€500 challenge 2019: Suzuki GSX - wat kan er mis gaan?

Thanks. Maar dat vereist dus ook een nieuwe pakking? Waarschijnlijk is de huidige 30 jaar oud ;)

Die van mij is los geweest, werkt nog steeds niet, maar er daarna ook zonder moeite weer op gegaan. Zo uit mijn hoofd zit er een rubberen pakking tussen. Daarnaast zit er nog een stalen opvangbakje voor geschroefd.
 
Tank leeg maken en demonteren. Vervolgens op zijn kop houden en even schudden en luisteren of je de vlotter hoort bewegen of kijken of je hem ziet bewegen. Dan de tank op zijn kop neer leggen en bedrading weer aan sluiten en kijken of de meter nu vol aan geeft.
 
Laatst bewerkt:
Thanks. Maar dat vereist dus ook een nieuwe pakking? Waarschijnlijk is de huidige 30 jaar oud ;)
Goh, "vereisen" is veel gezegd.. Hangt een beetje af van de staat van de pakking. Maar de vraag is, wil je het riskeren dat je op de challenge daar problemen mee krijgt voor een pakking van een paar euro? ;)
 
Tank leegmaken gaat nu even niet - mijn enige jerrycan is nu gevuld met oude olie (nog geen tijd gehad om het af te voeren). Uit elkaar betekend voor mij ook een nieuwe pakking, zit inderdaad niet op extra problemen te wachten. Aangezien de tank er makkelijk af komt, bewaar ik dit projectje even voor later - misschien blijft er budget over om dit luxe-artikel ook te fixen.
 
Tank leegmaken gaat nu even niet - mijn enige jerrycan is nu gevuld met oude olie (nog geen tijd gehad om het af te voeren). Uit elkaar betekend voor mij ook een nieuwe pakking, zit inderdaad niet op extra problemen te wachten. Aangezien de tank er makkelijk af komt, bewaar ik dit projectje even voor later - misschien blijft er budget over om dit luxe-artikel ook te fixen.
Dagteller werkt ook uiteraard, wel even van te voren bepalen wat je verbruik is zodat we je niet moeten duwen ;)
 
Tegenvaller hier. De kettingset van Biggelaar heb ik voor aankoop goed geïnspecteerd, met de huidige -defecte/versleten- kettingset in het achterhoofd:
-16 tanden voor: check
-45 tanden achter: check
-108 schakels: check
-alle schakels in nette staat: check
-geen 'haaientanden' of puntige tandwielen: check

Alles gemonteerd en de motor weer helemaal rijklaar gemaakt. Laatste puntje was de ketting zelf er omheen gooien met z'n sluitvisje. Met veel pijn en moeite krijg ik de twee uiteinden bij elkaar. De kettingspanners op de achterbrug zitten al op hun uiterste stand en nog steeds staat de ketting te strak....iets klopt hier niet. Op de bok is er nog 1-2cm speling - met mij er op is alle speling verdwenen en staat hij dus te strak.

Ik raadpleeg CSMNL: '16-45-110'. 110??? Waar is die ene schakel dan? Met een goed oog zie je het: iemand heeft de schakel naast de sluitschakel eraf geslepen. Dat zal men met de oude set ook wel gedaan hebben, maar door de hoge mate van slijtage heeft dat destijds geen issues opgeleverd.

De neiging om direct online een nieuwe set a 110euro te kopen was groot - maar dat zou einde oefening voor de challenge zijn - en daar zit ik niet op te wachten. Zijn er nog andere oplossingen?
 
Laatst bewerkt:
Ik weet dat er halve schakels bestaan ,
halve-schakel-wi-569c7f84422cc.jpg


Misschien heb je daar wat aan ? 2 van die schakels en dan een visje ertussen :) ?
Edit , Ik zie trouwens dat er een klein splitpennetje bij zit , misschien is er een motor versie die je kan ponsen met een kettingpons ?>
 
Laatst bewerkt:
Ik weet dat er halve schakels bestaan ,
[afbeelding]

Misschien heb je daar wat aan ? 2 van die schakels en dan een visje ertussen :) ?
Edit , Ik zie trouwens dat er een klein splitpennetje bij zit , misschien is er een motor versie die je kan ponsen met een kettingpons ?>
Ken het systeem nog niet, voelt een beetje aan als een tijdelijke oplossing om eerlijk te zijn. Kettingpons heb ik in ieder geval wel.
Heb zelf al gedacht aan 1 schakel er uit te slijpen en te vervangen met een tweede sluitschakel + gewone schakel.

nu:
(O O)(O O)(==>)(O O)(O O)

met tweede sluitvisje:
(O O)(==>)(O O)(==>)(O O)

Maar ook dat is net niet alles. En mij is altijd geleerd om de tandwielen tegelijk te wisselen met de ketting, dus enkel een nieuwe ketting kan ook niet zomaar.
 
Twee sluitschakels en een 'binnen'schakel van de oude set?

Blijft konkelen natuurlijk....


Edit: zelf ook al bedacht ;)
 
Laatst bewerkt:
Tegenvaller hier. De kettingset van Biggelaar heb ik voor aankoop goed geïnspecteerd, met de huidige -defecte/versleten- kettingset in het achterhoofd:
-16 tanden voor: check
-45 tanden achter: check
-108 schakels: check
-alle schakels in nette staat: check
-geen 'haaientanden' of puntige tandwielen: check

Alles gemonteerd en de motor weer helemaal rijklaar gemaakt. Laatste puntje was de ketting zelf er omheen gooien met z'n sluitvisje. Met veel pijn en moeite krijg ik de twee uiteinden bij elkaar. De kettingspanners op de achterbrug zitten al op hun uiterste stand en nog steeds staat de ketting te strak....iets klopt hier niet. Op de bok is er nog 1-2cm speling - met mij er op is alle speling verdwenen en staat hij dus te strak.

Ik raadpleeg CSMNL: '16-45-110'. 110??? Waar is die ene schakel dan? Met een goed oog zie je het: iemand heeft de schakel naast de sluitschakel eraf geslepen. Dat zal men met de oude set ook wel gedaan hebben, maar door de hoge mate van slijtage heeft dat destijds geen issues opgeleverd.

De neiging om direct online een nieuwe set a 110euro te kopen was groot - maar dat zou einde oefening voor de challenge zijn - en daar zit ik niet op te wachten. Zijn er nog andere oplossingen?
Stuur me ff pb, kijk ik morgen ff welke ketting ik nog heb liggen...
 
@Boskawouter: inderdaad, zelfde plan. Dank voor het meedenken ;)

@Martell: gedaan
 
Nog even gebeld met de motorsloop waar ik de kettingset gekocht heb. Kan gewoon langsrijden, de oude set meenemen en dan zoeken we samen een andere uit. Kan ik meteen eens neuzen tussen koffersets en schokbrekers :Y
 
Nog even gebeld met de motorsloop waar ik de kettingset gekocht heb. Kan gewoon langsrijden, de oude set meenemen en dan zoeken we samen een andere uit. Kan ik meteen eens neuzen tussen koffersets en schokbrekers :Y
Goed bezig *:)
 
Gisteravond even snel de kettingset gedemonteerd en vandaag ermee terug naar Biggelaar motorsloop.

Heb nu eens alle zolders bezocht en ik was als een kind in een speelgoedwinkel... _O-
Ze richten zich voornamelijk op Suzuki's uit '80 en '90..en er staan dus ook veel GSX400E's, GSX250E's en GS450E's.
4ugjkm.jpg


11t66fr.jpg


Ik had een heel verlanglijstje mee, en naar mijn idee wel goed geslaagd. origineel bagagerek, origineel laag stuur (werd afwisselend met hoog en laag stuur geleverd, chrome en zwart), schokbrekers, kettingsets en nummerplaathouder.
n70co.jpg


Bagagedrager (originele accessoire). Denk dat ik van het Krauser koffer idee met enorme kofferhouder af zie. Heb een mooie set stof/kunststof zadeltassen gezien die icm deze bagagedrager en een tanktas genoeg ruimte moeten bieden.
70gdtw.jpg


Achterschokbrekers. Op basis van mijn wensen (stevig en bij voorkeur 1cm hoger) zijn we bij deze Koni GS550 shocks uitgekomen. Mogen wel een poetsbeurt hebben, maar zijn veel steviger geveerd (bij max instelling).
2800cqr.jpg


Een andere gebruikte kettingset gekregen ipv de niet passende (om mogen ruilen). En ik mocht de andere set er gewoon bij houden. Ideaal!
1z71m6w.jpg


Oude en nieuwe shock naast elkaar. Zie je meteen het lengteverschil.
28jfafm.jpg


De kettingsets. Volgens mij gaat het hiermee wel lukken :Y
2a9y6px.jpg


Meteen een vraag: is het mogelijk om de rubber bus over te zetten? De originele shocks zijn lek, maar de rubber bus is in veel betere staat dan de GS550 versie.
mv7028.jpg


Had mijn gereedschap nog uitgebreid met deze Dremel. Helaas mag hij na 10min gebruik weer terug...er zit iets intern los te rammelen.
Micro%20kit%20picture.jpg
 
Laatst bewerkt:
Eruit drukken met een grote dop van je dopsleutelset. En daarvoor eerst het rubber even smeren zodat het soepel eruit komt. Erin drukken gaat op een nagenoeg dezelfde wijze.


Enne goed bezig !
 
En dan nog het financiële plaatje.

Kentekenplaathouder was gratis ivm reclame.
Kettingset nr2 was gratis ivm omruilen.
Lage stuur + schokbrekers + bagagerek = 30euro

Bagagerek valt buiten het budget, dus ik streep weer 20euro af. _O-


Ik heb maar wat extra gegeven voor het advies e.d. Ik kreeg o.a. het advies om de anti duik helemaal te laten vervallen (af te doppen). Verminderd de remdruk en heeft maar een minimaal effect - daarom is men er ook vrij snel mee gestopt.
 
Laatst bewerkt:
Eruit drukken met een grote dop van je dopsleutelset. En daarvoor eerst het rubber even smeren zodat het soepel eruit komt. Erin drukken gaat op een nagenoeg dezelfde wijze.


Enne goed bezig !
Dank, ik ga het eens proberen!
 
In mijn XS topic staat hoe ik het heb gedaan, plankje aan 1 kant met een gat groter dan de bus, andere kant een dop/bout met sluiting en dan met een lijmklem er uit persen :)
 
In mijn XS topic staat hoe ik het heb gedaan, plankje aan 1 kant met een gat groter dan de bus, andere kant een dop/bout met sluiting en dan met een lijmklem er uit persen :)
Had zelf al bedacht om een plankje met 22mm gat, lange m10 bout er doorheen en dan de moer steeds verder aan draaien. Was nog geen succes. Het lijkt ook alsof het gat bij de 'nieuwe' schokbrekers ook 2mm groter is. Zal jouw methode ook eens bekijken.
 
Had zelf al bedacht om een plankje met 22mm gat, lange m10 bout er doorheen en dan de moer steeds verder aan draaien. Was nog geen succes. Het lijkt ook alsof het gat bij de 'nieuwe' schokbrekers ook 2mm groter is. Zal jouw methode ook eens bekijken.
Als de binnenmaat van de schokdemper een andere maat is dan gaat het niet passen natuurlijk. Dan zul je evt. online of bij de motorzaak ofzo een nieuwe moeten zoeken.

De truc bij mij is trouwens om eerst enkel de bus er uit te drukken. Het rubber kun je er daarna makkelijk uitspoelen. Bus en rubber tegelijk is een stuk lastiger :Y
 
Als de binnenmaat van de schokdemper een andere maat is dan gaat het niet passen natuurlijk. Dan zul je evt. online of bij de motorzaak ofzo een nieuwe moeten zoeken.

De truc bij mij is trouwens om eerst enkel de bus er uit te drukken. Het rubber kun je er daarna makkelijk uitspoelen. Bus en rubber tegelijk is een stuk lastiger :Y
Bij de GS550 (Koni's) zijn de bus en rubber inderdaad zo gedaan. Bij de GSX400E (Showa's) zitten ze echt in elkaar.

Ik heb ze in ieder geval met mijn tool uit kunnen krijgen, maar ze zijn niet uitwisselbaar.

Vandaag een dagje vrij, dus beide sets in de kofferbak gelegd en even langs HK Suspension, zit hier toch in de buurt. Misschien hebben zij de juiste busjes? Mijn twee sets worden direct geïnspecteerd (buitenveer eraf gehaald enzo) en de conclusie was duidelijk: beiden sets zijn waardeloos, zonde om daar tijd, geld en moeite aan te besteden. 'Ik hoop dat je er geen geld voor hebt gegeven..'

Na wat gerommel op zolder kwam men met een extra setje terug. Gebruikt, maar een stuk moderner lijkt het. Ik vang nog een glimp van het prijskaartje op en *slik*, dat is zo ongeveer het totale sleutelbudget. Het prijskaartje wordt eraf gerukt en de set wordt in mijn tas geschoven. 'Zie het maar als sponsoring, maar er zit géén garantie op natuurlijk. Veel plezier met je Challenge'

2h2ph1l.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat zal je vast gaan merken met rijden...

En zij weten dat jij ongemerkt de beste reclame maakt. Namelijk positieve mond op mond reclame.

En het blijkt maar weer dat de challenge wijd en zijd bekend raakt
 
Had ik laatst ook met de Pan. Achterveer op. Andere veer (gebruikt, 7000km jong) eronder gefrot van een wazig merk (YSS). Bleek het afgelopen zaterdag tijdens een cardan-klusje een hele beste kwaliteitsveer te zijn, volgens degene die me bij het klusje hielp. Preload instelbaar en wat nog niet meer...

Veel plezier ende jolijt bij de voorbereidingen!

:]
 
YSS is volgens mij wel een net merk ja. Vandaag ook genoeg mooi spul zien hangen van €1500+ :o

Ik heb de nette GSX400E rubbers/bussen er allemaal uit weten te krijgen en deze zitten al geperst in de nieuwe schokbrekers. De gele accenten op een wit-rode motor nemen we even voor lief _O- ben al lang blij dat ik weer met opbouwen kan beginnen.
 
Bij de GSX550 (Koni's) zijn de bus en rubber inderdaad zo gedaan. Bij de GSX400E (Showa's) zitten ze echt in elkaar.

Ik heb ze in ieder geval met mijn tool uit kunnen krijgen, maar ze zijn niet uitwisselbaar.

Vandaag een dagje vrij, dus beide sets in de kofferbak gelegd en even langs HK Suspension, zit hier toch in de buurt. Misschien hebben zij de juiste busjes? Mijn twee sets worden direct geïnspecteerd (buitenveer eraf gehaald enzo) en de conclusie was duidelijk: beiden sets zijn waardeloos, zonde om daar tijd, geld en moeite aan te besteden. 'Ik hoop dat je er geen geld voor hebt gegeven..'

Na wat gerommel op zolder kwam men met een extra setje terug. Gebruikt, maar een stuk moderner lijkt het. Ik vang nog een glimp van het prijskaartje op en *slik*, dat is zo ongeveer het totale sleutelbudget. Het prijskaartje wordt eraf gerukt en de set wordt in mijn tas geschoven. 'Zie het maar als sponsoring, maar er zit géén garantie op natuurlijk. Veel plezier met je Challenge'

[afbeelding]
Hadden ze geen stickert voor op de motor? :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan