€500 challenge 2019: Dr Big met Jottum. Ogottegottegot...

Jottum!

for president
27 jan 2010
1.503
217
Nieuwe Niedorp
full



DR BIG, het spreekt me altijd tot de verbeelding. Een geweldenaar! Een motor die op mijn verlanglijstje staat als onbereikbaar omdat ze niet vaak te koop staan. En als ze te koop staan is het vaak weer voor een exorbitant bedrag. Nee, dat is niets voor Jottum!

En toch heb ik er vandaag één gescoord. Daar zit een verhaal aan. Wie het wil weten leest verder.

Het verhaal:


Aanvankelijk zou ik meedoen met een VX800. Aan deze motor hoefde niets gedaan te worden. Een leuk ding waar ik absoluut met veel plezier de challenge zou gaan rijden.

In het algemene topic van de challenge plaatste Theredone een tip over de advertentie van deze DR. En toen begon het...

Ik reageerde op deze tip als volgt:

Wow! Degene die mijn VX800 wil mag deze DR ermee ruilen!
Heb ik meteen mijn verlanglijstje (tot nu toe) ingevuld!

Toen bleek dat er wel animo was voor de VX maar geen beweging met de DR anders dan hieronder gequoot:

Evn stiekem geinformeerd maar hij vraagt er €750 voor.

Ben je wel van plan om de vx800 na de challenge te verkopen? O-)

En ook Kiwi had interesse. Daarna postte ik de volgende reactie:

Nou, degene die het eerst met de DR aankomt heeft 'm

En werd het stil.
Een gedachte bekroop me... Fuck n+1. Met 6 motoren vind ik dat ik er eigenlijk al 2 teveel heb. Met de DR kunnen er twee uit (de Dominator 250 en de TDM 850). Dus ben ik gaan bieden. Wat e-mails, telefoontjes en apps leerde dat de verkoper een andere motor zocht met een cardan en die ivm stalling niet te breed mag zijn. Ik vertelde hem dat ik wel eventueel een VX voor hem heb. Hij raakte geïnteresseerd en na wat foto's doorgestuurd durven we het tijdens een telefoongesprek aan om de motoren met gesloten portemonnee te ruilen.

217 km en drie uur in de Italiaanse tweezitter verder kwam de DR in de aanhanger te staan. En weer vrolijk dat hele pokke-eind terug. Thuis de buit bekeken en goedgekeurd!

20180829_171449.jpg

full


De motor komt uit 1989 en voldoet daarmee ruim aan de leeftijdseis. Het is een ééncilinder 750cc in die tijd de grootste ééncilinder die gemaakt werd. Later overtroffen door de slag te vergroten en er een DR 800 BIG te produceren.
Deze DR is ooit door de collega van de vorige eigenaar gekocht om ermee naar en door Marokko te rijden. De beste man is er ooit mee gevallen en daarna heeft de motor 25 jaren stilgestaan. Twee jaren geleden heeft de vorige eigenaar de motor overgenomen en reed er sinds een jaar mee naar en van zijn werk.
Er zitten 16.000 km op de teller!

Ik ben heel benieuwd hoe dit avontuur gaat lopen!
 
Laatst bewerkt:
De kosten:


€ 300 Aanschaf VX800
€ 0 ruil met DR750S

€ 150 Budget
€ 200 Additief budget
€ 350 Totaal budget
 
Laatst bewerkt:
Zo dat is echt wel iets anders dan een VX800 :Y

Het gaat een leuke challenge met flink verschillende fietsen/brikken :)

Denk dat je daar veel plezier aan gaat beleven :t
 
Goed verhaal Jottum, op papier een ideale deal. Ik hoop dat met het stilstaan niet alle keerringen uitgedroogd zijn en de lagers vol met roest. Anderzijds, je hebt nog bijna een jaar om het ding op orde te brengen.

Viel spass :t
 
Goed verhaal Jottum, op papier een ideale deal. Ik hoop dat met het stilstaan niet alle keerringen uitgedroogd zijn en de lagers vol met roest. Anderzijds, je hebt nog bijna een jaar om het ding op orde te brengen.

Viel spass :t
Denk dat het wel meevalt, er werd immers al een jaar mee gereden. De motor is niet schoongemaakt en zag er niet uit dat er allerlei lekkages aanwezig zijn. De uitlaat heeft wel aandacht nodig.
 
Laatst bewerkt:
Het gaat een leuke challenge met flink verschillende fietsen/brikken :)
Ik heb dezelfde, maar dan in het blauw, klaar staan om mijn kant op te komen voor de Challenge. Maar een andere kleur is idd ook een verschil ;)

@Jottum, heeft hij al een schijf achteraan? Of is het de eerste lichting?
 
Ik heb dezelfde, maar dan in het blauw, klaar staan om mijn kant op te komen voor de Challenge. Maar een andere kleur is idd ook een verschil ;)

@Jottum, heeft hij al een schijf achteraan? Of is het de eerste lichting?
Dit is de eerste lichting. Lucht/oliegekoeld en trommelrem achter. Het is de 750. Leuk dat jij er ook een hebt. Een 800?
 
Hey Jottum!

Top dat het gelukt is met deze DR. Ik had er zelf ook al mailcontact met de verkoper gehad maar we kwamen er niet uit. Mooi stukje speelgoed!!!
 
Mooi verhaal en een heel gaaf ding !! En de eerste motor met een snavel...... Kortom, de oer-GS maar dan beter.
Veel plezier en ik volg!
 
gelukkig. Ik heb zelf drie oldtimers met kickstarter. De twee Engelsen starten er makkelijk.
De Spanjaard kan behoorlijk nukkig zijn.
 
Dweilen op de weg


Vandaag een rondje Wieringen gereden. De eerste kilometers want er is gisteren geen testritje gedaan (was dit de reden?). Als je het gas opendraait dan gebeurt er wel wat.

full

20180830_125453.jpg


Al gauw viel me op dat de motor niet lekker koerst. Aanvankelijk gaf ik de schuld aan de banden. Er zitten Heidenau banden onder die goed op de weg zou moeten zijn. Ik heb weleens op een KLR gereden met noppenbanden maar die reed beter dan wat ik onder me voelde.
Maar in het begin denk je van: verbeeld ik het me nu? Dus lekker doorrijden. Op sommige stukken even het gas erop. Toen ik bij 120 het gas dichtdraaide voelde ik de motor gaan schudden. Rustig een beetje gas bijgeven en langzaam gas terug maakte de motor weer beheersbaar werd. Na de excercitie nog eens met dezelfde uitkomst te hebben herhaald moest ik dit maar niet meer doen. Even verderop de berm ingedoken. En maar weer gauw eruit. De achterkant wilde een geheel eigen leven gaan leiden.

Da's nie goed nie. Thuisgekomen even aan het achterwiel trekken en duwen. Hier zat speling in! Wiellagers! was de eerste gedachte. Totdat ik de motor op de heftafel had en alles wat beter kon bekijken. Zowat alle spaken in het achterwiel zitten los!!!

Dus aan de slag!

full



Oh ja, als ik de motor uit zet komt er wat benzine uit een overstortslangetje. Ik heb er nog niet naar gekeken maar weet iemand hoe dit kan?

 
Laatst bewerkt:
Creatieve ruiloplossing zo! :}
Mijn GSX-F is ook bijna klaar en die zou nu 800-900 waard moeten zijn. Misschien kan ik die wel weer ruilen voor een VX800 :o

Gelukkig is het goed gegaan tijdens je testrit. Mooi ding in ieder geval, zo'n DR!
 
Dweilen op de weg


Vandaag een rondje Wieringen gereden. De eerste kilometers want er is gisteren geen testritje gedaan (was dit de reden?). Als je het gas opendraait dan gebeurt er wel wat.

[afbeelding]

Al gauw viel me op dat de motor niet lekker koerst. Aanvankelijk gaf ik de schuld aan de banden. Er zitten Heidenau banden onder die goed op de weg zou moeten zijn. Ik heb weleens op een KLR gereden met noppenbanden maar die reed beter dan wat ik onder me voelde.
Maar in het begin denk je van: verbeeld ik het me nu? Dus lekker doorrijden. Op sommige stukken even het gas erop. Toen ik bij 120 het gas dichtdraaide voelde ik de motor gaan schudden. Rustig een beetje gas bijgeven en langzaam gas terug maakte de motor weer beheersbaar werd. Na de excercitie nog eens met dezelfde uitkomst te hebben herhaald moest ik dit maar niet meer doen. Even verderop de berm ingedoken. En maar weer gauw eruit. De achterkant wilde een geheel eigen leven gaan leiden.

Da's nie goed nie. Thuisgekomen even aan het achterwiel trekken en duwen. Hier zat speling in! Wiellagers! was de eerste gedachte. Totdat ik de motor op de heftafel had en alles wat beter kon bekijken. Zowat alle spaken in het achterwiel zitten los!!!

Dus aan de slag!

[afbeelding]


Oh ja, als ik de motor uit zet komt er wat benzine uit een overstortslangetje. Ik heb er nog niet naar gekeken maar weet iemand hoe dit kan?

Filmpje!


carb sluit niet goed af (naald/zitting)
 
Terug
Bovenaan Onderaan