€500 challenge 2019: Ram's DR Big "Red"

En gisteren nog even een testritje gedaan waarbij gelukkig alles bleef hangen :') Laatst opgemerkt dat de motor 'piept' bij het inveren aan de achterkant, gisteren de scharnierpunten even snel ingespoten met wat WD-40 maar bij terugkomst toch weer piepen. Uit verder onderzoek blijkt dat het probleem in de middenbok zit: die heeft een aanslag met wat rubber er op die tegen het linkgewricht komt van de achterbrug, wat bij het inveren zorgt voor een piepend geluid. Heb wat vet aangebracht op het rubber, kijken of / hoe lang dat helpt :)
Even terugmelden dat het vet heeft geholpen en er geen piepen meer is bij het inveren :t Verder nog wat speelgoed binnengekomen voor de DR:
toolkit.jpg


Een origineel gereedschapssetje ontbrak nog en aangezien die blijkbaar nog nieuw te verkrijgen zijn heb ik mezelf / de DR er maar 1 cadeau gedaan :) Vooral voor het vervangen van een bougie onderweg wel praktisch, bij de DR750 is er niet bepaald veel plek beschikbaar om met universeel gereedschap makkelijk te kunnen werken. Verder zit het zadel ook vast met 2 kruiskopschroeven, dus als je eens aan de zekeringen moet is het ook wel fijn om een schroevendraaier bij te hebben O-)
 
Een knap setje gereedschap, met een conserveringsolie zoals Ballistol of iets vergelijkbaars blijft het mooi onder vochtige omstandigheden. Voor rubber op metaal werkt siliconen olie goed, aan dat vet gaat weer zand en vuil kleven en schuren. Je passie voor de motor- techniek is erg aanstekelijk, leuk draadje dit.
 
De laatste tijd vooral kilometers gemaakt met de DR750, maar het viel me op dat er wat speling op de koppelingshendel zat:

Er zit 1 mm rondom speling:
1623345562734.jpg


Bij CMSNL kan ik niet achterhalen dat er een busje of dergelijke in zou moeten zitten, maar dat is natuurlijk snel gemaakt :) Even bij mijn maat langs geweest die mijn draaibank tegenwoordig heeft staan, stukje messing in bruikleen genomen en met een lichte perspassing gemaakt en in de hendel gezet. Nog even over de schuurband om netjes vlak af te werken et voila:
IMG_20210610_173858.jpg


Die kan er ook weer tegen :t Gisteren nog even langs de vorige eigenaar geweest, maar hij was niet thuis. Nu de koppeling weer strak is maar even contact opnemen want hij heeft nog een rit tegoed als 'betaling' :+
 
Gisteren was het dan zo ver! Eerst nog even de bougies gecontroleerd:
IMG_20210613_101101.jpg


Vervolgens voor de eerste keer de koffers er aan gehangen en op weg naar de vorige eigenaar! Deze was (gelukkig) heel blij met wat er van geworden is en, als 'betaling', mocht hij er uiteraard even een rondje mee:

Uitgewuift, vertrokken voor een ritje binnendoor naar een vriend in het Antwerpse, onderweg nog even gestopt om wat te drinken. Met wat verbeelding kon ik me soms in Frankrijk wanen, een schrale troost t.o.v. de challenge die normaal dit jaar zou doorgaan:
IMG_20210613_145038.jpg


Thuis gekomen dan nog even wat onderhoud gedaan, ketting spannen is iets wat vaker moet gebeuren op de Big, zo blijkt:

Dat was hij weer, fijne maandag! :W
 
Ik kwam dit topic laatst tegen, en was de laatste pagina's aan het lezen. Ik dacht nog bij mezelf "Frank heeft ook zo een Big gehad. Had hij die niet weggegeven?" _O-
De openingspost bracht duidelijkheid! Prachtig wat je met de motor gedaan hebt, zeker gezien het budget! Frank was onder de indruk!
PS: Zijn vriendin is mijn schoonmoeder. Als ik eens bij haar in Mechelen ben, zal ik eens een kijkje komen nemen of je garage open staat..
 
Ik kwam dit topic laatst tegen, en was de laatste pagina's aan het lezen. Ik dacht nog bij mezelf "Frank heeft ook zo een Big gehad. Had hij die niet weggegeven?" _O-
De openingspost bracht duidelijkheid! Prachtig wat je met de motor gedaan hebt, zeker gezien het budget! Frank was onder de indruk!
PS: Zijn vriendin is mijn schoonmoeder. Als ik eens bij haar in Mechelen ben, zal ik eens een kijkje komen nemen of je garage open staat..
Kleine wereld? Ik denk het wel! _O- Mijn garage is intussen niet meer bij haar achter de hoek, maar aan de andere kant van het centrum van Mechelen. Ook daar welkom hoor ;)
 
Zo, daar ben ik weer! Vorige week wilde ik, tijdens mijn vakantie, een rondje gaan rijden. Poort open, motor buiten, contact op, hmm.. accuspanning onder de 11V.. :/ Drukken op de startknop: geen succes.

GVD B| Dus kon ik weer op onderzoek.. Had tijdens de vorige rit al opgemerkt dat de batterijspanning ook tijdens het rijden in hogere toeren niet boven de 12V kwam, dus ik had al een klein vermoeden dat er iets mis was. Eerst de gelijkrichter / spanningsregelaar uitgemeten, daar bleek al het 1 en ander niet volgens het boekje te zijn. Dan de spoelen van de stator, 1x ongeveer 1 Ohm:
IMG_20210705_175300.jpg


En vervolgens 2x niets:
IMG_20210705_175323.jpg


Normaal gezien zou dat 3x ongeveer 1 Ohm moeten zijn, dus dat is al niet goed. Vervolgens, na het opladen van de batterij zodat ik kon starten, nog een keer de motor gestart en gekeken wat / hoeveel spanning er uit de stator komt. Volgens het boekje moet hij 75V geven op elke spoel bij +/-5000 toeren (leuke test om te doen in de binnenstad :+), maar dat was maar bij 1 van de 3 spoelen het geval. De andere 2 kwamen maar tot iets boven de 20V. Ook bij stationair is het verschil aanzienlijk, de goede spoel met ongeveer 17V:
IMG_20210705_180557.jpg


En de andere 2 die blijven hangen op ongeveer 7V:
IMG_20210705_180608.jpg

IMG_20210705_180619.jpg


Voor de verandering kan het blok dus nog eens open.. Bij de problemen met de ontstekingsspoel had ik al gezocht naar een nieuwe stator, maar die zijn niet te vinden voor het model DR750 van de eerste generatie met 1 onstekingsspoel. Die van de latere jaren hebben er 2, zijn wel te krijgen, maar zijn weer niet te gebruiken met de CDI.

Daarom denk ik er nu aan om:
- CDI te vervangen door een Ignitech Sparker DCCDI (146 EUR)
- De stator te vervangen door een Electrex G07 stator (77 EUR)
- De spanningsregelaar te vervangen door een Electrex RR10 (71 EUR)

Jammer genoeg ben ik dan weer een kleine 300 euro verder, maar als voordeel:
- Alle oude 'stuurelektronica' is dan vervangen
- De stator is zwaarder, dus meer power
- De ontstekingsspoel die gekend problematisch is komt te vervallen (de Ignitech gebruikt batterijspanning)

Nadeel is wel dat bij eventuele batterijproblemen in de toekomst de motor alleen nog zal starten als deze opgelost zijn en je dus niet meer de motor kan aanduwen als hij plat is. Nu is dat bij de meeste motoren tegenwoordig wel het geval + ben ik niet van plan om met de motor het oerwoud in te trekken, dus ik denk wel dat ik daar mee kan leven.

Maar goed, eerst het ontstekingsdeksel binnenkort er eens aftrekken en kijken of er niet toevallig gewoon een kabelbreuk of iets is dat ik kan herstellen en dan met een nieuwe RR terug op de baan kan :)
 
Als jouw stator 3 spoelen heeft dan is het sterpunt het knooppunt van 3 spoeluiteinden. Er hoeft maar 1 spoel verkeerd te zijn om bij 2 metingen een lage spanning te geven. Je meet nl. de weerstand en spanning telkens van 2 spoelen in serie.
 
Als jouw stator 3 spoelen heeft dan is het sterpunt het knooppunt van 3 spoeluiteinden. Er hoeft maar 1 spoel verkeerd te zijn om bij 2 metingen een lage spanning te geven. Je meet nl. de weerstand en spanning telkens van 2 spoelen in serie.
Bedankt voor deze informatie, buiten dat het in het WPHB staat:
IMG_20210705_175337.jpg

Heb ik ook enkele jaren op school mogen 'genieten' van training over dat soort zaken :') Ik heb goede hoop dat er ergens iets mis zit in de bekabeling, die is natuurlijk ook al dik 30 jaar oud, loopt in olie, etc. To be continued, als ik eens zin heb om hem open te trekken.. (dat kan al best binnenkort zijn, momenteel heb ik anders alleen de BMW om mee te rijden en dat is ook maar saai :+)
 
To be continued, als ik eens zin heb om hem open te trekken.. (dat kan al best binnenkort zijn, momenteel heb ik anders alleen de BMW om mee te rijden en dat is ook maar saai :+)
Afgelopen zaterdag de olie afgetapt en het blok open gemaakt:
IMG_20210710_152515.jpg

IMG_20210710_173027.jpg


Op het eerste zicht niet direct iets te zien, totdat je de zwarte draden opmerkt:
IMG_20210710_174357.jpg


En jawel, daar zit iets los:
IMG_20210710_174409.jpg

IMG_20210710_174635.jpg


"Hobby-Bob" zou dit nog proberen te solderen, krimpkousje er over, etc. Maar ik heb eigenlijk niet zoveel zin om bij problemen dan weer het blok open te moeten maken. Dat wil dus zeggen dat ik wellicht het parkour in ga van het vervangen van de stator en toebehoren, daar gaat de bankrekening weer.. B|
 
Begrijpelijke keus denk ik. Kan je hem niet opnieuw laten wikkelen? Ik heb er geen ervaring mee, maar misschien een goed alternatief?
 
Begrijpelijke keus denk ik. Kan je hem niet opnieuw laten wikkelen? Ik heb er geen ervaring mee, maar misschien een goed alternatief?
Alleen mijn ontstekingsspoel laten ontwikkelen was al iets van 60 of 80 euro ofzo, als ik hier kijk bv. dan zie ik prijzen van +200 EUR om een stator te laten herwikkelen, dat gaat niet veel verschil maken met bovenstaande jammer genoeg..
 
Als dat draadje langzaam breekt en er nog maar een paar strengetjes heel zijn moet al die stroom over die paar dunne draadjes, wordt de weerstand wel wat hoger en daarmee ook de temperatuur in die hele draad, dan is die lak zo verfikt. Stroom wordt in totaal niet hoger als het goed is.

Blijft een mooi topic dit, vette fiets en heel mooi opgeknapt! :}
 
Weet je al waarom die wikkeling zwart is geworden ?, Om dat te bereiken heeft er lang een te hoge stroom gelopen waardoor de isolatielak verbrand is.
Zoals @supervet al aangeeft is dat een optie. Wie weet dat de R/R er ook voor iets tussen zit, beetje kip/ei verhaal: is de R/R kapot omdat de stator kapot ging, of is de stator kapot omdat de R/R kapot ging..

Vandaag de Ignitech besteld uit Tsjechië, de stator en dergelijke wil ik bestellen bij HPI België, maar daar wacht ik nog op reactie. Had normaal alles willen bestellen bij Electrex, maar aangezien die jongens/meisjes in de UK zitten is dat betalen voor invoerrechten, het voorschieten van de invoerrechten door de transportfirma, BTW over alles, etc. Dan is het makkelijker om gewoon 'lokaal' te bestellen :)
 
Als dat draadje langzaam breekt en er nog maar een paar strengetjes heel zijn moet al die stroom over die paar dunne draadjes, wordt de weerstand wel wat hoger en daarmee ook de temperatuur in die hele draad, dan is die lak zo verfikt.
De wikkelingen van het anker zijn massief draad en geen litze.
Even niet over het anker, maar bij soepel draad wordt bij breuk van een deel van de adertjes de weerstand hoger, de stroom wat lager en zal misschien de temperatuur daar hoger worden, maar zeker niet over de hele lengte van de draad. De isolatielak is bij dat soort toepassingen klasse F, dwz kan tot 155o C heet worden zonder zijn eigenschappen te verliezen of te verkleuren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan