€ 500,- challenge 2024: Met de lelijke zus op stap...

Oooosterling

MF veteraan
14 jun 2020
1.810
2.580
BRD
Wellicht dat de topictitel enige uitleg vereist, maar dit is de laatste aankoop in huize Oooosterling en om dit brik gaat het dus om:

VFR 500,- challenge.jpeg

Een in 1990 met liefde door Jappanners in elkaar geflanste VFR 750 FL, met slechts 137K aan kilometers (net ingereden dus) op de klok én een witte! (sorry, maar dat is gewoon geheel subjectief de mooiste kleur!). Dit wordt dé bike waarmee ik ga deelnemen aan de 500,- challenge, aangezien de aanschafprijs met 350,- ruim onder de magische grens van 500,- blijft.
De motor staat nú nog bij de verkoper (een forumlid van het VFROC forum) vanwege kentekenperikelen, maar zodra deze zijn opgelost wordt die geëxporteerd en getransporteerd naar 'die heimat' om te worden klaargemaakt voor de challenge.

En om de link te leggen met de lelijke zus, onderstaande VFR is eveneens in mijn bezit. Eveneens (destijds) aangeschaft voor een pallet bier (zo gaat dat in het oooost'n des lands), maar wel dusdanig veel in geïnvesteerd (zo'n witte is altijd een boycrush geweest van mij) dat de bike inmiddels voor 99% in originele toestand is. Ofwel de bloedmooie zus die iedereen wil berijden..

1694027947675.jpeg


Hierdoor ken ik de zwakke plekken van zo'n ding ook wel een beetje, en dat is een kort lijstje! Blijft natuurlijk wel een honda...

Maar goed, ik mag dus met de lelijke zus gaan spelen!

Meer informatie volgt zodra er zich ontwikkelingen voordoen..


En de bijbehorende stand van de financiën (stand: 22/12/2023, resterend budget € 152,14):
1703273634436.png
 

Bijlagen

  • 1703273558147.png
    1703273558147.png
    26 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Jazeker, ik verwacht wel een aantal (kleine) zaakjes..
Zal de uitlaat sowieso moeten vervangen voor één van originele makelij of één met een ABE;
Reflector ontbreekt a.d. achterzijde, is een afkeur voor de HU (HauptUntersuchung, ofwel Tüv in de volksmond)

CO waarde zal wel onder de wettelijk gestelde eis van 4,5 liggen (voor de motoren van dat tijdperk), maar ik moet de carb's toch laten badderen in de ultrasoon (vanwege lange standtijd) dus daar verwacht ik geen problemen mee.

Voor de rest natuurlijk de 'normale' zaken als remblokken, schijfdikte remschijven, banden, ketting, verlichting, balhoofdlagers, wiellagers e.d. wat nagelopen gaat worden bij de HU. Maar daar verwacht ik geen problemen mee, ding wordt eerst grondig gewassen bij thuiskomst, en er wordt minimaal alle vloeistoffen vervangen, alle filters vervangen, klepspeling gecontroleerd e.d. perikelen.

Doe ik overigens bij elke fiets waarvan ik de volledige onderhoudshistorie niet ken en aangekocht heb.. Maar mede om de grote mate van 'originaliteit' waarin deze VFR nog steeds verkeerd, is reden geweest waarom ik het wel aandurf..
 
Tüv is één van de meest grote van de commerciële en controlerende bedrijven (zoniet de grootste) @jaap43.
Evenzogoed zijn er andere bedrijven als de Dekra, GTU e.d. die je kunt benaderen voor je (onafhankelijke) technische keuring. Een ieder van die bedrijven is erkend om te keuren, en bij het goed afronden ervan krijg je idd. je (per jaar anders gekleurde) sticker op het kenteken met de datum voor de volgende keuring. De andere sticker die op je kentekenplaat zit (je hebt 2 stickers op je kenteken) is voor je aanmelding bij o.a. de 'strassenverkehrsamt', die controleren of je jouw belasting en verzekering nog voldoen en betaald zijn. Bij niet betalen staan ze na een waarschuwing écht binnen 3 dagen op je stoep en krabben ze je de sticker van je voertuig af.. (eigenlijk wel een mooi systeem, je kunt dan vrijwel direct zien óf er wat aan de hand is met het voertuig, bij het ontbreken van één van de stickers...)

Ik heb genoeg info en ervaringen om te weten dat de Tüv dé meest bureaucratische partij is, waar je het liefst NIET mee werkt.. Sinds er bij ons in de buurt een Dekra is, ga ik daar naar toe. Zoveel vriendelijker, efficiënter en meedenkender dan die (halve ambtenaren) van de Dekra..
 
en eigenlijk is het HU en AU waarop ze controleren, ofwel HauptUntersuchung en AbgassUntersuchung, wat afgekort wordt tot HU of Tüv in de volksmond..
 
En ook hier komt er beweging in de challenge bike!

Vorige week meldde de (toen nog) eigenaar zich, de kentekenperikelen waren opgelost en ik kon hem komen halen.. Vandaag was de dag dat ik vanuit D naar de omgeving van Utrecht gereden ben, de formaliteiten afgehandeld heb en de bike naar D heb teruggesleept..
Ff een fotootje kort voor aankomst thuis..
IMG_2283.jpg

En de gezusters na het badderen vandaag:
IMG_2287.jpg


Wassen is dé ideale manier om erachter te komen wat er allemaal mis is met de bike, en ik heb de volgende waslijst al samengesteld:

Naast het feit dat ongeveer alle kuipdelen met een spuitbus zijn bijgewerkt, zijn div. ophangpunten weg, zitten er gaten in de kuipdelen e.d. Dit moet ik t.z.t. maar oplossen.. Voorlopig heb ik het volgende

Loopt slecht tot niet, carb's laat ik badderen in de ultrasoon. Daarna opbouw en synchroniseren;
opstarten en blok spoelen (olie en KVS);
Alle vloeistoffen wisselen;
Alle filters wisselen;
Klepspelingcontrole (voor de vorm denk ik)
Voorvork heeft pitting en VV keerring rechts is lek;
Nieuwe banden, huidige zijn uit 2010;
Gehele remsysteem nakijken (en eventueel upgraden naar staalomvlochten a.d. voorzijde);
Hydr. koppeling verwacht ik van dat die vast zit, gezien de zwarte drap die in het reservoir zit
Zit een imitatiedemper onder, samen met een RC36/2 collector/voorbochten.. PvA opstellen voor herstel naar iets van origineel met gesloten knip...
Middenbok ontbreekt vanwege de 36/2 uitlaat, wellicht weer herstellen naar origineel?
Achterspatbord vervangen voor een langere (iets met een verplichte reflector voor keuring);


Voorlopig staat ze echter reeds ontdaan van een deel van het kuipwerk in de schuur, de eerste stappen zijn gezet!!!
 
Werk zat zo te lezen. En niet twijfelen over betere remleidingen ;)

Kijk in de originele boekjes wat de vervangingstermijn is van rubberen remleidingen en bedenk dan wat het bouwjaar van de motor is 8-) (en het telt niet mee voor budget en gaat wel over je eigen veiligheid).
 
Gisteravond na het avondeten het momentum erin gehouden en een aantal dingen reeds gesloopt..

Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat het zó ver van mijn comfortzone staat (werkelijk álles is wel gescheurd eraan of slecht bewerkt met spuitbus en plamuur), dat ik af en toe een stap terug moet doen om niet het ding in het kanaal te drukken..

Maar goed, onderstaand is de situatie tot nu toe:
IMG_2301.JPGIMG_2302.JPG

Grootste gedeelte van het gescheurde plastic verwijderd;
Carb's verwijderd, worden later opgebouwd (ultrasoon staat in bestelling momenteel. Mooi excuus om zo'n ding aan te schaffen)
KVS eraf gelaten.

Zaterdag eerst eens de topkuip eraf trekken, radiator verwijderen en wellicht beginnen met een klepspelingcontrole (alles ligt toch al open op dit moment). Shims zijn volop voorradig da's het probleem niet, even kijken of ik de oude kleppendekselrubbers weer kan gebruiken. Vooral dit laatste zou ik zelf nooit doen (2e keer c.q. hergebruiken), maar het is wél lekker een challenge om het goedkoop te doen.. dus doen!

Planning daarna: KVS en bougies wisselen

@Wimvlis mr. Honda was een visionair, die remleidingen hebben een levenslange werking.. ;) (zonder gekheid, staat niets vermeld in documentatie vanuit honda. Dit vraagstuk kom ik later op terug, eerst de primaire zaken regelen en het ding goed aan het lopen krijgen)..

@Misift : psst, topkoffert kopuh?
Zonder gekheid, hoe ga je de bagage regelen? Ikzelf zit te denken om het kofferrek (zijkoffers) tijdelijk te slopen vanaf 'de mooie zus' , dus zou de topkoffer eraf slopen (is een Kappa/Givi rek met een 45L kappa koffer + 2 sleutels).. Kan hem trachten te verpatsen, maar een ruil tegen een 6/12/tray pack (ergens onderweg op de camping in 2024, voor de groep) is ook bespreekbaar..

Ow ja, iemand nog een RC36/2 demper voor nop ergens liggen? ben er nog naar op zoek...
 

Bijlagen

  • IMG_2302.JPG
    IMG_2302.JPG
    381,6 KB · Weergaven: 2
  • IMG_2301.JPG
    IMG_2301.JPG
    357 KB · Weergaven: 3
Meeste leveranciers (zoals Yamaha) geven aan dat 1x 4 jaar de rubberen remleidingen vervangen moeten worden. Nu zal dat natuurlijk een beste marge hebben, maar de motor is van 1990. Dus nu 33 jaar. Dat is 8 x de vervangingstermijn die meerdere fabrikanten aanhouden. Denk dat dit buiten die veiligheidsmarge aan het vallen is 😳

Overigens kan je zelf rudimentair onderzoek doen. Vingers licht om je remleiding en dan vol in je remhandel knijpen met je andere hand. Voel je de remleiding dikker worden, dan verlies je remkracht. Je wil namelijk dat de hydraulische kracht op de remzuigers worden overgebracht en niet wordt gebruikt om de remleiding uit te laten zetten 😎
 
😄 Die make-up koffer mag je houden, daar is mijn motor ook nog veel te mooi voor ...uche uche.

Wel praktisch zo'n ding natuurlijk en je kan er een koelbox voor bier van maken (hint hint). Ook het platform waarop die rust is
handig als je met alleen roltassen reist oid. Zelf ga ik een combinatie doen met roltassen en een paar zijtassen die ik heb liggen. Rooiekater heeft nog een zijkofferrek liggen wat ik van hem zou overnemen/ruilen zodat de tassen mooi naast de motor hangen. Op deze manier denk ik dat ik al weer veel te veel spullen mee kan en zal nemen.

Wat betreft dempers heb ik wat voor de RC36/1 liggen voor onderdelen. Een oginele type 1 en een afgetrapte Yoshi waarvan de flens wel goed is.
Mogelijk dat je het kunt gebruiken als je zelf wat wilt maken. Tevens heb ik een kromme radiateur liggen die nog wel lekdicht is.
 
@Misift de make-up koffer gaat niet samen met het H&B zijkofferrek.. Zitten beide op dezelfde punten a.h. subframe geschroefd, en dan geef ik toch de voorkeur aan 2 zijkoffers dan 1 topkoffer.. Ga zelf ook met zijkoffers en roltas(sen) is de planning..
V.w.b. de 36/1 demper, hier heb ik helaas niets aan.. Een van de vorige eigenaren heeft er een 36/2 collector opgezet.
(om daarbij de collector ook te vervangen gaat mij veel te ver, daarbij een 36/1 collector is nu schijnbaar goud waard, eveneens net als een goede originele 36/1 demper. Dat gaat nooit passen binnen budget, vandaar dan maar op zoek naar een ori 36/2 demper)
 
Je wil namelijk dat de hydraulische kracht op de remzuigers worden overgebracht en niet wordt gebruikt om de remleiding uit te laten zetten 😎
En dat schijnt een fabel te zijn. Het enige dat meespeelt is dat de remhandel verder ingeknepen moet worden. Op het moment dat de remleiding gaat opbollen door de druk is dat dezelfde druk die op de remcilinder(s) werkt. Aan de opbolling zal altijd wel een eind komen dus de maximale druk bereik je toch wel. Waar je wel mee te maken kan krijgen is scheuren van de leiding doordat de inwendige bewapening (textiel of nylon) op een gegeven moment verteerd is.
 
@jaap43
Wat ik uit eigen ervaring weet, is dat door het monteren van staalommantelde remleidingen de betreffende motor beter gaat remmen. Ik krijg een betere remvertraging en ik kan beter inschatten hoe hard aan de betreffende remhandel moet trekken (in knijpen) om de gewenste remvertraging te verkrijgen.

Hoe dat nu precies komt, laat ik dan maar in het midden. Maar bovenstaande is de ervaring met meerdere brikken van + 30 jaar. Dus ik blijf bij mijn advies om oude rubberen remleidingen te vervangen.

Over het scheuren van een oude remleiding in de bergen als in een afdaling zit, wil ik NIET nadenken..... :N
En met staalommantelde remleidingen hoef ik er ook niet over na te denken, ik weet dan dat er geen dergelijke probleem kunnen ontstaan.

Niet voor niets zijn remmen buiten budget in de 500 Euro challenge. Want de ervaring is dat oude brikken vaak veel aandacht moeten hebben aan remsystemen en dan heb je het over primaire veiligheid, zeker als je bedenk dat die oude brikken gewoon de bergen 'gejaagd' worden.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het scheuren van een remleiding erg onwaarschijnlijk is... maar je moet maar eens net die ongelukkige zijn die het voorheeft.
Doch bevestig ik het anecdotaal bewijs van @Wimvlis dat een staalomvlochten remleiding beter remt. En elke miliseconde dat ik sneller kan vertragen, kan het verschil maken :t
 
Ik heb na 25 jaar de originele rubber voorremleiding vervangen door een staalomvlochten leiding. Na goed ontluchten was de rem bij het bedienen hard wat vooraf wat sponzig was voordat hij hard werd. Toch was de remkracht goed te doseren in beide gevallen.
 
En weer door met slopen (opbouwen begint ook al stiekem een beetje!) en een onverwachte ontwikkeling!...

Het blijkt dat de beide VFR's ook daadwerkelijk zussen zijn! Na controle van de framenummers dit weekende blijkt dat ik opeenvolgende framenummers heb op de VFR's😍😍

Ik heb gister/vandaag niet zoveel gedaan als voor die tijd gepland (iets met andere prio's, tijd en zo), maar toch iets verder gesloopt en de eerste knulligheden al ontdekt. Bijv. een aansluiting maken voor een sigarettenaansteker, dat doe je toch altijd op onderstaande manier?
IMG_0510.JPG
(alleen jammer dat hierdoor de zekeringenkast open bleef staan...)

Daarbij eveneens de radiator eraf gesloopt (makkelijk met de te vervangen bougies én de klepspeling opmeten) en uiteindelijk de topkuip er ook maar af gesloopt. Wat ik vermoedde klopt helaas ook, de motor heeft op beide zijden kennis gemaakt met de straat, en dat is te herleiden in verbogen ophangpunten van o.a. de topkuip.. Daarbij blijkt dat ook de linkerzijde van de topkuip ong. een keer zo zwaar is geworden door al het plamuur, en het e.e.a. stond ook niet helemaal goed meer door het geknutsel met de kapotte delen_O- _O- (de draaiknop van de tankkraan stond niet geheel in lijn meer met het voorgeboorde gat/de sparing in de topkuip bijv.)
IMG_0531.JPG

Gelukkig lag in m'n opslag nog het e.e.a. aan reservedelen van m'n vorige restauratie;
IMG_0523.JPG

Dus de beste uitgezocht en daarmee aan het knutselen geweest om de diverse afgebroken ophangpunten over de gehele topkuip te herstellen met een kleine soldeerbout en een blokje lego (bedankt jongste dochter voor het gratis blokje, je helpt je vader hier mooi mee de kosten te drukken!:)):
IMG_0524.JPGIMG_0526.JPGIMG_0528.JPGIMG_0529.JPGIMG_0532.JPG

Vervolgens nog even de witte 'overspray' (wss aangebracht door een vorige eigenaar) trachten weg te poetsen van zowel de koplamp als ook de knipperlichten in de topkuip (is ook gelukt met een lichte polijstmiddel)
IMG_0530.JPG

wat uiteindelijk leid tot het volgende - in mijn ogen meer dan acceptabele - resultaat voor de lelluke zus:
IMG_0533.JPGIMG_0534.JPGIMG_0535.JPG

Inmiddels ligt ook dit deel in de opslag te wachten voor de opbouw t.z.t....

Verdere updates volgen (denk/hoop ik) in de komende week...
 
En weer door met slopen (opbouwen begint ook al stiekem een beetje!) en een onverwachte ontwikkeling!...

Het blijkt dat de beide VFR's ook daadwerkelijk zussen zijn! Na controle van de framenummers dit weekende blijkt dat ik opeenvolgende framenummers heb op de VFR's😍😍

Ik heb gister/vandaag niet zoveel gedaan als voor die tijd gepland (iets met andere prio's, tijd en zo), maar toch iets verder gesloopt en de eerste knulligheden al ontdekt. Bijv. een aansluiting maken voor een sigarettenaansteker, dat doe je toch altijd op onderstaande manier?
Bekijk bijlage 1933506
(alleen jammer dat hierdoor de zekeringenkast open bleef staan...)

Daarbij eveneens de radiator eraf gesloopt (makkelijk met de te vervangen bougies én de klepspeling opmeten) en uiteindelijk de topkuip er ook maar af gesloopt. Wat ik vermoedde klopt helaas ook, de motor heeft op beide zijden kennis gemaakt met de straat, en dat is te herleiden in verbogen ophangpunten van o.a. de topkuip.. Daarbij blijkt dat ook de linkerzijde van de topkuip ong. een keer zo zwaar is geworden door al het plamuur, en het e.e.a. stond ook niet helemaal goed meer door het geknutsel met de kapotte delen_O- _O- (de draaiknop van de tankkraan stond niet geheel in lijn meer met het voorgeboorde gat/de sparing in de topkuip bijv.)
Bekijk bijlage 1933507

Gelukkig lag in m'n opslag nog het e.e.a. aan reservedelen van m'n vorige restauratie;
Bekijk bijlage 1933508

Dus de beste uitgezocht en daarmee aan het knutselen geweest om de diverse afgebroken ophangpunten over de gehele topkuip te herstellen met een kleine soldeerbout en een blokje lego (bedankt jongste dochter voor het gratis blokje, je helpt je vader hier mooi mee de kosten te drukken!:)):
Bekijk bijlage 1933509Bekijk bijlage 1933510Bekijk bijlage 1933511Bekijk bijlage 1933512Bekijk bijlage 1933513

Vervolgens nog even de witte 'overspray' (wss aangebracht door een vorige eigenaar) trachten weg te poetsen van zowel de koplamp als ook de knipperlichten in de topkuip (is ook gelukt met een lichte polijstmiddel)
Bekijk bijlage 1933514

wat uiteindelijk leid tot het volgende - in mijn ogen meer dan acceptabele - resultaat voor de lelluke zus:
Bekijk bijlage 1933515Bekijk bijlage 1933516Bekijk bijlage 1933517

Inmiddels ligt ook dit deel in de opslag te wachten voor de opbouw t.z.t....

Verdere updates volgen (denk/hoop ik) in de komende week...
Feyenoord?
 
Goed bezig :t

En de vraag is natuurlijk, is er straks budget voor wat spuitbussen met witte lak ?

Action heeft natuurlijk heel goedkope spuitbussen :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan