Alleen de buitenkant. De binnenkant kan nog steeds wegrotten.Alle kaatje hebben standaard een rvs uitlaat
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Alleen de buitenkant. De binnenkant kan nog steeds wegrotten.Alle kaatje hebben standaard een rvs uitlaat
Dat geeft dan wel meteen weer een heel ander geluid!!Alleen de buitenkant. De binnenkant kan nog steeds wegrotten.
Er zat geen 'roest' op, dat was aanslag op het RVS. Met een eenvoudig zeepsponsje heb ik de hele uitlaat geboend. Toen blonk hij weer netjes.Heb je soms een foto van hoe de spuitstukken/pijp er nu uitziet ? Hoe heb je al de roest verwijderd ? Heb je ze herspoten ?
Weinig aan toe te voegen behalve dat het gezellig sleutelen is met twee personen.
Het werk aan de contactpunten van de brakke XS400 is nog niet afgerond. Bert staat nu netjes in de garage met 6 Yamaha's en een Kawa en het feit dat Bert in de garage staat betekent dat Xsandra buiten voor de woning aan de ketting ligt. Overigens is de reparatie geslaagd (lampje achter de km-teller doet het weer )
Wel weer tot het besef gekomen dat een garagen met een berg gereedschap, radio, compressor en een goede bankschroef een grote luxe is
Waren de remblokjes dus toch debet aan het vreemde gevoel bij het remmen. En dan te bedenken dat remblokjes enige tijd nodig hebben om in te slijten op de remschijven...
Koelsysteem testen, langzaam rijden met relatief hoge toeren, wordt die dan niet warm zal het wel loslopen....
Elke dag koek!Zo, tijd voor een update, want er is weer eens geklust aan Bert.
Zaterdag ben ik naar het pittoreske Naaldwijk gereden om daar in goed gezelschap van @Wimvlis de cardan, dynamo en startmotor van de K75RT onder handen te nemen. Na een bakkie koffie, een lekkere koek en het nodige priet praat over oud ijzer, zijn we aan de slag gegaan.
Bert zonder achterwiel en achterspatbord en Wim, druk in de weer met de puntjes van een XS400.
Bekijk bijlage 1384782
Na het nodige werk, lees: boutjes losdraaien die in meer of mindere mate al eens vet gezien hadden, hadden we de cardanklok er af en kon ik kijken naar de beruchte splines van de K-serie.
Bekijk bijlage 1384784
Bekijk bijlage 1384785
Op wat overtollig vet aan de cardanzijde na, waren de splines kurkdroog. Dat is niet goed!! Het opgedroogd vet in de dalen van de as, leek metaalschilfers, dus ik begon hem eigenlijk al behoorlijk te knijpen.
Gelukkig bood een koperborstel uitkomst, en na uitgebreid poetsen, bleek dit het resultaat:
Bekijk bijlage 1384787
Bekijk bijlage 1384788
Een paar whatsappjes naar Sjoerd bevestigden dat dit er gewoon als nieuw in ziet. Hierna volgens voorschrift in het Staburags vet gezet en de boel weer gemonteerd. Klus plat! Op naar deel 2: dynamo en startmotor!
Bij de BMW K-serie is het zo geregeld dat het relais wat alles wat niet met starten te maken heeft van energie voorzien, via de startmotor loopt. Lang verhaal kort, als de koolborstels van de startmotor op zijn, doet je motor het niet meer. Een tweede controlepunt is de dynamo. Hier moeten de koolborstels ook OK van zijn, en schijnen de transmissierubbers nog wel eens te falen.
Met een BMW met dwarsgeplaatst blok betekend dat dus: nog meer demonteren!
Bekijk bijlage 1384789
Tijdens de demontage gelijk de accu gecontroleerd. Deze is er nieuw in gezet toen ik de motor heb gekocht. Het vloeistof niveau was amper gedaald. Dus deze kan gewoon zonder bijvullen terug in de motor. Krijgt ook weinig te verduren lijkt me. Een 30Ah accu....
Hieronder is de startmotor iets links van het midden te zien en de dynamo er rechts naast.
Bekijk bijlage 1384792
Na demonteren van de startmotor hebben we moeten constateren dat de koolborstels hiervan toch echt te kort worden. Dat wordt vervangen dus!
Bekijk bijlage 1384800
De dynamo er vervolgens uit getrokken. Dit ging veel te gemakkelijk als ik de beschrijving moet geloven. Al gauw blijkt waarom...
Bekijk bijlage 1384793
Niet alleen zijn de transmissierubbers finaal naar de filistijnen, ook de metalen schoepen waarmee de dynamo met het blok meedraait, hebben besloten het tijdelijke voor het eeuwige te verruilen. Je ziet rechts onder in beeld nog twee schoepjes liggen, deze konden we nog uit de vermalen restanten van de derde vissen. Dat is dus wel vet balen. Daar moet een nieuw schoepenhuis voor komen en dus ook nieuwe rubbers.
De koolborstels zijn daarentegen prima in orde: het randje vuil geeft aan hoever ze uit het witte gedeelte horen te komen. Er zit dus nog ruim voldoende aan, om nog vele duizenden KM`s mee te kunnen!
Bekijk bijlage 1384801
We hebben de motor dus weer in elkaar geschroefd zodat hij rollend was, want rijdend zou ik niet meer naar huis gaan helaas. Gelukkig was er ruimte in de garage en mag Bert een paar daagjes logeren in Naaldwijk. Inmiddels is de zoektocht dus gestart naar
koolborstels startmotor
transmissierubbers dynamo
schoepenhuis dynamo
Via MP heb ik inmiddels een lijntje om voor een klein bedrag een complete dynamo over te nemen inclusief rubbers. Als ik dan creatief boekhoud, blijf ik nog binnen budget. Zo niet, dan wordt het toch echt koeken en ludde tijd....
Tot zover de update!!
prima weer! Merk zelfs met de remblokken die amper aangrijpen geen verschil. De eerste kilometer een beetje sponzig, maar nu remt hij weer verschrikkelijk goed. Ben dan ook heel benieuwd wat er gebeurd als ik nieuwe blokken er op zet en het gehele oppervlak gebruikt kan worden.Mooi opgelost zo. En zo te zien had je het weer ook mee gelukkig.
Merk je zelf nog verschil met remmen?