Öhlins achter schokbreker pre-load verhogen

Bertram

Rookie
18 nov 2018
18
11
Hallo,

Ik wil de pre-load van mijn achterschokbreker graag verhogen, mijn motor zakt nu te ver in als ik er op ga zitten.

Tot mijn verbazing is de onderste ring van de pre-load adjuster van plastic. Ik kan me niet voorstellen dat deze plastic ring de voorspanning van de veer kan dragen?

Heeft iemand hier (positieve?) ervaring mee?




PXL_20210126_184756506.jpg
 
De kunststof ring hoeft ook niet alle voorspanning te dragen. Als het achterwiel van de grond is de bovenste ring lossen en de onderste naar onder draaien. Als je daarna de bovenste weer ertegen draait draagt die de veervoorspanning.
 
Dank jullie wel voor de snelle reacties.

Ik ga eerst de voorspanning maar eens veranderen. De schokbreker komt van een Kawa Z750S, zit nu op een Honda CX500 met een eigen gebrouwen link systeem. Dus dat t allemaal niet precies past mag niemand verbazen. Met de verhoogde voorspanning maar eens kijken of de veer de juiste veerconstante heeft. Als dat niet zo is komt er een andere veer op.

Er staat trouwens 01091-31/95 L456 op de veer. Wat ik daar van kan vinden is dat de veerconstante 95N/mm is (31 is t 'rate number' wat correspondeert met 95N/mm) De L456 is me eenraadsel, in ieder geval niet de lengte 8-)
 
Dank jullie wel voor de snelle reacties.

Ik ga eerst de voorspanning maar eens veranderen. De schokbreker komt van een Kawa Z750S, zit nu op een Honda CX500 met een eigen gebrouwen link systeem. Dus dat t allemaal niet precies past mag niemand verbazen. Met de verhoogde voorspanning maar eens kijken of de veer de juiste veerconstante heeft. Als dat niet zo is komt er een andere veer op.

Er staat trouwens 01091-31/95 L456 op de veer. Wat ik daar van kan vinden is dat de veerconstante 95N/mm is (31 is t 'rate number' wat correspondeert met 95N/mm) De L456 is me eenraadsel, in ieder geval niet de lengte 8-)
Door de veervoorspanning te verhogen komt je motor iets hoger staan en heb je iets meer veerweg over. hij zal daardoor minder snel onderin slaan maar de veer wordt er niet stugger door. het gaat ten koste van de negatieve veerweg. je moet hem ook nog zonder berijder en paar cm uit de veer kunnen tillen,
 
Terug
Bovenaan Onderaan