Tikkende yam R1

matjeR1

Die hard MF'er
10 aug 2003
536
0
Enschede
Hallo mensen ik heb een vraag.
Ik ben in het bezit van een yam R1 uit 2000 heb er nu 13000 duizend km mee gereden en er zit een rare tik in het blok.
De motorzaak waar ik hem gekocht heb wist mij te vertellen dat er 56000 motoren van het type R1 dit probleem hebben.
Het zou om de kop van de motor gaan hier zouden verkeerde klepgeleiders gemonteerd zijn die naar een aantal duizenden km te groot zouden worden en daardoor het tikkende geluid zou ontstaan.
Het tikkende geluid hoor je het best tussen drie en vier duizend toeren.
Ook de xjr 1300 zou er last van kunnen hebben.
Is hier iemand die dit probleem ook kent.

Gr MatjeR1
 
Hallo mensen ik heb een vraag.
Ik ben in het bezit van een yam R1 uit 2000 heb er nu 13000 duizend km mee gereden en er zit een rare tik in het blok.
De motorzaak waar ik hem gekocht heb wist mij te vertellen dat er 56000 motoren van het type R1 dit probleem hebben.
Het zou om de kop van de motor gaan hier zouden verkeerde klepgeleiders gemonteerd zijn die naar een aantal duizenden km te groot zouden worden en daardoor het tikkende geluid zou ontstaan.
Het tikkende geluid hoor je het best tussen drie en vier duizend toeren.
Ook de xjr 1300 zou er last van kunnen hebben.
Is hier iemand die dit probleem ook kent.

Gr MatjeR1


stiekem toch een kawa? :}




:+
 
Voor een bepaalde serie R-1's is een terugroepactie geweest, die niet goed door alle dealers is uitgevoerd. Ik zal FF de serienummers voor je opzoeken op de zaak. Je blok moet eruit!

Edit:als jouw fiets tot die serie behoort natuurlijk. Ik zal ook FF doorgeven wat er precies moet gebeuren.
 
Hier komt de tekst van de Yamaha Service Informatie brief:

Onderwerp: tikkend geluid in de cilinderkop. Info nummer: MC-03-06. Datum: 29-04-2003.

Model: YZF-R1, modelcodes: 4xv1/2/7/8-5jj1/8, framecodes: rn011-rn041.

Probleem: tikkend geluid in de cilinderkop, uitlaatzijde. Best te horen bij stationair tot 3.500 t/min.

Oorzaak: Materiaalcombinatie van klep en klepgeleider kan er toe leiden dat de klepgeleider aan de kant van de verbrandingsruimte uitslijt. Hierdoor zal de klep bij het sluiten de zitting niet over de volle omtrek raken, waardoor het tikkende geluid wordt veroorzaakt.

Oplossing: Materiaal uitlaatklep is gewijzigd. Vervangen dienen te worden: klepgeleiders van de uitlaatkleppen en de uitlaatkleppen INDIEN ER GEEN SPRAKE IS VAN VEEL TE RUIME klepspeling (edit: hier staat niet bij wat dan te doen!)

Betreft framenummer: VANAF modeljaar 2002 komt het probleem niet meer voor. Het probleem kan zich voordoen bij YZF-R1 4xv1/2/7/8, framenummer rn011-0000001 tot en met rn011-0028000 en bij YZF-R1 5jj1/8, framenummer rn041-0000001 tot en met rn041-0027000

Onderdelen informatie: klepgeleiders uitlaat (8 keer), nieuw partnumber: 1wg-11133-11.
Uitlaatkleppen (8 keer), nieuw partnumber: 5lv-12121-00.


Ga FF naar een officiele Yamaha dealer, zover ik weet is het garantie!

Succes...

P.S., het is mij niet geheel duidelijk of het een terugroepactie was of dat Yamaha puur dealerinformatie heeft verstrekt m.b.t. een MOGELIJK probleem. Mijns inziens is een dergelijk probleem iig wel REDEN tot een terugroepactie! (Verklaart misschien ook waarom niet alle R1's uit die series gemodificeerd zijn...).
 
Laatst bewerkt:
Hee heb het framenummer nagekeken de laatste 4 nummers zijn 4795 dat zegt al genoeg.
Ben vandaag naar de dealer gagaan hij wist mij te vertellen dat het een grote reparatie is maar dat hij alles zou vergoeden.
Het is geen terugroep actie maar dit valt nog onder mijn garantie zei hij[dealergarantie]
Kon er wel mee op vakantie hij zou niet stuk lopen werd mij verteld.
Na mijn vakantie worden er nieuwe klepgeleiders ingezet en ze meten ook de lagering van de krukas na.
Mag ik je bedanken voor de goede uitleg en wie weet zien we elkaar nog eens op een circuit of zo.

Gr martin
 
Hee heb het framenummer nagekeken de laatste 4 nummers zijn 4795 dat zegt al genoeg.
Ben vandaag naar de dealer gagaan hij wist mij te vertellen dat het een grote reparatie is maar dat hij alles zou vergoeden.
Het is geen terugroep actie maar dit valt nog onder mijn garantie zei hij[dealergarantie]
Kon er wel mee op vakantie hij zou niet stuk lopen werd mij verteld.
Na mijn vakantie worden er nieuwe klepgeleiders ingezet en ze meten ook de lagering van de krukas na.
Mag ik je bedanken voor de goede uitleg en wie weet zien we elkaar nog eens op een circuit of zo.

Gr martin


Crap ik heb 4797..ik ga morgen ook maar eens bellen... :X :o
 
Dat weet ik niet maar je zou het na kunnen vragen bij de dealer.
Als ik me niet vergis is de fazer in 2001 uitgekomen en is het goed mogelijk dat toen het probleem al verholpen was.
Dit prbleem doet zich volgens mij alleen voor bij de eerste 2000 modellen
Heb ook een 98 en een 99 R1 gehad geen problemen gehad maar dat kan ook geluk zijn.
 
Dat weet ik niet maar je zou het na kunnen vragen bij de dealer.
Als ik me niet vergis is de fazer in 2001 uitgekomen en is het goed mogelijk dat toen het probleem al verholpen was.
Dit prbleem doet zich volgens mij alleen voor bij de eerste 2000 modellen
Heb ook een 98 en een 99 R1 gehad geen problemen gehad maar dat kan ook geluk zijn.


kan iedergeval wel ff bellen morgen, je weet het nooit...
 
dat weet ik niet maar je zou het eens na kunnen vragen bij je dealer.
Als ik me niet vergis is de fazer in 2001 op de markt gekomen en is het goed mogelijk dat toen het probleem al verholpen was.
Volgens mij gaat het alleen om de eerste 2000 serie.
Heb ook een 98 en een 99 R1 gehad zonder problemen maar dat kan ook geluk zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan