€500 challenge 2019: Ram's DR Big "Red"

Blijven toch echt wel heel erg gave motoren. Kan me de eerste dr.big die ik ooit gezien heb nog goed herinneren. Kwam me terwijl ik op de fiets zat voorbij, grote kerel voorop en een klein meisje van denk een jaar of 10 achterop. Ze kwamen op een rotonde af en in plaats van met de bocht mee, reden ze rechtdoor dwars door t perkje in het midden, min of meer zonder af te remmen. Moet er nog om gniffelen als ik er weer aan denk. Heb daarom wel de Big altijd een heel gaaf ding gevonden.
 
Gisteren, na een week wachten (moest blijkbaar ergens uit Europa komen) de nieuwe brandstofkoppeling ontvangen. Zoek de verschillen:
ACtC-3dTWmb1CZyEO7l3dW8m0NJRjWofTmyi2FnYmgHyWKVFYDArW7xrCi2YpT-rPINATWanFj_pAth-ixZfVCatjZP6UBXsy4LwvsDiDEUx8qiJAKi4gM3Cu-cBb0XTPk4qTb3DzKaT9Q802FmAJsszXS3DYw=w1204-h903-no


Blijkbaar miste er in de koppeling die ik had een afsluitbol, met pin om de koppeling naar de rechter tankhelft open te duwen. Weten we dat ook weer :) Nieuwe koppeling er snel tussen gezet, gecontroleerd of hij nu lekvrij is (dat is hij!) en starten maar!

Zoals te merken in de video blijft hij een klein beetje hangen in de toeren, dat kan valse lucht zijn, maar ook dat hij wat te arm staat. Dat moest uiteraard even onderzocht worden, in volgende video een stuk met de choke uit, gevolgd door een stuk met de choke aan:

Bij het van het gas gaan is het goed te horen dat hij plopt / knalt, met de choke op de eerste stand is dat niet het geval. Even kijken om de mengselschroef wat bij te stellen, dat zal allicht al helpen. Jammer genoeg kan ik er met mijn Colortune bougie niet bij (geen zicht / tank in de weg), maar gisteren wel even de bougies er uit gedraaid en die zien er zowel links:
ACtC-3f0mCXp0Arw2Bon5KXzdye3b-MTrqH9-CNd1Rw4TtC9-98YpTKVlpTqj0IciH9Cav6SGDgXyay49MhzcX1QpSfV94lqSIWGzv-MRLtgSNrA-DSQQdujKHfDtjDI1QNh0wS4fuh0xD6qiX5dNJfYZIAI9Q=w1204-h903-no


Als rechts op zich niet heel verkeerd uit (rekening houdende met het feit dat er nog wat 2-takt olie met de benzine mee komt):
ACtC-3fcy__pCz91Y4IEVQ8KZcMb8rBNjwV43vt0dmk7Awc6mDuJRYbpXZl63nn373_m_4fxr6VU87HnbkifDOcR6PB1VBxdEYW9MBub3GOMeet1FoJvl3IJrsKtdbNq2j-6QNfuVETJ8tyeTySOROfEeJRztw=w1204-h903-no


Olieplug lijkt verder nog een beetje te zweten, dus moet even gecontroleerd worden:
ACtC-3d7itAnzHGu4P817XYn_MVnet_VG7FCMGPx0GmGyJ3Icb6mFYfe0-cu3fFH20QoQ4qq0wPcDiZdDKnRZCsrWQwTH_Rs2TqiMh7VuMdCxNbXhtrJWV9szVCUAkatG-7fdZHD2P-9mbzDnp53JfvcKTe0PQ=w1204-h903-no


En om af te sluiten, nog een video vanuit de cockpit (met extra gratis windruis :+)
 
Afgelopen weekend was het fris, maar een zonnetje doet veel, dus toch wat kilometers op de teller kunnen zetten! Aan de rechterkant van het blok de plug iets vaster gezet, geen olielekkage meer aan die kant. Aan de linkerkant was er ook wat vloeistof te zien onder het voorste tandwiel:
ACtC-3fNDJCd9qGCm9V6wRwYNL-zdhaBjB9Bv9_nwdfYZpXpraf5GBo2eAKfMauDqRVVcL9CZwdRX1TcGxgRNhdMxHaOYWYB2gUdf5PKgBQKpkKaOCnruRbOxevCpDlxCxQFBngum_3bl8ufKkvG7Ei_2Lvjbg=w1204-h903-no


Ik dacht eerst dat het misschien wat olie of zo van de ketting was, maar de schuldige was snel gevonden:
ACtC-3f06HXpCHO3_RoEy-UwhOCHeV6F0WE6OxNLqwmNtwgsoBgSEMUoV7ZrN9mcx4eg2XSnA4e7wfOfN1O95PSFFPaEuP_ACW15_Ht2YKI3kcBrpGxRcHU0HTbpKCTG4GajV8DOBcbaPoLblnW3Z3DvNMiSxA=w1204-h903-no


Inspectieplug stond maar handvast (of ooit iets vaster, maar in de loop der tijd wat los gekomen door de trillingen), dus die staat nu weer goed vast :) Ondertussen ook de linkstaaf tussen de 2 kanten van de valbescherming er tussen uit zodat ik gemakkelijk bij de mengselschroeven kan om het knallen bij gas dicht weg te werken.

Ik heb eerst getest met het bijstellen van de linker mengselschroef, dat is namelijk standaard de enige schroef die je kan bijstellen (van de rechter carburateur zit daar een messing prop voor). Tot 4 slagen uit gegaan, standaard is 2.5 maar dezelfde carburateurs worden gebruikt op een BMW Aprilia Pegaso volgens mij en daar gaan ze naar 4/4.5 slagen bij nieuwe uit/inlaat omdat de stationair sproeier normaal niet te vervangen is. Maar dat gaf nog niet het beoogde effect.

'Gelukkig' heb ik tijdens de revisie van de carburateurs de prop in de rechter carburateur er uit gehaald om alles schoon te kunnen maken, dus ik heb 2 mengselschroeven om bij te regelen :D Op de voorgaande bougiefoto's is ook te zien dat rechts lichter van kleur is dan links (waar je normaal dus het mengsel bijstelt), dus er valt iets voor te zeggen om beide carburateurs af te stellen voor een egaal mengsel in de cilinder.

Gisteren een eerste testrit gedaan met op beide carburateurs de mengselschroef 2.5 slag uit, maar dat geeft nog altijd wat knallen. Dus bij thuiskomst aangepast naar 3 slagen en in de loop van de week nog eens testen. Kan verder wel zeggen dat het lekker sturen is (dat zal ongetwijfeld ook komen door de aangepaste vering en wegbanden) en dat met het gas open hij goed vooruit wil! Was gisteren met een maat (BMW R1150RT) onderweg en die moest flink aanpoten om bij te benen :9 :] Zou nochtans niet zo'n probleem mogen zijn, als je naar de cijfers kijkt:
- Suzuki DR750: 50Pk-55Nm / 195kg
- BMW R1150RT: 95Pk-98Nm / 279kg

Wat staat er nog op de 'to-do':
- Rijden :+
- TomTom Rider-houder monteren (onderweg via Louis.de)
- Stationair mengsel beter afstellen
- Speling tussen rubbers in naaf en tandwieldrager wegwerken (met een oude binnenband :+)
ACtC-3ffbe3foZphEkPrAk8SgMgFeUV6zI6Sdfd6SD1YJaoB4pMFJIJXsR1448WKgt3djs_GCBAfH6RuqBvS36JbmcONvBYyIRqrpOYeEHSMLfAvmicR7UMHQtr7uuV5iohGaq8ey-cz1qdKZwD-Dq2o5jkMoQ=w1204-h903-no
 
@theredone51 Ik las op het blog van DR-Big shop / HRT (helemaal onderaan de pagina) ook de tip om de kettingwieldempers eerst eens een dag ofzo in de diesel te leggen, dan schijnen ze weer zacht te worden en hun oude vorm weer aan te nemen.
Ik heb vandaag ondertussen een brommer binnenband gaan ophalen bij een maat van me (zelf geen slechte binnenbanden meer liggen), dus dat ga ik eerst proberen. Maar toch bedankt voor de tip!
 
Gisteren binnenband opgehaald, stukjes uit geknipt, met beetje secondelijm op zijn plek gehouden voor montage:
ACtC-3eKzzQ_y1UD1cYaIZwkwoDEgmVAVqxxVAj8mWz70y3P8znMYyedSfbLv_Jh2PyJuprcGdnCmXnRSjKAPPKg7iE0Uxs69C-KXa444Ahy95_Mkzt8G2sMUBmcFzSc1JW0WtpAf7fHXvr51Doi9zGJigBwYA=w1204-h903-no


Meteen de kettingspanning even nagekeken, ketting gesmeerd en hij kan er weer tegen:
ACtC-3fsVoBLRY7_p_h6rHfsoTLlpIBe0a54ns5WQ0l2nXaCp-HVhljT0fuC-qoV-fZKtjn9CT_30M55lfcjf9lNr5f9FR-YLNIwDFSfTQLoVbCNgz05p7_9gVS6jl2YkVFMDmZ_y8z1yaqf3GfUL4andLH4Ww=w1204-h903-no


Kreeg tijdens de rit afgelopen zondag wel het commentaar van mijn achterrijder dat de LED knippers en achter-/remlicht met het tegenlicht moeilijk zichtbaar waren. Even kijken of het enkel door het tegenlicht kwam, of dat er nog wat voor verbetering vatbaar is :)
 
Gaaf project, van begin tot eind doorgelezen!

Reagerend op je knipperlichtprobleem van je laatste post: Ik heb ze zelf ook (op twee verschillende motoren) en ik hoor dit vaker van mederijders. Denk dat het lastig op te lossen valt zonder er nieuwe knippers op te zetten. Ben benieuwd waar je mee komt :)
 
Gaaf project, van begin tot eind doorgelezen!

Reagerend op je knipperlichtprobleem van je laatste post: Ik heb ze zelf ook (op twee verschillende motoren) en ik hoor dit vaker van mederijders. Denk dat het lastig op te lossen valt zonder er nieuwe knippers op te zetten. Ben benieuwd waar je mee komt :)
Ik gok dat er inderdaad weinig anders op zit dan vervangen als het beter moet worden. Op de XL500R heb ik laatst deze knipperts gezet, die geven een flinke puist licht (en hebben daardoor waarschijnlijk ook een 'echt E-keur' i.p.v. het twijfelachtige E-keur op knipperts die er nu op zitten) en zijn ook nog eens extreem klein. Daardoor zou ik er wel iets van adapters / houders voor moeten maken om genoeg naar buiten te komen bij montage op de plaats van de huidige knipperlichten. Deze zijn wellicht een beter alternatief, maar zit je wel weer aan 200 euro voor een volledige set.. Verder ook goede ervaring met materiaal van Shin-Yo, die zijn een stuk betaalbaarder maar misschien niet zo 'kewl' als die van Motogadget.

Gisteren, na 1.5 week wachten, eindelijk mijn bestelling van Louis.de binnengekregen met daarin onder andere:
ACtC-3c0FxpMFl_TFh7kyGFd6z6orlyhGmT4f0xbNw8TWS4sAR-b1BJQ_7r6W-vdZ19KPwP-nxNWMLZsIJfe54VQz3hHqIqZYDo5BaeXl62Ov6P-bymRxNm_gWpCeq0foQjIiaX2uVfknMt-ci3gw1StxeaofQ=w1204-h903-no


Ik had de RAM mount eerst boven het stuur gepositioneerd maar met de Rider op zijn plaats is dit dan mijn zicht vanuit de cockpit:
ACtC-3fhyLcCXx_qFHJZGwv4CaTfjqZj9SqrJTsnLWl2XhBu70PfzOPzlZ5XmxSWiRbjul_ygulj02Fy9vi_CG5nGLAbsBw5oHObiQddM7T1IQh4CXd8kemDaiIUCGusReWGkgyzMCeBJCrFi9opVMXCQQRp2Q=w1204-h903-no


Nu kan ik natuurlijk ook de snelheid aflezen van de TomTom, maar waarom moeilijk doen :) Onder het stuur gaat immers ook en dan blijft alles mooi zichtbaar:
ACtC-3eeyeHeKiO4mXLZQyqBbEmQTt1jg8siZMD_iNiPpysHsfz2vZbMIbrm9Y8FZE2KuoU1ZmurW4KVNXiwc99rO82ZPTEuL3AlknY7qHM-Z_QOH-jrLIXYwJh3UKYlN74VROq8_-Xijwx-BHW-wO2q-qt9sw=w1204-h903-no

ACtC-3fb1JQujvzIvt82PzAjo7ceZnIKmQrMjT0BGRWe8g82yQeMDPpTBSxnMqCyGlzLpB0LLqZZpvwFJXLq0v9-rQtQFnPsiKa315BWGGAOV8MrjDe8n0oCpn7r3itcfkkQP7mGvrfCEVFe0FFxZqXLT5w5ng=w1204-h903-no


Vorige week ook nog wat gaan testrijden en met de mengselschroef op elke carburateur 3,5 slag uit (2.5 standaard) heb ik geen last meer van knallen uit de uitlaat als ik het gas dicht gooi :t Binnenkort nog eens een video maken, als het zonnetje eindelijk weer eens wil gaan schijnen..
 
Vorige week wilde ik een stukje gaan rijden met de DR750 en bij het draaien voor vertrek, toen ik mijn oordoppen nog niet in had, kon ik wat herrie horen. Oordeel zelf:

Klinkt als een balansasketting die gespannen moet worden, dus de levensduurverlengende vloeistof er uit:
ACtC-3djJnRn08qePj3tm0Q1bBOXxN88TTQW4RCSxap4Es_0osmgJCiloETOLmNfzpOMHcN5yI43oQlK2Ij0Etxm1tIMPPc2Oil7RJ5nZ3fiIytgI0BUkEZyrsMHMakgqgI9VWzWBf17EArWCPXhPXYEzTgirg=w1204-h903-no


En jawel, nog niet slap-slap, maar toch zeker niet zo strak als het zou mogen zijn :+

Borgboutje van de spanner los, 2 bouten van de spanner los, krukas tegen houden, druk zetten op de voorste balans as om de ketting op te spannen zodat de spanner de speling weg kan nemen:

ACtC-3fK7Da2cSm9T1kaTdtrtJ-88B70l4FarDM0REcCAOXlRbLaHTY7z0jKVGbHnFD9yWlP8rBg-MXDJBz8h5qPQBRHJiLbCsv-qAOwxhDFHBEoYTX7DaFi0g4S-dAuPEmWyb_jC6nJ5p-_lCoFRZQgkLTIGQ=w1204-h903-no


En dan ziet het er weer een stuk beter uit :t

Met het deksel er af viel mij op dat het er op lijkt alsof de ontstekingsspoel een beetje contact heeft gehad met de binnenkant van de rotor:
ACtC-3c09-5BS6FR17Nnpjj-972gNT6MfEbvEOpndpWK_HVoAUmgn2AsYoFjC4SnJEO3ZJ3ketIphIQ7krF7-NUcwY1NT_XWiCNIsP1kd26fdBskJrJhxe0KWvFF8JMk62uC2FJjniFJW0vPO9vjmJ_9_72uSA=w1204-h903-no


Niets van te merken met het rijden, maar toch niet echt ideaal. Er lijkt net wat teveel speling te zitten tussen de spoel en de stator waardoor deze te ver naar buiten kan komen. Daarom even een borgplaatje gemaakt:
ACtC-3dN-GPzuWeYEp-xgc7O_jTz9m3Uxmhjz7CfLYu8E8EdO_OkziJq-sfptsclLHrPsv9FP2jGLwwSEak-ZMVn5kQJav-2Yy50AyMxpxIGgfmqBLLvJXrZqRy4cQmY_J_-1h2FJGLS4J-7iqJr-0Po1gn4fA=w1204-h903-no


En gemonteerd:
ACtC-3dde9wDzK6oWU8T_vuGYTN4J30gXLf267BTSmmyj1HiKfP8Mucr_B_LNsZigf7w8EcUIF9wa1onwiHEMeJzxbCVRsCjeSyShLUIJn-9sQU7ap0y6wAdmPrYKkSUe0b9p8M7pMvE4_OhEeBcBJdfezzC8A=w1204-h903-no


Nieuwe pakking, nieuwe olie er in en alles weer dicht schroeven:
ACtC-3eQCxQLAX3eqq0C7-5neKgZlpuS8OWFfomN2LECcKG6JLQVtb6Xk_Snv4DwedENuML-1mPtm0Ghi-9cHhgV7MdLpt_4KBNy0JQmcpudppGQCqCtMv6VWiMw6zaHK49pJLBqH8v3ne9lPfnm91PTjW6mkw=w1204-h903-no


En dan starten en, gelukkig, het beoogde resultaat:

Om af te sluiten, nog een foto van tijdens een testrit gisteren om te kijken of alles mooi lekvrij is en goed loopt (nog even zonder carterbeschermer, dan is het makkelijker om lekkages te zien ;) ):
ACtC-3fyLHMFsH_729t_hOtmE7tIkSD59oTdv1YQAQvvhwfvznaaX2VQKAfOvKBSg0DHEXjUll0IC3W_EikK_vCXPmaxiyZpGXWRnLqgKB9SDmkzVshBwoe4IZRJGJk7IZjXiCgZBHfizZBybfLh48juZZZHPA=w1204-h903-no


Prettige maandag nog! :W
 
Niet dat het mijn motor is, maar 500 Euro is ex verse banden, ex verse rem, ex grote beurt en ex verse kettingset.

En wat onbetaalbaar is aan challenge bike is dat door al het werk het je “eigen” fiets is geworden 😎

Want vaak zijn het fietsen/brikken die uit de “dood” herrezen zijn 😁
 
Niet dat het mijn motor is, maar 500 Euro is ex verse banden, ex verse rem, ex grote beurt en ex verse kettingset.

En wat onbetaalbaar is aan challenge bike is dat door al het werk het je “eigen” fiets is geworden 😎

Want vaak zijn het fietsen/brikken die uit de “dood” herrezen zijn 😁
Grote beurt en ketting valt toch wel gewoon binnen het budget? Banden en remmen niet idd. Technisch gezien is het ook de €650 challenge
 
Lekker bezig weer. Was het met de €500 challenge ook niet zo dat als je motor af is, je hem voor die 500 verkoopt? O-)
Dat staat voor zo ver ik weet niet in het reglement ;) Ook niet meteen van plan om hem te verkopen, het is een leuke fiets. Vandaag nog een rondje gedaan maar jammer genoeg redelijk veel trillingen met de camera op de schouder:
 
Vorige week nog een rondje gereden met de DR750, waarbij hij in het laatste stuk naar huis 2x stil viel toen ik wilde vertrekken aan het stoplicht. Wel meteen weer starten / rijden, maar toch lastig (wel een stuk makkelijker, de elektrische start, t.o.v. kicken bij de XL500R :+). Ondertussen toch ook al wat kilometers gemaakt, dus toch maar eens in de tank kijken 🔍 Hmm.. niveau is redelijk laag, zou hij wellicht gewoon op reserve moeten?

Gisteren mooi weer, dus maar eens getest en jawel: geen problemen bij het stukje van huis naar het tankstation op de reserve stand en aldaar de tank weer vol geknalt. Dat wil zeggen:
ACtC-3dqMN8Ui9r91JhyNJwuNMyPJCNvoTjhmMn-o4Ww1L7PQoyF8wJx_Fg2vHSegRBkpSTXslXoiATrg3Io1hNPCCt4PbNfWFdieT7-G_NSeOus2Vk8Mpoy8TaE1qF1Xup-YLX858S5XjjKWOGOY9BSZV57rw=w1204-h903-no


Dat ik een dikke 300km kan rijden voor dat ik op reserve moet en dus wellicht een kilometer of 400 kan halen op een volle tank voor dat ik moet duwen :t Gemiddeld verbruik voor de eerste tankbeurt zit op ongeveer 1:16, dat valt ook niet tegen :) Wel moet er nog een beetje liefde aan de achterophanging gegeven worden, die piept een beetje. Dus even de bouten / busjes 1 voor 1 er uit, schoon maken, opnieuw smeren en weer rijden!

Binnenkort dan ook maar eens afspreken met de originele eigenaar, die heeft nog een ritje te goed in ruil voor de donatie van de motor :]
 
Ik had ooit een nieuw dekseltje gemaakt voor het gereedschapsvak in de kont van de DR, maar dat was niet echt het succes dat ik had gehoopt. Dus dekseltje er af:
ACtC-3fXjska1bKtubqpDs2rVLgipqBNSmEYxw0n3taQS85MsaHxo5sAGw2-MWE40QUa3Z1aJMsxIDrPMkIhqi47OC61whwjxB8i5n6rrzp-6t4EGrc7eWeIrPcmsHFqJk6tmdFL7LLtFXG9u5NSgrUPgOricw=w1204-h903-no


Met het idee om een nieuw deksel te tekenen, te laten 3D-printen (wegens gebrek aan 3D-printer, die er in de toekomst nog wel moet komen), etc. aangezien dat een vervanger met deksel de spreekwoordelijke 'naald in een hooiberg' bleek in het verleden.. Bij een zoektocht op het WWW naar een afbeelding van een origineel deksel kwam ik uit op de website van een motoronderdelenhandelaar hier in BE, die een intacte gereedschapsbak te koop had staan voor de prijs van 12 euro *O* Maar snel besteld / betaald en 2 dagen later was hij al binnen:
ACtC-3cD2mrhAvmAEhGypm22cm9iVaQc_DTycwUHyf_8QZ7xt-sMMPdC64xgt5BUGNWTAZvXt7pR6RiVyaH3Ipk9xc4p4fuTzLdInXNOcfSdY06Atd5o70sfEi17w-AJ9qXJD6J_XcjrB0lk2HYY59BmVSIMGw=w1204-h903-no


Natuurlijk zo slim geweest om bij de montage van het bagagerek niet meteen het sluitrubbertje van het gereedschapsvak te monteren, dus dat kon er weer gedeeltelijk af om alles te kunnen monteren:
ACtC-3fs5lsFKzi1PFh632N9cjHNli06Np64OiDb4zZ_W1RKAeKzopVNE9CjzdV5k3h7EBt7t5oiwlmHNEbg3NDc5Un55I5H9TD2fJcE2bo8Akdexyb5CwwDp5M4QKELlPJNq_d1taHlG0ZPgYg-B3e_7rciUg=w1204-h903-no


ACtC-3dXLf1GvHQo0Iduwxh4dgbNS_uoAo9FHuDcFVyXvBlwwTutnupx9a3d1r6gRMH2oTFd0huVKNsCIwJ66Gf4cza0fKd0x-0TknoH1ZwVritjl8_n0rQCH_KQJI3jSMlvK6U7FxcCCcRY4soKpHU7i_t2ow=w1204-h903-no


En zo kan ook dat punt weer afgestreept worden van het lijstje:
ACtC-3eapnLTjgSVLyio-m7v2QjdOfITj_B1gGlksILlBupcPxjvoYy9OX1DpO07C_kTmLoAyJFPgFJCnGQ-TLww493kZjtNHp6ranQm19ewGCO5uJO5raL-8dEosVBpYGfADcLxI2KFC7htDuPUZ7GyFSku5Q=w1204-h903-no


Op basis van de intacte versie nog wel een 3D-model gemaakt (je weet maar nooit wanneer het nodig is), is hier te downloaden voor de mensen met 3D-printer. Render:
DR750_TB_LID.jpg


En het idee is om een sleuf te maken in de rand van het bakje:
modification.jpg


Zodat daar de extra lip aan het nieuwe deksel in kan haken:
DR750_TB_LID_back.png


Of het in praktijk ook past/werkt met die haak, dat zal proefondervindelijk moeten worden vastgesteld ;)
 
Ik had ooit een nieuw dekseltje gemaakt voor het gereedschapsvak in de kont van de DR, maar dat was niet echt het succes dat ik had gehoopt. Dus dekseltje er af:
ACtC-3fXjska1bKtubqpDs2rVLgipqBNSmEYxw0n3taQS85MsaHxo5sAGw2-MWE40QUa3Z1aJMsxIDrPMkIhqi47OC61whwjxB8i5n6rrzp-6t4EGrc7eWeIrPcmsHFqJk6tmdFL7LLtFXG9u5NSgrUPgOricw=w1204-h903-no


Met het idee om een nieuw deksel te tekenen, te laten 3D-printen (wegens gebrek aan 3D-printer, die er in de toekomst nog wel moet komen), etc. aangezien dat een vervanger met deksel de spreekwoordelijke 'naald in een hooiberg' bleek in het verleden.. Bij een zoektocht op het WWW naar een afbeelding van een origineel deksel kwam ik uit op de website van een motoronderdelenhandelaar hier in BE, die een intacte gereedschapsbak te koop had staan voor de prijs van 12 euro *O* Maar snel besteld / betaald en 2 dagen later was hij al binnen:
ACtC-3cD2mrhAvmAEhGypm22cm9iVaQc_DTycwUHyf_8QZ7xt-sMMPdC64xgt5BUGNWTAZvXt7pR6RiVyaH3Ipk9xc4p4fuTzLdInXNOcfSdY06Atd5o70sfEi17w-AJ9qXJD6J_XcjrB0lk2HYY59BmVSIMGw=w1204-h903-no


Natuurlijk zo slim geweest om bij de montage van het bagagerek niet meteen het sluitrubbertje van het gereedschapsvak te monteren, dus dat kon er weer gedeeltelijk af om alles te kunnen monteren:
ACtC-3fs5lsFKzi1PFh632N9cjHNli06Np64OiDb4zZ_W1RKAeKzopVNE9CjzdV5k3h7EBt7t5oiwlmHNEbg3NDc5Un55I5H9TD2fJcE2bo8Akdexyb5CwwDp5M4QKELlPJNq_d1taHlG0ZPgYg-B3e_7rciUg=w1204-h903-no


ACtC-3dXLf1GvHQo0Iduwxh4dgbNS_uoAo9FHuDcFVyXvBlwwTutnupx9a3d1r6gRMH2oTFd0huVKNsCIwJ66Gf4cza0fKd0x-0TknoH1ZwVritjl8_n0rQCH_KQJI3jSMlvK6U7FxcCCcRY4soKpHU7i_t2ow=w1204-h903-no


En zo kan ook dat punt weer afgestreept worden van het lijstje:
ACtC-3eapnLTjgSVLyio-m7v2QjdOfITj_B1gGlksILlBupcPxjvoYy9OX1DpO07C_kTmLoAyJFPgFJCnGQ-TLww493kZjtNHp6ranQm19ewGCO5uJO5raL-8dEosVBpYGfADcLxI2KFC7htDuPUZ7GyFSku5Q=w1204-h903-no


Op basis van de intacte versie nog wel een 3D-model gemaakt (je weet maar nooit wanneer het nodig is), is hier te downloaden voor de mensen met 3D-printer. Render:
Bekijk bijlage 1619953

En het idee is om een sleuf te maken in de rand van het bakje:
Bekijk bijlage 1619954

Zodat daar de extra lip aan het nieuwe deksel in kan haken:
Bekijk bijlage 1619956

Of het in praktijk ook past/werkt met die haak, dat zal proefondervindelijk moeten worden vastgesteld ;)
Leuk idee om te printen, maar printen in het luchtledige is nog altijd erg lastig. Vooral va die kleine lipjes enzo. Denk dat je dit niet zo maar op een 3d printer kan mikken.
Als iemand het toch van plan is: laat het even weten, ik kan meekijken als je wilt
 
Je kan hem in twee helften printen, met een tactische chamfer is het dan wel te doen. Anders de lipjes als losse delen of een bult support aan de achterzijde.
 
Leuk idee om te printen, maar printen in het luchtledige is nog altijd erg lastig. Vooral va die kleine lipjes enzo. Denk dat je dit niet zo maar op een 3d printer kan mikken.
Als iemand het toch van plan is: laat het even weten, ik kan meekijken als je wilt
Printer met een bult steunmateriaal, of in delen zal inderdaad niet anders kunnen. Ik heb ook nog wel een ander idee om het "scharnier" te doen, maar daarvoor moet er dan ook een stuk aan het bakje zelf komen en om die volledig te printen is er wellicht ook weer wat over 😅
 
In de categorie 'als je het niet goed vast zet, dan flikkert het er af': afgelopen weekend een rondrit gedaan met een vriend en onderweg leek het alsof er iets van de motor viel. Doorgaande weg, dus moeilijk om even te stoppen, eerstvolgende mogelijkheid vraag ik aan mijn maat 'ontbreekt er iets aan mijn motor?'.. 'Ja, je hebt geen kenteken meer!' GVD :X Omdraaien, terugrijden, plaat lag in de goot en gelukkig had er nog geen auto overheen gereden :}
ACtC-3elVLgMN58HJzlpP6THONewo7is38CLi4GqJd1RYiHnh03aMb9xLzf4UEdwn4pE2nfsRSp2TTi6PJymPP0Y7KQNc9t_0ODWqCMsyasOamIQ6y8I8nbMkvLkbzO7clP5yeB1PXUuzq9Pb4uDjjt0awYYkQ=w1204-h903-no


Waarschijnlijk had ik bij gebrek aan borgmoeren veerringen gebruikt met gewone moeren en dat was blijkbaar niet voldoende :+ Thuis gekomen de plaat weer opnieuw gemonteerd, deze keer met borgmoeren:
ACtC-3fkhqOmA1SVVQtTtictNxT3jw8rF8DsM6tEOg94MRTopqLDmvRyeI4c6oPmYvXHaVwPFVWE1lG3yQsEgKzx90Qm94AAXFB7NGK3JH8PqdliDWHU29BNvtXNvfpD66LywSJCHIxcBKefFgFbCdsR-_hv1Q=w1204-h903-no


En gisteren nog even een testritje gedaan waarbij gelukkig alles bleef hangen :') Laatst opgemerkt dat de motor 'piept' bij het inveren aan de achterkant, gisteren de scharnierpunten even snel ingespoten met wat WD-40 maar bij terugkomst toch weer piepen. Uit verder onderzoek blijkt dat het probleem in de middenbok zit: die heeft een aanslag met wat rubber er op die tegen het linkgewricht komt van de achterbrug, wat bij het inveren zorgt voor een piepend geluid. Heb wat vet aangebracht op het rubber, kijken of / hoe lang dat helpt :)
 
Zijn de kentekenplaten in België tegenwoordig niet meer van conservenblik gemaakt? Anders scheurt die straks nog af bij de schroefjes
 
Terug
Bovenaan Onderaan