eerst het masker schilderen (eerst kunstofprimer en daarna mat zwart)

Dat duurt even, wanneer dat klaar is kan ik de kleur en helderheid goed in het donker bekijken en dan gaan afregelen.

Ik denk sowieso dat de middelste 3 leds nog zwakker moeten.

Zo, weer een stuk verder, het einde komt in zicht.

Bijna weer tijd voor :] :]
 
Hmmmm, lijkt anders op de foto, komt door de belichting.

Hij is in het echt best wel fel vind, ik, kom maar eens langs kun je het zien.

Maar kan zo gebeuren, LEDS zat :X

Ben toch met het masker bezig, ligt nu te drogen van de eerste primerlaag.

18 uur wachten.... |( :z
 
Ok, ben zelf ook weer ff bezig geweest:

full


Ik heb drie ledjes aangesloten per fitting. Alleen de - en de + omgedraaid bij de bovenste 3.
Nadat ik die had omgewisseld was er sluiting en knalde m'n 15A zekering eruit.. :X

De verlichting lijkt me iig voldoende, nu nog de plaatjes eroverheen, en dan kunnen we :] :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan