Ratman's Guzzi gesleutel

Inmiddels de inlaat rubbers vernieuwd en de carbs zitten nu een stuk beter, ze zijn ook iets korter wat de ruimte voor K&N filter ten goede komt. verder hangen de carbs niet zo wiebelig als voorheen, het filter zit nog steeds klem tussen chokebediening en framebuis maar de carb zit wel mooi recht.
 
Op hemelvaartsdag vertrokken voor een weekje vakantie (zit nu in Frankrijk) bleek de spanningsregelaar niet meer te werken :( 16V op de accu!)
eerst maar de regelaar afgekoppeld en een stuk gereden en de veld wikkeling alleen aangesloten op de weerstand en acculampje, er loopt een beetje laadstroom maar niet genoeg aangezien er ook nog een diode in de gelijkrichter defect bleek te zijn. Diode eruitgeknipt maar nog steeds te weinig laadstroom (zat inmiddels al in de Ardennen).

Ik kwam op het idee om de hulpveld wikkeling DF te gaan voeden via een lampje (gebruikte een van de knipperlichten van 21W), direct vanaf 12V was teveel van het goede. Dit cirquit kon ik verder nog met een schakelaar uitzetten als de spanning te hoog opliep, zo kon ik de functie van sanningsregelaar overnemen.
Dit blijkt perfect te werken en kon ook weer gewoon met verlichting rijden.

ik geef maar eens aan hoe belangrijk de voltmeter is, zonder was ik niet ver gekomen en had ik een hoop schade gehad aan accu, electronische ontsteking en wie weet wat nog meer. Nu zag ik op tijd dat er iets mis was en kon ik maatregelen nemen, voor die opgeblazen diode soldeer ik thuis wel weer een nieuwe in. Deze diode s een van de kleine diodes in de gelijkrichter welke naar de D+ gaat, door de lampje schakeling is D+ niet meer gebruik dus had ik van het ontbreken van de diode ook geen last.
In elk geval kan ik nu zorgeloos door Frankrijk tuffen zolang ik maar de voltmeter in de gaten hou, thuis zie ik wel weer verder.
 
als ik het zo lees begrijp ik er geen hout van -O-
je spanningsregelaar is stuk en nu bekrachtig je een veldspoel via een lampje.
is die veldspoel soms de rotor?
als je een schema'tje kan ik er misschien wel iets mee.

ik weet de spanningsregelaar van een guzzi niet te vinden.
de tweekleps BMW's met hetzelfde laadcircuit hebben een spanningsregelaar die ook in sommige oude auto's zit o.a. mercedes.
een moderne versie daarvan haal je gewoon bij de auto(electro)materialenzaak.
 
Die veld spoel is inderdaad de Rotor, bij vele dynamos is het een permanente magneet. Bij deze Bosch dynamo is het een elektromagneet welke gevoed wordt via de koolborstels. Inderdaad is de spanningsregelaar ook te vinden bij oude duitse auto's, later zat deze bij de dynamo ingebouwd. Bij een guzzi zit de spanningsregelaar naast de bobines, een blikke doosje dat net iets groter is dan een relais. Deze heeft drie aansluitingen D+ (gaat naar gelijkrichter) D- (massa) en DF gaat naar Rotor, is identiek aan de oude BMW Motoren
ik zal komend weekend wel een schema posten als ik weer thuis ben
 
ik snap best beetje van elektro, maar electronica, grrr, brrr, &%$#@!!! hahaha,

ben blij dat ik dit allemal niet snap, zoek het wel uit op het moment dat ik het nodig heb,
ben meer mechanische man, al heb ik complete elektro thuis zelf gemaakt, encl. groepenkast e.d. gene enkle probleem,
eergisteren nog een kolomboormachine gekocht, deze moet ook ff opnieuw 400v bedraad worden,

komt allemaal goed,

maar diodes e.d. brrrrrr!!!
 
bert, vertel wat je probleem is.
krijg je wel spanning? en dan hoeveel en waar?
een bekend probleem bij die bosch dynamo's is de rotor.
je moet de koolborstels even oplichten of isoleren van de koperen sleepsporen.
dan moet je meten of de twee koperen sleepsporen onderling verbonden zijn.
er wil namelijk nog wel eens een wikkeldraad breken, dan doet de magneet het niet meer.
 
hier hetzelfde , begrijp er ook niets van maar als je dan in problemen zit zoals ik moet je steeds iemand zoeken die het wel kan '( mijn accu laad niet bij , heb al één en ander uitgemeten maar lukt nog niet |( .

Laat bij de volgende metingen het kontakt niet te lang aanstaan als de motor niet loopt!
verbreek anders de 12V aansluiting van de bobines en eventuele ontstekingsunit.


check 1 (kontakt aan motor nog niet gestart)
brandt het laadstroom lampje? Ja dan loopt er stroom door de rotor
indien het lampje niet brandt dan kan dat de volgende oorzaken hebben
  • lampje stuk (bij Guzzi zit er nog een weerstand parallel)
  • koolborstels
  • rotor onderbroken
  • bedrading
  • spanningsregelaar
koolborstels en rotor kun je controleren door te meten tussen DF en Massa (frame)
controleer de verbinding tussen DF van dynamo en spanningsregelaar
controleer lampje en werstand door D+ van de spanningsregelaar los te nemen en spanning te meten, bij kontakt aan moet er 12V staan op de D+ aansluiting.
De spanningsregelaar kan stuk zijn, verbind D+ en DF door en kijk of er dan stroom loopt (lampje aan)

Voor de duidelijkheid: het rotorcirquit is een serieschakeling van acculaad lampje, spanningsregelaar en Rotor. De stroom is net genoeg om de dynamo op te starten, als deze loopt dan geeft deze zelf een spanning af op D+ en gaat het lampje uit omdat er aan beide kanten 12V staat.

check 2 (start motor)
Als het laad lampje voor het starten brandt en niet uitgaat als de motor loopt dan zit het probleem in de gelijkrichter of de stator, de stator kan eenvoudig worden doorgemeten tussen de drie fasen en het sterpunt (kijk maar naar de loop van de wikkeldraden)
De weerstand in de wikkelingen is zeer laag (enkele ohms of zelfs minder dan 1 Ohm)
De gelijkrichter heeft 8 grote diodes en een aantal kleinere, deze kun je controleren op sluiting. mocht er een sluiting maken dan werkt de hele brug niet meer, knip hem eruit als noodreparatie en de dynamo werkt weer maar dan met 60% van zijn vermogen hetgeen genoeg is om thuis te komen.
De kleine diodes zijn voor de D+, als deze stuk zijn blijft de rotorstroom te laag.
In noodgevallen kun je de D+ met de +B verbinden

Een defecte gelijkrichter kun je repareren, maar gereviseerde exemplaren zijn ook te koop met inruil van de oude. Je kunt ook bij diverse BMW zaken daarvoor terecht zoals de Hobbyist, denk ook aan Bosch servicepunen.

Na de koolbostels is de gelijkrichter volgens mij de meest voorkomende storing.
 
Laatst bewerkt:
Ratman1, reed jij gistermiddag op de A15 ter hoogte van Rhenen?

Klopt, ik was op de terugweg vanuit Frankrijk en was even langs Teo lamers geweest.
reed dus vanaf Nijmegen richting Knooppunt Deil

heb een bredere kroonplaatset gescoord voor een nieuwe schommelvoorvork, de huidige voorvork is te smal voor de bredere banden.
 
Laatst bewerkt:
En dan maar het schema van de dynamo
full


Je ziet hier de belangrijke rol van het laadstroomlampje! via dit lampje krijgt de rotor in eerste instantie een "kleine" stroom, hierdoor begint de dynamo te werken zodra de motor draait. via de extra diodes komt de normale spanning op D+ en komt de dynamo op zijn volle vermogen, waarom niet meteen op de 12V?
De reden is eenvoudig!
D+ is ook de spanning waarop gemeten wordt, als er fouten ontstaan door verliezen in kontakten werkt de spanningsregelaar niet goed en kan de accu aan de kook raken of zo.
Daarom krijgt de spanningsregelaar de spanning via aparte diodes en wordt deze niet beinvloed door verbruikers en kontakt weerstand.

Ik hoop dat voor jullie de werking van de Bosch dynamo duidelijk is en anders vaagt U maar.


 
Klopt, ik was op de terugweg vanuit Frankrijk en was even langs Teo lamers geweest.
reed dus vanaf Nijmegen richting Knooppunt Deil

heb een bredere kroonplaatset gescoord voor een nieuwe schommelvoorvork, de huidige voorvork is te smal voor de bredere banden.

Bij deze ben je dus gespot :W
Ik was onderweg naar huis. Reed op mijn zilvergrijze R1100RT.
 
bert, vertel wat je probleem is.
krijg je wel spanning? en dan hoeveel en waar?
een bekend probleem bij die bosch dynamo's is de rotor.
je moet de koolborstels even oplichten of isoleren van de koperen sleepsporen.
dan moet je meten of de twee koperen sleepsporen onderling verbonden zijn.
er wil namelijk nog wel eens een wikkeldraad breken, dan doet de magneet het niet meer.

tja , wat is het probleem.....
Ik heb dank zij het guzzi forum het een en ander uitgemeten omdat mijn accu niet bijlaad . Dank zij het forum ben ik tot de conclusie gekomen dat de koolborstelstandaard door een ongeval enkele jaren terug , niet goed op de rotor draaiden , de standaard vervangen , de boel terug gemonteerd en nagemeten aan de accu , 14,50 V , alles ok .
De dag nadien naar de bezinnepomp want ik stond op reserve , en de motor had maar net prut genoug om de motor te starten , terug naar huis ( 3 km ) en vaststelling , de accu laad niet.....
Vandaag had ik een afspraak om de motor bij een bedrijf in oldtimers en guzzi's te laten afstellen zoals het hoord ( motorisch ) en ja , je moet toch ergens beginnen , dus maar begonnen met het accuprobleem , we hadden beter met iets anders kunnen beginnen :') en we beginnen met iets klein , het lampje van de baterij , dat had nog nooit gebrand :? vals contakt in de boel , en eens het lampje in orde , geen mogelijkheid meer om de guzzi te starten ....na dat opgelost te hebben , rotor doorgemeten , stator , gelijkrichter en rond de middag begonnen met de dioden.... op dit moment heb ik mijn vechtgenote gebeld om mij te komen oppikken , ze zullen wel zonder mij voortdoen :Y
Ze (guzzi ) slaapt dus in de vreemde en de ongeruste eigenaar mag haar misschien dinsdag of woensdag oppikken *D

voor ik het vergeet , de +/- 50 km naar de mekanieker waren een lust , ik heb alle 50 km met een smile van oor tot oor afgelegd *D *D
 
tja , wat is het probleem.....
Ik heb dank zij het guzzi forum het een en ander uitgemeten omdat mijn accu niet bijlaad . Dank zij het forum ben ik tot de conclusie gekomen dat de koolborstelstandaard door een ongeval enkele jaren terug , niet goed op de rotor draaiden , de standaard vervangen , de boel terug gemonteerd en nagemeten aan de accu , 14,50 V , alles ok .
De dag nadien naar de bezinnepomp want ik stond op reserve , en de motor had maar net prut genoug om de motor te starten , terug naar huis ( 3 km ) en vaststelling , de accu laad niet.....
Vandaag had ik een afspraak om de motor bij een bedrijf in oldtimers en guzzi's te laten afstellen zoals het hoord ( motorisch ) en ja , je moet toch ergens beginnen , dus maar begonnen met het accuprobleem , we hadden beter met iets anders kunnen beginnen :') en we beginnen met iets klein , het lampje van de baterij , dat had nog nooit gebrand :? vals contakt in de boel , en eens het lampje in orde , geen mogelijkheid meer om de guzzi te starten ....na dat opgelost te hebben , rotor doorgemeten , stator , gelijkrichter en rond de middag begonnen met de dioden.... op dit moment heb ik mijn vechtgenote gebeld om mij te komen oppikken , ze zullen wel zonder mij voortdoen :Y
Ze (guzzi ) slaapt dus in de vreemde en de ongeruste eigenaar mag haar misschien dinsdag of woensdag oppikken *D

voor ik het vergeet , de +/- 50 km naar de mekanieker waren een lust , ik heb alle 50 km met een smile van oor tot oor afgelegd *D *D

sorry ratman voor de vervuiling *D *D
 
Er is in het verleden al het nodige aan de bedrading veranderd, maar nu is de bedrading HELEMAAL vernieuwd.
full


De oude draadboom is eruit en achter de koplamp zit nu niets meer aan bedrading, alles zit nu onder het zadel waar vroeger de accu en luchtfilter zat.

Ik heb een nieuw contactslot gemonteerd uit de zodiac catalogus (Harley spul) en deze heeft drie standen (Uit- aan- aan plus licht). Ik schakel dus geen licht meer met aparte (stuur) schakelaars, ook een parkeerstand heb ik niet meer.

De stuurschakelaars zijn nu dusdanig bedraad dat ze allemaal naar massa (-) schakelen behalve de knipperlichten. De kontakten voor flash en highbeam staan parallel en bedienen een relais, dit staat nu geheel los van de normale verlichting. Van de rechter stuurschakelaars lopen nog slechts drie draadjes waarvan een massa is, een draad voor startrelais en een voor grootlicht.

Voor de bedrading heb ik standaard kabels gebruikt:
een dikke 5x 2.5mm2 loopt er naar de dynamo, dit cirquit is geheel gescheiden van de rest! een 3 x 2,5mm2 is in gebruik voor het kontaktslot en voor diverse signalen gebruik een 7 aderige aanhangerkabel.

Extra toegevoegd is een 30A hoofdzekering (zit tegen achterspatbord), erg prettig zijn de schroefaansluitingen want ik vind die oogschoenverbindingen toch wat beter dan die schuifstekertjes.
 
Dan nu het definitieve schema van de bedrading, het is iets vereenvoudigd weergegeven voor het overzicht.
Zo zijn de diverse lampjes niet getekend maar alleen met tekst aangeduid, de ontsteking en Xenonunit zijn ook niet ingetekend.
full

De kabels zijn duidelijk en je ziet meteen de huishoudelijke kleuren, de kabel van de dynamo is een krachtstroom kabel voor 400V apparatuur. Het leek me wel wenselijk dat met en 400W dynamo (35A) de bedrading wat steviger is.
Ook belangrijk is dat de dynamo en voeding geheel gescheiden zijn en apart op de accupool zitten, dit vermindet de kans op hoge piekspanningen op het boordnet waardoor electronica kan sneuvelen.
 
Dan nu het definitieve schema van de bedrading, het is iets vereenvoudigd weergegeven voor het overzicht.
Zo zijn de diverse lampjes niet getekend maar alleen met tekst aangeduid, de ontsteking en Xenonunit zijn ook niet ingetekend.
[afbeelding]
De kabels zijn duidelijk en je ziet meteen de huishoudelijke kleuren, de kabel van de dynamo is een krachtstroom kabel voor 400V apparatuur. Het leek me wel wenselijk dat met en 400W dynamo (35A) de bedrading wat steviger is.
Ook belangrijk is dat de dynamo en voeding geheel gescheiden zijn en apart op de accupool zitten, dit vermindet de kans op hoge piekspanningen op het boordnet waardoor electronica kan sneuvelen.

Now , dit is dus chinees voor mij :}

Staat er binnenkort geen " we vervangen bert zijn kabelboom op een zaterdagmiddag bij ratman 1 zijn sleutelhok " op het programma ?? :} :} :}
 
ziet er goed uit ratman,


ik heb een hekel aan elektro, en ben van meing dat de elektro, (zeker op japanse fietsen veel te ver gezocht is, kan vaak veel eenvoudiger,
Bij de harley is het redelijk eenvoudig,

de K100 is volgens mij ook niet zo spannend, alles werkt ook perfect, alleen rechter knipperlicht uitzetknopje hapert soms, maar met een keertje extra drukken of iets intensiever drukken gaat ie wel uit, (en anders automatisch wel )
 
zeker op een guzzi ben ik voor het 7 draads principe.
hoe minder er op zit, hoe beter ik het snap.

een tweekleps BMW heeft in principe hetzelfde nodig als een guzzi maar heeft een veel ingewikkelder schema en maar twee zekeringen.
het mooie is dat de elektra van die tweeklepper veel beter is, ook met handvatverwarming en alarmlichten :z
kwestie van duitse grundlichkeit :}

@gijs, die knipperlichtschakelaar op mijn K75 heeft ook van die kuren gehad, los je op met wd40 of contactreiniger, het is gewoon vuil.
 
Now , dit is dus chinees voor mij :}

Staat er binnenkort geen " we vervangen bert zijn kabelboom op een zaterdagmiddag bij ratman 1 zijn sleutelhok " op het programma ?? :} :} :}

Kan altijd geregeld worden maar dan op een zondagmiddag
ga je ook voor zo simpel mogelijk?
 
ik wil wel helpen *O*
leuk een middagje knippen en solderen/knijpen.
en gelijk een goede reden om even langs antwerpen te gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan