Geen kampeer ervaring - geen verre motorreis ervaring – weinig relevante sleutelervaring
Oftewel, de ideale basis om mee te doen aan de €500 Challenge! Wat kan er mis gaan?
Het leidend voorwerp in deze, behalve ik zelf dus, is een 29 jaar oude Suzuki GSX400E. Als groot fan van de jaren 80-90 hoekige ontwerpen, vind ik dit ook een prachtige motor om te zien, zeker in het parelmoer wit.
Via Speurders kwam ik toevallig in aanraking met deze GSX400E. Oké, niet geheel toeval: Sinds ik zo’n 10 jaar geleden mijn GS450E heb verkocht, is het altijd blijven jeuken om zoiets nog een keer te kopen. Ik zag een advertentie waarbij een mooi uitziende GSX400E uit hartje Amsterdam werd aangeboden voor €550, met optie tot inruil van een zwaardere motor.
Na wat heen-en-weer gemail was het gesprek een beetje stilgevallen - totdat hij opeens een mooi aanbod doet.
Meteen met Volvo en vrouw (in die volgorde) naar Amsterdam gereden voor een bezichtiging en proefrit. De GSX kwam direct tot leven bij de eerste slag van de startmotor. Niet slecht voor een koud blok en zonder de choke er op. Kort rondje om de motor heen leert mij dat alles werkt, op de benzinemeter na. De ketting hangt slap en de voorvork sputtert zijn laatste restje vorkolie naar buiten – er is nog wel wat werk aan de winkel, en bij het opknappen zal vast meer naar boven komen. Optisch ziet hij er meer dan prima uit: strak in de lak, net zadel en erg mooie (nieuwe?) 2 in 2 Laser uitlaatlijn. De verkoper had hem gekregen van zijn schoonvader, maar had geen behoefte om op zoiets kleins te gaan rijden. De deal is snel gesloten en na het overschrijven tuf ik er vrolijk mee naar huis.
Na een paar dagen er op rond gereden te hebben zie ik bij toeval het Challenge topic. Altijd met veel plezier doorgelezen. Ik lees voor de grap nog eens de vereisten en opeens zie ik het: mijn GSX400E voldoet aan de minimale leeftijd, moment van aankoop en prijs.
-----------------------------------------
To-Do
-----------------------------------------
Kettingset
-Complete kettingset moet vervangen worden
*Uitgevoerd
Motorblok
-Pushrod seal en houder moeten vervangen worden
*Uitgevoerd, nieuw gekocht en geplaatst
-Oliewissel uitvoeren + nieuw filter plaatsen
*Uitgevoerd
-Motor flush uitvoeren
*Uitgevoerd
-Stator nakijken
*Uitgevoerd, stator is vlak voor aankoop vernieuwd
-Bougies nakijken
*Uitgevoerd, waren nog als nieuw
-Klepspeling controleren
*Uitgevoerd, klepspeling ruim binnen marges
Vering
-Voorvork keerringen en olie vervangen
*Uitgevoerd, voorvork gereviseerd (nieuwe olie, keerringen)
-Achter schokbrekers lek, dus dienen vervangen te worden
*Uitgevoerd, nieuwe shocks geplaatst(met dank aan HK-Suspension)
Remmen
-Schoonmaken/controle voorremmen
*Uitgevoerd, klauw in nette staat, blokken kunnen nog 5.000km mee
-Stalen remleidingen (laten) plaatsen
*Openstaand, 85cm staalkleurig met zwarte banjo's besteld
-Remschijf onder slijtage grens - dus vervangen
*Uitgevoerd, betere geplaatst
-Trommel achter inspecteren
*Uitgevoerd, remschoen en trommel zijn prima
Luchtfilter
-Inspecteren
*Uitgevoerd, luchtfilter is vlak voor aankoop vernieuwd
Overig
-Speling op gas-handvat
*Uitgevoerd, ander handvat uit eigen voorraad gemonteerd
-Gaskabel lijkt te kort
*Openstaand
-Koppelingskabel lijkt te kort en is niet te verstellen
*Uitgevoerd, nieuwe geplaatst
-Stationair te hoog
*Aangepast
-Blokbeugels monteren
*Openstaand, onderdelen gekocht
-Band voor & achter vervangen
*Uitgevoerd, Bridgestone Battlax BT45
-Snelheidsmeter maakt veel lawaai en toont inconsistente snelheid
*Andere tellerset gekocht en enkele componenten overgezet
-----------------------------------------
Budget
-----------------------------------------
Motor budget 500 - Aanschaf motor 400 = 100 restant.
Sleutelbudget 150 + 100 restant = 250 totaal budget.
Kettingset -25,00 (Biggelaar)
Olie -7,90 (Action)
Forte flush -19,95 (MLM-parts)
Oliefilter -4,70 (MLM-parts)
Pushrod + seal -15,14 (CMSNL)
Accu-cover -8,48 (CMSNL)
Schokbrekers -gratis (met dank aan HK-Suspension)
Stuur -25,00 (MLM-parts)
Handvaten -4,29 (Aliexpress)
Nummerplaathouder -gratis (Biggelaar)
Vork olie SAE30 -5,95 (Japarts)
Vork keerring -10,00 (Japarts)
Koppelingskabel -17,80 (Japarts)
Stadslicht 12v 4w -0,75 (Praxis)
Klepdekselpakking -11,00 (Biggelaar)
Klepdeskel halve maantjes 4x -10,00 (Biggelaar)
Spiegel links -5,00 (Biggelaar)
Valbeugels -15,00 (Biggelaar)
Voorvork-sokken -6,74 (Aliexpress)
Tellerset -15,00 (Marktplaats)
Buiten budget (veiligheid & transport)
Remschijf -15,00 (Motorparts)
Bagagerek -10,00 (Biggelaar)
Bridgestone BT45 voor & achter -230 (Gebben)
Totaal besteed 207,70
Restant budget 42,30
Oftewel, de ideale basis om mee te doen aan de €500 Challenge! Wat kan er mis gaan?
Het leidend voorwerp in deze, behalve ik zelf dus, is een 29 jaar oude Suzuki GSX400E. Als groot fan van de jaren 80-90 hoekige ontwerpen, vind ik dit ook een prachtige motor om te zien, zeker in het parelmoer wit.
Via Speurders kwam ik toevallig in aanraking met deze GSX400E. Oké, niet geheel toeval: Sinds ik zo’n 10 jaar geleden mijn GS450E heb verkocht, is het altijd blijven jeuken om zoiets nog een keer te kopen. Ik zag een advertentie waarbij een mooi uitziende GSX400E uit hartje Amsterdam werd aangeboden voor €550, met optie tot inruil van een zwaardere motor.
Na wat heen-en-weer gemail was het gesprek een beetje stilgevallen - totdat hij opeens een mooi aanbod doet.
Meteen met Volvo en vrouw (in die volgorde) naar Amsterdam gereden voor een bezichtiging en proefrit. De GSX kwam direct tot leven bij de eerste slag van de startmotor. Niet slecht voor een koud blok en zonder de choke er op. Kort rondje om de motor heen leert mij dat alles werkt, op de benzinemeter na. De ketting hangt slap en de voorvork sputtert zijn laatste restje vorkolie naar buiten – er is nog wel wat werk aan de winkel, en bij het opknappen zal vast meer naar boven komen. Optisch ziet hij er meer dan prima uit: strak in de lak, net zadel en erg mooie (nieuwe?) 2 in 2 Laser uitlaatlijn. De verkoper had hem gekregen van zijn schoonvader, maar had geen behoefte om op zoiets kleins te gaan rijden. De deal is snel gesloten en na het overschrijven tuf ik er vrolijk mee naar huis.
Na een paar dagen er op rond gereden te hebben zie ik bij toeval het Challenge topic. Altijd met veel plezier doorgelezen. Ik lees voor de grap nog eens de vereisten en opeens zie ik het: mijn GSX400E voldoet aan de minimale leeftijd, moment van aankoop en prijs.
-----------------------------------------
To-Do
-----------------------------------------
Kettingset
-
*Uitgevoerd
Motorblok
-
*Uitgevoerd, nieuw gekocht en geplaatst
-
*Uitgevoerd
-
*Uitgevoerd
-
*Uitgevoerd, stator is vlak voor aankoop vernieuwd
-
*Uitgevoerd, waren nog als nieuw
-
*Uitgevoerd, klepspeling ruim binnen marges
Vering
-
*Uitgevoerd, voorvork gereviseerd (nieuwe olie, keerringen)
-
*Uitgevoerd, nieuwe shocks geplaatst(met dank aan HK-Suspension)
Remmen
*Uitgevoerd, klauw in nette staat, blokken kunnen nog 5.000km mee
-Stalen remleidingen (laten) plaatsen
*Openstaand, 85cm staalkleurig met zwarte banjo's besteld
-
*Uitgevoerd, betere geplaatst
-
*Uitgevoerd, remschoen en trommel zijn prima
Luchtfilter
-
*Uitgevoerd, luchtfilter is vlak voor aankoop vernieuwd
Overig
*Uitgevoerd, ander handvat uit eigen voorraad gemonteerd
-Gaskabel lijkt te kort
*Openstaand
*Uitgevoerd, nieuwe geplaatst
*Aangepast
-Blokbeugels monteren
*Openstaand, onderdelen gekocht
*Uitgevoerd, Bridgestone Battlax BT45
*Andere tellerset gekocht en enkele componenten overgezet
-----------------------------------------
Budget
-----------------------------------------
Motor budget 500 - Aanschaf motor 400 = 100 restant.
Sleutelbudget 150 + 100 restant = 250 totaal budget.
Kettingset -25,00 (Biggelaar)
Olie -7,90 (Action)
Forte flush -19,95 (MLM-parts)
Oliefilter -4,70 (MLM-parts)
Pushrod + seal -15,14 (CMSNL)
Accu-cover -8,48 (CMSNL)
Schokbrekers -gratis (met dank aan HK-Suspension)
Stuur -25,00 (MLM-parts)
Handvaten -4,29 (Aliexpress)
Nummerplaathouder -gratis (Biggelaar)
Vork olie SAE30 -5,95 (Japarts)
Vork keerring -10,00 (Japarts)
Koppelingskabel -17,80 (Japarts)
Stadslicht 12v 4w -0,75 (Praxis)
Klepdekselpakking -11,00 (Biggelaar)
Klepdeskel halve maantjes 4x -10,00 (Biggelaar)
Spiegel links -5,00 (Biggelaar)
Valbeugels -15,00 (Biggelaar)
Voorvork-sokken -6,74 (Aliexpress)
Tellerset -15,00 (Marktplaats)
Buiten budget (veiligheid & transport)
Remschijf -15,00 (Motorparts)
Bagagerek -10,00 (Biggelaar)
Bridgestone BT45 voor & achter -230 (Gebben)
Totaal besteed 207,70
Restant budget 42,30
Laatst bewerkt: