“Omwonenden” crossterrein Prikkedam met lege handen naar huis.

Willem

PROCRASTINATOR
Donateur
22 aug 2005
30.048
53.984
Kampen (Overijssel)
Nou staat er omwonenden maar het maar één paar en die wonen niet eens dichtbij die “hinder“ ondervinden.


Belangrijk jaar voor motorcrossers Prikkedam
21 mei 2019 - 21:52

Het is een belangrijk jaar voor motorcrossvereniging Prikkedam en het crossterrein bij Makkinga. Er zijn maatregelen genomen tegen geluidsoverlast en de gemeente Ooststellingwerf is bezig met een nieuw bestemmingsplan. Zo hoopt de club er met de gemeente en de omwonenden uit te komen.

poster


De 73 jaar oude motorcrossbaan Prikkedam is uniek qua ligging en ondergrond van zand. De belangstelling voor de wedstrijden is dan ook groot. Ook van veel jonge liefhebbers. In die zin is er wel toekomst voor de club.
De gemeente Ooststellingwerf moest de afgelopen tijd boetes geven toen er teveel geluid gemaakt werd. De baan was zelfs een tijd dicht en het beeld ontstond dat de gemeente van Prikkedam af wilde. Maar volgens wethouder Marcel Bos zijn ze bezig met een nieuw bestemmingsplan waar ook plek is voor motorcrossen. De gemeente moet na jaren van strijd voor oktober duidelijkheid geven aan de crossers en de omgeving.
Wethouder Bos denkt dat dat dit keer lukt, omdat de Raad van State de gemeente daartoe verplicht heeft. Naast een duidelijk bestemmingsplan blijven vergunningen nodig voor de evenementen.
1579719075949.gif
De omwonenden zijn volgens voorzitter Wout van der Molen positiever geworden. Al geven de buurman en zijn vrouw wel aan dat ze alles kritisch blijven volgen en dat ze toch nog niet overtuigd zijn dat alles straks aan de wet zal voldoen. Tot nu toe hebben ze met succes geprocedeerd tegen bestemmingsplannen voor Prikkedam, waar ze het niet mee eens waren.
Ze willen dat de crossers verhuizen. "De provincie heeft destijds een cruciale fout gemaakt met het verlenen van de milieuvergunning", zegt Roel van Rossem. Bij hun neemt de frustratie toe en de sfeer tussen de partijen is bedorven, vinden de Van Rossems.
1579719076096.gif
Maatregelen
De club heeft inmiddels maatregelen genomen. Met schermen langs de baan tegen geluidsoverlast, isolatie van galmende muren en het aanpassen van bulten, zodat er minder decibellen geproduceerd worden. Daarnaast organiseert de vereniging steeds vaker evenementen met minder luide deelnemers, zoals mountainbikers en wandelaars.
Het nieuwe bestemmingsplan moet in juni naar de gemeenteraad en in oktober wordt er een besluit genomen. En dan moet het bestemmingsplan Raad van State bestendig zijn.



07 oktober 2019
Raad stemt in met plan Prikkedam en veroordeelt bedreigingen

Motorcrosscircuit De Prikkedam bij Makkinga.
Motorcrosscircuit De Prikkedam bij Makkinga. Foto: Rens Hooyenga

De gemeenteraad van Ooststellingwerf heeft met vier stemmen tegen ingestemd met het nieuwe bestemmingsplan voor motorcircuit De Prikkedam bij Makkinga. De gemeente moet van de Raad van State voor 23 oktober duidelijkheid bieden aan de crossers en de omgeving. De raad wil het circuit onder voorwaarden behouden. Maar vermoedelijk is nu het woord opnieuw aan de Raad van State. Tegenstander Roel van Rossem: ’Helaas wel.’

De raad ontbrak het aan tijd en kennis om het plan nog aan te passen, zo stelde eenmansfractie Simon ter Heide. Het ontbreken van een handhavingsplan was voor GroenLinks, ChristenUnie en D66 essentieel. Volgens wethouder Marcel Bos is dat plan helemaal geen voorwaarde voor de Raad van State. ‘Ik hoor te vaak dat fracties betwijfelden of plan wel ‘Raad van State-proof’ is. ’Ik kan niet het harde oordeel geven of dat zo is, maar ik heb wel die overtuiging.’
Veel aandacht ging uit naar de oplopende spanningen in het dorp. Roel van Rossem:’ Het is diep dat ik hier kom onder begeleiding van politie en andere begeleiders. De burgemeester moet serieus werk maken van de oplopende spanningen in Makkinga.’ De raad veroordeelde recente bedreigingen. Tammo Munting (D66): ‘ De motorclub zegt bedreigingen te begrijpen. Dan neem je er niet onvoorwaardelijk afstand van.’ Wethouder Marcel Bos: ‘Het is onmenselijk, onbehoorlijk en onacceptabel dat mensen als een dwaas voor eigen rechter spelen en anderen bedreigen.’



januari 2020..
Nou staat er omwonenden in de titel die de leeuwarder koerandt voert maar het maar één paar en die wonen niet eens dichtbij die “hinder“ ondervinden.


Direkte omwonenden die er letterlijk naast wonen hebben geheel geen last van de baan en vragen zich dan ook af waarom je ergens naast wonen waar je op voorhand weet dat daar geluid vandaan komt? Maar ja, ze hebben een zekere mate van rijkdom dus dat maakt arrogant.


Roel en Constance van Rossem, die zich verzetten tegen het nieuwe bestemmingsplan voor motorcrossterrein Prikkedam in Makkinga, werden vrijdag door de voorzieningenrechter van de Raad van State met lege handen naar huis gestuurd.

,,Maar de bodemprocedure gaan wij winnen’’, stelde Roel van Rossem na de rechtszitting. Te zien was dat hun jarenlange strijd tegen overlast van het crossterrein een zware wissel heeft getrokken op het echtpaar. Ze werden bedreigd, zelfs met de dood.
Lees ook | College Ooststellingwerf stelt toezicht- en handhavingsplan Prikkedam vast
Ooststellingwerf maakte in oktober vorig jaar een nieuw bestemmingsplan, het zoveelste, om motorsportvereniging De Prikkedam te kunnen laten crossen. De Van Rossems wilden dat het plan geschorst werd. Hun verzoek werd in een mondelinge uitspraak meteen na de zitting afgewezen.

Twee keer per week crossen
Volgens de voorzieningenrechter verschilt het nieuwe bestemmingsplan niet of nauwelijks van de vergunningen die de motorvereniging nu heeft. Het lijkt zelfs strenger, zegt hij.

In de vergunningen uit 2001 en 2008 staat dat er twee keer per week, op woensdag en zondag, drie uur gecrosst mag worden. En er mogen op drie zondagen per jaar wedstrijden verreden worden. ,,Als we een wedstrijd hebben wordt er de twee zondagen tevoren niet gereden’’, zegt vice-voorzitter Tsjebbe Hoekstra van de crossclub.

Geldig
Het nieuwe bestemmingsplan is door de uitspraak van vrijdag geldig geworden. ,,Wat hebben wij aan geluidsnormen als die niet worden nageleefd’’, zegt Van Rossem. Hij maakt ook bezwaar tegen het meetpunt waaraan FUMO kan aflezen of er overtredingen van de geluidsnormen zijn. Dat meetpunt zit achter in de tuin in een bosje. ,,Zo ver mogelijk weg van de crossbaan en zo laag mogelijk’’, zegt van Rossem. Al eerder klaagde hij er bij de rechter over dat het meetpunt niet werkt.

Wanneer de Raad van State de bodemprocedure tegen het bestemmingsplan behandelt is nog niet bekend.
 
Laatst bewerkt:
In Nederland al hetzelfde verhaal als in BELGIE, die muggenzifters willen alles weg, gunnen tegenwoordig elkaar niets meer; zo zielig.
Blijkbaar het juiste geld op de juiste plaats en die krijgen alles klaar. zo zielig
 
In Nederland al hetzelfde verhaal als in BELGIE, die muggenzifters willen alles weg, gunnen tegenwoordig elkaar niets meer; zo zielig.
Blijkbaar het juiste geld op de juiste plaats en die krijgen alles klaar. zo zielig

Oh, gelukkig voor België dan, als de klagers daar ook ongelijk krijgen van de rechter. Of doel je juist op het geld dat de crossbanen gebruiken om hun gelijk te krijgen :?

EDIT: Ter verduidelijking, dat mensen naar de rechter mogen stappen wanneer ze het niet eens zijn met een bestemmingsplanwijziging, lijkt me niet meer dan normaal in een democratie. Dat die rechter vervolgens alle belangen afweegt en het bezwaar ongegrond verklaart, lijkt me ook alleen maar te duiden op een goed functionerende rechtstaat/democratie...
 
Beetje streng aanpakken die eikels.
Hadden hier in de polder een paar Amsterdammers die een huisje kochten.

Eerste wat ze deden is klagen over de boer die een akker heeft daar .

Half jaar later waren ze weer terug in Amsterdam.


Dat volk uit de stad denkt allemaal dat het rustig is op het platteland:')

Als je rust wil moet je in een woonwijk gaan wonen...

Of gewoon niet janken, en wat meer van elkaar accepteren....
 
Dat volk uit de stad denkt allemaal dat het rustig is op het platteland:')

Als je rust wil moet je in een woonwijk gaan wonen...

Of gewoon niet janken, en wat meer van elkaar accepteren....

Het is hier lekker rustig op het platteland als die randdebielen in de randstad blijven wonen........ :+

Zodra die lui op het platteland verschijnen begint het gekrakeel, en is de rust en acceptatie voorbij.
 
Dat volk uit de stad denkt allemaal dat het rustig is op het platteland:')

Als je rust wil moet je in een woonwijk gaan wonen...

Of gewoon niet janken, en wat meer van elkaar accepteren....
Het is hier lekker rustig op het platteland als die randdebielen in de randstad blijven wonen........ :+

Zodra die lui op het platteland verschijnen begint het gekrakeel, en is de rust en acceptatie voorbij.
Dat is generaliseren, lijkt mij niet een waarheid als een koe.
Zowel in de stad als in de provincie heb je lui die niets liever willen dan anderen het leven zuur maken.

In dit geval hoop ik dat de crossbaan mag blijven bestaan en dan zo dat ze weer kunnen doen wat ze willen.
 
Rust is iets voor woonwijken aan de rand van de stad. Op ''het platteland'' (zoals alles buiten de randstad schijnt te heten) is nu eenmaal altijd bezigheid.

Degene die het minste wil schijnt normaal altijd gelijk te krijgen. Mooi dat er eindelijk een keer een rechter niet in mee gaat.
 
Rust is iets voor woonwijken aan de rand van de stad. Op ''het platteland'' (zoals alles buiten de randstad schijnt te heten) is nu eenmaal altijd bezigheid.

Degene die het minste wil schijnt normaal altijd gelijk te krijgen. Mooi dat er eindelijk een keer een rechter niet in mee gaat.

Nou, ik vind het niet zo zeer rumoerig ofzo. Maar in een grote stad is er constant lawaai overal dat niet te traceren is. Op de boerenbuiten hoor je een trekker, of een auto/motor met een dikke pijp, of dus op zondag crossmotoren. Dan ga je kijken en als het klaar is, is het ook weer stil.
 
Herkenbaar geval : in Emmercompascuum is een stel uit het westen komen wonen juist vanwege de Drentse rust.
Nu wil het geval dat ze aan Kanaal B wonen en daar vrij zicht hebben op het geluidscentrum de Pottendijk , Kanaal B ligt zo goed als in de achtertuin daarvan ;)
Van horen zeggen procederen die lui daar tegen vanwege de overlast die het zou geven..
Niet handig : die lui hadden de ligging van dat huis en de omgeving eerst moeten bestuderen voor ze tot koop over gingen , wat ik begrepen heb van bekenden die daar wonen staan ze ook niet op zulke goede voet met de rest van de buurt..

Dus mijn inziens moeten ze niet zeiken en anders de tent maar verkopen : de Pottendijk bestaat al jaren en zelfs ik hoor in de achtertuin dat daar gereaced en gecrost word met motoren en auto's , wij storen er ons in ieder geval NIET aan.
 
Wat is er nu mooier dan het geluid van een paar dikke 2-takters in de verte. Het enige dat dan mist is de zoete walm die nog tijden blijft hangen 8-)

Het enige crossterrein dat hier was, is al jaren geleden omgeruild voor een bedrijventerrein. Altijd gezellig, op zondagmiddag kijken, patatje erbij en als de meesten weg waren gingen wij los met onze off-the-roadjes. Dan weet je hoe zwaar crossen is.
 
Oh, gelukkig voor België dan, als de klagers daar ook ongelijk krijgen van de rechter. Of doel je juist op het geld dat de crossbanen gebruiken om hun gelijk te krijgen :?

EDIT: Ter verduidelijking, dat mensen naar de rechter mogen stappen wanneer ze het niet eens zijn met een bestemmingsplanwijziging, lijkt me niet meer dan normaal in een democratie. Dat die rechter vervolgens alle belangen afweegt en het bezwaar ongegrond verklaart, lijkt me ook alleen maar te duiden op een goed functionerende rechtstaat/democratie...
nee, bedoel dat als je geld hebt, je in de huidige wereld bijna alles klaar krijgt. En in dit geval doel ik eerder op die klagers. Niks mag je nog tegenwoordig, motor iets te luid, en ze beginnen al, het is hier zelfs al zo erg, dat sommige oudjes geen speelpleinen meer in hun buurt dulden, jonge kinderen teveel lawaai
 
nee, bedoel dat als je geld hebt, je in de huidige wereld bijna alles klaar krijgt. En in dit geval doel ik eerder op die klagers. Niks mag je nog tegenwoordig, motor iets te luid, en ze beginnen al, het is hier zelfs al zo erg, dat sommige oudjes geen speelpleinen meer in hun buurt dulden, jonge kinderen teveel lawaai
Maar wees nou eens concreet, wat is er in déze specifieke situatie dan misgegaan? Die mensen hebben een rechtszaak aangespannen, omdat ze het niet eens waren met een wijziging van het bestemmingsplan. Dat lijkt me hun goed recht? Ik lees nergens dat ze de rechter omgekocht hebben, of dat ze vriendjes bij de gemeente hadden. Dus waarom roep je zoiets, terwijl het hier helemaal niet aan de hand is?
 
Maar wees nou eens concreet, wat is er in déze specifieke situatie dan misgegaan? Die mensen hebben een rechtszaak aangespannen, omdat ze het niet eens waren met een wijziging van het bestemmingsplan. Dat lijkt me hun goed recht? Ik lees nergens dat ze de rechter omgekocht hebben, of dat ze vriendjes bij de gemeente hadden. Dus waarom roep je zoiets, terwijl het hier helemaal niet aan de hand is?
Zeg nergens dat die mensen dat gedaan hebben he, Alleen (mis)gebruiken sommige hun rechten tegenwoordig wel heel snel. Zo en nu einde discussie hierover
 
Maar wees nou eens concreet, wat is er in déze specifieke situatie dan misgegaan? Die mensen hebben een rechtszaak aangespannen, omdat ze het niet eens waren met een wijziging van het bestemmingsplan. Dat lijkt me hun goed recht? Ik lees nergens dat ze de rechter omgekocht hebben, of dat ze vriendjes bij de gemeente hadden. Dus waarom roep je zoiets, terwijl het hier helemaal niet aan de hand is?

Jarenlange vete voeren tegen een crosscircuit dat er al vele jaren langer ligt. Zeiken om pietluttigheden, 6 uur crossen in de week...
6 uur overlast, vreselijk, verschrikkelijk megaslecht... In mijn ogen janken om niks, dat is wat er mis is.
Rijtijden zijn ingekort, er wordt op geluid gecontroleerd, er is een geluidswal geplaats. Alles is er aan gedaan om de overlast te beperken.

Beroepszeikerds, dat zijn het!! En nu hou ik erover op, want ik ben mn bloeddrukpillen kwijt...
 
Terug
Bovenaan Onderaan