€ 500 Challenge - Bertha BackupBike

Aangezien ik toch oude topics uit de dood opwek, kan deze ook wel weer een schop gebruiken.

Ondanks mijn eigen verwachting heb ik Bertha nog steeds. En nog erger boven verwachting; ze functioneert nog steeds!_O- Enige nadeel is dan het verbruik van 1:13. Dat is voor woon-werk dan weer iets minder.

Bertha is een geval apart. Als 1988 gsx600f heeft ze van origine een andere carburateur dan de opvolgende modellen. Uiteraard was mijn carb door ouderdom finaal naar de kloten. Dus heb ik er een nieuwer model carburateur ingeswapt. :Y

Dat past... Maar werkt niet plug and play. Na veel experimenteren zit ik momenteel op een stabiele afstelling zonder stotters/hikjes of algehele traagheid. Om de carburateurs te krijgen zoals ik ze nu heb heb ik de vlotterhoogte van 13mm naar 16mm (armer) gezet. En de gaten in de gasschuif van 2x 2,5mm naar 1x 1,5mm (minder snel de naald omhoog) veranderd.

Verbruik is natuurlijk belabberd, maar al een stuk beter dan de initiële 1:8 toen ik de swap had gedaan, maar tips zijn altijd welkom. Ik neig ernaar om haar op de dyno te zetten, maar het is zo veel leuker om er werkelijk waar geen cent aan uit te geven. :+
 
Je geeft nu structureel extra centen uit per gereden kilometer. Je zou kunnen uitrekenen waar het omslagpunt ligt tussen een Dyno run en het extra verbruik.

Wat dan ook nog invloed heeft, kan Bertha de huidige Euro95 verwerken of moet je naar de duurdere benzine overstappen ?
 
Oh damn. Zo had ik nog niet eens gedacht. Even heel basis zou een dynorun terugverdiend zijn na 1300km, als het verschil tussen 1:13 en 1:18 eruit te halen valt.

Ik tank met Bertha gewoon de fantastische E10. Carburateurs overleven dat wel. :Y
 
Dat is dik 10 jaar leeftijdsverschil! Wat Ivan zegt; Bertha staat prut rijk. _O- Je ruikt het wel als Bertha is langsgekomen. :+

Inmiddels sproeiers 108 (OEM 112,5) klaarliggen om ingebouwd te worden. Als ik haar naar de 1:18 kan trekken ben ik tevreden. Daarnaast is zuiniger in dit geval ook krachtiger, dus dubbele profit. :Y
 
Heb nog een aantal sproeier afstellingen geprobeerd. Uiteindelijk de motor maar verkocht. :+ Klinkt beter dan opgeven. _O-
 
Ik las het elders. Moest vandaag toch ff aan je denkrn toen ik op mp een set carbs voorbij zag komen. Destijds gereviceerd dus alleen ff schoonmaken en 2 sets erbij aan onderdelen :)
 
Aangezien ik toch oude topics uit de dood opwek, kan deze ook wel weer een schop gebruiken.

Ondanks mijn eigen verwachting heb ik Bertha nog steeds. En nog erger boven verwachting; ze functioneert nog steeds!_O- Enige nadeel is dan het verbruik van 1:13. Dat is voor woon-werk dan weer iets minder.

Bertha is een geval apart. Als 1988 gsx600f heeft ze van origine een andere carburateur dan de opvolgende modellen. Uiteraard was mijn carb door ouderdom finaal naar de kloten. Dus heb ik er een nieuwer model carburateur ingeswapt. :Y

Dat past... Maar werkt niet plug and play. Na veel experimenteren zit ik momenteel op een stabiele afstelling zonder stotters/hikjes of algehele traagheid. Om de carburateurs te krijgen zoals ik ze nu heb heb ik de vlotterhoogte van 13mm naar 16mm (armer) gezet. En de gaten in de gasschuif van 2x 2,5mm naar 1x 1,5mm (minder snel de naald omhoog) veranderd.

Verbruik is natuurlijk belabberd, maar al een stuk beter dan de initiële 1:8 toen ik de swap had gedaan, maar tips zijn altijd welkom. Ik neig ernaar om haar op de dyno te zetten, maar het is zo veel leuker om er werkelijk waar geen cent aan uit te geven. :+
Ik denk eerder dat de naaldbuizen versleten zijn.
 
Ok, dan kan dit topic ook de wilgen in. Bertha heeft gedaan waar ze in eerste instantie voor was aangeschaft en er is weer een hoop van geleerd, toch? 👍🏻
 
Terug
Bovenaan Onderaan