Pech onderweg ervaringen in het buitenland

lampendanser

Rookie
20 mrt 2008
17
0
Purmerend
Ik volg dit forum al een tijdje en zie de meest fantastische foto's en reisverhalen voorbij komen. Zelf heb ik en mijn vriendin de planning om eind augustus 3 weekjes de Oostenrijkse eens te gaan ervaren.

Nu komt bij mij de vraag op; stel dat er iets gebeurt. En met iets bedoel ik motorpech, een lekke band of voor mijn part een kromme remschijf.

Op zo'n moment ben je overgeleverd aan de plaatselijke garage die dan ook de meest gekke prijzen kunnen vragen. Zelf ben ik lid van route-mobiel (Europa dekking), maar die repatrieren je of ze brengen je naar een garage in de buurt.

Om nu te voorkomen dat ik of vroegtijdig naar huis moet of dat ik honderden/duizenden euro's kwijt ben aan een reparatie die hier in Nederland een fractie van de prijs zou kosten zou ik graag eens wat ervaringen van anderen willen vernemen. Zeg maar de zaken waar je op moet letten en wat je in bepaalde gevallen helemaal niet moet doen of juist wel moet doen bij pech.

Het gaat mij niet om een specifiek land als Oostenrijk maar landen in heel Europa.

Alvast bedankt.
 
Bij KNMV vergoeden ze het vervoer van je motor naar de dichtsbijzijnde dealer in NL ook bij technische moeilijkheden (motor gaat op groepstransport). Zelfs de rit met het openbaar vervoer terug naar huis betalen ze. (Staat allemaal op je groene kaart!)

Tsja, als je het ter plekke gerepareerd wil hebben kan je daar ook voor kiezen, maar mag je dat toch echt zelf regelen ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb niet heel veel ervaring met pech in het buitenland maar bij deze mijn ervaringen

in Duitsland mijn motor in elkaar gereden, gerepatrieerd via de ANWB reis en krediet brief, allemaal heel soepel geregeld, motor op groepstransport en na ongeveer een week motor weer thuis. Kan ook met vervangend vervoer maar dit zal in de meest gevallen een auto worden.

In Zweden startproblemen. Motor laten afslepen naar dealer (80 km verder). Dit kan aardig in de papieren gaan lopen. Ik kreeg via mijn IRK een vast bedrag vergoed (ik meen iets van 200 euro) maar moest nog ca. 100 euro bijbetalen!!. Reparatie was echter weer wel goedkoop

Met Kofferrek in Italie op zoek geweest naar een achterband. Na drie keer beloven dat de band er de volgende dag zou zijn maar besloten om dan maar met een kale band de vakantie uit te rijden.

In Oostenrijk na een crash de motor van mijn vriendin opgelapt. Bij een kleine motorzaak een spatbord en een spiegel gekocht, de eigenaar kwam het zelf op de camping passend maken en monteren. Is ongeveer 2 uur bezig geweest en vroeg inclusief de onderdelen 50 euro plus een biertje :}

in zwitserland nieuwe remblokken laten plaatsen (zuiger bleek te blijven hangen en dus in 2000 km blokken versleten). We kwamen een half uur voor sluitingstijd aan, namen alle tijd voor ons, boden koffie aan en toen we na een uurtje weer op pad konden vroegen ze 80 euro.

In Duitsland een lekke band. Diverse motorzaken af om een plug of paraplu te laten plaatsen. Dat wilden ze niet doen omdat ze dat niet mochten van hun verzekering. Uiteindelijk toch een zaak gevonden die er voor 15 euro een paraplu in heeft gezet.

Kortom, volgens mij valt het aardig mee voor wat het afzetten door motorzaken aan gaat. Banden zijn wel gewoon duurder in het buitenland (uitzonderingen daargelaten) en de meeste zaken hebben geen of weinig banden op voorraad. Het wachten op een band kan dus een paar dagen kosten

Zie trouwens dat ik nog best wel wat pechgevalletjes in het buitenland heb meegemaakt in de loop der jaren ;(
 
Ik heb niet heel veel ervaring met pech in het buitenland maar bij deze mijn ervaringen

Zie trouwens dat ik nog best wel wat pechgevalletjes in het buitenland heb meegemaakt in de loop der jaren ;(
:) Ja dat kun je wel zeggen... ;( Maar qua kosten valt het dus in principe nog wel mee. Als jij op vacantie ging/gaat sluit je dan een extra verzekering af (mijn motor is W.A. verzekerd)?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er genoeg ervaring mee.
het valt over het algemeen wel mee met prijzen, nog nooit genaaid in het buitenland integendeel.

laatse keer was in Noorwegen waar we ineens drie storingen tegelijk hadden aan twee motoren. We doen veel zelf maar mochten gebruik maken van de plaatselijke werkplaats van een Yamaha dealer, het werd laat ca 3 uur na sluitingstijd en kregen hulp. Uiteindelijk 100 euro afgerekend voor twee nieuwe schokbrekers en het lassen van een schoorstang.
Montage hebben we uiteindelijk wel zelf gedaan.

In Duitsland zijn ze erg formeel en op de regeltjes, daardoor weinig improviasatievermogen. Met dit land heb ik de minst goede ervaringen......

In Italie vond ik de monteur die een laadprobleem moest oplossen erg eigenwijs maar heeft het uiteindelijk goed verholpen.

In Portugal eens een veersteun laten lassen, kostte ook weinig.

Als je via Motorhotels/campings reist dan heb je vaak wel het voordeel dat ze goede adessen weten.

verder de voorbereiding:

Neem WW europdekking met IRK en vervangend vervoer
Neem dealerlijst mee van je motor zodat je weet waar je eventuele onderdelen kan verkrijgen
Neem een elektrisch schema en liefst een WPH mee van je motor, dit is ook makkelijker voor een monteur die eraan moet werken.


reserveonderdelen:
lampjes, zekeringen, AMP stekertjes en draad
Tieraps en ductape
gaskabel(s) koppelingkabel

toch prettig als je meest voorkomende storingen zelf op kan lossen zoals gebroken gaskabels of een defect lampje.

Verder olie meenemen kijk ook of je de olie vanuit een normale fles erin krijgt (trechter)
 
hoeveel rijd je nou op vakantie? hooguit 5 mille?
zorg gewoon dat je fiets in goede staat is en neem wat gereedschap en delen mee.
Ik ben naar frankrijk geweest e.a. op een BSA zijklepper uit '51, 6 jaar met een dnepr met span op vakantie( 1 keer uitlaten onder weg getrilt, en klepveren in de berm vervangen. bande vreten ze veel dus neem je een band mee die je op de camping vervangt)
verder ken ik veel mensen die op oude(oostblok)motoren op vakantie gaan. Ook een groep van 10-12 BSA' tjes uit de oorlog, die ieder hjaar naar normandie stevig doorgassen!

Ik bedoel, als het kan op deze fietsen, moet het met de gemiddelde tupperware fiets(van de gemiddelde MF-er) toch helemaal zeker gaan?
Als je mnotor een zwakke plek heeft waar je je zorgen om maakt, is het wellicht een idee om dat eerst te verhelpen..
 
Ga gewoon altijd met een motor op reis die perfect in orde is! Verder altijd Ducktape, Tie-raps, gereedschapssetje en bandenreparatieset meenemen. banden zijn in het buitenland over het algemeen een heel stuk goedkoper als in Nederland.
 
Precies, ff de motor een beurt geven en zorgen dat alles tip top is, en dan op vakantie. Overal kan je iets kapot gaan, in nederland en in het buitenland. En gaat je wat in het buitenland stuk, dan is er altijd wel iemand die je wilt helpen, en motor-zaken/dealers hebben ze overal.
 
Ik vergat nog iets....WD40

uiterraard is een grote beurt voor vertrek wel aan te bevelen, of je kijkt zelf in elk geval een aantal belangerijke punten na.

Banden
Remolie niet te oud
remblokken genoeg vlees
alle rubberslangetjes controleren op scheurtjes
koppeling
Koelsysteem (indien van toepassing)
 
Wat ook handig is, is olie bijvullen tot max en wat litertjes (2 ofzo) meenemen.
Heb genoeg winkels/supermarkten gezien opzoek naar Castrol 10W40-Half Syntheet. Als ik het niet had kunnen vinden dan had ik er wel wat anders in gegooid, maar hou het liever bij mijn merk.
 
Uiteraard ga je eerst naar de garage voordat je een uitgebreide trip gaat maken van een paar weken. Maar als Murphy toevallig een keertje zin heeft om een rondje mee achterop te rijden dan ben je alsnog de Sjaak.


garage?
ze zien me al aankomen.... :+
(als iemand mijn motor verkloot, wat in een garage nogal ens gebeurt als ik dat zo lees op het MF, doe ik het liever zelluf)
 
Wat ook handig is, is olie bijvullen tot max en wat litertjes (2 ofzo) meenemen.
Heb genoeg winkels/supermarkten gezien opzoek naar Castrol 10W40-Half Syntheet. Als ik het niet had kunnen vinden dan had ik er wel wat anders in gegooid, maar hou het liever bij mijn merk.

2 liter olie meenemen? Dat heb ik (afgezien van de normale wissels) per 50.000 km nog niet nodig als aanvulling door verbruik.
 
ik gebruik die ruimte liever ook anders...
als je een oliezuiper hebt, een halve liter ofzo. anders eerst het gat in je carter dichten..
 
2 liter olie meenemen? Dat heb ik (afgezien van de normale wissels) per 50.000 km nog niet nodig als aanvulling door verbruik.
Yep, mijn oude motor luste wel een slokje, zeker na 1 dag snelweg rijden (800km) gaat er wel wat olie in. En de 2 liter is voor 2 motoren, en dan heb je net een beetje meer ruimte om extra luxe mee te nemen.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon zorgen dat je motor goed in orde is, banden reparatie setje meenemen met gaspatronen. Paar ty-wraps, ducktape, kettingspray wat gereedschap en niet te vergeten boerenverstand dan kom je een heel eind.
 
kettingvet

En als je de taal niet spreekt: zoek de technische benamingen ff op en maak een lijstje:
kettingvet, wiellager, koplamp, gloeilampje, bajonet sluiting, sleutel enz..

In frankrijk heb ik behoorlijk gezocht naar een motorwinkel (magazin de moto) voor kettingvet en een nieuw gloeilampje. uiteindelijk in een klein dorpje in een garage geholpen. typiche frans: donker hol, een klein vettig mannetje onder een auto, OVERAL onderdelen en stapels wph's
 
Laatst bewerkt:
Kettingvet/kettingspray, ik heb cardan... Oftewel een BMW R1100RT. Ik heb wel altijd mijn reparatieboekje bij me + wat gereedschap.
 
Laatst bewerkt:
In frankrijk heb ik behoorlijk gezocht naar een motorwinkel (magazin de moto) voor kettingvet en een nieuw gloeilampje. uiteindelijk in een klein dorpje in een garage geholpen. typiche frans: donker hol, een klein vettig mannetje onder een auto, OVERAL onderdelen en stapels wph's

Dat soort dingen koop je in Frankrijk gewoon bij de supermarkt "Cora"
 
Ik lees hier en daar "eerst naar de garage" of "een beurt geven". Doe dit niet de dag voor de vakantie, maar een paar weken er voor en maak nog wat tripjes daarna. Zo komen gemaakte foutjes aan het licht. Met koekblik al een paar keer meegemaakt helaas.
 
Ik lees hier en daar "eerst naar de garage" of "een beurt geven". Doe dit niet de dag voor de vakantie, maar een paar weken er voor en maak nog wat tripjes daarna. Zo komen gemaakte foutjes aan het licht. Met koekblik al een paar keer meegemaakt helaas.

het zal inderdaad niet de eerste keer zijn dat er problemen aan het licht komen na een grote beurt |(

Een van de ergste dingen die ik meegemaakt heb is een verstopte olieleiding na een oliewissel, er is iets in gekomen wat er niet hoorde. Was met koekblik en er was een motorblok wissel nodig daarnaa (Opel ascona)
 
ik gebruik die ruimte liever ook anders...
als je een oliezuiper hebt, een halve liter ofzo. anders eerst het gat in je carter dichten..

hahaha denk niet dat ik zo een gat ga dichten :P als ik het dan al zou vinden :+
denk dat ik toch minstens een halve liter mee neem, laatste half jaar beetje verbruik bijgehouden :X
 
de fout begint al met dat je lid bent van Route Mobiel.
Die willen alleen maar abo's slijten dus die verslepen alleen maar.
Na 2 keer slepen mag jij weer een nieuw abo'tje afsluiten.

Gewoon zorgen dat je een vervangend vervoer verzekering hebt, krijg je meestal wel een autootje.
De kleinste, want dat komt het dichtste in de buurt van een motor, denken ze dan.

zorg iig dat je bandenschuim, of bandenprop mee hebt.
Dat je nog een kant uit kan als je toch lek staat ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan