XTZ 750 Super Tenere - Deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
kort maar krachtig. De AT/alp is betrouwbaarder en dus wat duurder?

Nee men -stelt- dat ze betrouwbaar(der) zijn, ik kan dat noch ontkennen noch bevestigen, niemand volgens mij. T zijn wel gewilderdere modellen waardoor duurder, de XTZ is echt een vergeten motor, ook de 660, wat ze beiden zeker niet verdienen. Als je je verdiept in de talloze (internationale) xtz fora kom je een hele grote groep tevreden rijders tegen (en dus weinig sleutelaars). Ikzelf wissel nogal ns van motor maar de XTZ is de -enige- motor waar ik niet aan t blok heb hoeven sleutelen, de rest heb ik wel een beetje aangepakt zoals te zien is op mn website 8-)
 
Op de 850 heb ik trouwens een 530 ketting ipv de originele 520 die in vergelijking met die 530 wel een fietskettingkje lijkt. Kijk ff in de kedogids maar volgens mij is het prijsverschil niet zo heel groot, zou ik voor de 530 gaan.

ce849614bf61cde77e1983b2ae2df0b7

b1cbed3c8e25463788b11679a86ca6b3


ja ik weet 't de kettingen zien er droog uit, lijkt op de foto's erger als in 't eggie alhoewel ik wel 'ns m'n osco moet ontluchten zodat ik 'm ook kan gebruiken |(
 
kort maar krachtig. De AT/alp is betrouwbaarder en dus wat duurder?

Dat denk ik ook, Honda is volgens mij meer foolproof. Bij een XTZ moet je toch altijd goed kijken voordat je er een koopt.
Bij een Honda heb je gewoon vaker dat het wel klopt, is misschien ook een gevoelskwestie maar zo kijk ik er tegen aan.
Ik denk idd dat een Honda dus beter is maar.................

Een AT is veel saaier dan een XTZ, komt bij dat de meeste ouwe Yamaha's cultfietsen worden en dat heb je bij een Honda dus veel minder.
En een XTZ ziet er gewoon veel ruiger uit vooral in die snoepkleurtjes uitvoeringen. :9~

My 2 cents.

Oja nog even terugkomend op het balhoofverhaal waarvan bij sommige de onderkant gelast is.
Waar is dat eigenlijk voor, de mijne is niet gelast maar het stuur zit er scheef op als ik rechtuit rij (bovenste kroonplaat ook) Het rare is dat me dat al eerder opgevallen is bij een andere XTZ waar ik op gereden heb.
Zijn mn vorkpoten dan krom of kunnen ze verdraaid zitten in de "triangels"om ze maar eens zo te noemen.
Heb vanmiddag de boel losgehad maar kan het nog niet goed voor elkaar krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Oja nog even terugkomend op het balhoofverhaal waarvan bij sommige de onderkant gelast is.
Waar is dat eigenlijk voor, de mijne is niet gelast maar het stuur zit er scheef op als ik rechtuit rij (bovenste kroonplaat ook) Het rare is dat me dat al eerder opgevallen is bij een andere XTZ waar ik op gereden heb.
Zijn mn vorkpoten dan krom of kunnen ze verdraaid zitten in de "triangels"om ze maar eens zo te noemen.
Heb vanmiddag de boel losgehad maar kan het nog niet goed voor elkaar krijgen.

Wiel tegen een muur zetten en eens flink tegen je stuur duwen. Dan zet je hem zo weer recht als het in de rubbers zit (waarmee stuur aan kroonplaat zit).
 
Dat denk ik ook, Honda is volgens mij meer foolproof. Bij een XTZ moet je toch altijd goed kijken voordat je er een koopt.
Bij een Honda heb je gewoon vaker dat het wel klopt, is misschien ook een gevoelskwestie maar zo kijk ik er tegen aan.
Ik denk idd dat een Honda dus beter is maar.................


Een AT is veel saaier dan een XTZ, komt bij dat de meeste ouwe Yamaha's cultfietsen worden en dat heb je bij een Honda dus veel minder.
En een XTZ ziet er gewoon veel ruiger uit vooral in die snoepkleurtjes uitvoeringen. :9~

My 2 cents.

Oja nog even terugkomend op het balhoofverhaal waarvan bij sommige de onderkant gelast is.
Waar is dat eigenlijk voor, de mijne is niet gelast maar het stuur zit er scheef op als ik rechtuit rij (bovenste kroonplaat ook) Het rare is dat me dat al eerder opgevallen is bij een andere XTZ waar ik op gereden heb.
Zijn mn vorkpoten dan krom of kunnen ze verdraaid zitten in de "triangels"om ze maar eens zo te noemen.
Heb vanmiddag de boel losgehad maar kan het nog niet goed voor elkaar krijgen.

Als het balhoofd ooit eens losgeweest is kan het zijn dat je poten er niet helemaal recht inzitten, oftewel; de bovenste kroonplaat en het onderste deel niet geheel in lijn staan. Dit merk je dus aan je stuur dat niet helemaal recht staat bij rechtuit rijden.
Mogelijke oplossing: Balhoofdmoer losdraaien en de 2 moeren die de poten vastklemmen in het onderste deel. Eigenlijk zou je ook de wielas ff los moeten draaien. Nu ff je voorrem in en een aantal keer goed de voorveren induwen. Als het goed is vind het geheel dan z'n eigen juiste plek.
Mogelijk ben ik iets vergeten maar dan vult baffo dat zo wel aan :+
 
Kan ook t stuur zelf zijn wat niet recht op de kroonplaat zit, danwel licht krom is. Maarre onderste vorkpoot boutjes op kroonplaat lossen en voorwiel as, dan idd ff beetje inveren en tegen een muur flexxen en de boel weer vast draaien
En anders ff een stuk spiegel tegen de vorkpoten aanleggen om te zien of ze krom zijn of niet...
 
Het stuur zit volgens mij wel recht op de bovenste kroonplaat.
Heb gisteren bovenste kroonplaat en onderste kroonplaat losgehad alsmede het voorwiel.
Toen de boel proberen te richten op het oog, zonder al te veel succes

Als een poot krom is kan gaat het wiel er ook scheef in staan toch? Hopen dat dat niet het geval is.
We zullen er binnenkort eens even weer induiken, bedankt voor de tips Dre en Baffo.
 
Het stuur zit volgens mij wel recht op de bovenste kroonplaat.
Heb gisteren bovenste kroonplaat en onderste kroonplaat losgehad alsmede het voorwiel.
Toen de boel proberen te richten op het oog, zonder al te veel succes

Als een poot krom is kan gaat het wiel er ook scheef in staan toch? Hopen dat dat niet het geval is.
We zullen er binnenkort eens even weer induiken, bedankt voor de tips Dre en Baffo.


Je moet wel 1 van de 2 kroonplaten vast laten (aan de poten) om het zaakje goed te laten settlen. Als je ze beide loszet wiebelt het zaakje heen en weer als je je rem gebruikt, en weet je uiteindelijk nog niet of het recht staat als je 't weer vast zet.
Weet je eigenlijk wel zeker dat 't stuur scheef staat? Is het geen gezichtsbedrog door oa de gaskabels en rempotje die zo op zo'n recht stuur wel eens een verkeerd beeld kunnen geven.
 
Ja dr staat echt wel wat scheef, volgens mij staat de bovenste kroonplaat iets naar links verdraaid tov de onderste
En als ik de poten in beide kroonplaten losmaak ga ik niet remmen, ben bang dat ze me dan naar boven toe dr door vliegen.

;)

Heeft emand nog een net hitteschildje trouwens voor op de originele demper?
Die van mij is wat gekrast.

Garoetsels,
Hans
 
Ja dr staat echt wel wat scheef, volgens mij staat de bovenste kroonplaat iets naar links verdraaid tov de onderste
En als ik de poten in beide kroonplaten losmaak ga ik niet remmen, ben bang dat ze me dan naar boven toe dr door vliegen.

;)

Heeft emand nog een net hitteschildje trouwens voor op de originele demper?
Die van mij is wat gekrast.

Garoetsels,
Hans
nou weet ik wel dat Diesmer laatst zijn origineel heeft vervangen voor een herriepot :Y , misschien wil hij dat schild los verkopen? En wie weet heeft Baffo nog iets liggen van die sloperd?
 
Mja hele uitlaat meenemen voor 25€, zelf demonteren, alleen offie meer/minder gekrast is...
Enne Rene, je knippers liggen klaar/los reeds
 
Mja hele uitlaat meenemen voor 25€, zelf demonteren, alleen offie meer/minder gekrast is...
Enne Rene, je knippers liggen klaar/los reeds

Tja heb alleen het schildje maar nodig, snap wel dat je alles in een keer wilt verkopen. Is geen probleem, er is geen haast bij.
Blijft dat koelwater van dieST's altijd zo koel, zal wel zeker, mn TRX kwam qua temperatuur ook maar amper omhoog.
Maar daar werd het onderblok ook lang niet zo warm van als van de XTZ. Na een rustig ritje kon ik mn handen niet aan de linkerkant houden, rechts was dat wel mogelijk.
Normaal?

Als dat wel zo is dat zit er termisch nogal wat verschil tussen top-end en onderblok.
Wat voor olie kan ik het best gebruiken trouwens.
Shit, wel veel vragen hè??

O-)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog een zo`n schiltje liggen, ik heb m`n orginele bocht toch door moeten slijpen
ik kreeg een aluminium blok waarmee de bocht tegen het blok word gehouden met geen mogelijkheid los, dus toen maar met de haakse slijptol eraf gehaald.
Heb nu een rvs bocht van kedo erop.
Heb m`n wp vork ook binnen ziet er mooi uit nu nog passend maken.

Mijn koelwater blijft ook altijd zo koel dus zal wel zo moeten.

@peke
Dat schildje kun hebben als je wilt.
 
Laatst bewerkt:
He dat zou mooi zijn maar ik krijg de indruk dat jij een ander schildje bedoelt dan ik.
Ik realiseer me nu dat ik daar een beetje onduidelijk in geweest ben, ik bedoel die grote op de achterdemper en niet die zwarte t.h.v. de stepjes.

Bedoelen we hetzelfde dan neem ik die graag van je over.
 
oooooja nee dan zit ik verkeert ik bedoelde dat kleine schiltje wat aan de bochten zit.
nee helaas dan kan ik je niet helpen.
 
Hallo,

Ik heb drie plaatjes gemaakt van een paar zaken die ik op mijn ST heb gewijzigd. Misschien nuttig voor de liefhebber? Misschien ook al wel bekend....
Allemaal - hoera! - lekker goedkoop.

Ik vind de originele uitlaat mooi dik en passend bij de motor. Maar hoe krijg je er een zwaarder geluid uit? Ik ben als volgt gaan knutselen:

Ik heb eerst m'n uitlaat gedemonteerd. En dan blijkt dat echt alles is dichtgelast. Ik heb uiteindelijk de einddemper via de eerste lasnaad zo'n 3 cm ingekort. De eerste lasnaad rondom - met beleid! -doorzagen en daarna dwars erdoor heen. Dan kijk je in in een hele bups gaten. Prima! Daarna de bocht en demper helemaal ontroest, geschuurd en de hele zaak in een keer met zwarte hittebestendig verf gespoten (Flexa € 9,95).
Daarna het eindkapje er weer in schuiven en met een paar popnagels vastzetten. De bescherkap ook afgeplakt en met een ijzerzaag ingekort en weer netjes rondgevijld.
Beetje kopervet en weer monteren

Resultaat: ziet er weer keurig uit, topsnelheid lijkt iets hoger, (veel)zwaarder geluid. Op snelheid is hij juist weer een stuk stiller....handig als je eens je oordoppen niet in hebt!

Grt., Ernst
full
 
laatste plaatje is van mij verhoogde verhoogde scherm.

Ik rijdt met een endurohelm, ben 1,96. Dan helpt zo'n verhoogd schermpje ook niet echt.
Ik heb bij de PMMA (afkorting van Plexiglas) shop in Groningen een stukje "smoke" plexiglas van 3 mm dik gekocht (€ 10).

Afplakken en een beetje in model decouperen en vijlen/schuren. Met lijmtangen op elkaar. Gaatjes boren...rubber strips ertussen...boutjes en moertjes erin. En EINDELIJK uit de wind.

Grt., Ernst
full
 
Hallo,

Ik heb drie plaatjes gemaakt van een paar zaken die ik op mijn ST heb gewijzigd. Misschien nuttig voor de liefhebber? Misschien ook al wel bekend....
Allemaal - hoera! - lekker goedkoop.

Ik vind de originele uitlaat mooi dik en passend bij de motor. Maar hoe krijg je er een zwaarder geluid uit? Ik ben als volgt gaan knutselen:

Ik heb eerst m'n uitlaat gedemonteerd. En dan blijkt dat echt alles is dichtgelast. Ik heb uiteindelijk de einddemper via de eerste lasnaad zo'n 3 cm ingekort. De eerste lasnaad rondom - met beleid! -doorzagen en daarna dwars erdoor heen. Dan kijk je in in een hele bups gaten. Prima! Daarna de bocht en demper helemaal ontroest, geschuurd en de hele zaak in een keer met zwarte hittebestendig verf gespoten (Flexa € 9,95).
Daarna het eindkapje er weer in schuiven en met een paar popnagels vastzetten. De bescherkap ook afgeplakt en met een ijzerzaag ingekort en weer netjes rondgevijld.
Beetje kopervet en weer monteren

Resultaat: ziet er weer keurig uit, topsnelheid lijkt iets hoger, (veel)zwaarder geluid. Op snelheid is hij juist weer een stuk stiller....handig als je eens je oordoppen niet in hebt!

Grt., Ernst[afbeelding]


Ziet er netjes uit. Lijkt me wel wat voor dutchdude, die wilde ook in de originele demper gaan rommelen.
 
He Ernst, even een keer samenrijden ofzo?
We wonen vlakbij mekaar. ;)

@hansseman
Jammer maar geen onoverkomelijk probleem, iig bedankt voor je aanbod.
 
Laatst bewerkt:
Ja man! Wagenborgen...das in de in de buurt. Ik woon in Loppersum. Ik zie hier nooit een ST. Ik rijdt vaak met een vriend van me, die woont in Delfzijl, en hij spot er regelmatig ééntje. Dat zul jij dan wel zijn. Afgelopen weekend zag ik er weer eens een tijdens de TT.

Als we er weer eens op uit trekken moeten we maar eens afspreken. Mijn vriend rijdt vaak met een ( hele grote) groep van die uitgestippelde routes. Ik ben daar niet zo wild van. Maar hij zet ook nog wel eens met een klein groepje een route uit. Dat is altijd wel goed. Zoeken naar alternatieve paadjes dwars door de omgeving.

GrE
 
laatste plaatje is van mij verhoogde verhoogde scherm.

Ik rijdt met een endurohelm, ben 1,96. Dan helpt zo'n verhoogd schermpje ook niet echt.
Ik heb bij de PMMA (afkorting van Plexiglas) shop in Groningen een stukje "smoke" plexiglas van 3 mm dik gekocht (€ 10).

Afplakken en een beetje in model decouperen en vijlen/schuren. Met lijmtangen op elkaar. Gaatjes boren...rubber strips ertussen...boutjes en moertjes erin. En EINDELIJK uit de wind.

Grt., Ernst [afbeelding]

en idd. scherm ziet er netjes uit zo, ik ga dat ook zo doen: laatst wel

full


zo gedaan, maar met tussenruimte tussen originele scherm en plexi en dit wappert mij teveel, heeft eigenlijk geen verbetering geleverd. Jij hebt het zonder tussenruimte gemonteerd denk ik? En heb je lijm gebruikt ook, of alleen de lijmtangen? En hoeveel cm zit je nu boven het originele scherm, gemeten vanaf bovenkant rand? Ik heb hier nog een flink stukkie 3mm plex liggen, ga ik vd week es mee rommelen 8-)
 
Interesante posting op het UK xtz forum.
hier
Als ie nou de super weer ff in the picture brengt bij Yamaha, wie weet wat dat oplevert })
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan