€500 challenge 2019: Ram's DR Big "Red"

theredone51

Big Red
10 mei 2005
2.040
389
Mechelen, BE
Ik begin nu toch wel heel nieuwsgierig te worden naar een paar totaal plaatjes van dit smakelijke project. Pure klasse!
Ik zou ze graag laten zien, maar het werk ligt even stil, omwille van dit:


Iets met prioriteiten ofzoiets.. :/ Maar goed, er is wel weer iets te melden, het kenteken is in ieder geval al binnen!


En dat was dan meteen ook alles :+ Kijken of ik aanstaande week nog eens wat tijd kan doorbrengen in de garage in plaats van in het stof.
 

theredone51

Big Red
10 mei 2005
2.040
389
Mechelen, BE
Gisteren nog een beetje kunnen werken in de garage, er moest nog een beetje elektrisch sleutelwerk gebeuren:


12 volt naar USB omvormer met dubbele uitgang, 1 om de GoPro van voeding te voorzien, de andere kan ik gebruiken om onderweg de powerbank op te laden :t Wat knutselwerk verder hangt hij samen met de voedingskabel van de TomTom, een zekering en een schakelaartje aan elkaar:


Alles weggewerkt achter de zijkap, wel zo praktisch, die is namelijk zonder veel problemen te verwijderen:


Tank ook nog een laagje filler gegeven:


En het deksel van het gereedschapsvakje gemonteerd:


Als het goed is komen donderdag de uitlaatflenzen eindelijk binnen, kan ik de uitlaat verder afwerken :)
 
  • Like
Waarderingen: nampus

Wimvlis

MF veteraan
28 apr 2009
3.965
263
Naaldwijk
En als de uitlaat bevestigd is, kan dan het proefrijden starten ?

Of ontbreekt de tijd ivm de verbouwing ?

Uit ervaring kan ik melden dat een proefrit best handig is (al is zoals Xsandra nu misbruikt wordt misschien wat veel proefrit, zit nu aan de ruim 3000 km *D )

En goed idee om een elektrische aansluiting te fabrieken voor een powerbank !
 

theredone51

Big Red
10 mei 2005
2.040
389
Mechelen, BE
En als de uitlaat bevestigd is, kan dan het proefrijden starten ?

Of ontbreekt de tijd ivm de verbouwing ?

Uit ervaring kan ik melden dat een proefrit best handig is (al is zoals Xsandra nu misbruikt wordt misschien wat veel proefrit, zit nu aan de ruim 3000 km *D )

En goed idee om een elektrische aansluiting te fabrieken voor een powerbank !
Als de uitlaat afgelast is dan kan ik hem al starten. Als de tank dan ook al gelakt is met blanke lak, dan kan er gereden worden. Plan is om vanaf dat moment de motor in te zetten voor dagelijks vervoer om zo de nodige km's te kunnen maken.
 

Wimvlis

MF veteraan
28 apr 2009
3.965
263
Naaldwijk
Dat is de methode :t

Zo ben ik ook de kinderziektes eruit aan het rijden... (en totnogtoe het volgende, koppelingskabel gebroken, balhoofdlager goed nagesteld, zekeringskastje juist bevestigd, verlichting km-teller en is de motor weer los gereden)
 

theredone51

Big Red
10 mei 2005
2.040
389
Mechelen, BE
Het heeft even geduurd, maar goed, financieel gratis is ook iets waard *D


En kijk eens aan, ik had ze nog goed getekend ook:




Voorste stukje van de uitlaat even los geslepen, ring er over, terug vastgepunt:


"Even" op de draaibank een aluminium nep-uitlaatpakking gemaakt (anders kun je de uitlaat niet vastklemmen):


En de bocht vastgeschroefd:


En zo kan er dan eindelijk weer verder gewerkt worden aan de uitlaat! Jammer genoeg was het al laat en lagen mijn veiligheidsbril en oorkappen nog op de werf, dus het verder werken zal voor een andere keer zijn :) :W
 

theredone51

Big Red
10 mei 2005
2.040
389
Mechelen, BE
Gisteren een vrije dag en, na dat ik nog wat puin naar het containerpark had gebracht, nog wat aan de DR gewerkt, stukje buis vastgepunt aan de demperflens:


Deze steekt aan de binnenkant nog een stuk de demper in, anders heb je blijkbaar kans dat je de pakking er uit blaast :) Daarna de voorbocht verder samengesteld en volledig afgelast:


Op de motor ziet dat er zo uit, met al een verlengstuk er op:


En van daaruit is het nog wat puzzelen om de voorbocht aan de demper te verbinden, maar ook dat is gelukt met het nodige pas / meet / slijpwerk:


Jammer genoeg is mijn fles argon nu leeg, met nog 2 lassen te gaan.. Daar moet ik dus weer eerst een nieuwe voor halen, voor dat ik de uitlaat kan afwerken en monteren :z
 

theredone51

Big Red
10 mei 2005
2.040
389
Mechelen, BE
Afgelopen week een nieuwe fles argon gehaald en dus de uitlaat af kunnen werken:


Hitteschildjes met kachelpoets bewerkt:




Niet ontevreden over het resultaat :)


Gemonteerd ziet dat er dan zo uit:


Motorblok volgegooid met wat kwaliteitsolie:


Batterij aangesloten:


Maar drukken op de startknop leverde vervolgens niets op.. Niet gek, met zo'n ingewikkeld systeem:


Voor de betrouwbaarheid moet ik dus even een extra kabel trekken en zo alles bypassen, start hij tenminste wanneer ik dat wil. Goed, startrelais "getuned" met en brugje en dan krijg je dit:

Motor gaat rond, maar geen vonk. Pick up spoel doorgemeten, netjes volgens het boekje (227 Ohm, moet tussen 175 en 265 zijn):


De "source coil", dat is wat anders.. (1355Ohm, moet tussen 230 en 355 zijn):


Jammer genoeg had ik het kunnen weten dat daar een probleem mee zou kunnen zijn, zie onderstaande foto van 6 september 2018, toen ik enkel had gechecked of mijn soldeerwerk goed was, niet of de waarde an sich ok was:


Eens kijken hoe we dat gaan oplossen..
 
  • Like
Waarderingen: Zenuwlijer

huls

Die hard MF'er
30 mei 2010
722
139
Zorg ervoor dat de snelsluiting tussen de twee tanks zoveel mogelijk naar links zit. Anders kun je er bij op en afbouwen nauwelijks bij. Tanks monteren is sws een klusje voor 2 man vindt ik.
Hij gaat wel erg soepeltjes rond bij het starten. Die van mij maakt een kabaal alsof de wereld vergaat..
Leuk detail die voltmeter. Ik heb daar een driekleurig LED zitten.
 
  • Like
Waarderingen: theredone51

huls

Die hard MF'er
30 mei 2010
722
139
Voor de zekerheid: de kleplichter sluit toch wel? De bedoeling is dat je met de kleplichter hendel op het stuur, de uitlaatklep een beetje openzet. Tegelijkertijd onderbreek je daarmee de ontsteking. Als de zuiger rondgaat, bouwt deze druk op en daardoor floept de uitlaatklep weer dicht. De kabel van de klepdichter trekt dan de hendel op het stuur weer naar de oude positie en de ontsteking kan weer vonken. Voila: het beest start.
Ik heb in het begin een beetje ruzie gehad met die kleplichter en toen ging mijn BIG net zo rond als die van jou, maar starten ho maar.
Uiteraard moeten de waardes van alle electronica in orde zijn, maar ik dacht ik meldt het maar even.
 

theredone51

Big Red
10 mei 2005
2.040
389
Mechelen, BE
Voor de zekerheid: de kleplichter sluit toch wel? De bedoeling is dat je met de kleplichter hendel op het stuur, de uitlaatklep een beetje openzet. Tegelijkertijd onderbreek je daarmee de ontsteking. Als de zuiger rondgaat, bouwt deze druk op en daardoor floept de uitlaatklep weer dicht. De kabel van de klepdichter trekt dan de hendel op het stuur weer naar de oude positie en de ontsteking kan weer vonken. Voila: het beest start.
Ik heb in het begin een beetje ruzie gehad met die kleplichter en toen ging mijn BIG net zo rond als die van jou, maar starten ho maar.
Uiteraard moeten de waardes van alle electronica in orde zijn, maar ik dacht ik meldt het maar even.
Bedankt voor de tip, maar dat werkt inderdaad naar behoren. Decompressie in, nok blijft hangen, starten en hij schiet terug. Maar nog altijd geen vonk.. :(
 

Frank-m

Die hard MF'er
Donateur
13 apr 2017
621
361
32
Kampen
Ik neem aan dat je je niet door zo'n kleinigheidje uit het veld laat slaan :t
In het ergste geval kan je een doosje bougievonkjes halen bij de gerenommeerde zaken en het probleem omzeilen.
 
  • Like
Waarderingen: Wimvlis

theredone51

Big Red
10 mei 2005
2.040
389
Mechelen, BE
Ik neem aan dat je je niet door zo'n kleinigheidje uit het veld laat slaan :t
In het ergste geval kan je een doosje bougievonkjes halen bij de gerenommeerde zaken en het probleem omzeilen.
Zeker niet, morgen ofzo de spoel uitbouwen. Ik had 2 dagen vakantie en ons pap kwam helpen in het huis, dan kan ik moeilijk in de garage gaan sleutelen ;)
 

Nicolaas

MF veteraan
4 mei 2004
2.280
74
Een keer een DR800 zonder vonk gehad na een val op links. Bleek na zoeken een afgebroken versnellingsbakandwielnokje dat naar de stator afgereisd was en daar de spoel voor de cdi voeding gesloopt had...
 
  • Like
Waarderingen: theredone51

theredone51

Big Red
10 mei 2005
2.040
389
Mechelen, BE
Een keer een DR800 zonder vonk gehad na een val op links. Bleek na zoeken een afgebroken versnellingsbakandwielnokje dat naar de stator afgereisd was en daar de spoel voor de cdi voeding gesloopt had...
Dat is hier gelukkig niet het geval! Gisteravond de spoel uit het blok gehaald om te kunnen laten herwikkelen, eerst de olie er weer uit na 0 draaiuren:


Zijdeksel er af, toevallig precies de staat waarin ik de DR heb ontvangen van de vorige eigenaar :z




En de spoel er uit geknipt:


Vanavond na het werk hem afgooien en hopen dat hij snel terug is :) Tijdens het leeg lopen van de motor ook nog een ander werkje gedaan, het was mij opgevallen dat beide knipperlichten achteraan (die vooraan hangen er nog niet op) tegelijk knipperen en dat het verklikkerlichtje op het dashboard niets doet. Dat is gelukkig een mij bekend probleem, er zijn namelijk meer motorfietsen die "doorlussen" via het verklikkerlichtje, wat problemen geeft met LED knipperts. Kabelboom dus bloot gelegd:


En vervolgens de 2 kabels naar het lampje doorgeknipt, de kabels vanuit de motorfiets met 2 diodes aan 1 kabel van het lampje gehangen, de andere kabel aan massa. Kijk eens aan:






Dat was hij weer! :W
 

theredone51

Big Red
10 mei 2005
2.040
389
Mechelen, BE
Sowieso druk met verbouwen, maar vorige week wel de spoel afgegeven bij de wikkelaar. Die zou hem klaar hebben "ten laatste vandaag, dus als het goed is kan ik die straks ophalen..
 
  • Like
Waarderingen: NLT