€500 challenge 2019: Ram's DR Big "Red"

theredone51

Big Red
10 mei 2005
2.135
535
Mechelen, BE
En gisteren nog even een testritje gedaan waarbij gelukkig alles bleef hangen :') Laatst opgemerkt dat de motor 'piept' bij het inveren aan de achterkant, gisteren de scharnierpunten even snel ingespoten met wat WD-40 maar bij terugkomst toch weer piepen. Uit verder onderzoek blijkt dat het probleem in de middenbok zit: die heeft een aanslag met wat rubber er op die tegen het linkgewricht komt van de achterbrug, wat bij het inveren zorgt voor een piepend geluid. Heb wat vet aangebracht op het rubber, kijken of / hoe lang dat helpt :)
Even terugmelden dat het vet heeft geholpen en er geen piepen meer is bij het inveren :t Verder nog wat speelgoed binnengekomen voor de DR:
toolkit.jpg

Een origineel gereedschapssetje ontbrak nog en aangezien die blijkbaar nog nieuw te verkrijgen zijn heb ik mezelf / de DR er maar 1 cadeau gedaan :) Vooral voor het vervangen van een bougie onderweg wel praktisch, bij de DR750 is er niet bepaald veel plek beschikbaar om met universeel gereedschap makkelijk te kunnen werken. Verder zit het zadel ook vast met 2 kruiskopschroeven, dus als je eens aan de zekeringen moet is het ook wel fijn om een schroevendraaier bij te hebben O-)

Hamamatsu

Die hard MF'er
27 dec 2009
504
157
Een knap setje gereedschap, met een conserveringsolie zoals Ballistol of iets vergelijkbaars blijft het mooi onder vochtige omstandigheden. Voor rubber op metaal werkt siliconen olie goed, aan dat vet gaat weer zand en vuil kleven en schuren. Je passie voor de motor- techniek is erg aanstekelijk, leuk draadje dit.

theredone51

Big Red
10 mei 2005
2.135
535
Mechelen, BE
De laatste tijd vooral kilometers gemaakt met de DR750, maar het viel me op dat er wat speling op de koppelingshendel zat:

Er zit 1 mm rondom speling:
1623345562734.jpg

Bij CMSNL kan ik niet achterhalen dat er een busje of dergelijke in zou moeten zitten, maar dat is natuurlijk snel gemaakt :) Even bij mijn maat langs geweest die mijn draaibank tegenwoordig heeft staan, stukje messing in bruikleen genomen en met een lichte perspassing gemaakt en in de hendel gezet. Nog even over de schuurband om netjes vlak af te werken et voila:
IMG_20210610_173858.jpg

Die kan er ook weer tegen :t Gisteren nog even langs de vorige eigenaar geweest, maar hij was niet thuis. Nu de koppeling weer strak is maar even contact opnemen want hij heeft nog een rit tegoed als 'betaling' :+

theredone51

Big Red
10 mei 2005
2.135
535
Mechelen, BE
Gisteren was het dan zo ver! Eerst nog even de bougies gecontroleerd:
IMG_20210613_101101.jpg

Vervolgens voor de eerste keer de koffers er aan gehangen en op weg naar de vorige eigenaar! Deze was (gelukkig) heel blij met wat er van geworden is en, als 'betaling', mocht hij er uiteraard even een rondje mee:

Uitgewuift, vertrokken voor een ritje binnendoor naar een vriend in het Antwerpse, onderweg nog even gestopt om wat te drinken. Met wat verbeelding kon ik me soms in Frankrijk wanen, een schrale troost t.o.v. de challenge die normaal dit jaar zou doorgaan:
IMG_20210613_145038.jpg

Thuis gekomen dan nog even wat onderhoud gedaan, ketting spannen is iets wat vaker moet gebeuren op de Big, zo blijkt:

Dat was hij weer, fijne maandag! :W

Ridder Bauknecht

Die hard MF'er
28 dec 2006
451
178
Antwerpen
Ik kwam dit topic laatst tegen, en was de laatste pagina's aan het lezen. Ik dacht nog bij mezelf "Frank heeft ook zo een Big gehad. Had hij die niet weggegeven?" _O-
De openingspost bracht duidelijkheid! Prachtig wat je met de motor gedaan hebt, zeker gezien het budget! Frank was onder de indruk!
PS: Zijn vriendin is mijn schoonmoeder. Als ik eens bij haar in Mechelen ben, zal ik eens een kijkje komen nemen of je garage open staat..

theredone51

Big Red
10 mei 2005
2.135
535
Mechelen, BE
Ik kwam dit topic laatst tegen, en was de laatste pagina's aan het lezen. Ik dacht nog bij mezelf "Frank heeft ook zo een Big gehad. Had hij die niet weggegeven?" _O-
De openingspost bracht duidelijkheid! Prachtig wat je met de motor gedaan hebt, zeker gezien het budget! Frank was onder de indruk!
PS: Zijn vriendin is mijn schoonmoeder. Als ik eens bij haar in Mechelen ben, zal ik eens een kijkje komen nemen of je garage open staat..
Kleine wereld? Ik denk het wel! _O- Mijn garage is intussen niet meer bij haar achter de hoek, maar aan de andere kant van het centrum van Mechelen. Ook daar welkom hoor ;)

Bovenaan Onderaan