€ 500 Challenge - Vera! Ons V4 wonder!

Vandaag de milkshake van Vera 'opgemeten'. Er zat ongeveer 3,2 liter in het carter. Ons '85 model VF-je behoort slechts +/- 2,5 liter olie te bevatten (filter zit nog in Vera).

Dat is waarschijnlijk waar de koelvloeistof gebleven is. Dat is waarschijnlijk een koppakking... -O-
 
Sterkte met zoeken (want ik zou het inwendige van de cylinders willen zien, voordat ik de boel open zou trekken). Want aan welke cylinders begin je (de voorste twee of de achterste). Want het hoeft niet zo te zijn dat beide koppakkingen stuk zijn....
 
Balen, maar is dat niet erg veel om via de koppakking te lekken? kan net zo goed een scheur zijn oid. En de olie en kvs was recent nog vervangen?

Mja 'kop op':') gezien de aanschafprijs is er ruimte genoeg voor een compleet vervangend blok oid

Zou hem dan trouwens eerst aan het lopen zien te krijgen, kun je meteen zien wat er mis is.
 
Laatst bewerkt:
Waterpomp lek?
Waardoor er kvs in het blok lekt?

De waterpomp zit redelijk op het laagste punt van het blok en er zat geen olie in het koelsysteem. Mijn geld zit op een lekke koppakking. :Y
Zou hem dan trouwens eerst aan het lopen zien te krijgen, kun je meteen zien wat er mis is.
Gaan we ook eerst doen. Ons Vera heeft ook mogelijk een beschadigde uitlaatklep. Een setje pakkingen kost de kop niet. :+ Een nieuwe cilinderkop is wat minder!

Wanneer we weer tijd hebben gaan we Vera opbouwen om te testen of ze loopt en hoe ze loopt. Volgens de vorige eigenaar zou ze vorig jaar rond deze tijd nog gelopen moeten hebben. We zullen het zien. :t
 
Sterkte met zoeken (want ik zou het inwendige van de cylinders willen zien, voordat ik de boel open zou trekken). Want aan welke cylinders begin je (de voorste twee of de achterste). Want het hoeft niet zo te zijn dat beide koppakkingen stuk zijn....

In een pakking setje zitten gelijk de onderdelen voor beide koppen. Zal het natuurlijk dom zijn de gok te nemen en slechts één te doen. O-)

Blok loopt verder vrij, what could possibly go wrong. :+
 
Is de water- olie emulsie nog goed bekeken ? Want als er glimmertjes in verstopt zitten dan kan je waarschijnlijk op zoek naar een ander hart voor Vera....
 
Geen glimmertjes in de olie gelukkig. Daar heb ik erg goed naar uitgekeken.

Dat is enigszins positief! Vera houd de glimmertjes liever vast in zichzelf :Y Tis echt een ijdeltuitO-)
 
Koelsysteem bouwt druk op he vergeet dat niet. Dus kvs in de olie via de waterpomp as gebeurt eerder als olie in het koelsysteem.
Tis maar zeldzaam dat kvs via een koppakking in het oliesysteem gedrukt wordt. Immers meer druk in het oliesysteem als in het koelsysteem.
Dan zou juist het koelsysteem vol olie moeten zitten.
Waterpomp is denkelijk ook makkelijker uit te sluiten.
Lekke uitlaatklep vindt je heel snel met een compressietest
 
Het zijn een beetje drukke tijden. Ondanks dat de dagen weer langer worden blijft er vrij weinig tijd over voor ons Vera. Wel hebben we haar een beetje opgebouwd om tzt te kunnen kijken of Vera haar hart in orde is, of dat ze nog een bypass operatie nodig heeft.

IMG-20190303-WA0014~2.jpeg


Vera is wel een dorstige meid. Niet zo zeer in benzine, maar ze heeft al 2 accu's leeg getrokken op haar eerste startpoging. Haar startmotor zal z'n beste tijd ook wel gehad hebben. Agh, volgende keer hangen we haar wel even aan de Sv met draaiende motor. Wellicht wordt ze daar warm van. O-)

Dit alles voor een volgende keer. To be continued!

Van de installatie van de carburateurs heb ikzelf geen beeldmateriaal. Geloof me als ik zeg dat @Electrric94 zich erg heeft vermaakt op onschuldige Vera. _O-

Note. Het budget is bijgewerkt :)
 
Laatst bewerkt:
Niet zo zeer in benzine, maar ze heeft al 2 accu's leeg getrokken op haar eerste startpoging. Haar startmotor zal z'n beste tijd ook wel gehad hebben. Agh, volgende keer hangen we haar wel even aan de Sv met draaiende motor. Wellicht wordt ze daar warm van. O-)

Hebben we het hier al over de benzinekraan gehad? Die heeft een vacuum bediende (slangetje van cilinder #1) "klep". Als die dicht is kun je 20 accu's leegtrekken hoor!
 
Oh nee, dat hebben we nog niet opgebouwd. Benzinetoevoer gaan we eerst met een externe test-tank doen.

De startmotor slaat bijvb 2 a 3 rotaties aan op een volle (2017) accu van een motor die regelmatig gebruikt wordt en vervolgens hoor je het welbekende getik van te weinig stroom... Heeft de startmotor in een kleine 10 seconden een hele accu leeggezogen. :X

Blok is verder vrij en aanlopen lukt prima... Alllsss het een keer weer beter weer is.
 
En dat zegt degene die zijn maat Vera met rubbers zonder glijmiddel laat verwennen.... stond erbij en keek ernaar!
Zelf 16 dagen achter elkaar Vera gaat bestijgen en berijden, haar over de toeren gaat jagen en haar laat gillen na hoogtepunten!

Nee ok, ik probeer je alleen maar te begrijpen....
:+

Tja wat een viespeuk hè!_O-
 
En dat zegt degene die zijn maat Vera met rubbers zonder glijmiddel laat verwennen.... stond erbij en keek ernaar!
Zelf 16 dagen achter elkaar Vera gaat bestijgen en berijden, haar over de toeren gaat jagen en haar laat gillen na hoogtepunten!

Nee ok, ik probeer je alleen maar te begrijpen....
:+
Dus het blijkt dat het bij de v4 blokken nodig is om een heleboel hulpmiddelen te gebruiken! Ik sla even over ik hou het wel bij een vier op een rij!
 
Terug
Bovenaan Onderaan