€500 challenge 2019: Suzuki GSX - wat kan er mis gaan?

Misschien ooit een geknapte ketting? al kan ik me niet voorstellen dat dat plaatje dan het enige met zichtbare schade zou zijn.

Voorvorkkeerringen zijn peanuts als je de vorkpoot goed warm stookt, je trekt de binnenpoot er dan redelijk eenvoudig uit. Oh en voor je de veer los haalt even de imbus onderin los draaien, dat gaat vaak wel en dat scheelt een stuk speciaal gereedschap (een heeeele lange dop of luchtsleutel).
 
Voorvorkkeerringen zijn peanuts als je de vorkpoot goed warm stookt, je trekt de binnenpoot er dan redelijk eenvoudig uit.

Hier heb ik nog nooit van gehoord. De enige warmte die ik er bij heb is het zweet op mijn voorhoofd als ik de keerringen vervang. En ik heb er al een paar gedaan!
Zou het eerlijk gezegd ook niet doen. Je brengt spanningen in het metaal wat kromtrekken kan bevorderen.
 
Hier heb ik nog nooit van gehoord. De enige warmte die ik er bij heb is het zweet op mijn voorhoofd als ik de keerringen vervang. En ik heb er al een paar gedaan!
Zou het eerlijk gezegd ook niet doen. Je brengt spanningen in het metaal wat kromtrekken kan bevorderen.

De poten van mijn GSX400 waren zonder niet los te krijgen, toen ik de aluminium poot verwarmde (alu zet natuurlijk een stuk sneller uit dan de stalen binnenpoot) koste het nog weinig moeite.
Natuurlijk is niet alles op het internet waar, maar ik had de tip meerdere keren voorbij zien komen.

Misschien dat een andere volger hier weet of dit daadwerkelijk schadelijk is of vaker gedaan wordt.

edit: warm was in dit geval "hmm nu wordt het me net iets te warm om vast te houden" aluminium verliest de warmte namelijk ook vrij snel en dus heb ik 10 minuten staan stoken om uberhaupt rond de 60? graden te eindigen
 
Laatst bewerkt:
Ik stook het ook wel eens warm als ik het er met normale handkracht niet uitkrijg. Niet roodgloeiend stoken, maar een graadje of 90 is voldoende.
 
Ik moet me nog helemaal inlezen in het voorvork-gebeuren. Heb in ieder geval een werkplaatshandboek gevonden (digitaal). Wat ik mij van ongeveer 10 jaar geleden kan herinneren, was dat het behoorlijk wat gedoe was om de GS450E poten uit elkaar te krijgen. Lag volgens mij aan dat hij aan de binnenkant mee draaide ten opzichte van de bout aan de onderkant. Warmstoken is geen probleem, ik heb een instelbare heatgun.
 
Voor:
qsl8d2.jpg


Had al eerder deze delen gespoten, maar was niet tevreden met het resultaat: 1e poging te mat geworden, 2e poging te hoogglans. Dus alle delen weer kaal geschuurd en oneffenheden / krassen weggepolijst. Daarna in de primer gezet.
350l5pz.jpg


En afgewerkt. Het is dus matzwarte Motip 1k lak met een 1k gloss blanke lak er overheen geworden. Ooit begin ik wel aan 2k lak...maar mijn voorraad spuitbussen is nog te groot :+
w97m1y.jpg


Kapje gespoten - de suzuki letters voorzichtig weer van de verf ontdaan en daarna totaal in de blanke lak. Helaas was de filler op, want deze lak accentueert de kleine deukjes. Misschien toch maar opnieuw... :z
2i7p0i.jpg
 
Laatst bewerkt:
Kapje gespoten - de suzuki letters voorzichtig weer van de verf ontdaan en daarna totaal in de blanke lak. Helaas was de filler op, want deze lak accentueert de kleine deukjes. Misschien toch maar opnieuw... :z
Ik was allang al tevreden geweest. Maar ja, ik ben ook een overtuigd aanhanger van de Engelse methode: Don't overdrive!
 
Het eerste der vele pakketjes is binnen: De remschijf van Motoronderdelenshop.
Ze hebben daar postzegels genoeg _O-
1z4l4b9.jpg


Zelf opgemeten en ik kom op iets meer dan 4,7mm ipv de aangegeven 4,8mm, maar hij is netjes en recht. Dus meteen grondig gereinigd en gespoten:
2h6ax36.jpg

(hoort oorspronkelijk zwart te zijn, maar vond dit zelf wel een mooie afwisseling)
 
Laatst bewerkt:
Nog een pakketje onderweg.
bgs_962_tools2go_2.jpg


BGS 3/8 momentsleutel met bereik van 7-105. Ter aanvulling op mijn 40-210 momentsleutel.
Geen topmerk, maar de 3/8 van Teng Tools (waar ik de doppen/ratels van heb) heeft een erg klein bereik.
 
Het eerste der vele pakketjes is binnen: De remschijf van Motoronderdelenshop.
Ze hebben daar postzegels genoeg _O-
[afbeelding]
Nu niet meer... :+
Zelf opgemeten en ik kom op iets meer dan 4,7mm ipv de aangegeven 4,8mm, maar hij is netjes en recht. Dus meteen grondig gereinigd en gespoten:
[afbeelding]
(hoort oorspronkelijk zwart te zijn, maar vond dit zelf wel een mooie afwisseling)
Netjes! is vast ook wel een prijs voor!
 
En weer verder met knutselen. Dit keer kwam er een Japparts pakketje binnen, aangevuld met wat olie. Toch maar een flush erbij doen..na een paar keer tanken was er toch wel wat olie verdwenen. En aangezien dat niet als rook te zien is en het blok is helemaal droog..kan het wel intern zitten.
i4mi36.jpg


Voor de flush moet hij warmdraaien - en daarna met de toevoeging nog 20min stationair draaien. Stilstaan en draaien is natuurlijk niet handig - dus een serie ventilatoren er omheen opgesteld voor wat koele lucht.
vh6iq8.jpg


Na de flush de olie afgetapt in de plantenbak aka olieopvangbak
2mrxwu0.jpg


Weinig verschil eigenlijk tussen oud en nieuw (hoewel..de geur)..
5ygcaa.jpg


Ziet er intern ook netjes uit
n659g7.jpg


Nieuw filtertje er in
20dcj.jpg


Deksel maar meteen even aanpakken
2yv5pwi.jpg


En...wat meer deeltjes. Heb alles toch klaar staan voor het spuiten
xo1lxz.jpg


Primer
1f73tx.jpg


Stapeltje onderdelen weer klaar voor montage
ajbd.jpg


Aanvulling voor de lade is ook binnen
2rxd3tj.jpg
 
Restant budget was: 201.38

Forte flush 19.95
Oliefilter + ring 4.70
Olie 7.90

Totaal 32.55

Restant budget na deze kosten: 168.83

Doel is nu om alles weer rijklaar te maken en dan eerst weer rijden.
Pas als ik zeker weet dat hij betrouwbaar draait, ga ik verder met onderdelen bestellen.
 
Laatst bewerkt:
Gezien je verhaal over de schokbrekers in een ander topic, hier de tip ga nog eens langs bij Biggelaar, (daar had je ook zo'n dure kettingset vandaan :+ ). Bellen of mailen is natuurlijk ook mogelijk.
Mogelijk heeft hij nog tweedehands Koni's of Hagon's liggen voor de GSX.

Uit mijn ervaring met mijn (ondertussen weer verkochte) 500 Euro brik weet ik dat investeren in goede wegligging veel voldoening geeft als je onderweg bent.
 
Gezien je verhaal over de schokbrekers in een ander topic, hier de tip ga nog eens langs bij Biggelaar, (daar had je ook zo'n dure kettingset vandaan :+ ). Bellen of mailen is natuurlijk ook mogelijk.
Mogelijk heeft hij nog tweedehands Koni's of Hagon's liggen voor de GSX.

Uit mijn ervaring met mijn (ondertussen weer verkochte) 500 Euro brik weet ik dat investeren in goede wegligging veel voldoening geeft als je onderweg bent.
Daar ga ik zeker nog eens langs. Hij heeft ook vast nog wel wat andere leuke goodies, incl een bagagerek met 2 grote koffers...ben ik meteen klaar mbt transport.
 
Technische vraag: deze motor heeft een brandstofmeter in de tellerpartij. Deze functioneert op dit moment niet. De tank heb ik van de motor gehaald. De tank-vlotter zit verbonden met twee stroomdraden aan de kabelboom. Als beginner op dit vlak, nam ik aan dat dit systeem op basis van weerstand werkt, dus ik heb de twee draden rechtstreeks aan elkaar verbonden. Resultaat is dat de brandstofmeter meteen naar vol gaat. Mijn conclusie: de meter zelf werkt prima en het probleem zit bij de vlotter.

Vanaf bovenaf kan ik de vlotter niet zien. Vanaf de onderkant van de tank zie ik het vlotter systeem zitten, met een pakking er tussen. Zijn er methoden om dit systeem weer op gang te helpen zonder de vlotter van de tank te schroeven (en dus kans op lekkage)?
 
Laatst bewerkt:
Klopt, brandstof meters werken met een bepaalde weerstand. Xx Ohm voor leeg, xx ohm voor vol en met een bepaalde spanning of stroom kun je hem dan uitlezen.

Kan zijn dat er iets geblokkeerd zit, aangekoekte benzine, .. Makkelijkste lijkt me om hem gewoon even van de tank te schroeven :Y
 
Klopt, brandstof meters werken met een bepaalde weerstand. Xx Ohm voor leeg, xx ohm voor vol en met een bepaalde spanning of stroom kun je hem dan uitlezen.

Kan zijn dat er iets geblokkeerd zit, aangekoekte benzine, .. Makkelijkste lijkt me om hem gewoon even van de tank te schroeven :Y
Thanks. Maar dat vereist dus ook een nieuwe pakking? Waarschijnlijk is de huidige 30 jaar oud ;)
 
Voor mijn gsx750e is het 1-5 ohm voor vol, 25-40 ohm voor half en 105-110 ohm voor leeg. Denk dat het voor jouw fiets ook aardig in deze richting hoort te zitten. Pakking kost rond de 4 euro bij cmsnl.com. Pakking vervangen kan nooit kwaad, mits je alles zonder schade los kan krijgen... Maar gezien de staat van de motor zou het geen punt moeten zijn!
 
Terug
Bovenaan Onderaan