€500 Challenge 2019: aanschaf bikes is nu open

Martell

Moderator
Crew
Donateur
2 jul 2006
80.813
83
44
Turnhout
Bezoek Site
Is het laatste niet moelijk als hij niet loopt? Wellicht is een volle accu niet genoeg..
Wat is er moeilijk aan?

Bougies er uit, en ronddraaien in versnelling. Kun je meteen de versnellingen 'testen', en de koppeling.

Ev neem je een compressiemetertje mee. Basis voor motoren die niet lopen.

Nog beter: auto er naast, startkabels, en gas op die lolly. Ev los benzinetankje er bij...
 

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
20.881
56
Assen
Wat is er moeilijk aan?

Bougies er uit, en ronddraaien in versnelling. Kun je meteen de versnellingen 'testen', en de koppeling.

Ev neem je een compressiemetertje mee. Basis voor motoren die niet lopen.

Nog beter: auto er naast, startkabels, en gas op die lolly. Ev los benzinetankje er bij...
Ik snap je, ik mis wellicht de kennis en vertrouwen in het merk/type..
 

Martell

Moderator
Crew
Donateur
2 jul 2006
80.813
83
44
Turnhout
Bezoek Site
..Emotieloos betekend dat een motor alles gewoon goed doet?
Dat is idd de hoofdoorzaak.
Neutraal rij gedrag, neutrale stuureigenschappen. Soepel standaard vier in lijn blokje. Basic zithouding. Zuinig geluidje.

Eigenlijk is de definitie van 'charme' 'iets dat afwijkt van een XJ of CBR-F, op welk punt dan ook'.
 
Laatst bewerkt:

borisz

"In de moele"
18 dec 2009
3.707
57
50
Leeuwarden
Wat als't blok/bak in de prak ligt? Dure rubbers gescheurd zijn of er een moer op de zuiger ligt?
Soms moet je gewoon een gok nemen. Dure rubbers? Tsja, vergeleken met een Jawa zijn onderdelen van alle andere motoren erg duur. Dat is een kwestie van creatief zoeken en een beetje improviseren. En een moer op de zuiger? Hoe moet er in hemelsnaam een moer op de zuiger terechtkomen?
 

Jottum!

for president
27 jan 2010
1.208
17
56
Nieuwe Niedorp
Bezoek Site
Soms moet je gewoon een gok nemen. Dure rubbers? Tsja, vergeleken met een Jawa zijn onderdelen van alle andere motoren erg duur. Dat is een kwestie van creatief zoeken en een beetje improviseren. En een moer op de zuiger? Hoe moet er in hemelsnaam een moer op de zuiger terechtkomen?
De gok is niet zo groot. Ik heb één keer een miskoop gedaan met de silverwing van 2015. Financiëel geen schade opgelopen. Motor verkocht en verkoop nog wel eens wat uit de voorraad die ik erbij had.
Ik wil altijd dat het blok draait. De versnellingen het doen. De rest kan ik zelf makkelijk doen.
Standaard werk bij goedkope motoren zijn:
Balhoofdlager
Remklauwen uit elkaar halen
Rempomp uit elkaar halen
Remleidingen vervangen
Carburateurs schoonmaken
Kleppen checken/stellen
Voorvorkkeerringen vervangen
Beurtje: olie; oliefilter; luchtfilter; bougies

Gelukkig is er van die ouwe meuk altijd wel een manual ergens te vinden. Dus heb je een bijzondere reparatie dan geeft een handboek vaak wel een oplossing. Ook afstellingen als klepspelingen of olie in de vorkpoten vind je dan terug.

Dus hoe groot is de gok? In het ergste geval ben je de aanschafprijs kwijt. Dus hoe lager de prijs hoe kleiner de gok denk ik dan.
 
3 okt 2011
527
7
50
krabbendijke
Soms moet je gewoon een gok nemen. Dure rubbers? Tsja, vergeleken met een Jawa zijn onderdelen van alle andere motoren erg duur. Dat is een kwestie van creatief zoeken en een beetje improviseren. En een moer op de zuiger? Hoe moet er in hemelsnaam een moer op de zuiger terechtkomen?
T, ja een moer op de zuiger, iets van een ....monteur.
T, is voor ieder wel vermaak en kennis op doen.
Dit komt meer voor dan je verwacht.
Heb er in de loop van de jaren al meerdere opgekocht als sloop.
Die hadden er wel mee gedraaid tot alles afbrak.

Heb je ook nog oenen die denken dat olie niet nodig is.
Bezig met een oude CZ type 450 175 cc die zonder olie in de benzine.
is doorgegaan tot ook nog de versnellingsbak olie op was.