€500 challenge 2021 Martell's HARTR1

  • Onderwerp starter Anoniempje313
  • Startdatum
A

Anoniempje313

Guest
Eerste kandidaat voor mij wordt een TR1.
In het 'jacht op motoren is geopend' topic voor de challenge van 2019, bood een lieve MF-er deze motor aan voor 400 euries.

Het is het model waar ik ooit mee begonnen ben met sleutelen, de XV920 - XV1000 en TR1. Beetje trip down memorylane voor mij dus :)

Ook heb ik nog wat onderdelen liggen, waaronder starters. En laat dat nu ook hier weer het euvel zijn :t

Daarnaast is het een motor met vele jaren stilstand. Dat betekend ook nieuwe vorkkeringen en olie, nieuwe banden, en benzine slangen. En natuurlijk de carbs reinigen en wss iets met de inlaatrubbers....

Pff waar begin ik toch weer aan :')

Nah ja, mocht het binnen budget lukken, is het een leuke toermotor.

Zo niet, dan is er nog voldoende tijd voor het vinden van een andere kandiaat.

Omdat ik binnenkort ga verhuizen, heb ik afgesproken de motor op te halen als ik gesettled ben Overschrijven tijdens verhuis, ivm emigratie en meenemen als inboedel, en ophalen tijdens verhuis, want toch onderweg.. Bij deze dus een foto van internet:
Yamaha%20TR1.jpg


En foto's van het werkelijke beestje:

full

full

full



En een mooie paint van wat het idee is:
full


Waarom dit idee? Nou, om twee redenen.
1 ik maakte me zorgen over de tank. Erg kostbaar om dat in orde te krijgen, als er iets mee is.
Spontaan wordt me een choppertankje aangeboden. Maar gezien de vorm van de XV frames, gaat een gewone tank nie passen nie. Volgende vriend laat ene hartail frame zien voor zijn GPZ500, dattie in no time in elkaar heeft gezet. Als ik hem help met de electra op zijn motor, maakt hi ook een frame voor mij... En zo stroomden opeens de onderdelen en ideeen binnen :t

Specs:
General information
Model: Yamaha TR 1
Year: 1981
Category: Naked bike
Rating: 73.8 out of 100. Show full rating and compare with other bikes
Engine and transmission
Displacement: 981.00 ccm (59.86 cubic inches)
Engine type: V2, four-stroke
Power: 69.00 HP (50.4 kW)) @ 6500 RPM
Top speed: 182.0 km/h (113.1 mph)
Compression: 8.3:1
Bore x stroke: 95.0 x 69.2 mm (3.7 x 2.7 inches)
Valves per cylinder: 2
Fuel control: Overhead Cams (OHC)
Cooling system: Air
Gearbox: 5-speed
Transmission type,
final drive: Chain
Chassis, suspension, brakes and wheels
Front tyre: 3.25-19
Rear tyre: 120/90-18
Front brakes: Dual disc
Rear brakes: Expanding brake
Physical measures and capacities
Weight incl. oil, gas, etc: 248.0 kg (546.7 pounds)
Fuel capacity: 19.00 litres (5.02 gallons)

Aanschaf: 400,-
Tank gratis
Frame gratis
Zadel gratis
Achterlicht gratis
Koplamp gratis
Achterspatbord gratis
Uitlaat gratis

Verwachtte kosten:
Accu
Vorkkeerringen
...


Ik heb wat zaken kunnen ruilen, wat zaken gekregen (waaronder frame, tank en zadel).
Sommige originele delen ga ik weer verpatsen, liefste ruilen tegen onderdelen die ik nodig heb.
tank, kabelboom, zadel, dash, achterspatbord, verlichting
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zit al te denken waar de toeters komen.

Edit: dit is een mooie plek voor de to do list en de kosten

  • €400 aanschaf motor
  • vorkkeeringen en olie
  • luchtfilters
  • carburateurs reinigen
  • nieuwe remleidingen (buiten budget)
  • remklauwen open en nieuwe blokken (buiten budget)
  • koplamp
  • frame bouwen
  • nieuwe bandjes (buiten budget)
  • aanhangertje regelen (buiten budget)
  • trekhaak hosselen (buiten budget)
  • achterlicht
  • nieuwe bedrading
  • nieuwe accu
  • olie + filter vervangen
  • bougie's
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een welgemeend WAUW!!! Ik heb de TR1 altijd al een mooie motor gevonden. Lekker 'basis' en mooier dan de modellen die later kwamen.
 
Een welgemeend WAUW!!! Ik heb de TR1 altijd al een mooie motor gevonden. Lekker 'basis' en mooier dan de modellen die later kwamen.
Ik heb tijden op een XV920RH rond gereden. De 920 cc variant met ook een ketting in vetbad, ipv cardan.

Echt degelijke fietsen :Y

Ze worden - iig de blokken- veel gebruikt tbv verbouwen. Het frame zelf leent zich daar niet goed voor, maar een ander frame.. :9~ 8-)

www.tr1.de
 
Alvast vooruit denkend: bagage.

Als ik nou eens een soort zijdelingse bagagedragertjes naast het zadel maak (iets boven de uitlaat), dan kan ik naast het zadel, in de lenget riching, aan weerskanten een bagagerol kwijt. En bovenop ook nog wat, want ik zorg wel voor sjorpunten.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik van bronnen gehoord dat de dikke duuzent geen toeter meer heeft en de kap flinke schade heeft....?
 
Het is wel een rode ;) met veel herinneringen ;) De TR1 is van mijn vader die hem nieuw uit de krat heeft gekocht en staat zeker al 10 jaar stil. Veel succes en benieuwd wat het gaat worden.
 
Ik van bronnen gehoord dat de dikke duuzent geen toeter meer heeft en de kap flinke schade heeft....?
Moah.. Naast de schade aan de kuip voor het in de sneeuw omvallen, is er nog een gat met ongeveer de vorm van de toetert. Is natuurlijk op rechts gevallen :')
Toeter zat opeens aan de binnenkant vd kuip, ipv de buitenkant _O-
 
In het kader hiervan: meer toeters, meer beter!
Ivm succes afgelopen editie, ga ik nu idd voor meerdere toeters, meerdere tonen.
Eerste is al in da house. Oftewel, had ik nog liggen.

Ook nog drie geluidssets voor op een motor, waar ik afgelopen jaar niet aan toe was gekomen (=lui, te laat begonnen, te weinig gedaan O-)
 
Hé! Goed man! ben ook van plan met een v-twin te gaan rijden. Deze is wel erg mooi hoor!
Ben benieuwd waar je tegenaan gaat lopen.
Ik heb nog een soort rek liggen waar ik vorig jaar bagagerollen aan opgehangen heb. Ligt nu als oud ijzer in m'n boetje. Misschien heb je daar iets aan?

Tuurlijk passen er toeters op, desnoods las je ze er op!
 
Het is wel een rode ;) met veel herinneringen ;) De TR1 is van mijn vader die hem nieuw uit de krat heeft gekocht en staat zeker al 10 jaar stil. Veel succes en benieuwd wat het gaat worden.
Top, een rode gaat namelijk sneller.

Ten eerste hoop ik dat ik de motor in goede en veilige technische staat ga krijgen voor het budget.

Ten tweede hoop ik dat met allerlei fratsen die ik nu in gedachten heb, niet je herinnering te schande zal zijn.

Yamaha%20XV1000%20TR1__8.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hé! Goed man! ben ook van plan met een v-twin te gaan rijden. Deze is wel erg mooi hoor!
Ben benieuwd waar je tegenaan gaat lopen.
Ik heb nog een soort rek liggen waar ik vorig jaar bagagerollen aan opgehangen heb. Ligt nu als oud ijzer in m'n boetje. Misschien heb je daar iets aan?

Tuurlijk passen er toeters op, desnoods las je ze er op!
Ik zie bij banggood al goedkope zijtassen, ongeveer wat jij had.
Qua rek doe ik alleen twee beugeltje om wiel te beschermen. Dat metaalwerk komt goed, goede vrienden in de goede business :t
 
Top, een rode gaat namelijk sneller.

Ten eerste hoop ik dat ik de motor in goede en veilige technische staat ga krijgen voor het budget.

Ten tweede hoop ik dat met allerlei fratsen die ik nu in gedachten heb, niet je herinnering te schande zal zijn.

[afbeelding]

Dat is hem inderdaad. Ben allang blij dat er wellicht nog een 2de leven is voor deze fiets
 
Dat is hem inderdaad. Ben allang blij dat er wellicht nog een 2de leven is voor deze fiets
We shall see :)

Als het hopeloos is, en zeg maar 800 kost om rijdend te krijgen, zal ik iets anders moeten. Dan is het waarschijnlijk afgelopen..

Kosten kunnen rap omhoog gaan.
Pitjes in vorkpoten, verroeste tank, en klaar is klara.
 
TR1, supergaaf! Misschien niet de betrouwbaarste (en goedkoopste) motor voor de Challenge maar wel een gave!

Gaan we weer volgen!! Succes...
 
Mag ik iets vragen?

De 500 euro challenge wordt toch altijd verreden in de zomer?
En het kenteken van de motor waarmee je gaat deelnemen mag toch niet langer dan 1 jaar op je naam staan?


Als het antwoord op beide vragen "ja" is, dan moet ik concluderen dat zowel jouw motor, als die van Elles niet in aanmerking komen voor deelname aan de challenge in 2019.
 
Mag ik iets vragen?

De 500 euro challenge wordt toch altijd verreden in de zomer?
En het kenteken van de motor waarmee je gaat deelnemen mag toch niet langer dan 1 jaar op je naam staan?


Als het antwoord op beide vragen "ja" is, dan moet ik concluderen dat zowel jouw motor, als die van Elles niet in aanmerking komen voor deelname aan de challenge in 2019.
Nope, motorfiets mag alleen pas aangekocht worden vanaf het jaar voorafgaand aan de challenge, in dit geval vanaf 01/01/2018 dus:
500 Euro Challenge 2019: aanschaf bikes is nu open

Dat is toch wat Sjoerd heeft aangegeven ;) In de oude regels (2014) staat er inderdaad wel iets over 1 jaar:
https://www.motor-forum.nl/media/1150139/full

Maar daar staan ook dingen in als dat je niet van een bekende mag kopen, maar die regel is ook al geschrapt.
 
Laatst bewerkt:
Dat ding zal wel flink koppel hebben?
En.. wat zijn dan de zwakke plekken van deze dingen(gezien opmerking hierboven?)
 
Zo'n 20 jaar terug een TR1 gekocht voor 500 gulden, ik had er altijd een 'winterfiets' bij en de TR1 was een goedkope kandidaat. Oud mannetje geweest, ruim over een ton gedraaid. Nooit boven de 100km/u gereden, enz...
Het is mijn meest betrouwbare fiets gebleken, liep tegen de 180km/u, tijdje een zijspan rondgesleurd, vele jaren plezier van gehad. De ketting in een afgesloten kettingkast was ook perfect, nooit vervangen en nooit wat aan gesteld. Topfiets.
 
TR1, supergaaf! Misschien niet de betrouwbaarste (en goedkoopste) motor voor de Challenge maar wel een gave!

Gaan we weer volgen!! Succes...
Wel betrouwbaar hoor.
Enige is de start koppeling. Rest is echt ouderwets goed:t
 
Terug
Bovenaan Onderaan