Mijn brikkige klassieker: Honda VFR400R NC30

De Honda VFR400R NC30 is:

  • Een klassiek Brik

    Stemmen: 2 16,7%
  • Een brikkige Klassieker

    Stemmen: 0 0,0%
  • Alleen mooi in de originele kleuren ;)

    Stemmen: 10 83,3%

  • Totaal aantal stemmers
    12
Tja het blijft een dure hobby ;( ;( ;(

Ik heb net van CMS ontvangen een nieuw luchtfilter, 2 setjes voorvorkeerringen met stofkapjes en 2 schroeven voor het kuipwerk van de buddy. Resultaat: ff € 104,00 armer.

Maar ja hadden we maar een andere hobby uit moeten kiezen. :Y *O* *O*
 
Ik vind't juist meevallen! Een zuiger kost ongeveer hetzelfde als een zuigerverenset. Het duurste spul (drijfstangen + nokkenas) heb ik gelukkig al/nog ;)
 
Dan maar ff copy-pasten wat er verloren is gegaan:

After removing the valve cover, i grabbed a piece of cartboard and punched some holes in the same way the bolts are located on top of the head. This way, i'd know for sure i'll use the same bolt for each hole
HPIM0355.JPG


As you can clearly see some differ in lenght and size:
HPIM0357.JPG


Removing the camshafts:
HPIM0359.JPG

HPIM0363.JPG


Removing the gears:
HPIM0368.JPG


I didn't want to disassemble the head right now, so i tie-wrapped the rocker arms so i don't run the risk of losing some shims:
HPIM0369.JPG


After this, the head could be removed:
HPIM0375.JPG

HPIM0378.JPG


Dunno about these pistons, how do they look?
HPIM0376.JPG

HPIM0377.JPG


The engine suffered from a worn out (read: totally destroyed) big-end bearing before i got it, so i'm in the process of disassembling, cleaning, checking and replacing every bit of it..

To see ALL the pics, take a look at my album:

prozaq.demon.nl/gallery2/v/NC30/frontcyl/

After having payed a visit to the holy tarmac that we call the "Nordschleife" i somehow got inspired again to do some work on my NC30..

For starters, some essentials:
HPIM0503.JPG


For some time now i've been pondering, but now i'm sure: The previous owner of my NC30 was a shareholder of Hylomar stocks.

The ignition coils:
HPIM0506.JPG


So i remember the right order of the gasket rings:
HPIM0510.JPG


I couldn't properly pull off the cable, so i just removed the sensor:
HPIM0511.JPG


The whole deal:
HPIM0512.JPG


I knew that old sock would come in handy..
HPIM0513.JPG


Look what just fell off!!
HPIM0515.JPG


next bits & pieces:
HPIM0527.JPG


F#CKIN *Censored*ERS have gone before they.. :(
HPIM0528.JPG


Oilpump:
HPIM0529.JPG


No Oilpump:
HPIM0532.JPG


Again, some anal what-screw-belongs-where kinda stuff:
HPIM0538.JPG


Just to give you an idea how the guy that tries to steal one of my bikes will end up:
HPIM0539.JPG


And this is where i can easily seperate the flesh from his bones:
HPIM0519.JPG


Well.. and again.. one step further to seperating the crankhalves. Tomorrow i'll try to order one of those fancy clutch tools, think i'll just bleed once and get some decent OEM stuff, instead of trying to make one myself. (anyway, thanks to all of you guys for offering me documentation!)

In the meanwhile, i'll try to figure out a 'rotor holding tool' as suggested by mr. haynes.

As usual, more pics can be seen in my album

My oilpump:
HPIM0540.JPG


Again, traces of the bigend-shell:
HPIM0541.JPG


Why is the left nut always lower, ergh.. i mean longer?
HPIM0543.JPG


insides:
HPIM0544.JPG


dirty parts:
HPIM0545.JPG


my precious..
HPIM0546.JPG


clean parts:
HPIM0547.JPG


damage done to the inner rotor:
HPIM0548.JPG


there's even traces of bronze pressed in the outer rotor:
HPIM0549.JPG


outer rotor outside:
HPIM0551.JPG


yeah baby!
HPIM0553.JPG


hmz.. should this look this worn?
HPIM0554.JPG


tag'm and bag'm:
HPIM0555.JPG
 
Mag ik deze oliepomp trouwens als end-of-life beschouwen? B|

Niet alleen zijn de bigend-resten duidelijk ingeslagen in de beide rotors, de slijtage aan het oliepomphuis noem ik toch wel vrij excessief. De buitenkant van m'n buitenste rotor ziet er zelfs rotter uit dan 'het slechte voorbeeld' uit m'n haynes.. -O-

Desondanks is de speling niet zorgwekkend, krijg nauwelijks een 0.15mm voelermaatje ertussen! Maar die krassen.. vooral de zijkant..
 
big-ass bolt, M20x1.5 100mm. (Always wanted to have one of those..) EUR 4,50
HPIM0566.JPG


I'm not going to tell how i managed to block the rotor, but i can unveil it had something to do with a large piece of wood, 2 phat screws and.. a shrubbery:
HPIM0567.JPG


Now, this is the point where our large big-ass bolt comes into play:
HPIM0568.JPG


Kinda intimidating, isn't it? Suddenly you don't feel so butch anymore now, do you?
HPIM0569.JPG


I screwed my bolt all the way up the dark hole (like i'm used to..) and tapped it out softly using a rubber hammer, evenly screwing it in, and tapping carefully. Eventually, the rotor wil loosen:
HPIM0570.JPG


At this point the rotor is stil being held in place by the magnectic forces from it's internals:
HPIM0571.JPG


Eventually, the gravity will win and the big-ass bolt shall rule amongst the citizens of your workshop one more time..
HPIM0572.JPG


The rotor, which seems to be drowned in gravy juice:
HPIM0573.JPG


Hylomar all over again:
HPIM0574.JPG


Rotor backside:
HPIM0575.JPG


One step further to the next:
HPIM0576.JPG
 
Prachtig topic! :9~ :9~ Doet me toch sterk aan een ander topic denken..... Maar het ziet er naar uit dat je nog heel wat werk hebt! Tjeemig de peemig, dit blok heeft echt geleden. Die oliepomp zou ik inderdaad als overleden beschouwen, ik denk dat je erg veel drukverlies hebt door de vele diepe groeven. Op de foto's van de cilinders zag ik dat deze ook niet echt fris meer zijn, is dit nog te herstellen? Of zijn ze misschien al opgeboord naar een overmaat? In ieder geval: SUCCES !! :}
 
je ben lekker bezig zo, gelukkig is mijn blokje er wat beter aan toe.
ik ga maar wel me koppakkingen doen de rest laat ik lekker dicht zitten.
aan mijn blok is nog nooit gekloot alle originele pakkingen zitten er nog tussen en geen vloeibare troep, koppeling ziet er ook nog goed uit.

had dit topic nog niet eerder gezien zal het blijven volgen
:9
 
Prachtig topic! :9~ :9~ Doet me toch sterk aan een ander topic denken..... Maar het ziet er naar uit dat je nog heel wat werk hebt! Tjeemig de peemig, dit blok heeft echt geleden. Die oliepomp zou ik inderdaad als overleden beschouwen, ik denk dat je erg veel drukverlies hebt door de vele diepe groeven. Op de foto's van de cilinders zag ik dat deze ook niet echt fris meer zijn, is dit nog te herstellen? Of zijn ze misschien al opgeboord naar een overmaat? In ieder geval: SUCCES !! :}
_P_ says

Hou voorlopig maar even http://prozaq.demon.nl in de gaten voor updates want hier zal het iets rustiger worden.. ;)

nieuwe (gebruikte) oliepomp is besteld, zal over een week of 2 binnen zijn. Kon geen prijs voor een nieuwe oliepomp vinden bij cmsnl.com, ga ik nog achteraan.
Cylinders moet ik nog even op laten meten + honen indien dit mogelijk is. Ben nu nog even bezig met't uitzoeken van welke kleur lagers ik waar nodig heb, een pikant karweitje aangezien de oude lagers stuk zijn en er geen codes meer op de drijfstangen te lezen zijn -O-

afijn, het houdt je van dit forum de straat ;)

/_P_ says
 
Gisteren weer wat piccies geschoten:

(Afbeelding)
(Afbeelding)
(Afbeelding)
(Afbeelding)

Geen idee of deze drijfstang nog in orde is? Enige 'slijtage' welke ik kan ontdekken zit aan de zijkant:

(Afbeelding)

Het viel me ook op dat er 'slijtplekken' op de nokkenassen zitten:

(Afbeelding)
(Afbeelding)
(Afbeelding)
(Afbeelding)

Enig idee hoe dit kan?

En last but not least natuurlijk het carterpannetje:

(Afbeelding)

Klik hier voor meer plaatjes

Ik vermoed trouwens dat die "slijtage" plekken op de nokkenassen geen slijtage is hoor maar met opzet erin gemaakt om de assen ui te balanceren.

correct me if i'm wrong
 
Ik vermoed trouwens dat die "slijtage" plekken op de nokkenassen geen slijtage is hoor maar met opzet erin gemaakt om de assen ui te balanceren.

correct me if i'm wrong
Wat betreft de drijfstang: volgens mij is er niets mis mee! De slijtage aan de zijkant is er volgens mij bij fabricage al op gekomen. En de slijtplekken op de nokkenas: volgens mij valt er niets te balanceren op die plek, maar is de klepspeling te krap geweest. ;)
 
Tijdje stil op dit topic: hoe staat het met het blok? :? Vooruitgang of zie je het niet meer zitten?!

Sorry, had weinig tijd, 2 andere motoren eisen zo nu en dan ook wat tijd & aandacht.. ;)

Carters iig gespleten, ben nu op zoek naar plastigauge zodat ik de lagerspelingen kan controleren en nieuwe lagers bestellen! (lees: zodat ik weet welke kleurcode lagers ik nodig heb, vervangen wil ik ze sowieso)
 
leuke topic haal ik zelfs nog wat informatie uit!!
zal hem nu wel blijven volgen!! *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan