Harde klap bij starten en tikken tijdens lopen

Krewinkel

MF'er
14 jun 2006
45
0
Zuid-Limburg
Ik wil net mijn 600 Diversion starten om een lekker ritje te gaan maken, draait de startmotor 1 keer, en direct daarna hoor ik een behoorlijke klap van het blok komen alsof het ding vastsloeg. Vervolgens heb ik nog een keer geprobeerd, maar ik hoorde de startmotor gewoon helemaal vastzitten, pas bij de 6e keer proberen te starten begon hij te draaien. Maar nu komt er een sterk tikkend geluid uit het blok, vergelijkbaar met het licht tikken van de kleppen wat hij altijd heeft gedaan, maar dan VEEL harder. Ik heb dit eerder al een paar keer gehad, maar daarna deed hij het altijd gewoon weer zonder rare geluiden, dus dacht ik dat de accu kapot was maar die heb ik 3 weken geleden vervangen. De motor heeft pas 16000 gelopen...

Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Ik heb nog garantie tot 14 juli, maar de garage is 50 km rijden en ze wimpelen je graag af met zulke dingen (eerdere ervaring) dus ik wil wel een beetje sterk staan. Alvast bedankt!
 
Nou, in dit geval zou ik me niet af laten wimpelen... Motor op een kar en erheen, of op laten halen dat ding, want dit hoort zeker niet. En ik zou de eventuele schade niet willen verergeren door er nog op te rijden. Zeker zo kort voor het einde van de garantieperiode.

Ik wil niet pessimistisch doen, maar dit klinkt toch wel als een serieuze motorschade.
 
Laatst bewerkt:
Nou, in dit geval zou ik me niet af laten wimpelen... Motor op een kar en erheen, of op laten halen dat ding, want dit hoort zeker niet. En ik zou de eventuele schade niet willen verergeren door er nog op te rijden. Zeker zo kort voor het einde van de garantieperiode.
full
 
Je kleppen horen niet te tikken, dus waarom je met een tikkend geluid bent door blijven rijden begrijp ik niet zo goed. :?
Ik gok dat het tikken je nokkenaskettingspanner was, en als je pech hebt stond je ketting nu zo los dat je nokkenas(sen) een of meer tanden versprongen zijn.

(Als geluiden als tikken, ratelen en rammelen normaal waren, dan werden alle nieuwe motoren standaard afgeleverd met dat soort bijgeluiden) ;)
 
Je kleppen horen niet te tikken, dus waarom je met een tikkend geluid bent door blijven rijden begrijp ik niet zo goed. :?
Ik gok dat het tikken je nokkenaskettingspanner was, en als je pech hebt stond je ketting nu zo los dat je nokkenas(sen) een of meer tanden versprongen zijn.
:^

Met als mogelijk gevolg dat je zuiger(s) één of meer kleppen geraakt hebben.
 
oei... ik heb een keer een topic geplaats over dat tikkende geluid maar daar werd over gezegd dat het niks bijzonders was, vandaar. mja ik heb net een beetje olie erbij gedaan (was niet echt nodig) maar nu loopt hij wel weer een stuk stiller stationair, maar net kwamen er ook een aantal schurende/krakende geluiden uit... dus maar snel naar de motorzaak terug...
 
oei... ik heb een keer een topic geplaats over dat tikkende geluid maar daar werd over gezegd dat het niks bijzonders was, vandaar. mja ik heb net een beetje olie erbij gedaan (was niet echt nodig) maar nu loopt hij wel weer een stuk stiller stationair, maar net kwamen er ook een aantal schurende/krakende geluiden uit... dus maar snel naar de motorzaak terug...
Het blijft hier een forum, hè. Mensen die een oordeel geven over jouw motor, zonder dat ze'm zien en zonder dat ze'm kunnen horen. Die alleen maar af kunnen gaan op jouw beschrijving van het geluid/probleem. Mensen waarbij je je in heel veel gevallen ook af kunt vragen of ze er écht verstand van hebben of dat ze maar wat roepen wat ze gehoord of gelezen hebben of dat ze zomaar wat roepen. Bijzonder onverstandig dus om alleen daar op af te gaan. :X

Suggesties op doen, ok. Richtingen op doen waar je een probleem zou kunnen zoeken, ok. Maar kijk heel goed uit wat je met de adviezen doet. Alleen daarop afgaan is -nogal- onverstandig. :X

Bij de minste twijfel zul je toch moeten zorgen dat er iemand bij komt die er echt verstand van heeft (of wordt geacht te hebben) en die het probleem zelf vast kan stellen en beoordelen.
 
Laatst bewerkt:
oei... ik heb een keer een topic geplaats over dat tikkende geluid maar daar werd over gezegd dat het niks bijzonders was, vandaar. mja ik heb net een beetje olie erbij gedaan (was niet echt nodig) maar nu loopt hij wel weer een stuk stiller stationair, maar net kwamen er ook een aantal schurende/krakende geluiden uit... dus maar snel naar de motorzaak terug...

Als je slim bent doe je er niets meer mee en bel je de motorzaak op. Laat de motor maar ophalen. Het lijkt me niet echt verstandig om te proberen om rijdend daar te komen :N Ook mondje houden over die tikjes die je eerder hoorde :z

Cor.
 
Direkt terug gaan met dat ding en je niet af laten schepen , immers je hebt garantie tot 14 juli , NIET MEE GAAN RIJDEN bel die zaak op en laat deze de motor ophalen. Gewoon zeggen dat je de motor wilde starten bla bla niks meer en niks minder :Y
 
Het verhaal dat de nokkenasketting een aantal tanden versprongen is zou theoretisch niet kunnen, want dan zou namelijk de motor uberhaupt niet meer starten. En dat doet deze namelijk nog wel. Ik zou daar denk ik niet vanuit gaan. Denk dat er iets mis is met gedeelte `startmotor op het blok` Dat daarin in die verbinding iets niet goed zit. Maar breng hem maar gewoon lekker weg, want als je er aan gaat zitten rommelen dan maken ze hem zeker weten niet meer voor je

succes :Y
 
Het verhaal dat de nokkenasketting een aantal tanden versprongen is zou theoretisch niet kunnen, want dan zou namelijk de motor uberhaupt niet meer starten. En dat doet deze namelijk nog wel. Ik zou daar denk ik niet vanuit gaan. Denk dat er iets mis is met gedeelte `startmotor op het blok` Dat daarin in die verbinding iets niet goed zit. Maar breng hem maar gewoon lekker weg, want als je er aan gaat zitten rommelen dan maken ze hem zeker weten niet meer voor je

succes :Y

Tuurlijk kan een ketting wel een tandje verspringen en dan nog starten.Het grootste deel van je vermogen is dan wel weg. De uitlaatnokkenasketting kan vaak zonder schade een paar tandjes verkeerd staan(eerder openen)

Als je de krukas van een FZR1000 handmatig ronddraait dan springt de ketting elke 2e omwenteling over het tandwiel heen(zonder de spanners en geleiders erin)
Dit resulteert dan in veel vuur en weing kracht(starten zonder uitlaat erop)

Frans
 
Tuurlijk kan een ketting wel een tandje verspringen en dan nog starten.Het grootste deel van je vermogen is dan wel weg. De uitlaatnokkenasketting kan vaak zonder schade een paar tandjes verkeerd staan(eerder openen)

Als je de krukas van een FZR1000 handmatig ronddraait dan springt de ketting elke 2e omwenteling over het tandwiel heen(zonder de spanners en geleiders erin)
Dit resulteert dan in veel vuur en weing kracht(starten zonder uitlaat erop)

Frans


Idd ik heb dit ook gehad bij ouwe gsx1100EF zo een als Gixxerron had...hoorde turbinegeluid bij aankoop (voor weinig gekocht) en hoppa thuis uitelkaar en ja hoor 2 tanden versprongen


wel een vet geluid trouwens
 
Het verhaal dat de nokkenasketting een aantal tanden versprongen is zou theoretisch niet kunnen, want dan zou namelijk de motor uberhaupt niet meer starten. En dat doet deze namelijk nog wel. Ik zou daar denk ik niet vanuit gaan. Denk dat er iets mis is met gedeelte `startmotor op het blok` Dat daarin in die verbinding iets niet goed zit. Maar breng hem maar gewoon lekker weg, want als je er aan gaat zitten rommelen dan maken ze hem zeker weten niet meer voor je

succes :Y

Ook eerste wat me te binnen schoot startmotor probleempje dit kan ook de oorzaak zijn van je bijgeluiden. En ook het accu verhaal van je wijst ook in deze richting. Dit klinkt naar een startmotor en eventueel een starterkransje.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan