XTZ 750 Super Tenere

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hier de spanningsregelaar + beugel:
ygymx6.jpg

ygymxq.jpg
 
@ RO :

Wat krijgen we nu: :o
Is dat jouw ST die op marktplaats te koop staat ? :?
Moet haast wel: kleur klopt, woonplaats ook en idd:
een stukkende CDI (dankzij jou weet ik hoe íe er van binnen uit ziet) _O-
en stroomregelaar.

Hamvraag: wat gaat het straks worden ? :] :] :] :] :]

Snel weer es een toertje ? *O*
 
@ hanzepenz...

Ja, ik heb mijn oog laten vallen op een KTM. Tja...je kent me. De laatste paar keren goed in het zand lopen vroeten zegmaar. Hey, ik vraag 1450,- en men moet het er maar mee doen. Een beetje opknapbeurt doet dat ding wonderen, das wel weer het leuke aan zo'n Super.. (alleen ik heb er geen zin an zegmaar)

Met jou alles goed verders? Je was er ook snel bij. Ik had hem nog geen 2 sec geplaatst op het internet en jij zag hem al. (Ben je weer aan het hengelen? ;) ) Nou, we spreken elkaar.

Ooh, ik ga overigens eens heerlijk op vakantie naar Boracay, Filipijnen. Mijn neef uit Manila rijdt daar een KTM en jaaah...ik was al verkocht vorig jaar door o.a. Noppie, Speed en de rest. De super blijft wel een plekkie houden en misschien hou ik hem ook wel, hij hoeft in iedergeval niet met spoed weg ofzo. Vanmiddag kwam er iemand kijken, die vond hem er niet uitzien..tja zeg ik..beetje lopen raggen in het zand :] :] ..maar ik heb er geen problemen mee. (ook niet met een loshangende cdi) ;) mot alleen nu ff weer een nwe zekering plaatsen. Bij het starten had ik de verkeerde pool aangesloten op de accu.. :? :X

Niets aan de hand hoor...

Nou ik ga er weer van tussen, nogal drukjes heb ik het..C U
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal !

Ik heb een vraagje, en aangezien hier een hoop knappe koppen zitten als het gaat om de Tenere denk ik dat jullie mijn vraag misschien wel kunnen beantwoorden.

Kan iemand mij vertellen of de versnellingsbak van een XT600 overeen komt met die van een XTZ 750 ? Die van mij heeft namelijk een kapotte 3e versnelling, en die tandwielen moeten vervangen worden... Iemand heeft tegen mij gezegd dat hij me kon helpen omdat hij een XT600 blok had liggen. Omdat ik dit niet zeker weet, zou het mooi zijn als iemand dit verhaal kan bevestigen voordat ik met hem in zee ga.

Alvast bedankt voor eventuele reacties ! :}

Danny
 
Ik heb zoals bekend de voorveren vervangen door WP. Op verzoek dan hier een korte how to...
1. voorwiel los van de grond.
2. voorwiel + spatbord + remklauwen demonteren.
3. bouten los die de poten in de bovenste kroonplaat klemmen.
4. "doppen" bovenin de poten losdraaien (nog niet verwijderen!)
5. bouten los die de poten in de onderste kroonplaat klemmen.
6. nu kun je de poten er zo uittrekken.
De motor staat er dan nu ongeveer zo bij:
y4vh0g.jpg

7. eerst even de rubber hoezen eraf en de poten schoonmaken om te voorkomen dat je vuil tegen je keerringen aan gaat duwen bij het indrukken van de poot.
8. "doppen" bovenin de poten er uitdraaien, dit kun je het beste doen met een ratel (dop 22) zodat je er druk op kunt houden tijdens het losdraaien, de veren drukken hier namelijk tegenaan.
9. bussen en veren eruit en de olie er uitgieten, even een paar keer de binnenpoot in de buitenpoot drukken zodat de olie er allemaal uitkomt.
y4vh0h.jpg


*Als je het helemaal goed wilt doen gooi je er vast wat van je nieuwe olie in en uit zodat datgene dat achterblijft.... nouja dat snappie wel.

*wat opviel was dat de originele veren een aardig stuk korter zijn als de WP. Dit komt door de busjes die bij de originele veren het bovenste deel opvullen.
Baffo had hier al een foto van op z'n site staan.

10. Druk nu de poten zo ver als kan in elkaar en zorg dat je iets hebt dat je als peilstokje kunt gebruiken. *ik had een ty-wrap gemerkt als peilstok*
11. er moet olie gevuld worden tot, (in ons geval) 180 mm vanaf de bovenkant.
12. trek de poten weer zo lang mogelijk en laat voorzichtig de veren er in zakken.
13. rubber hoezen er weer om en de "doppen" er weer in, ook nu weer met de ratel om wat druk uit te kunnen oefenen tijdens het vastdraaien. Pas helemaal vastdraaien als je de poten weer in de motor hebt geplaatst is makkelijker.

Nu kan het hele zaakje weer in elkaar gezet worden. Hierbij ook nu weer de juiste volgorde aanhouden. Als de poten er ver genoeg inzitten draai je eerst de bouten van de onderste kroonplaat vast, dan de doppen bovenin de poten en als laatste de bouten in de bovenste kroonplaat.
Om het helemaal af te maken draai je de bouten van de onderste kroonplaat weer even los en plaats het wiel vast zonder dit echt vast te zetten. Ook de remklauwen kun je weer vastzetten. Nu heb je dus de bovenste kroonplaatbouten vast en de onderste los. Door nu een paar keer de voorkant in te veren gaat alles vrijwillig in de juiste positie zitten en wordt er niets geforceerd. Onderste kroonplaatbouten vast, spatbord erop en klaar is kees of piet of klaas.......

ff voor de duidelijkheid het een en ander ge-edit
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal !

Ik heb een vraagje, en aangezien hier een hoop knappe koppen zitten als het gaat om de Tenere denk ik dat jullie mijn vraag misschien wel kunnen beantwoorden.

Kan iemand mij vertellen of de versnellingsbak van een XT600 overeen komt met die van een XTZ 750 ? Die van mij heeft namelijk een kapotte 3e versnelling, en die tandwielen moeten vervangen worden... Iemand heeft tegen mij gezegd dat hij me kon helpen omdat hij een XT600 blok had liggen. Omdat ik dit niet zeker weet, zou het mooi zijn als iemand dit verhaal kan bevestigen voordat ik met hem in zee ga.

Alvast bedankt voor eventuele reacties ! :}

Danny

Ik wil weten wie die knakker is die dat zegt... :(
Ik heb hier even t fiche van de XT600 2KF en de XTZ750 3LD naast elkaar gehouden en alleen al t aantal tandjes komt niet overeen, laat staan evt andere kenmerken (diameter as breedte tandwielen etc). En zijn de internals van zowat alle XT/TT 600's identiek.
Je kunt t zelf ook even bekijken door t fiche vd XTZ750 hier te downloaden http://www.supertenere.co.uk/downloads/manuals.html en op http://www.yamaha-motor.com/sport/parts/home.aspx (geen login nodig) die van de 600 te bekijken.
Dus die knakker kun je links laten liggen, voortaan, met alles... :Y
 
@Drees: Als je de bovenste doppen losdraait terwijl de bovenste kroonplaatbouten nog vastzitten maak je je binnenpoten ovaal, dus eerst bovenste krooonplaatbouten los, dan de dop los (iid niet helemaal eraf). Zo ook bij t vastzetten, onderste kroonplaat bouten vastzetten zodat de binnenpoten niet meer kunnen draaien, dan de doppen erin/vastzetten, dan pas de bovenste kroonplaatbouten vast.
En eigenlijk is dat ook niet helemaal goed, de boel moet nl ook een beetje setten, dus bovenste kroonplaatbouten vast, voorwiel as handvast, paar keer rem inknijpen en voorvork induwen, dan pas alle bouten vastzetten.
 
Laatst bewerkt:
@Drees: Als je de bovenste doppen losdraait terwijl de bovenste kroonplaatbouten nog vastzitten maak je je binnenpoten ovaal, dus eerst bovenste krooonplaatbouten los, dan de dop los (iid niet helemaal eraf).
:? Dat staat er toch ook?
3. bouten los die de poten in de kroonplaat klemmen.
4. "doppen" bovenin de poten losdraaien (nog niet verwijderen!)
5. bouten los die nu nog de poten vastklemmen.

Zo ook bij t vastzetten, onderste kroonplaat bouten vastzetten zodat de binnenpoten niet meer kunnen draaien, dan de doppen erin/vastzetten, dan pas de bovenste kroonplaatbouten vast.
En eigenlijk is dat ook niet helemaal goed, de boel moet nl ook een beetje setten, dus bovenste kroonplaatbouten vast, voorwiel as handvast, paar keer rem inknijpen en voorvork induwen, dan pas alle bouten vastzetten.

ok, maar hoe "set" zich dat dan want die wielas los maakt toch niet zo heel veel uit. Het onderste deel van de poten "draait" toch onafhankelijk van de binnenpoten die je bovenin nog los laat. Of moet de kroonplaat zelf eigenlijk ook los, had ik wel maar dat had een andere reden, ik had niet het idee dat dat hiervoor noodzakelijk was.
 
Laatst bewerkt:
@ RO:

Alles goed hier, als je van je ST af wil zou ik
ff op zoek gaan naar een CDI, die worden soms cheapie
aangeboden ( EU 100,00 )
Wellicht dat je m dan makkelijker verkoopt.
( nieuw zijn ze niet te betalen )

En ja OVERLOPER :+
Zo'n KTM wil ik ook wel, zou toch m'n ST missen,
dus houden en als project weer opknappen.

Hou wel rekening met, behalve de aanschafkosten :o
, je onderhoudskosten (wat de ktEMMERS ook zeggen)
Volgens mij ben jij niet zo precies (no offence)
en een superblok is wat vergevingsgezinder met achterstallig
onderhoud (als je er genoeg olie in doet_ O-) dan zo'n
raspaardje.

Ga je trouwens voor de 2 of de 1 cilinder ?

Je hebt m'n mailadres, dan hoeven we het forum niet vol te schrijven O-)

Greetz, H :]
 
:? Dat staat er toch ook?
Nee punt 3 zegt dat niet specifiek, die zegt eigenlijk alle kroonplaatbouten los, onder en boven omdat t niet is gespecificeerd
ok, maar hoe "set" zich dat dan want die wielas los maakt toch niet zo heel veel uit. Het onderste deel van de poten "draait" toch onafhankelijk van de binnenpoten die je bovenin nog los laat. Of moet de kroonplaat zelf eigenlijk ook los, had ik wel maar dat had een andere reden, ik had niet het idee dat dat hiervoor noodzakelijk was.
Ik schrijf toch onderste kroonplaat los, wielas los (evt spatbord los en evt vorkstabilizer)
 
Hartstikke bedankt! Was het een moeilijke klus? Hoe lang deed je er over?

Het viel mij heel erg mee. Ik heb het echt op m'n gemakkie :Z gedaan (het was toch te glad om te rijden) en heb het dan ook over 2 middagjes uitgesmeerd, als je haast hebt lukt het wel met een paar uurtjes gok ik zo :+
 
Hey Baffo !

Je had idd gelijk... helaas natuurlijk, want nu heb ik nog steeds geen tandwielen. Weet jij toevallig nog wat om aan die tandwielen te komen ? Misschien die van een TDM 850 ? Is dat blok niet hetzelfde ? Hij past wel op het frame volgens mij...

Hoi,
Dan.
 
@ Drees: Renthal Handlebar en Acerbis hand guards zijn inmiddels in mijn bezit *O* Zondag ff opgehaald.
Toch niet nieuw, jaartje gebruikt maar ziet er goed uit. Hij is iig niet krom (ook niet onbelangrijk :Y )

De hand guards zijn alu versterkt, best handig in de file... ;)

nog bedankt voor de tip he...
 
Je had idd gelijk... helaas natuurlijk, want nu heb ik nog steeds geen tandwielen. Weet jij toevallig nog wat om aan die tandwielen te komen ? Misschien die van een TDM 850 ? Is dat blok niet hetzelfde ? Hij past wel op het frame volgens mij...

Ja ik denk dat je die van een TDM wel makkelijker kunt gebruiken idd, zelfs die van een 270 graden krukas zou kunnen, maar wrom niet gewoon zoeken naar die van een XTZ dan? TDM is wel in de US verkocht (XTZ niet)dus bestelnummers/tandjes kun je ook zelf nakijken op die yammie site
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan