Nou staat er omwonenden maar het maar één paar en die wonen niet eens dichtbij die “hinder“ ondervinden.
Belangrijk jaar voor motorcrossers Prikkedam
21 mei 2019 - 21:52
Het is een belangrijk jaar voor motorcrossvereniging Prikkedam en het crossterrein bij Makkinga. Er zijn maatregelen genomen tegen geluidsoverlast en de gemeente Ooststellingwerf is bezig met een nieuw bestemmingsplan. Zo hoopt de club er met de gemeente en de omwonenden uit te komen.
De 73 jaar oude motorcrossbaan Prikkedam is uniek qua ligging en ondergrond van zand. De belangstelling voor de wedstrijden is dan ook groot. Ook van veel jonge liefhebbers. In die zin is er wel toekomst voor de club.
De gemeente Ooststellingwerf moest de afgelopen tijd boetes geven toen er teveel geluid gemaakt werd. De baan was zelfs een tijd dicht en het beeld ontstond dat de gemeente van Prikkedam af wilde. Maar volgens wethouder Marcel Bos zijn ze bezig met een nieuw bestemmingsplan waar ook plek is voor motorcrossen. De gemeente moet na jaren van strijd voor oktober duidelijkheid geven aan de crossers en de omgeving.
Wethouder Bos denkt dat dat dit keer lukt, omdat de Raad van State de gemeente daartoe verplicht heeft. Naast een duidelijk bestemmingsplan blijven vergunningen nodig voor de evenementen.
De omwonenden zijn volgens voorzitter Wout van der Molen positiever geworden. Al geven de buurman en zijn vrouw wel aan dat ze alles kritisch blijven volgen en dat ze toch nog niet overtuigd zijn dat alles straks aan de wet zal voldoen. Tot nu toe hebben ze met succes geprocedeerd tegen bestemmingsplannen voor Prikkedam, waar ze het niet mee eens waren.
Ze willen dat de crossers verhuizen. "De provincie heeft destijds een cruciale fout gemaakt met het verlenen van de milieuvergunning", zegt Roel van Rossem. Bij hun neemt de frustratie toe en de sfeer tussen de partijen is bedorven, vinden de Van Rossems.
Maatregelen
De club heeft inmiddels maatregelen genomen. Met schermen langs de baan tegen geluidsoverlast, isolatie van galmende muren en het aanpassen van bulten, zodat er minder decibellen geproduceerd worden. Daarnaast organiseert de vereniging steeds vaker evenementen met minder luide deelnemers, zoals mountainbikers en wandelaars.
Het nieuwe bestemmingsplan moet in juni naar de gemeenteraad en in oktober wordt er een besluit genomen. En dan moet het bestemmingsplan Raad van State bestendig zijn.
07 oktober 2019
Raad stemt in met plan Prikkedam en veroordeelt bedreigingen
Motorcrosscircuit De Prikkedam bij Makkinga. Foto: Rens Hooyenga
De gemeenteraad van Ooststellingwerf heeft met vier stemmen tegen ingestemd met het nieuwe bestemmingsplan voor motorcircuit De Prikkedam bij Makkinga. De gemeente moet van de Raad van State voor 23 oktober duidelijkheid bieden aan de crossers en de omgeving. De raad wil het circuit onder voorwaarden behouden. Maar vermoedelijk is nu het woord opnieuw aan de Raad van State. Tegenstander Roel van Rossem: ’Helaas wel.’
De raad ontbrak het aan tijd en kennis om het plan nog aan te passen, zo stelde eenmansfractie Simon ter Heide. Het ontbreken van een handhavingsplan was voor GroenLinks, ChristenUnie en D66 essentieel. Volgens wethouder Marcel Bos is dat plan helemaal geen voorwaarde voor de Raad van State. ‘Ik hoor te vaak dat fracties betwijfelden of plan wel ‘Raad van State-proof’ is. ’Ik kan niet het harde oordeel geven of dat zo is, maar ik heb wel die overtuiging.’
Veel aandacht ging uit naar de oplopende spanningen in het dorp. Roel van Rossem:’ Het is diep dat ik hier kom onder begeleiding van politie en andere begeleiders. De burgemeester moet serieus werk maken van de oplopende spanningen in Makkinga.’ De raad veroordeelde recente bedreigingen. Tammo Munting (D66): ‘ De motorclub zegt bedreigingen te begrijpen. Dan neem je er niet onvoorwaardelijk afstand van.’ Wethouder Marcel Bos: ‘Het is onmenselijk, onbehoorlijk en onacceptabel dat mensen als een dwaas voor eigen rechter spelen en anderen bedreigen.’
januari 2020..
Nou staat er omwonenden in de titel die de leeuwarder koerandt voert maar het maar één paar en die wonen niet eens dichtbij die “hinder“ ondervinden.
Direkte omwonenden die er letterlijk naast wonen hebben geheel geen last van de baan en vragen zich dan ook af waarom je ergens naast wonen waar je op voorhand weet dat daar geluid vandaan komt? Maar ja, ze hebben een zekere mate van rijkdom dus dat maakt arrogant.
Roel en Constance van Rossem, die zich verzetten tegen het nieuwe bestemmingsplan voor motorcrossterrein Prikkedam in Makkinga, werden vrijdag door de voorzieningenrechter van de Raad van State met lege handen naar huis gestuurd.
,,Maar de bodemprocedure gaan wij winnen’’, stelde Roel van Rossem na de rechtszitting. Te zien was dat hun jarenlange strijd tegen overlast van het crossterrein een zware wissel heeft getrokken op het echtpaar. Ze werden bedreigd, zelfs met de dood.
Lees ook | College Ooststellingwerf stelt toezicht- en handhavingsplan Prikkedam vast
Ooststellingwerf maakte in oktober vorig jaar een nieuw bestemmingsplan, het zoveelste, om motorsportvereniging De Prikkedam te kunnen laten crossen. De Van Rossems wilden dat het plan geschorst werd. Hun verzoek werd in een mondelinge uitspraak meteen na de zitting afgewezen.
Twee keer per week crossen
Volgens de voorzieningenrechter verschilt het nieuwe bestemmingsplan niet of nauwelijks van de vergunningen die de motorvereniging nu heeft. Het lijkt zelfs strenger, zegt hij.
In de vergunningen uit 2001 en 2008 staat dat er twee keer per week, op woensdag en zondag, drie uur gecrosst mag worden. En er mogen op drie zondagen per jaar wedstrijden verreden worden. ,,Als we een wedstrijd hebben wordt er de twee zondagen tevoren niet gereden’’, zegt vice-voorzitter Tsjebbe Hoekstra van de crossclub.
Geldig
Het nieuwe bestemmingsplan is door de uitspraak van vrijdag geldig geworden. ,,Wat hebben wij aan geluidsnormen als die niet worden nageleefd’’, zegt Van Rossem. Hij maakt ook bezwaar tegen het meetpunt waaraan FUMO kan aflezen of er overtredingen van de geluidsnormen zijn. Dat meetpunt zit achter in de tuin in een bosje. ,,Zo ver mogelijk weg van de crossbaan en zo laag mogelijk’’, zegt van Rossem. Al eerder klaagde hij er bij de rechter over dat het meetpunt niet werkt.
Wanneer de Raad van State de bodemprocedure tegen het bestemmingsplan behandelt is nog niet bekend.
Belangrijk jaar voor motorcrossers Prikkedam
21 mei 2019 - 21:52
Het is een belangrijk jaar voor motorcrossvereniging Prikkedam en het crossterrein bij Makkinga. Er zijn maatregelen genomen tegen geluidsoverlast en de gemeente Ooststellingwerf is bezig met een nieuw bestemmingsplan. Zo hoopt de club er met de gemeente en de omwonenden uit te komen.
De 73 jaar oude motorcrossbaan Prikkedam is uniek qua ligging en ondergrond van zand. De belangstelling voor de wedstrijden is dan ook groot. Ook van veel jonge liefhebbers. In die zin is er wel toekomst voor de club.
De gemeente Ooststellingwerf moest de afgelopen tijd boetes geven toen er teveel geluid gemaakt werd. De baan was zelfs een tijd dicht en het beeld ontstond dat de gemeente van Prikkedam af wilde. Maar volgens wethouder Marcel Bos zijn ze bezig met een nieuw bestemmingsplan waar ook plek is voor motorcrossen. De gemeente moet na jaren van strijd voor oktober duidelijkheid geven aan de crossers en de omgeving.
Wethouder Bos denkt dat dat dit keer lukt, omdat de Raad van State de gemeente daartoe verplicht heeft. Naast een duidelijk bestemmingsplan blijven vergunningen nodig voor de evenementen.
De omwonenden zijn volgens voorzitter Wout van der Molen positiever geworden. Al geven de buurman en zijn vrouw wel aan dat ze alles kritisch blijven volgen en dat ze toch nog niet overtuigd zijn dat alles straks aan de wet zal voldoen. Tot nu toe hebben ze met succes geprocedeerd tegen bestemmingsplannen voor Prikkedam, waar ze het niet mee eens waren.
Ze willen dat de crossers verhuizen. "De provincie heeft destijds een cruciale fout gemaakt met het verlenen van de milieuvergunning", zegt Roel van Rossem. Bij hun neemt de frustratie toe en de sfeer tussen de partijen is bedorven, vinden de Van Rossems.
Maatregelen
De club heeft inmiddels maatregelen genomen. Met schermen langs de baan tegen geluidsoverlast, isolatie van galmende muren en het aanpassen van bulten, zodat er minder decibellen geproduceerd worden. Daarnaast organiseert de vereniging steeds vaker evenementen met minder luide deelnemers, zoals mountainbikers en wandelaars.
Het nieuwe bestemmingsplan moet in juni naar de gemeenteraad en in oktober wordt er een besluit genomen. En dan moet het bestemmingsplan Raad van State bestendig zijn.
07 oktober 2019
Raad stemt in met plan Prikkedam en veroordeelt bedreigingen
De gemeenteraad van Ooststellingwerf heeft met vier stemmen tegen ingestemd met het nieuwe bestemmingsplan voor motorcircuit De Prikkedam bij Makkinga. De gemeente moet van de Raad van State voor 23 oktober duidelijkheid bieden aan de crossers en de omgeving. De raad wil het circuit onder voorwaarden behouden. Maar vermoedelijk is nu het woord opnieuw aan de Raad van State. Tegenstander Roel van Rossem: ’Helaas wel.’
De raad ontbrak het aan tijd en kennis om het plan nog aan te passen, zo stelde eenmansfractie Simon ter Heide. Het ontbreken van een handhavingsplan was voor GroenLinks, ChristenUnie en D66 essentieel. Volgens wethouder Marcel Bos is dat plan helemaal geen voorwaarde voor de Raad van State. ‘Ik hoor te vaak dat fracties betwijfelden of plan wel ‘Raad van State-proof’ is. ’Ik kan niet het harde oordeel geven of dat zo is, maar ik heb wel die overtuiging.’
Veel aandacht ging uit naar de oplopende spanningen in het dorp. Roel van Rossem:’ Het is diep dat ik hier kom onder begeleiding van politie en andere begeleiders. De burgemeester moet serieus werk maken van de oplopende spanningen in Makkinga.’ De raad veroordeelde recente bedreigingen. Tammo Munting (D66): ‘ De motorclub zegt bedreigingen te begrijpen. Dan neem je er niet onvoorwaardelijk afstand van.’ Wethouder Marcel Bos: ‘Het is onmenselijk, onbehoorlijk en onacceptabel dat mensen als een dwaas voor eigen rechter spelen en anderen bedreigen.’
januari 2020..
Nou staat er omwonenden in de titel die de leeuwarder koerandt voert maar het maar één paar en die wonen niet eens dichtbij die “hinder“ ondervinden.
Direkte omwonenden die er letterlijk naast wonen hebben geheel geen last van de baan en vragen zich dan ook af waarom je ergens naast wonen waar je op voorhand weet dat daar geluid vandaan komt? Maar ja, ze hebben een zekere mate van rijkdom dus dat maakt arrogant.
Roel en Constance van Rossem, die zich verzetten tegen het nieuwe bestemmingsplan voor motorcrossterrein Prikkedam in Makkinga, werden vrijdag door de voorzieningenrechter van de Raad van State met lege handen naar huis gestuurd.
,,Maar de bodemprocedure gaan wij winnen’’, stelde Roel van Rossem na de rechtszitting. Te zien was dat hun jarenlange strijd tegen overlast van het crossterrein een zware wissel heeft getrokken op het echtpaar. Ze werden bedreigd, zelfs met de dood.
Lees ook | College Ooststellingwerf stelt toezicht- en handhavingsplan Prikkedam vast
Ooststellingwerf maakte in oktober vorig jaar een nieuw bestemmingsplan, het zoveelste, om motorsportvereniging De Prikkedam te kunnen laten crossen. De Van Rossems wilden dat het plan geschorst werd. Hun verzoek werd in een mondelinge uitspraak meteen na de zitting afgewezen.
Twee keer per week crossen
Volgens de voorzieningenrechter verschilt het nieuwe bestemmingsplan niet of nauwelijks van de vergunningen die de motorvereniging nu heeft. Het lijkt zelfs strenger, zegt hij.
In de vergunningen uit 2001 en 2008 staat dat er twee keer per week, op woensdag en zondag, drie uur gecrosst mag worden. En er mogen op drie zondagen per jaar wedstrijden verreden worden. ,,Als we een wedstrijd hebben wordt er de twee zondagen tevoren niet gereden’’, zegt vice-voorzitter Tsjebbe Hoekstra van de crossclub.
Geldig
Het nieuwe bestemmingsplan is door de uitspraak van vrijdag geldig geworden. ,,Wat hebben wij aan geluidsnormen als die niet worden nageleefd’’, zegt Van Rossem. Hij maakt ook bezwaar tegen het meetpunt waaraan FUMO kan aflezen of er overtredingen van de geluidsnormen zijn. Dat meetpunt zit achter in de tuin in een bosje. ,,Zo ver mogelijk weg van de crossbaan en zo laag mogelijk’’, zegt van Rossem. Al eerder klaagde hij er bij de rechter over dat het meetpunt niet werkt.
Wanneer de Raad van State de bodemprocedure tegen het bestemmingsplan behandelt is nog niet bekend.
Laatst bewerkt: