€500 challenge 2019: Suzuki GSX - wat kan er mis gaan?

Post #100 en (weer) een vraag:

Ik heb alles qua blok / carter weer in elkaar, en merk nu dat de koppeling erg veel kracht kost. Dat kan ik mij van de paar ritten die ik er mee heb gemaakt ook nog wel herinneren. Geen echt probleem voor woon-werk verkeer, maar waarschijnlijk wel een punt bij duizenden kilometers.

De kabel is geolied, de pushrod (nr 20) is ingevet, de seal en houder (nr 21/22) zijn nieuw en het mechanisme om de pushrod te duwen (clutch-release) is ook voorzien van vet.
full

ps: dit is nu wel getest bij een ijskoud blok, mocht dat uitmaken.

Zijn er nog meer zaken die ik zo kan bekijken? Of moet ik maar oefenen met deze? :+
Grip-strength-exercises.jpg
 
Laatst bewerkt:
kromme pushrod?of nr 19 krom , nieuwe onderdelen moeten inslijten op elkaar zin 3 oorzaken die mij te binnen schieten
 
kromme pushrod?of nr 19 krom , nieuwe onderdelen moeten inslijten op elkaar zin 3 oorzaken die mij te binnen schieten
Nr.19 heb ik niet gezien, dan zou het blok verder uit elkaar moeten. Pushrod is niet krom. Inslijten moet het zeker nog, want het blok heeft nog niet gedraaid sinds de oliewissel / flush / vervanging van pushrod-seal.
 
Dat wordt dus eerst proefrijden en kijken of het probleem weg is.
Klopt! En ik zag weer termperaturen boven de 10c...misschien vanavond even snel de tank er op gooien (en een uur besteden om ALLE boutjes en moertjes na te lopen) en proefrijden.
 
Mag er wel olie in de kabel? Indien teflon gecoat niet meen ik... Vervang 'm anders eens?
Was 2 jaar geleden een wereld van verschil op m'n enfield.. ik liet er iemand anders op rijden die klaagde dat hij de koppeling haast niet in kreeg..
 
Mag er wel olie in de kabel? Indien teflon gecoat niet meen ik... Vervang 'm anders eens?
Was 2 jaar geleden een wereld van verschil op m'n enfield.. ik liet er iemand anders op rijden die klaagde dat hij de koppeling haast niet in kreeg..
Geen idee waarmee hij gecoat is, het is voor het oog gewoon een staalkabel. De buitenkabel is op 1 plek wel met isolatietape omwikkeld..misschien is een nieuwe kabel a 17euro niet eens zo'n overbodige luxe.
 
Geen idee waarmee hij gecoat is, het is voor het oog gewoon een staalkabel. De buitenkabel is op 1 plek wel met isolatietape omwikkeld..misschien is een nieuwe kabel a 17euro niet eens zo'n overbodige luxe.
Kun je er niet zelf 1 knutselen van ca. 5 euro van een universele kabel?
 
Kun je er niet zelf 1 knutselen van ca. 5 euro van een universele kabel?
Slechts 5euro voor 1,5e meter binnen en buiten kabel?
En bijkomend nadeel is dat je dan zo'n 'tonnetje' / eindpunt aan 1 kant zelf moet monteren met een schroefje. Vaak genoeg vroeger met m'n Zundapp aan de kant gestaan omdat dat 'tonnetje' langzaam naar het einde kruipt of er vanaf springt.
2ist6ds.jpg


Ik kwam trouwens ook deze tegen, is dus een beetje motor eigen lijkt het.

Ik ga eerst eens proefrijden en kijken of de buitenkabel niet de boel verpest nu.
 
Laatst bewerkt:
Die tonnetjes moet je niet hard aanschroeven(dit gaat idd niet lang goed), maar op de kabel solderen. Dit gaat het best met vloeimiddel voor RVS en zo'n klein creme brulee brandertje van de hema of action..
Controleer na montage of het tonnetje in de handle vrij kan draaien, zodat het niet gaat wrikken.
 
Gisteren de motor weer in elkaar gezet om te kijken of hij nog leeft.
Helaas, startmotor gaat wel rond, maar geen plof te bekennen..ik vermoed iets met de benzinetoevoer. Na een paar keer starten is de accu echter leeg.

Even de accu aan de lader (wat een gedoe om die accu er uit te krijgen!), tank op PRI..en nogmaals proberen. Nu in 1x starten. Had het geroffel wel gemist. Kon niet zoveel testen want het was 23:45 O-) .

Meteen even de koppeling getest. De buitenkabel is in nieuwstaat (vorige eigenaar had ter voorzorg er 2 rolletjes isolatietape en een kunststof sok omheen gewikkeld).

1e versnelling & koppeling vol ingetrokken -> achterwiel draait volop mee. Stelschroeven aan het stuur en aan het blok staan al op hun maximum. Geen idee of dat een issue is? Als de motor gewoon op zijn twee wielen staat, is het onvoldoende om hem ook maar een centimeter te verplaatsen.
 
1e versnelling & koppeling vol ingetrokken -> achterwiel draait volop mee. Stelschroeven aan het stuur en aan het blok staan al op hun maximum. Geen idee of dat een issue is? Als de motor gewoon op zijn twee wielen staat, is het onvoldoende om hem ook maar een centimeter te verplaatsen.
Al wel vaker gezien, als je ontkoppelt zorg je er immers voor dat de koppelingstrommel wat "uitzet" en dat er minder druk op de frictieplaten komt. Uiteraard is het dan nog wel mogelijk dat er iets van wrijving is (door de olie die er tussen zit bv.), genoeg om je wiel te laten draaien op de standaard, maar ook weinig genoeg om te kunnen schakelen.

However, als beide stelschroeven al op het maximum staan, dan zou ik maar eens investeren in een nieuwe binnenkabel ofwel deze wat inkorten als dat gaat. Verstelling volledig op het einde zou willen zeggen dat je "uitgesteld" bent ;)

Nog een plaatje uit het WPHB over het afstellen van de hendel:
full
 
Laatst bewerkt:
Ben bekend met het afstellen, hoewel mijn GSX een iets ander systeem heeft (de arm/hefboom bij het blok zit bij mij intern).

Filmpje van het starten, door de versnellingen gaan en koppelen. Daarbij zie je al het effect bij vol koppeling in.
 
Eigenlijk draait het achterwiel altijd een beetje mee. Tenminste bij mij wel. Ik moet er wel bij zeggen dat ik eigenlijk alleen maar cardanmotorfietsen heb en die staan erom bekend dat het achterwiel flink wil meedraaien. Als ik ze op de grond zet dan voel ik geen "kruip".

Hoe zit het met deze gsx als je hem met beide wielen op de grond zet, heb je dan "kruip" of niet?
 
Eigenlijk draait het achterwiel altijd een beetje mee. Tenminste bij mij wel. Ik moet er wel bij zeggen dat ik eigenlijk alleen maar cardanmotorfietsen heb en die staan erom bekend dat het achterwiel flink wil meedraaien. Als ik ze op de grond zet dan voel ik geen "kruip".

Hoe zit het met deze gsx als je hem met beide wielen op de grond zet, heb je dan "kruip" of niet?
Nee met beide wielen op de grond komt hij geen cm vooruit. Op de bok heeft het wiel teveel kracht om hem met de hand/voet tegen te houden...en dat is veel meer dan ik gewend ben met andere motoren.

Maar goed, de kabel lijkt wel op z'n max te zitten, dus heb een nieuwe besteld bij Japparts. Kan ik in ieder geval simpel mee testen of dat het wel/niet is.
 
Laatst bewerkt:
Hoort er geen kogeltje bij de koppelingsstangen in het blok? Bij mijn yamaha zit er een kogeltje in. tussen 20 en 25 in. Ik was die wel eens vergeten en dan kom je natuurlijk net 5 mm te kort om de koppeling in te drukken.
DAt het qwwiel mee blijft draaien als hij heel koud is en een tijdje heeft gestaan is normaal. Eeven erop zitten en koppelen dan houden de platen meestal wel weer op met aan elkaar plakken.

kogeltje bij yamaha: nr 19

d2b9k1o.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nee met beide wielen op de grond komt hij geen cm vooruit. Op de bok heeft het wiel teveel kracht om hem met de hand/voet tegen te houden...en dat is veel meer dan ik gewend ben met andere motoren.

Maar goed, de kabel lijkt wel op z'n max te zitten, dus heb een nieuwe besteld bij Japparts. Kan ik in ieder geval simpel mee testen of dat het wel/niet is.
Lijkt me niet een groot probleem dan.

Kun je ook voelen waar het aangrijppunt zit bij vanuit stilstand willen wegrijden?
Als je iets van marge hebt in de koppelingshandel, is het eigenlijk al goed.
 
Lijkt me niet een groot probleem dan.

Kun je ook voelen waar het aangrijppunt zit bij vanuit stilstand willen wegrijden?
Als je iets van marge hebt in de koppelingshandel, is het eigenlijk al goed.
Ik heb er nog niet meer mee gereden. Voordat hij uit elkaar ging, kon ik prima het aangrijppunt vinden. Koppelen was wel erg zwaar. Als het goed is komt morgen de kabel via Japparts binnen, naast voorvorkkeerringen en dikkere olie. Ga eerst eens de oude en nieuwe kabel naast elkaar leggen voor de binnen en buitenkabel lengte.

@pepijn: ik zie bij de onderdeelschemas geen kogeltje staan. Zat er ook niet in. Misschien niet bij elke motor aanwezig?
 
Laatst bewerkt:
Bestelling Japparts is binnen.

Nieuwe koppelingskabel vs oude koppelingskabel.
a5g703.jpg

Aansluitingen zijn identiek, maar de nieuwe heeft een 4cm langere binnen- en buitenkabel. Komt goed uit, nu hoeft de kabel niet meer van die vreemde hoeken te maken. Daarnaast is er flink wat stelruimte nog over.

Koppeling reageert nog steeds wat plakkerig, maar goed...we hadden al vastgesteld dat dat minimaal was.

Verder ook vorkolie en keerringen binnen.
4jlsv4.jpg

Gaat waarschijnlijk een winterproject worden om de poten uit elkaar te halen.


Vooralsnog alles weer gemonteerd..misschien morgen hem even uitlaten.
 
Laatst bewerkt:
Misschien ligt de plakkerigheid van de koppeling aan de olie die je er in hebt zitten?
Of stook het ding morgen inderdaad eens goed warm, en kijk wat de koppeling dan doet- en of hij moeilijk schakelt..-
 
Laatst bewerkt:
Is de vorkolie niet een beetje dik? Of hoort die er in?
Je hebt twee versies (in ieder geval bij Roukema). SAE15 (normaal) en SAE30 (iets stuggere vering). De GSX heeft normaal de 15 versie.

Uit mijn ervaring met de GS450E is de vering altijd vrij slap in standaard setup. Daar heb ik destijds een flinke verbetering mee gekregen door dikkere olie en een paar ringen onder de binnenveren.
 
Zo, nog even tijd voor een kort (20km) proefritje.

+ Start direct
+ Koppeling kost minder kracht
+ Koppeling aangrijpingspunt is prima te vinden
+ Koppeling kleeft niet

- Stationair staat te hoog
- Gaskabel bekijken, bij stuuruitslag vol naar rechts verhoogd het toerental
- Knipperlicht linksachter viel kort uit, nu opgelost met een subtiele tik
- Achterveren steviger zetten
- Andere spiegels halen
- Achterrem strakker zetten
- 1 boutje carter kopen

Kort filmpje (ik had het geluid wel gemist :] )

2ljnfwh.jpg


b6rkfa.jpg


(ja, er moet nog een MF sticker op. Valt dat onder het budget? :+ )
xlza5d.jpg



Poging tot artistiek _O-
2eansde.jpg
 
Laatst bewerkt:
Klinkt als prima ontwikkelingen!
Leuk motortje!
Ik ben niet zo van het japans maar ik heb op de navolger van deze gelest en vond het een leuk ding.
Ik heb begrepen dat de koppen van deze motoren een zwak punt zijn?
 
Terug
Bovenaan Onderaan