€500 challenge 2019: Suzuki GSX - wat kan er mis gaan?

Klinkt als prima ontwikkelingen!
Leuk motortje!
Ik ben niet zo van het japans maar ik heb op de navolger van deze gelest en vond het een leuk ding.
Ik heb begrepen dat de koppen van deze motoren een zwak punt zijn?
Mij maakt de regio waar de motor gemaakt is niet zo veel uit...heb al genoeg staan te kwijlen bij een BMW R1100S en F800S en ook Triumph en Ducati maken leuke machines.

Welke navolger bedoel je precies?
De directe opvolger GS450E 1988-1990? Want die heb ik ook gehad:
f1d626c618595dd9b1daa9a5717613d9


Of de veel bekendere opvolger GS500E 1989-2xxx? Want die heb ik ook gehad:
5c4c228caa8be271d60841230d7723c5


En zou je dat van de zwakte bij de kop kunnen toelichten? Bedoel je enkel klepdeksel, pakking problemen of echt cilinder / zuigerveer issues?
 
Het was een 'slingshot'ofzo..
Och, ik zag eens zo'n ding te koop staan.. wilde wel eens vreemd gaan .. ging googlen.. begreep dat koppen van deze dingen stuk gaan en daarom moeilijk te krijgen zijn.. 'heb't spul laten staan, jawa erbij gekocht(heeft geen kop)
kop is een kop, heeft nix met zuigers/cylinders te maken.. is dat ding wat er bovenop ligt, met de kleppen enzo.. ;)
 
Laatst bewerkt:
Het was een 'slingshot'ofzo..
Och, ik zag eens zo'n ding te koop staan.. wilde wel eens vreemd gaan .. ging googlen.. begreep dat koppen van deze dingen stuk gaan en daarom moeilijk te krijgen zijn.. 'heb't spul laten staan, jawa erbij gekocht(heeft geen kop)
kop is een kop, heeft nix met zuigers/cylinders te maken.. is dat ding wat er bovenop ligt, met de kleppen enzo.. ;)
De Slingshot is een aanduiding van de GS500E. De GSX400E en GS500E zijn alles behalve zeldzaam, en alle onderdelen zijn volop verkrijgbaar.
 
Ja, hij heeft iets 'basics' en bescheiden gestyleerd..
niet meer vermogen dan nodig, doet alles netjes en leuk, lekker handelbaar.. daarom..
 
Zonder toeters en bellen is inderdaad ook wel fijn!
Is ook niet zonder reden. Wil graag het sleutelen wat beter onder de knie krijgen, en dan is het wel fijn dat er geen radio, ingebouwde koelkast, zadelverwarming etc op zit.

En de wijsheid van vroeger: 'wat d'r niet op zit, kan ook niet kapot gaan'
 
Vraagje:

Qua onderhoud vraag ik mij af of ik hier ook in moet duiken: klepspeling - klepseals - carb-synchronisatie en los daarvan de startmotor.

Alles werkt nu, dus ik heb een "don't fix it if it isn't broken" idee...maargoed het onderhoud is juist preventief bedoeld om zo min mogelijk risico te lopen tijdens de tour.


-Startmotor: moet je zoiets nog schoonmaken? Hij start prima en ziet er ook netjes uit onder zijn bescherm-kap.


-Klepspeling: hij heeft zo'n 45.000km op de teller dus controle kan wel eens handig zijn. Heb hier geen ervaring in en zie er wat tegen op. Heb mij er natuurlijk op ingelezen & op Youtube wat filmpjes bekeken en kwam de volgende zaken tegen:
* Klepspeling controle schijnt goed te doen te zijn bij een eenvoudige 2 in lijn.
* Wel een nieuwe pakking nodig, door gebrek aan ervaring is het voor mij lastig in te schatten of iets herbruikbaar is.
* Heb volgens mij lang niet alle tools hiervoor (wel aanwezig: momentsleutel, voelermaat, werkplaatshandboek)
* Gehoord dat mijn olieverbruik kan komen door versleten klepseals/zittingen (?), maar geen idee hoe ik dit kan herkennen en hoeveel werk/kosten dit zou opleveren.
* Klepspeling aanpassen betekend ook gegarandeerd carburateurs opnieuw afstellen?
 
Zomaar een vreemd idee...maar misschien is er iemand die in de komende weken/maanden zelf kleppen gaat stellen waar ik eens mee mag kijken?
 
Vraagje:

Qua onderhoud vraag ik mij af of ik hier ook in moet duiken: klepspeling - klepseals - carb-synchronisatie en los daarvan de startmotor.

Alles werkt nu, dus ik heb een "don't fix it if it isn't broken" idee...maargoed het onderhoud is juist preventief bedoeld om zo min mogelijk risico te lopen tijdens de tour.


-Startmotor: moet je zoiets nog schoonmaken? Hij start prima en ziet er ook netjes uit onder zijn bescherm-kap.


-Klepspeling: hij heeft zo'n 45.000km op de teller dus controle kan wel eens handig zijn. Heb hier geen ervaring in en zie er wat tegen op. Heb mij er natuurlijk op ingelezen & op Youtube wat filmpjes bekeken en kwam de volgende zaken tegen:
* Klepspeling controle schijnt goed te doen te zijn bij een eenvoudige 2 in lijn.
* Wel een nieuwe pakking nodig, door gebrek aan ervaring is het voor mij lastig in te schatten of iets herbruikbaar is.
* Heb volgens mij lang niet alle tools hiervoor (wel aanwezig: momentsleutel, voelermaat, werkplaatshandboek)
* Gehoord dat mijn olieverbruik kan komen door versleten klepseals/zittingen (?), maar geen idee hoe ik dit kan herkennen en hoeveel werk/kosten dit zou opleveren.
* Klepspeling aanpassen betekend ook gegarandeerd carburateurs opnieuw afstellen?
De starter wordt doorgaans alleen bekeken bij storingen. Dus als je merkt dat het minder gaat bijvoorbeeld.
Los halen en openen staat je natuurlijk vrij. Er zal koolstof in zitten, dat blaas je er dan uit. Borstels controleren, en dan ff pielen om het dekseltje er weer goed op te krijgen.

Pakking zou ik gewoon vervangen door nieuw. Omdat ik het vervelend vind om aan een klus te beginnen, en dan niet af te kunnen maken. Weer paar dagen wachten op een pakking... Maar t kan wel natuurlijk. Eerst al het werk doen, en mocht er een nieuwe pakking moeten komen, dan leg je deksel ff los er op, tegen stof.

Naast de gereedschappen die je hebt, heb je ook nog doppen en schroevendraaier nodig ;)

Carbs synchroniseren heeft het meeste nut, als je weet dat de klepspeling 100% goed staat. Dus idd in die volgorde doen.

Als je met een warm blok af en toe een oliewalmpje ziet (bij ff goed gasgeven), moet je proberen er achter te komen wanneer die uit de uitlaat komt. Doorgaans is: bij hard optrekken: zuigerveren, bij gas los en afremmen op blok: klepseals.

Afhankelijk van de mate van olieverbruik kun je eea aanpakken.
 
Ik ga er ff vanuit dat je geen shims hebt, maar mbv een steeksleutel en schroevendraaier (of heb je zo'n klein vierkantje er op zitten?) de speling kunt stellen.

Krukje er bij, drie keer controleren, en op t gemakje werken. En daarna nog eens drie keer controleren :)

Moet met koud blok trouwens.

Carbs synchroniseren met warm blok.
 
Vraagje: weet je hoeveel het olieverbruik feitelijk is ?

Want een half litertje op de 1000 km betekend voor de challenge gewoon dat je een liter olie meeneemt en onderweg ergens nog een keer wat aanschaft (vorige challenge had ik ongeveer 4300 km gereden in twee weken).

Pas als je het "echte verbruik" weet kan je bepalen wat logisch is.
Zolang je niet in de buurt komt van het verbruik van de CX van Jottum in 2015 is er geen probleem :+
Was geloof ik 1 liter op 300 km :X
 
Het olieverbruik is mij niet helemaal duidelijk. Het peilen gebeurt natuurlijk op telkens dezelfde condities.

45.000km Na aanschaf naar huis gereden.

45.060km Thuis een paar druppen olie er onder. Klein beetje olie (100ml?) er bij in gegooid tot de max stand. Druppen onder de motor weten te herleiden naar de koppelingsseal. Deze vervangen. Hierna geen lekkage meer.

45.0160km Oliepeil minimaal gezakt. Niets aan gedaan.

45.0400km Oliepeil was opeens laag, nog net op de peilstok te zien. 750ml er bij gegooid.

45.0500km Flush uitgevoerd, en direct daarna de oliewissel.

45.0520km Winterstop :/

De Flush heb ik uitgevoerd omdat het de makkelijkste optie is om mee te beginnen. Olieverbruik kan aan vastzittende zuigerveren liggen -> flush maakt die mogelijk weer los. Geen wondermiddel, maar het testen waard. Vanuit een kennis heb ik meegekregen dat ik als volgende de klepseals moet bekijken, mocht er nog steeds verbruik zijn.

Zoals jullie zien gaat het om maar weinig kilometers om er echt iets van te zeggen. Ik heb nog geen (blauwe) rook gezien bij optrekken of afremmen, maar niet specifiek op gelet. Heb het bij een voorgaande motor wel gehad, en toen kwam ik er enkel achter doordat de motorrijder achter mij er over begon.



De klepspeling controle staat volgens mij ook los van evt. olieverbruik - het is altijd handig om de kleppen na te kijken. Maar is het daarna ook altijd noodzaak om de carbs te stellen? Of is dat afwachten. Ben bang om een perfect draaiende motor te verprutsen :+
 
Laatst bewerkt:
@ Martell:

Natuurlijk heb ik de basis tools wel ;)
Bedankt voor de informatie, ALS ik er aan begin, bestel ik eerst even een nieuwe pakking. Moet dit nog aangevuld worden met vloeibare pakking? (lees er vaak over dat vloeibare pakking prutswerk is, en toch wordt het veel gebruikt).
 
Het olieverbruik is mij niet helemaal duidelijk. Het peilen gebeurt natuurlijk op telkens dezelfde condities.

45.0400km Oliepeil was opeens laag, nog net op de peilstok te zien. 750ml er bij gegooid.

45.0500km Flush uitgevoerd, en direct daarna de oliewissel.

45.0520km Winterstop :/

De klepspeling controle staat volgens mij ook los van evt. olieverbruik - het is altijd handig om de kleppen na te kijken. Maar is het daarna ook altijd noodzaak om de carbs te stellen? Of is dat afwachten. Ben bang om een perfect draaiende motor te verprutsen :+
Vreemd dat er ineens na 300km zoveel olie uit is dat hij t.o.v. helemaal vol ineens extreem laag staat. Niet toevallig gemeten bij warme en de andere keer bij koude motor ofzo? Als een motor net heeft gedraaid wil het oliepeil immers wel wat lager zijn omdat de olie nog overal in het blok zit. Na even laten staan zakt de olie weer en komt je peil weer omhoog.

Klepspeling heeft inderdaad normaliter geen effect op het olieverbruik. En uiteraard is het wel handig om ze even te controleren. Fout afgestelde kleppen kunnen negatieve effecten hebben als vermogensverlies, extra hitte, etc. Klepspeling wordt normaal gezien enkel kleiner, als je dus lange tijd geen controle doet kan het zijn dat je helemaal geen speling meer hebt en dat je altijd contact hebt tussen nokkenas en klepsteel / shim / .. Dat is uiteraard niet ideaal ;)

Klepspeling heeft ook effect op de hoeveelheid aangezogen lucht, dus op de balans van je carburateurs. Dus als je een Carbtune of iets dergelijks hebt, dan is het de 5 minuten werk wel waard :)

@ Martell:

Natuurlijk heb ik de basis tools wel ;)
Bedankt voor de informatie, ALS ik er aan begin, bestel ik eerst even een nieuwe pakking. Moet dit nog aangevuld worden met vloeibare pakking? (lees er vaak over dat vloeibare pakking prutswerk is, en toch wordt het veel gebruikt).
Wat betreft die vloeibare pakking, ik doe het zelf liever niet. Als je het te dik aanbrengt durft dat spul er tussen uit geperst te worden en dan een weg te zoeken door het blok. Om meestal te eindigen bij het aanzuigfilter van de oliepomp, zie bv:
theredone51 in "Ram's XS750E Scrambler / Tracker project"

Kleppendekselpakking is normaal zonder vloeibare pakking te monteren, maar bij sommige fietsen staat er in het WPHB wel dat bij bv. de "halve maantjes" er wel wat vloeibare pakking gebruikt moet worden. Even checken dus en als het niet moet, dan beter van niet :t
 
Laatst bewerkt:
Zomaar een vreemd idee...maar misschien is er iemand die in de komende weken/maanden zelf kleppen gaat stellen waar ik eens mee mag kijken?

Klepspeling moet je bij deze motoren vrij regelmatig checken.
Bij mijn GS500 (nieuwere broertje) elke 6000km volgens onderhouds schema.
Ik heb ze om de 12.000km gecontroleerd en moest vrijwel altijd wel wat stellen.
Inmiddels zit ik op bijna op 150.000km. Ding blijft lopen. :t

Ik weet niet waar je zit, maar ik wel je best laten zien hoe je kleppen stelt. Wel monteer ik altijd een nieuwe pakking. Zeker als ie al wat ouder (lees harder) is geworden. Dan is een lekkage zo geboren.

Marc
 
Klepspeling moet je bij deze motoren vrij regelmatig checken.
Bij mijn GS500 (nieuwere broertje) elke 6000km volgens onderhouds schema.
Ik heb ze om de 12.000km gecontroleerd en moest vrijwel altijd wel wat stellen.
Inmiddels zit ik op bijna op 150.000km. Ding blijft lopen. :t

Ik weet niet waar je zit, maar ik wel je best laten zien hoe je kleppen stelt. Wel monteer ik altijd een nieuwe pakking. Zeker als ie al wat ouder (lees harder) is geworden. Dan is een lekkage zo geboren.

Marc
Ik stuur je even een berichtje!
 
Zowel de Challenge sticker als de MF sticker lagen al klaar, dus nu hoort hij bij de club:
full
 
Ben niet zo'n fan van te veel stickers, maar MF en €500 moeten er wel op.

Heb tussen kerst en oud & nieuw eens wat zaken uitgezocht. Ik was in de veronderstelling dat dit blok ook met shims zou werken voor de kleppen - gelijk aan de GS500e. Nog eens nauwkeurig de parts list erbij gepakt en het blijken gewoon stelboutjes te zijn - geluk! *O*

De instellingen hiervoor zijn wat lastig te vinden. Heb een werkplaatshandboek en een onderhoudsboek (gedownload) maar erg onduidelijk of het echt voor mijn model is. De boeken combineren graag alles wat Suzuki als twins had in de periode 1979 - 1985. Denk aan de GS450E, GS250TT, GSX400E (1981), GSX250E, GSX400T en nog 12 andere modellen. Elk met hun eigen uitzonderingen natuurlijk.

Nou lijkt de klepspeling overal tussen de 0,08 en 0,13 te moeten zitten. Geen idee of dat realistisch is - ik zal mijn voelermaatjes eens controleren of die maten logisch zijn :+
 
Ben niet zo'n fan van te veel stickers, maar MF en €500 moeten er wel op.

Heb tussen kerst en oud & nieuw eens wat zaken uitgezocht. Ik was in de veronderstelling dat dit blok ook met shims zou werken voor de kleppen - gelijk aan de GS500e. Nog eens nauwkeurig de parts list erbij gepakt en het blijken gewoon stelboutjes te zijn - geluk! *O*

De instellingen hiervoor zijn wat lastig te vinden. Heb een werkplaatshandboek en een onderhoudsboek (gedownload) maar erg onduidelijk of het echt voor mijn model is. De boeken combineren graag alles wat Suzuki als twins had in de periode 1979 - 1985. Denk aan de GS450E, GS250TT, GSX400E (1981), GSX250E, GSX400T en nog 12 andere modellen. Elk met hun eigen uitzonderingen natuurlijk.

Nou lijkt de klepspeling overal tussen de 0,08 en 0,13 te moeten zitten. Geen idee of dat realistisch is - ik zal mijn voelermaatjes eens controleren of die maten logisch zijn :+

Herkenbare spelingen voor de Honda CB (Fours) :Y
 
Is ook niet zonder reden. Wil graag het sleutelen wat beter onder de knie krijgen, en dan is het wel fijn dat er geen radio, ingebouwde koelkast, zadelverwarming etc op zit.

En de wijsheid van vroeger: 'wat d'r niet op zit, kan ook niet kapot gaan'


Haha, ik ben ook niet echt een sleutelaar, maar heb toch voor de Venture gekozen (cb450 zou inderdaad wel veel minder werk zijn) succes!
 
@ Martell:

Natuurlijk heb ik de basis tools wel ;)
Bedankt voor de informatie, ALS ik er aan begin, bestel ik eerst even een nieuwe pakking. Moet dit nog aangevuld worden met vloeibare pakking? (lees er vaak over dat vloeibare pakking prutswerk is, en toch wordt het veel gebruikt).

Kiwi, als je nog niet begonnen bent. Ik woon echt 15km bij jou vandaan en help je wel! hij heeft zo te zien nog het "oude" systeem zonder shims, dus je nokkenassen hoeven er niet uit :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan