€500 Challenge 2019: Ferde’s Sabre 2.0

Zo te zien hoef je nu niet meer te twijfelen waar het tikken vandaan is gekomen.....

En als je bedenkt hoe de rest is gelukt zal dit ook geklaard worden :Y
 
Ik ga mij dan weer afvragen hoe het komt dat er maar 1 beschadigd is en die andere niet/minimaal.
Maar alles demonteren is niet zo’n punt... ik ben nog een beetje huiverig als alles straks weer in elkaar moet. Misschien komt dat omdat ik mij er nog even in moet verdiepen. Vooral met die kettingspanner.

Ik heb wel 4 andere nokkenassen, maar ik vrees dat het net een ander type is. Ze zijn even groot, maar ze verschillen toch op een paar puntjes. (Zoals die groef in de linkse as)
Iemand die daar iets over kan zeggen!?

607C660F-4406-4B0A-9A5B-F7FCEC9B7ADC.jpeg
 
Vraagje zit er een gaatje in de groef ? Want als dan de maten gelijk zijn, zou het zo maar kunnen dat dit een groef is om de olietoevoer te verbeteren (ga er trouwens van uit dat de linkeras niet uit jouw blok komt).

En zou dit ook plaatsen in het VF/VFR topic.... (want daar zitten de echte experts ;) )
 
Ziet er goed uit Ferde :t

Zo ga je spontaan op testweekend, en binnen een jaartje trek je zo de kop open van een oud brik, en maak je het spik en span. Hulde.

'Ik durf niet zo goed'... ;)

Die extra groef is geen probleem. De rest moet passen, dat is wel van belang.

Als 1 nok of sleper meer versleten is, is dat niet raar. Dus no worries.
 
Het achterste cylinderblok kan weer in elkaar.
De nokkenas van de inlaat was nodig aan vervanging toe. Er zaten gewoon deuken in (de geleiders!? Die de slepers naar beneden drukken) als je met je vinger erover gaat. Ook was 1 sleper helemaal uitgehoond.
Van de uitlaat was wonderbaarlijk alles goed, dus daar heb ik het originele weer teruggezet.
Van het weekend maar testen.

B0DCCAE1-73ED-40E0-962B-B650D69919A0.jpeg
C9071DEF-CAB5-402F-959C-9CC7D4BCD4F4.jpeg
 
En hoe heb je het tot nog toe ervaren, sleutelen aan het binnenste van je challenge motor ? Op het oog ziet het er goed uit !
 
En hoe heb je het tot nog toe ervaren, sleutelen aan het binnenste van je challenge motor ? Op het oog ziet het er goed uit !

Onder de juiste omstandigheden is het wel leuk (lees verwarmde schuur, genoeg licht)
Daarom ga ik zaterdag maar verder. De markeringen op de tandwielen zijn ook op de goede plek.. alleen zit ik nog een beetje met die kettingspanner. Die moet ik nog vastzetten met 4 bouten en op spanning zetten dmv de aangebrachte borgpen verwijderen. En dan maar hopen dat deze ook goed zit aangezien er nog een flap aanhangt die in het blok verdwijnt ( en ja, ik weet niet alle goede benamingen 8)78)78)7
 
Volgens mij klinkt het niet vreemd.

Die "flap" zou wel eens een kettinggeleider kunnen heten ;)(maar veel verder kom ik ook niet :N )
 
Laatst bewerkt:
klepspeling gedaan?

Nog niet. Zaterdag ga ik verder. Dan heb ik weer voldoende licht en tijd tot mijn beschikking.
Eerst dan maar de kettingspanner vastzetten en kijken of de “slipper” correct geplaatst is. Dan alles vastdraaien op het juiste moment en klepspeling checken en de motor even kort laten draaien. Als dat goed verloopt en er zit nog een tik in dan zijn de voorste cylinders aan de beurt.

D2A6ACC3-3A0E-4E32-B41B-0E5EDB3D57B8.png
 
Jouw VF klinkt veel beter dan voor de open hart operatie 👍 conclusie: operatie geslaagd :Y

Bij het wegrijden gezien dat 1 van de 2 lampjes in je achterlicht voor de helft stuk is. Remdeel werkt wel, gewoonlicht niet (in het kader van veuligheid heeft meneer Honda 2 dezelfde lamojes in jee achterlicht gemonteerd ;)). Kosten voor het budget zullen heel beperkt zijn... (bij eerdere constatering had er vast iets in de garage gelegen als vervanging:))
 
Ja ik had nog een filmpje gemaakt, maar helaas te groot om hier neer te knallen.
Maar de grootste tik is er waarempel gewoon uit *O**O*

Bedankt voor het melden van het achterlicht. Ik kan mij herinneren dat iemand mij pas geleden er ook op had geattendeerd. Ik zal er een keer achteraan gaan.
Maar eerst naar die vervloekte achterveer kijken. Ik ging eerst aan mijzelf twijfelen, maar het schijnt dat deze 180kg moeten kunnen houden!?
Van de week even een oude cbr f3 veer ophalen en hopelijk kan ik die modificeren oid.
 
Bedankt voor het melden van het achterlicht. Ik kan mij herinneren dat iemand mij pas geleden er ook op had geattendeerd. Ik zal er een keer achteraan gaan.
dat was ik O-)
Maar eerst naar die vervloekte achterveer kijken. Ik ging eerst aan mijzelf twijfelen, maar het schijnt dat deze 180kg moeten kunnen houden!?
Van de week even een oude cbr f3 veer ophalen en hopelijk kan ik die modificeren oid.
Wat is er loos mee? Hij was toch juist te hard??
 
Na nadere inspectie bleek de veer al de tijd ingeveerd te zijn. Ook als ik de motor op zijn bok had gezet, duurde het wel 5 minuten voordat deze weer uitgeveerd was |(.

Ik ga nu proberen om een cbr veer te modificeren.. ik hoor er veer positieve verhalen over.
 
Nou, de kogel is door de kerk... aangezien een nieuwe 2e handse schokdemper opeens bijna 2x de prijs is bij Boonstra waar ik ook de eerste vandaan had heb ik maar besloten na wat goede recenties op internet zelf een aangepaste veer te maken.
Via internet heb ik 2 cbr600 veren voor €15 kunnen vinden. De rest is wat ijzerwaren en las/bout werk.
Geeft ook weer gelijk een extra dementie aan de “challenge” mocht ik deze hiermee uitrijden 8)7

Middelste foto moet een beetje een richtlijn zijn.
Alvast een beginnetje gemaakt:

0E2B2516-D9D0-4614-9FDE-08F28AD41070.jpeg
9049F19F-81B8-4242-9E24-A775394F9794.jpeg
B2EA637B-90B4-42B7-9523-DC200793AA11.jpeg
 
Ik zet hier thuis het eigen-huis-en-tuin deuntje op...tijd om iets moois in elkaar te klussen! Succes
 
Je moet maar zo denken, met een originele veerunit wordt het sowieso ellende.

Het meest kritische punt van jouw samengestelde veer is de overgang van cbr-veer naar verlengstuk, aangezien daar een soort knikpunt ontstaat. Die overgang zal zeer fors uitgevoerd moeten worden. Maar m’n inschatting is dat je dat wel gaat lukken:t
 
Je moet maar zo denken, met een originele veerunit wordt het sowieso ellende.

Het meest kritische punt van jouw samengestelde veer is de overgang van cbr-veer naar verlengstuk, aangezien daar een soort knikpunt ontstaat. Die overgang zal zeer fors uitgevoerd moeten worden. Maar m’n inschatting is dat je dat wel gaat lukken:t

Voordeel is dat de veer bijna vertikaal staat, maar ik ga gewoon verschillende manieren proberen
 
Terug
Bovenaan Onderaan