€500 challenge 2019: Dr Big met Jottum. Ogottegottegot...

Weet dat je geen fan bent van koffers, maar zo zag hij er dus vroegâh uit:
full
 
nr 30 is verdachte nr 1

[afbeelding]
:^
Die ken ik ook als boosdoener op de BMW F650. Alleen deze vervangen helpt maar het is slimmer om een compleet revisiesetje te kopen. Dat geruk van die grote eenpitter aan de luchtstroom doet de naalden en mengbuizen ook geen goed. Dan loopt hij gelijk weer wat zuiniger.
 
nr 30 is verdachte nr 1

[afbeelding]
Het zijn ook altijd de rubbertjes die problemen veroorzaken.

Op mijn DR zitten geen originele carburateurs die heb ik er los bij gekregen. Er zit ook een ander luchtfilter op. Maar ook daar zullen dergelijke rubbers in zitten. tzt haal ik de carburateurs er uit. Maar eerst rijden met dat hok!
 
Laatst bewerkt:
Span de spaken!


Spaken spannen is een ding wat ik nog nooit gedaan heb. Maar voor alles is een eerste keer. Op fb kreeg ik een tip dat het makkelijk te doen is met een balanceerapparaat. Die had ik nog niet. Nu is het een wens om zelf banden te kunnen verwisselen. Per jaar verwissel ik zo'n 3 a 4 banden. Met €20 per band bij Roukama is dat al gauw 60 tot 80 euro per jaar. Dus gelijk maar op zoek naar een bandendemonteerapparaat. Gisteren even naar Haulerwijk in Friesland gereden en lekker even geshopt:
full

full

20180901_144138.jpg

20180901_144149.jpg


Hier ga ik veel plezier aan hebben.

Het achterwiel ingespannen en eerst maar eens alle loszittende spaken vastzetten. Daarna iedere vierde spaak vaster draaien. Gelijkertijd in de gaten houden of de velg nog steeds goed staat ten opzichte van de naaf. Hiervoor heb ik een roerstokje voor verf vastgeklemd.
20180901_144657.jpg

full

Het handboek meldde dat het aanhaalmoment 4 á 5 Nm moet zijn. Dat haalt mijn momentsleutel niet, die begint bij 6 Nm. Steeksleutel op de momentsleutel gezet om te voelen hoeveel 6 Nm is om daarna iets minder kracht te zetten op de spaakmoertjes.
Ik denk dat het zomaar gelukt is.
Even een klein testronde gereden. Even doortrekken naar 120 en dan gas los. De motor bleef goed sturen. Ook het door de berm rijden ging goed en strak.

Wat ik één keer bemerkte met het flink optrekken was dat de koppeling slipte. De vorige eigenaar vertelde me dat er olie voor auto's in zit. Ik hoop dat met vervangen van de olie dit euvel verholpen wordt.

Ik ieder geval rijd het spulletje weer. YESSSS we kunnen weer!
 
Laatst bewerkt:
Span de spaken!


Spaken spannen is een ding wat ik nog nooit gedaan heb. Maar voor alles is een eerste keer. Op fb kreeg ik een tip dat het makkelijk te doen is met een balanceerapparaat. Die had ik nog niet. Nu is het een wens om zelf banden te kunnen verwisselen. Per jaar verwissel ik zo'n 3 a 4 banden. Met €20 per band bij Roukama is dat al gauw 60 tot 80 euro per jaar. Dus gelijk maar op zoek naar een bandendemonteerapparaat. Gisteren even naar Haulerwijk in Friesland gereden en lekker even geshopt:
[afbeelding]
[afbeelding]

Hier ga ik veel plezier aan hebben.

Het achterwiel ingespannen en eerst maar eens alle loszittende spaken vastzetten. Daarna iedere vierde spaak vaster draaien. Gelijkertijd in de gaten houden of de velg nog steeds goed staat ten opzichte van de naaf. Hiervoor heb ik een roerstokje voor verf vastgeklemd.
[afbeelding]
Het handboek meldde dat het aanhaalmoment 4 á 5 Nm moet zijn. Dat haalt mijn momentsleutel niet, die begint bij 6 Nm. Steeksleutel op de momentsleutel gezet om te voelen hoeveel 6 Nm is om daarna iets minder kracht te zetten op de spaakmoertjes.
Ik denk dat het zomaar gelukt is.
Even een klein testronde gereden. Even doortrekken naar 120 en dan gas los. De motor bleef goed sturen. Ook het door de berm rijden ging goed en strak.

Wat ik één keer bemerkte met het flink optrekken was dat de koppeling slipte. De vorige eigenaar vertelde me dat er olie voor auto's in zit. Ik hoop dat met vervangen van de olie dit euvel verholpen wordt.

Ik ieder geval rijd het spulletje weer. YESSSS we kunnen weer!


Good busy!

Let er wel op dat de platen verzadigd zijn. Soms helpt enkel vervangen vd olie niet meer, soms wel.
 
Ok dank voor de tip. Dit is ook een klus die ik nog niet eerder gedaan heb. Maar ja, hoe moeilijk kan dat zijn?
Is goed te doen.
Moet toch nieuwe olie op, dus tegelijkertijd (ook filter).
Pakking koppelingsdeksel er bij bestellen en veren. Oud pakket opmeten, nieuwe ook. Indien ok, nieuwe platen laten weken in motorfietsolie voor plaatsen.

suzuki schijnt pakketten onderdelen aan te bieden tbv koppelingsplatenwissel, voor ok prijs. zit je altijd goed met kwaliteit en passing.
 
Als er verkeerde olie in zit zou ik toch echt eerst de olie wisselen door een echte motorfietsolie en pas als dat geen resultaat heeft de koppelingsplatenset vervangen. Zit namelijk toch best een aantal euro's en sleuteltijd tussen.

En gezien de info is de huidige olie een hoofdverdachte!
 
Hoe staat het met Dr. Big? Zit er al wat leven in?
Gaat allemaal nog steeds goed. Weer zo'n saai topic. Ben gewoon kilometers aan het maken. Maak me geen zorgen over benzineverbruik van 1:13. Ik kan meer dan 300 km op de twee tanken rijden. Tegen die tijd is er dan allang getankt.

Verder broedt er nog wel iets. Ik weet niet hoe of dat uitpakt. Kan er nu nog niets over zeggen. (klifhangert)
 
  • Leuk
Waarderingen: NLT
Setting: jaren 80 en 90, geduldig wachten in een wachtruimte waar een pianomuziekje uit het plafond klinkt. Dit zijn de vorderingen die de DR ondergaan.
Vanmiddag nog een rondje gedaan. Ook nog even getankt (1:15) na 300 km. Bleek dat ik nog 10 liter in de tanken moet hebben gehad waarmee 400km ook haalbaar moet zijn!
Nou, spannender wordt het niet!

20181024_165526.jpg
20181024_165519.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan