CoenoX
MF veteraan
De bezoekers van het M-F testweekend hebben hem al gezien. Hoogste tijd om Gimli hier ook te presenteren,
Proloog
De 500 euro challenge sluimert al langer bij mij. Dat is niet raar (en ook niet bijzonder). Borisz en Jottum zijn actief binnen de CX club waar ik voorzitter van ben. Ze hebben daar al eens een inspirerende presentatie gegeven van de vorige editie. Ik zit bovendien al sinds 17 - jawel zeventien - jaar op Motor-forum. Bij mij ontstond ook een diepgewortelde wens om me bij dit elite clubje avonturiers te horen. Maar had ook mijn twijfels. Heb ik de tijd? Heb ik voldoende technische kennis? Kan ik er vrij voor krijgen? De druk werd opgevoerd nadat Jottum tijdens ons jaarlijkse clubweekend mijn dochter Stephanie enthousiast maakte. Zij rondt volgend jaar haar studie af en 2019 zou het laatste jaar kunnen zijn dat ze - aangezien ze het onderwijs in gaat - buiten de schoolvakanties weg kan. Ze wil mee als support mee op haar CX500 Custom.
Einde aan de twijfel
Op 13 april kreeg het bestuur van de CX club een mail van Peter. Hij wilde via ons zijn CX 500 Custom te koop aan bieden. Aan een liefhebber, voor 500 euro. Even overlegd met mijn vrouw Lieke, maar die steunde me gelijk. Haar CX500 Custom was net klaar. Zelfde kleur. En even contact gezocht met mijn medebestuursleden of zij het ok vonden. En foto’s opgevraagd. De volgende dag gebeld en de motor telefonisch en vanaf de foto’s gekocht. De motor heeft voor de vorige eigenaar een hoop emotionele waarde. Ik hou van onderhandelen, maar dat vond ik in dit geval niet sjiek. Betekent bovendien dat ie - in tegenstelling tot veel andere challenge bikes - niet verbouwd of verkocht gaat worden. En dat was voor mij een extra reden voor de koop: veel CX’en worden verbouwd tot caféracer. Niks op tegen als het goed gebeurt, maar ik ben blij dat ik deze als origineel kan behouden. Hiermee slaat wel het N+1 virus in ons gezin in alle hevigheid toe: 3x CX500 Custom, 2x GL500 Silverwing, 1x CX500 oermodel, 1x GL1000, 1x NT650V Deauville en een 90cc Vespa.
Gimli, de veilige keuze?
Het lijkt een veilige keuze: een goed uitziende CX500 die tot vorig jaar nog reed. En sowieso de muilezel onder de motoren en gemakkelijk aan te sleutelen. Maar voor mij de enige keuze. Ik kan wel wat, maar ben geen technisch wonder. Ik rij al sinds 1986 CX (heb mijn eerste nog) en heb één en ander aan kennis opgepikt, heb onderdelen liggen en een netwerk aan technische know how en eventueel hulp. Voor mij de enige juiste keuze. En wat is veilig. Als de stator het begeeft gaat er een hap uit het budget. Al onze motoren hebben namen en een aantal die met tovenaars en of Lord of the Rings te maken hebben: Merlijn, Guinevere, Gaius, Gandalf. Deze is door mijn vrouw ‘ Gimli’ gedoopt. Naar de sterke, strijdlustige roodharige dwerg uit Lord of the Rings.
Staat van de motor
Ík heb de motor op Hemelvaartsdag opgehaald. Olie en koelvloeistof gecheckt. Hoofdzekering vervangen, die was kapot. Voorrem losgeklopt. Verse accu erin en starten. In één keer. Het blijft een Honda en een jaar stil staan is te overzien. Toen een kofferset erop gesleuteld. De dag erna op naam gezet, verzekerd en naar het M-F testweekend gereden. Op de benzine van de vorige eigenaar. Toerrit zonder problemen meegereden? is er dan niks mee mis? Tot nu toe weinig. Remschijf links loopt aan. Moet ik dit weekend even naar kijken. En ik heb het idee dat de knipperlichten/koplamp combinatie wat scheef zit. Stuurgedrag is prima, dus de voorvork is niet krom. Tot nu toe vooral goede berichten dus.
Budget
Aankoop motor CX500 Custom (1982): €500
Koelvloeistof: €0,10
Accu: €40 (ervan uitgaande dat ik mijn eigen accu moet opvoeren)
Nog over:
€109,90
En nog een paar foto's
Proloog
De 500 euro challenge sluimert al langer bij mij. Dat is niet raar (en ook niet bijzonder). Borisz en Jottum zijn actief binnen de CX club waar ik voorzitter van ben. Ze hebben daar al eens een inspirerende presentatie gegeven van de vorige editie. Ik zit bovendien al sinds 17 - jawel zeventien - jaar op Motor-forum. Bij mij ontstond ook een diepgewortelde wens om me bij dit elite clubje avonturiers te horen. Maar had ook mijn twijfels. Heb ik de tijd? Heb ik voldoende technische kennis? Kan ik er vrij voor krijgen? De druk werd opgevoerd nadat Jottum tijdens ons jaarlijkse clubweekend mijn dochter Stephanie enthousiast maakte. Zij rondt volgend jaar haar studie af en 2019 zou het laatste jaar kunnen zijn dat ze - aangezien ze het onderwijs in gaat - buiten de schoolvakanties weg kan. Ze wil mee als support mee op haar CX500 Custom.
Einde aan de twijfel
Op 13 april kreeg het bestuur van de CX club een mail van Peter. Hij wilde via ons zijn CX 500 Custom te koop aan bieden. Aan een liefhebber, voor 500 euro. Even overlegd met mijn vrouw Lieke, maar die steunde me gelijk. Haar CX500 Custom was net klaar. Zelfde kleur. En even contact gezocht met mijn medebestuursleden of zij het ok vonden. En foto’s opgevraagd. De volgende dag gebeld en de motor telefonisch en vanaf de foto’s gekocht. De motor heeft voor de vorige eigenaar een hoop emotionele waarde. Ik hou van onderhandelen, maar dat vond ik in dit geval niet sjiek. Betekent bovendien dat ie - in tegenstelling tot veel andere challenge bikes - niet verbouwd of verkocht gaat worden. En dat was voor mij een extra reden voor de koop: veel CX’en worden verbouwd tot caféracer. Niks op tegen als het goed gebeurt, maar ik ben blij dat ik deze als origineel kan behouden. Hiermee slaat wel het N+1 virus in ons gezin in alle hevigheid toe: 3x CX500 Custom, 2x GL500 Silverwing, 1x CX500 oermodel, 1x GL1000, 1x NT650V Deauville en een 90cc Vespa.
Gimli, de veilige keuze?
Het lijkt een veilige keuze: een goed uitziende CX500 die tot vorig jaar nog reed. En sowieso de muilezel onder de motoren en gemakkelijk aan te sleutelen. Maar voor mij de enige keuze. Ik kan wel wat, maar ben geen technisch wonder. Ik rij al sinds 1986 CX (heb mijn eerste nog) en heb één en ander aan kennis opgepikt, heb onderdelen liggen en een netwerk aan technische know how en eventueel hulp. Voor mij de enige juiste keuze. En wat is veilig. Als de stator het begeeft gaat er een hap uit het budget. Al onze motoren hebben namen en een aantal die met tovenaars en of Lord of the Rings te maken hebben: Merlijn, Guinevere, Gaius, Gandalf. Deze is door mijn vrouw ‘ Gimli’ gedoopt. Naar de sterke, strijdlustige roodharige dwerg uit Lord of the Rings.
Staat van de motor
Ík heb de motor op Hemelvaartsdag opgehaald. Olie en koelvloeistof gecheckt. Hoofdzekering vervangen, die was kapot. Voorrem losgeklopt. Verse accu erin en starten. In één keer. Het blijft een Honda en een jaar stil staan is te overzien. Toen een kofferset erop gesleuteld. De dag erna op naam gezet, verzekerd en naar het M-F testweekend gereden. Op de benzine van de vorige eigenaar. Toerrit zonder problemen meegereden? is er dan niks mee mis? Tot nu toe weinig. Remschijf links loopt aan. Moet ik dit weekend even naar kijken. En ik heb het idee dat de knipperlichten/koplamp combinatie wat scheef zit. Stuurgedrag is prima, dus de voorvork is niet krom. Tot nu toe vooral goede berichten dus.
Budget
Aankoop motor CX500 Custom (1982): €500
Koelvloeistof: €0,10
Accu: €40 (ervan uitgaande dat ik mijn eigen accu moet opvoeren)
Nog over:
€109,90
En nog een paar foto's
Laatst bewerkt: