€500 challenge 2019: -ErikE- and the flying bri(c)k

Heb je soms een foto van hoe de spuitstukken/pijp er nu uitziet ? Hoe heb je al de roest verwijderd ? Heb je ze herspoten ?
 
Heb je soms een foto van hoe de spuitstukken/pijp er nu uitziet ? Hoe heb je al de roest verwijderd ? Heb je ze herspoten ?
Er zat geen 'roest' op, dat was aanslag op het RVS. Met een eenvoudig zeepsponsje heb ik de hele uitlaat geboend. Toen blonk hij weer netjes.

Inmiddels zit het al weer een paar maanden vast en de aanslag is gewoon weer terug gekomen. Kan echter geen kwaad en ik laat het mooi zo :)
 
Voor Dasty, ik gebruik meestal de superontvetter (het doorzichtige licht gele spul). En je hebt ook een "professionele" ontvetter (zwarte spuitbus). Voor beide geldt dat bij gebruik handschoentjes aan te raden zijn (al het huidvet verdwijnt namelijk ook...).

Daarbij geldt dat je na het gebruik de ontvette spullen goed moet afspoelen. Dit omdat het spul redelijk agressief is, spoel je het niet af dan zie je de corrosie redelijk vlot verschijnen....
 
Zo, tijd voor een update, want er is weer eens geklust aan Bert.

Zaterdag ben ik naar het pittoreske Naaldwijk gereden om daar in goed gezelschap van @Wimvlis de cardan, dynamo en startmotor van de K75RT onder handen te nemen. Na een bakkie koffie, een lekkere koek en het nodige priet praat over oud ijzer, zijn we aan de slag gegaan.

Bert zonder achterwiel en achterspatbord en Wim, druk in de weer met de puntjes van een XS400.

1384782


Na het nodige werk, lees: boutjes losdraaien die in meer of mindere mate al eens vet gezien hadden, hadden we de cardanklok er af en kon ik kijken naar de beruchte splines van de K-serie.

1384784


1384785


Op wat overtollig vet aan de cardanzijde na, waren de splines kurkdroog. Dat is niet goed!! Het opgedroogd vet in de dalen van de as, leek metaalschilfers, dus ik begon hem eigenlijk al behoorlijk te knijpen.

Gelukkig bood een koperborstel uitkomst, en na uitgebreid poetsen, bleek dit het resultaat:

1384787


1384788


Een paar whatsappjes naar Sjoerd bevestigden dat dit er gewoon als nieuw in ziet. Hierna volgens voorschrift in het Staburags vet gezet en de boel weer gemonteerd. Klus plat! Op naar deel 2: dynamo en startmotor!

Bij de BMW K-serie is het zo geregeld dat het relais wat alles wat niet met starten te maken heeft van energie voorzien, via de startmotor loopt. Lang verhaal kort, als de koolborstels van de startmotor op zijn, doet je motor het niet meer. Een tweede controlepunt is de dynamo. Hier moeten de koolborstels ook OK van zijn, en schijnen de transmissierubbers nog wel eens te falen.

Met een BMW met dwarsgeplaatst blok betekend dat dus: nog meer demonteren!

1384789


Tijdens de demontage gelijk de accu gecontroleerd. Deze is er nieuw in gezet toen ik de motor heb gekocht. Het vloeistof niveau was amper gedaald. Dus deze kan gewoon zonder bijvullen terug in de motor. Krijgt ook weinig te verduren lijkt me. Een 30Ah accu....

Hieronder is de startmotor iets links van het midden te zien en de dynamo er rechts naast.

1384792


Na demonteren van de startmotor hebben we moeten constateren dat de koolborstels hiervan toch echt te kort worden. Dat wordt vervangen dus!

1384800


De dynamo er vervolgens uit getrokken. Dit ging veel te gemakkelijk als ik de beschrijving moet geloven. Al gauw blijkt waarom...

1384793


Niet alleen zijn de transmissierubbers finaal naar de filistijnen, ook de metalen schoepen waarmee de dynamo met het blok meedraait, hebben besloten het tijdelijke voor het eeuwige te verruilen. Je ziet rechts onder in beeld nog twee schoepjes liggen, deze konden we nog uit de vermalen restanten van de derde vissen. Dat is dus wel vet balen. Daar moet een nieuw schoepenhuis voor komen en dus ook nieuwe rubbers.

De koolborstels zijn daarentegen prima in orde: het randje vuil geeft aan hoever ze uit het witte gedeelte horen te komen. Er zit dus nog ruim voldoende aan, om nog vele duizenden KM`s mee te kunnen!

1384801


We hebben de motor dus weer in elkaar geschroefd zodat hij rollend was, want rijdend zou ik niet meer naar huis gaan helaas. Gelukkig was er ruimte in de garage en mag Bert een paar daagjes logeren in Naaldwijk. Inmiddels is de zoektocht dus gestart naar

koolborstels startmotor
transmissierubbers dynamo
schoepenhuis dynamo

Via MP heb ik inmiddels een lijntje om voor een klein bedrag een complete dynamo over te nemen inclusief rubbers. Als ik dan creatief boekhoud, blijf ik nog binnen budget. Zo niet, dan wordt het toch echt koeken en ludde tijd....

Tot zover de update!!
 
Weinig aan toe te voegen behalve dat het gezellig sleutelen is met twee personen.

Het werk aan de contactpunten van de brakke XS400 is nog niet afgerond. Bert staat nu netjes in de garage met 6 Yamaha's en een Kawa ;) en het feit dat Bert in de garage staat betekent dat Xsandra buiten voor de woning aan de ketting ligt. Overigens is de reparatie geslaagd (lampje achter de km-teller doet het weer :+ )

Wel weer tot het besef gekomen dat een garagen met een berg gereedschap, radio, compressor en een goede bankschroef een grote luxe is :Y
 
  • Leuk
Waarderingen: NLT
Weinig aan toe te voegen behalve dat het gezellig sleutelen is met twee personen.

Het werk aan de contactpunten van de brakke XS400 is nog niet afgerond. Bert staat nu netjes in de garage met 6 Yamaha's en een Kawa ;) en het feit dat Bert in de garage staat betekent dat Xsandra buiten voor de woning aan de ketting ligt. Overigens is de reparatie geslaagd (lampje achter de km-teller doet het weer :+ )

Wel weer tot het besef gekomen dat een garagen met een berg gereedschap, radio, compressor en een goede bankschroef een grote luxe is :Y

Ik wou al zeggen... iemand moest wel de sjaak zijn. Xsandra dus.
Maar leuke verslagjes om te lezen. En het begint nu ook echt op te schieten.

Vandaag heb ik zelf nog een lekker rondje Rotterdam gedaan. Het was een beetje druk ivm een paar mensen die hadden besloten om vandaag een een lekker stukkie te gaan lopen (lees marathon).
Maar ideaal weer om het koelsysteen te testen.
Ohja en ook gelijk de sabre voorzien van nieuwe remblokjes. Stukken beter nu.
 
Waren de remblokjes dus toch debet aan het vreemde gevoel bij het remmen. En dan te bedenken dat remblokjes enige tijd nodig hebben om in te slijten op de remschijven...

Koelsysteem testen, langzaam rijden met relatief hoge toeren, wordt die dan niet warm zal het wel loslopen....
 
Waren de remblokjes dus toch debet aan het vreemde gevoel bij het remmen. En dan te bedenken dat remblokjes enige tijd nodig hebben om in te slijten op de remschijven...

Koelsysteem testen, langzaam rijden met relatief hoge toeren, wordt die dan niet warm zal het wel loslopen....
 

Bijlagen

  • 049F88D0-FF7B-4F4D-9B0F-A0D7ED3E804E.jpeg
    049F88D0-FF7B-4F4D-9B0F-A0D7ED3E804E.jpeg
    297,5 KB · Weergaven: 7
Zo, tijd voor een update, want er is weer eens geklust aan Bert.

Zaterdag ben ik naar het pittoreske Naaldwijk gereden om daar in goed gezelschap van @Wimvlis de cardan, dynamo en startmotor van de K75RT onder handen te nemen. Na een bakkie koffie, een lekkere koek en het nodige priet praat over oud ijzer, zijn we aan de slag gegaan.

Bert zonder achterwiel en achterspatbord en Wim, druk in de weer met de puntjes van een XS400.

Bekijk bijlage 1384782

Na het nodige werk, lees: boutjes losdraaien die in meer of mindere mate al eens vet gezien hadden, hadden we de cardanklok er af en kon ik kijken naar de beruchte splines van de K-serie.

Bekijk bijlage 1384784

Bekijk bijlage 1384785

Op wat overtollig vet aan de cardanzijde na, waren de splines kurkdroog. Dat is niet goed!! Het opgedroogd vet in de dalen van de as, leek metaalschilfers, dus ik begon hem eigenlijk al behoorlijk te knijpen.

Gelukkig bood een koperborstel uitkomst, en na uitgebreid poetsen, bleek dit het resultaat:

Bekijk bijlage 1384787

Bekijk bijlage 1384788

Een paar whatsappjes naar Sjoerd bevestigden dat dit er gewoon als nieuw in ziet. Hierna volgens voorschrift in het Staburags vet gezet en de boel weer gemonteerd. Klus plat! Op naar deel 2: dynamo en startmotor!

Bij de BMW K-serie is het zo geregeld dat het relais wat alles wat niet met starten te maken heeft van energie voorzien, via de startmotor loopt. Lang verhaal kort, als de koolborstels van de startmotor op zijn, doet je motor het niet meer. Een tweede controlepunt is de dynamo. Hier moeten de koolborstels ook OK van zijn, en schijnen de transmissierubbers nog wel eens te falen.

Met een BMW met dwarsgeplaatst blok betekend dat dus: nog meer demonteren!

Bekijk bijlage 1384789

Tijdens de demontage gelijk de accu gecontroleerd. Deze is er nieuw in gezet toen ik de motor heb gekocht. Het vloeistof niveau was amper gedaald. Dus deze kan gewoon zonder bijvullen terug in de motor. Krijgt ook weinig te verduren lijkt me. Een 30Ah accu....

Hieronder is de startmotor iets links van het midden te zien en de dynamo er rechts naast.

Bekijk bijlage 1384792

Na demonteren van de startmotor hebben we moeten constateren dat de koolborstels hiervan toch echt te kort worden. Dat wordt vervangen dus!

Bekijk bijlage 1384800

De dynamo er vervolgens uit getrokken. Dit ging veel te gemakkelijk als ik de beschrijving moet geloven. Al gauw blijkt waarom...

Bekijk bijlage 1384793

Niet alleen zijn de transmissierubbers finaal naar de filistijnen, ook de metalen schoepen waarmee de dynamo met het blok meedraait, hebben besloten het tijdelijke voor het eeuwige te verruilen. Je ziet rechts onder in beeld nog twee schoepjes liggen, deze konden we nog uit de vermalen restanten van de derde vissen. Dat is dus wel vet balen. Daar moet een nieuw schoepenhuis voor komen en dus ook nieuwe rubbers.

De koolborstels zijn daarentegen prima in orde: het randje vuil geeft aan hoever ze uit het witte gedeelte horen te komen. Er zit dus nog ruim voldoende aan, om nog vele duizenden KM`s mee te kunnen!

Bekijk bijlage 1384801

We hebben de motor dus weer in elkaar geschroefd zodat hij rollend was, want rijdend zou ik niet meer naar huis gaan helaas. Gelukkig was er ruimte in de garage en mag Bert een paar daagjes logeren in Naaldwijk. Inmiddels is de zoektocht dus gestart naar

koolborstels startmotor
transmissierubbers dynamo
schoepenhuis dynamo

Via MP heb ik inmiddels een lijntje om voor een klein bedrag een complete dynamo over te nemen inclusief rubbers. Als ik dan creatief boekhoud, blijf ik nog binnen budget. Zo niet, dan wordt het toch echt koeken en ludde tijd....

Tot zover de update!!
Elke dag koek!
 
Erik, dat wordt een rolletje mariakaakjes meenemen.... Heeft NLT elke dag een koekje en de rest éénmalig een "echte" :+ _O-
 
Nou de startmotor koolborstels zijn besteld. Woensdag wordt de tweedehands dynamo opgehaald. Deze wordt dan gekannibaliseerd voor de onderdelen en dan kunnen we weer rijden :]
 
Tijd voor een update. Weinig foto`s, dus ietsje meer tekst dit keer.

Nadat de koolborstels voor de startmotor binnen waren en de tweedehands dynamo vakkundig gedemonteerd was, ben ik naar Naaldwijk gegaan om de boel weer te monteren. Omdat het nog geen week geleden was dat het spul gedemonteerd was, konden @Wimvlis en ik vrij vlot de boel monteren. Ook hier weer ervaren dat sommige lastig te monteren onderdelen, zoals de dynamo, met z`n tweeën in een fluitje van een cent gemonteerd was. Nadat alles in elkaar zat, druk op de startknop en... klik. De motor stond nog in de versnelling |(. Snel in de neutraal gezet en met een volgende druk op de knop liep de motor weer als een zonnetje. Ook hadden we geen boutjes of moertjes over, dus de operatie is een succes geweest.

Wel heb ik van @borisz begrepen dat de transmissierubbers uit mijn tweedehands dynamo eigenlijk ook 'op' zijn. Helaas zal ik deze dus ook moeten vervangen. Gelukkig reed de motor ook zonder transmissierubbers en kapotte poelie, maar het is voor het gevoel toch beter om deze rubbers dan ook maar te vervangen. Ik ga over budget dit jaar, maar zal dit goedmaken door zo nu en dan de challengers van een natje en een droogje te voorzien.

Wat er verder nog gebeurd is, zijn de voorremmen. Deze waren echt aan vervanging toe. Ik heb hiervoor vervangende buitenschijven gekocht. De houder welke op het wiel gemonteerd zit, herbruik ik en alleen het slijtgedeelte wordt vervangen. Waarom? Omdat ik zo de ABS functionaliteit van de motor kan behouden. Remschijven met ABS voor de K75 zijn namelijk niet meer leverbaar. Ik vind een originele motor ook wat waard, plus deze optie is honderden euro`s goedkoper dan complete vervangende schijven (zelfs zonder ABS) *D.

Hieronder wat plaatjes:

klinknagels losslijpen van de schijf:
1388621


precisiegereedschap om de schijf van de houder te demonteren...
1388622


kopjes uitboren en doorslaan
1388624


Zoals je op bovenstaande foto kan zie is er behoorlijk geweld nodig geweest om de schijf los te krijgen van de houder. De tweede schijf is dan ook op een iets andere manier gegaan. Bij deze heb ik alle klinknageltjes met een dremel afgeslepen, toen vlak met de schijf geslagen met een hamer, toen aan de achterkant heel voorzichtig het ronde kopje er af geslepen en vanaf de achterkant met een doorslagstift de klinknagels verwijderd. Waar de eerste schijf me ongeveer 16 uur werk gekost heeft en 9 metaalboortjes, ben ik met de tweede schijf krap 3 uur bezig geweest.

1388632


De tweede schijf zonder beschadigingen los!

1388633


Na de aluminium corrosie weggeschuurd te hebben en de buitenste ring zwart geverfd te hebben, de nieuwe remschijven gepast:

1388636


Nu is het alleen nog een kwestie van de boutjes en moertjes monteren..... Helaas, bij de ABS schijf zit er een ABS ring achter de schijf. Hier zit zelfs geen ruimte voor het bijgeleverde borgmoertje. Dus naar de bouwmarkt, RVS moertjes kopen, ABS ring demonteren, schijven monteren, overtollige ruimte op het boutje afslijpen, moertje losdraaien, loctite aanbrengen, moertje op moment vasttrekken, ABS ring weer terugmonteren en klaar *O*

1388637


Helaas is het bij [me]ErikE[/me] nooit zomaar klaar, want na een kort ritje zag ik al dat de 'relatief' nieuwe blokken niet goed aangrepen op de nieuwe schijven. In het kader, veiligheid boven alles heb ik dus maar 3 sets nieuwe remblokken besteld en toch ook maar een zelfde remschijf voor de achterrem. Deze zit ook op de slijtgrens en de blokken zijn sowieso aan vervanging toe. Dan maar gelijk goed.

1388656


U raad het wellicht al, dit is mijn duurste 500EC ooit.... Ik ben inmiddels 3,07 over budget heen. Maar met alle kosten die buiten het budget vallen....

1388639

:X

tot de volgende!! :W
 

Bijlagen

  • schijven 4.jpg
    schijven 4.jpg
    182,7 KB · Weergaven: 4
Laatst bewerkt:
Mooi opgelost zo. En zo te zien had je het weer ook mee gelukkig.
Merk je zelf nog verschil met remmen?
prima weer! Merk zelfs met de remblokken die amper aangrijpen geen verschil. De eerste kilometer een beetje sponzig, maar nu remt hij weer verschrikkelijk goed. Ben dan ook heel benieuwd wat er gebeurd als ik nieuwe blokken er op zet en het gehele oppervlak gebruikt kan worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan