Jottum!
for president
DR BIG, het spreekt me altijd tot de verbeelding. Een geweldenaar! Een motor die op mijn verlanglijstje staat als onbereikbaar omdat ze niet vaak te koop staan. En als ze te koop staan is het vaak weer voor een exorbitant bedrag. Nee, dat is niets voor Jottum!
En toch heb ik er vandaag één gescoord. Daar zit een verhaal aan. Wie het wil weten leest verder.
Het verhaal:
Aanvankelijk zou ik meedoen met een VX800. Aan deze motor hoefde niets gedaan te worden. Een leuk ding waar ik absoluut met veel plezier de challenge zou gaan rijden.
In het algemene topic van de challenge plaatste Theredone een tip over de advertentie van deze DR. En toen begon het...
Ik reageerde op deze tip als volgt:
Wow! Degene die mijn VX800 wil mag deze DR ermee ruilen!
Heb ik meteen mijn verlanglijstje (tot nu toe) ingevuld!
Toen bleek dat er wel animo was voor de VX maar geen beweging met de DR anders dan hieronder gequoot:
Evn stiekem geinformeerd maar hij vraagt er €750 voor.
Ben je wel van plan om de vx800 na de challenge te verkopen?
En ook Kiwi had interesse. Daarna postte ik de volgende reactie:
Nou, degene die het eerst met de DR aankomt heeft 'm
En werd het stil.
Een gedachte bekroop me... Fuck n+1. Met 6 motoren vind ik dat ik er eigenlijk al 2 teveel heb. Met de DR kunnen er twee uit (de Dominator 250 en de TDM 850). Dus ben ik gaan bieden. Wat e-mails, telefoontjes en apps leerde dat de verkoper een andere motor zocht met een cardan en die ivm stalling niet te breed mag zijn. Ik vertelde hem dat ik wel eventueel een VX voor hem heb. Hij raakte geïnteresseerd en na wat foto's doorgestuurd durven we het tijdens een telefoongesprek aan om de motoren met gesloten portemonnee te ruilen.
217 km en drie uur in de Italiaanse tweezitter verder kwam de DR in de aanhanger te staan. En weer vrolijk dat hele pokke-eind terug. Thuis de buit bekeken en goedgekeurd!
De motor komt uit 1989 en voldoet daarmee ruim aan de leeftijdseis. Het is een ééncilinder 750cc in die tijd de grootste ééncilinder die gemaakt werd. Later overtroffen door de slag te vergroten en er een DR 800 BIG te produceren.
Deze DR is ooit door de collega van de vorige eigenaar gekocht om ermee naar en door Marokko te rijden. De beste man is er ooit mee gevallen en daarna heeft de motor 25 jaren stilgestaan. Twee jaren geleden heeft de vorige eigenaar de motor overgenomen en reed er sinds een jaar mee naar en van zijn werk.
Er zitten 16.000 km op de teller!
Ik ben heel benieuwd hoe dit avontuur gaat lopen!
Laatst bewerkt: