€500 challenge 2019: Italiaans halfbloed geeft vleugels

Nou het sleutelen is van start gegaan! *O*

De vorige eigenaar had gezegd dat de motor altijd gelopen heeft, maar dat hij bij gas geven uitviel. Meestal duid dat op vervuiling in de carburateurs. Zodoende had hij een revisiesetje uit de UK gehaald en in de carbs gezet en daarnaast de carbs schoongemaakt.

Mensen die mij kennen weten dat ik eigenwijs kan zijn. Zodoende heb ik de carburateurs toch even open gehad om ze te controleren en wat trof ik aan -O-
carbsclean.jpg

Er er is inderdaad een revisiesetje ingegaan en alles was nieuw in de vlotter.. maar verder was alles bezaaid met bruin poeder. Hij zal het er ongetwijfeld tijdelijk even op gedaan hebben, maar zo was ik met een beetje pech weer snel stil komen te staan. Alles uit elkaar gehad, echt schoon gemaakt en nu weer in elkaar en op de motor.
carbserop.jpg


Vervolgens een hele strijd gehad met het rubber stukje van de carbs naar het luchfilter huis: deze paste nét niet helemaal lekker en leek net een paar mm te kort. Gelukkig na wat piel, duw en trekwerk zat ook dat rubber op zijn plek :9
vechten_met_rubber.jpg


Vervolgens het stuur eraf gehaald: deze was verroest, lelijk en naar mijn mening niet breed en recht genoeg om echt fijn te sturen op een SM. Maar met losmaken van de knoppen was deze heel raar en provisorisch vastgemaakt: behalve de 2 gebruikelijke imbussen, ook nog met 2 torx schroeven.
wtf.jpg


Stuur eraf, stuur erop:
nieuw_stuur.jpg

nieuwstuur2.jpg

Het stuur heb ik ooit gekocht van Martell voor mijn Transalp pekelfiets destijds. Echter heeft deze mijn transalp nooit bereikt en heb ik heb vandaag maar weer eens afgestoft. Het stuur is 100 gram lichter en met de 2 zware metalen uiteinden heb ik weer 1,2 KG bespaard :) en weegt de motor nog maar 177kg.

Gelijk maar even gekeken hoe hij met koplampje eruit ziet, maar die zit nog niet recht. Koplampje heb ik bij een man uit Sint Michelsgestel voor €15,- nieuw op marktplaats gescoord: echte polisport spullen zijn immers wél waterdicht en gemaakt voor Endurofietsen.
koplampje.jpg


Versleuteld budget: €15,-
https://link.marktplaats.nl/m1237887647 <-- tip voor de mensen met een enduromotor! :)

Totale kosten incl motor: €16,-

Gezocht! stuurschakelaars links en rechts: deze zijn in niet al te beste staat helaas :(
 
Laatst bewerkt:
En de kosten van het stuur :?

Met zo’n enorm sleutelbudget moet dat er toch wel af/bij kunnen ;)

Toelichting: ik reken ook een bedrag voor spullen die op de “plank” (mooie benaming voor een garage vol met zooi :+ ) liggen. Bougies, bougiekabel en bobines waren te vinden in de “zooi”.
 
Nou het sleutelen is van start gegaan! *O*

De vorige eigenaar had gezegd dat de motor altijd gelopen heeft, maar dat hij bij gas geven uitviel. Meestal duid dat op vervuiling in de carburateurs. Zodoende had hij een revisiesetje uit de UK gehaald en in de carbs gezet en daarnaast de carbs schoongemaakt.

Mensen die mij kennen weten dat ik eigenwijs kan zijn. Zodoende heb ik de carburateurs toch even open gehad om ze te controleren en wat trof ik aan -O-
[afbeelding]
Er er is inderdaad een revisiesetje ingegaan en alles was nieuw in de vlotter.. maar verder was alles bezaaid met bruin poeder. Hij zal het er ongetwijfeld tijdelijk even op gedaan hebben, maar zo was ik met een beetje pech weer snel stil komen te staan. Alles uit elkaar gehad, echt schoon gemaakt en nu weer in elkaar en op de motor.
[afbeelding]

Vervolgens een hele strijd gehad met het rubber stukje van de carbs naar het luchfilter huis: deze paste nét niet helemaal lekker en leek net een paar mm te kort. Gelukkig na wat piel, duw en trekwerk zat ook dat rubber op zijn plek :9
[afbeelding]

Vervolgens het stuur eraf gehaald: deze was verroest, lelijk en naar mijn mening niet breed en recht genoeg om echt fijn te sturen op een SM. Maar met losmaken van de knoppen was deze heel raar en provisorisch vastgemaakt: behalve de 2 gebruikelijke imbussen, ook nog met 2 torx schroeven.
[afbeelding]

Stuur eraf, stuur erop:
[afbeelding]
[afbeelding]
Het stuur heb ik ooit gekocht van Martell voor mijn Transalp pekelfiets destijds. Echter heeft deze mijn transalp nooit bereikt en heb ik heb vandaag maar weer eens afgestoft. Het stuur is 100 gram lichter en met de 2 zware metalen uiteinden heb ik weer 1,2 KG bespaard :) en weegt de motor nog maar 177kg.

Gelijk maar even gekeken hoe hij met koplampje eruit ziet, maar die zit nog niet recht. Koplampje heb ik bij een man uit Sint Michelsgestel voor €15,- nieuw op marktplaats gescoord: echte polisport spullen zijn immers wél waterdicht en gemaakt voor Endurofietsen.
[afbeelding]

Versleuteld budget: €15,-
https://link.marktplaats.nl/m1237887647 <-- tip voor de mensen met een enduromotor! :)

Totale kosten incl motor: €16,-

Gezocht! stuurschakelaars links en rechts: deze zijn in niet al te beste staat helaas :(
Ik heb nog ergens China set controles. Denk ik.
 
En de kosten van het stuur :?

Met zo’n enorm sleutelbudget moet dat er toch wel af/bij kunnen ;)

Toelichting: ik reken ook een bedrag voor spullen die op de “plank” (mooie benaming voor een garage vol met zooi :+ ) liggen. Bougies, bougiekabel en bobines waren te vinden in de “zooi”.


10 euri destijds.

Vooralsnog worden spullen die mensen hebben liggen niet meegerekend en mag je verkochte delen van een motor niet bij je sleutelbudget optellen: althans dat was vorig jaar. Vooralsnog reken ik volgens de regels van verleden jaar. Mocht dit nog veranderen vind ik dit ook best. Maar omdat ik een voorsprong heb door een bijna gratis motor, betekent niet dat er voor mij andere regels gelden.

Dat ik een enorm sleutelbudget heb, betekent ook zeker niet dat ik dat allemaal ga gebuiken: mijn doel is om zo goedkoop mogelijk een hele leuke motor te bouwen.

@ Martell, zijn die chinacontrols ook incl gas en choke?
 
Laatst bewerkt:
Dank voor deze aanvulling :Y

Consequentie is dat de Excel voor de XS aangepast moet worden. Overigens ga ik er van uit dat van een donorfiets alleen de gebruikte onderdelen in de Excel terecht komen.
 
10 euri destijds.

Vooralsnog worden spullen die mensen hebben liggen niet meegerekend en mag je verkochte delen van een motor niet bij je sleutelbudget optellen: althans dat was vorig jaar. Vooralsnog reken ik volgens de regels van verleden jaar. Mocht dit nog veranderen vind ik dit ook best. Maar omdat ik een voorsprong heb door een bijna gratis motor, betekent niet dat er voor mij andere regels gelden.

Dat ik een enorm sleutelbudget heb, betekent ook zeker niet dat ik dat allemaal ga gebuiken: mijn doel is om zo goedkoop mogelijk een hele leuke motor te bouwen.

@ Martell, zijn die chinacontrols ook incl gas en choke?
Choke gok ik van niet. Gas weet ik.niet
 
Dank voor deze aanvulling :Y

Consequentie is dat de Excel voor de XS aangepast moet worden. Overigens ga ik er van uit dat van een donorfiets alleen de gebruikte onderdelen in de Excel terecht komen.

Bas had vorig jaar van 2 fietsen 1 gemaakt en heeft beide helemaal gerekend. Maar dat was denk ik ook omdat de waarde van alle gebruikte onderdelen tezamen meer waren dan de prijs van de donorfiets. Maar elk jaar steken dezelfde discussies op, misschien moeten we de regelementen maar eens compleet maken.
 
Laatst bewerkt:
Bas had vorig jaar van 2 fietsen 1 gemaakt en heeft beide helemaal gerekend. Maar dat was denk ik ook omdat de waarde van alle gebruikte onderdelen tezamen meer waren dan de prijs van de donorfiets. Maar elk jaar steken dezelfde discussies op, misschien moeten we de regelementen maar eens compleet maken.
Ja.
Ik kan nl ook dingen ruilen.
Gelukkig is prijs maar een element van het totaal. Ik staar me er niet op blind. Ik ga wel de motor onder de 500 functioneel rijdend maken, daarna pas opleuken.
 
Enige echt belangrijke wat van de donor afgekomen is, zijn de carburateurs. Kocht de donor in de hoop dat de voorpoten goed genoeg zouden zijn voor gebruik.

Helaas alsnog via EBay gekocht in Duitsland.

Zal in mijn nog te openen topic wel wat meer info neerzetten.
 
Ik kijk even hoever ik kom. Haal ze eerst even helemaal uit elkaar. Misschien valt er nog wat te redden zonder roest
 
Ik kijk even hoever ik kom. Haal ze eerst even helemaal uit elkaar. Misschien valt er nog wat te redden zonder roest
Zijn toch van plastic of alu?

Of staal.
Je kunt ze geheel demonteren, behuizing schrobben en dan action lakje er over.

Plastic.

Goed schoonmaken dan maar?

s-l1600.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De buitenkant is het probleem niet. De eigemaar voor de vorige eigenaar heeft er schroeven in gedraaid, er is water ingekomen en alles is gecorrodeerd, verroest of vies.
 
De buitenkant is het probleem niet. De eigemaar voor de vorige eigenaar heeft er schroeven in gedraaid, er is water ingekomen en alles is gecorrodeerd, verroest of vies.
Schoonmaken en gaatjes dicht plakken.
 
Un ogenblik geduld alstublieft, ben er klaar mee maar onderweg en afbeeldingen uploaden en een goed verhaal erbij bedenken is nie handig nie op dn iphone
 
Un ogenblik geduld alstublieft, ben er klaar mee maar onderweg en afbeeldingen uploaden en een goed verhaal erbij bedenken is nie handig nie op dn iphone
'schoonmaken stuurcontrols'

en uploaden maar.

Of is dat teveel voor een iphone :?
 
Haha nee hoor!
Gewoon even een nieuw batterijetje erin en gaan(motoren is niet het enige waar ik aan sleutel)
 
Haha nee hoor!
Gewoon even een nieuw batterijetje erin en gaan(motoren is niet het enige waar ik aan sleutel)
Vanaf 13:19 uur tot nu is anders best lang, in deze snelle tijd van iphones, al dan niet met opgeladen accu... :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan