€500 challenge 2019: Wim z'n brakke Yamaha XS400

Vonkt hij op beide cilinders goed?
Heb je een scope om dat te controleren?
Omdat je het direct in de carburatie zoekt...

Goed te zien dat er weer voortgang is!

Qua banden, ik ben altijd 'voor' goede merk banden maar in deze denk ik dat Maxxis wel eens ruim goed genoeg kan zijn...
 
Dat ik het in de carburatie zoek, komt voort uit het feit dat het blok eerst alleen op de rechtercilinder draaide...
Nu (nadat de carb voor de linkercilinder nogmaals een lang heet ultrasoonbad heeft gehad) was het de linkercilinder die goed warm werd (handig z'n infrarood thermometer).

En wat betreft banden, ik heb de neiging om altijd voor de grote merken te gaan.
Want de ervaring met "vreemde" merken is niet om naar huis te schrijven (bijv. GSX400F, na vervanging van de banden door BT45 was de motor niet te herkennen, reed 200% lekkerder). En nog eenzelfde soort ervaring met mijn Fazer (bij aankoop zaten er relatief goedkope banden onder, over naar Michelin PR2, motor reed beter en niet alleen omdat het nieuwe banden waren, oude waren lang niet versleten).

En aan de andere kant zie ik dat degene die met de 500 Euro challenge meerijden en Maxxis eronder hebben, geen problemen ondervinden.
 
908D077B-8F43-4FA9-A8A2-FEC432F690FA.jpeg


Zo vandaag de ketting ingekort en geklonken. Bleek een 102 schakel ketting te hebben gekocht (hoort bij het andere type XS400), maar het is makkelijker een ketting in te korten dan te verlengen 😜.

En als hij eenmaal rijdt wordt die vanzelf vuil en zwart. Hij past nu niet bij de rest van het uiterlijk 😇

Kijken of er van de week tijd gevonden kan worden zodat er weer een startpoging gedaan kan worden (draait het blok op 2 cilinders ?).
 
Zo even Oma wegjagen.

Gisteren aan het prutsen geweest. Motor gestart met twee verschillende carburateursets (niet tegelijk natuurlijk, zit wat sleuteltijd tussen)})

De bijzonderheid is dat op de eerste set, het blok alleen op de rechterscylinder liep en op de andere set liep het blok op de rechtercylinder.

Conclusie: ontsteking werkt dus wel :+

Verder rest er niet anders dan de carbset welke ik wil gaan gebruiken wederom uit elkaar te halen en nogmaals in de ultrasoon te mikken en dan alles door te blazen/prikken.

Verder info, er zijn banden besteld en 1 van de goede voornemens voor 2021 is deze motor te gaan gebruiken voor werkverkeer. Let op, geen woonwerkverkeer want dat bestaat momenteel even niet (werk namelijk gewoon vanuit huis, iets met een virus '()
 
Zo even Oma wegjagen.

Gisteren aan het prutsen geweest. Motor gestart met twee verschillende carburateursets (niet tegelijk natuurlijk, zit wat sleuteltijd tussen)})

De bijzonderheid is dat op de eerste set, het blok alleen op de rechterscylinder liep en op de andere set liep het blok op de rechtercylinder.

Conclusie: ontsteking werkt dus wel :+

Verder rest er niet anders dan de carbset welke ik wil gaan gebruiken wederom uit elkaar te halen en nogmaals in de ultrasoon te mikken en dan alles door te blazen/prikken.

Verder info, er zijn banden besteld en 1 van de goede voornemens voor 2021 is deze motor te gaan gebruiken voor werkverkeer. Let op, geen woonwerkverkeer want dat bestaat momenteel even niet (werk namelijk gewoon vanuit huis, iets met een virus '()
Allebei op de rechtercilinder?
 
Nee, set nummer 1 dan loopt de motor op de rechtercylinder en bij set 2 is de linkercylinder degene die het blok laat draaien.

Vandaar mijn conclusie dat de ontsteking goed werkt ;)

Zie nu pas dat ik het verkeerd had "opgeschreven" 8)7
 
Vandaag zijn er twee verse banden geleverd voor dit brik. Morgen laten monteren.

Het zijn trouwens Maxxis banden geworden (op aanbeveling van andere 500 Euro challengers :Y ).

En er volgt tzt een revue over deze banden als er een flink aantal kilometers meegereden is.
GLAM8913[1].JPG


Heeft trouwens best wat moeite gekost om deze banden besteld en geleverd te krijgen (lees weinig bedrijven kunnen deze maten leveren)
 
Nieuwe banden zijn op de wielen gedraaid. Morgen moet het achterwiel er nog een keer uit (was vergeten de kettingbeschermer te monteren :$ ).

Morgen ook de carbset plaatsen die afgelopen weekend nogmaals in de ultrasoon heeft mogen badderen (en geconstateerd dat de vlotterhoogte van de carb die niet mee deed niet juist stond). Hopelijk loopt het brik straks wel op 2 poten 8-) ).

Foto's worden morgen bij daglicht gemaakt ;)
 
Ja, want de kettingbeschermer wordt vastgezet met een lip waardoor een boutje moet. En dat lipje steekt uit, dus kan niet langs de band. Heb het op allerlei wijzes geprobeerd om dat ding er tussendoor te frotten, maar helaas ;(, ga straks weer het wiel demonteren. Kettingbeschermer monteren (slechts 2 boutjes) en dan alles weer monteren.

Moet zeggen dat ik gisteravond enige minder nette bewoordingen had voor deze situatie 8)7:+
 
Frustraties, zoveel dat ze mijn oren uitkomen |( :(8)7🤬.

Carburateurs nogmaals schoongemaakt, afgesteld (vlotterhoogte gecontroleerd en aangepast van de linkerkant, aangezien deze niet goed stond en deze kant van het blok niet meedeed). Alles teruggemonteerd, motor geeft geen enkel plofje (tjsa, ik ontplof, maar daar gaat het blok niet van "lopen").

Vonk is aanwezig, benzine in carburateurs aanwezig (gecheckt door het aftapboutje iets los te draaien). Startmotor gaat soepel rond. Wat zou er dan mis kunnen zijn (op deze carburateurset liep vorige week op de rechtercylinder).

Achterwiel zit overigens netjes in de motor, maar wat een k-klus om de kettingbeschermer te monteren.
En zie op de foto het "lipje". Dat zit netjes boven op de achterburg. En omdat de band heel strak langs de kettingbeschermer gaat, moet je het achterwiel eruit zijn voordat je dit onderdeel kan monteren (staat overigens in de AMZ).
IMG_3422.jpeg
 
Zo weer een heel klein stapje verder. Motorblok wil nog steeds niet. Wel op liep het blok op een gegeven moment ook even op de linkercylinder. Echter op 2 pitten draaiend is nog niet gelukt :(

Ga nog maar eens proberen met het werkplaatshandboek erbij om de ontsteking (puntjes) proberen af te stellen.
En aangezien het om plaatjes draait hierbij hoe het brik er nu bijstaat.
IMG_3426.JPG
IMG_3425.JPG
 
Is het een 360 graden motor of 180 - 540 graden motor. Bij 360 graden wordt vaak wasted spark ontsteking met 1 bobine toegepast, bij de ander heb je 2 bobines nodig en kunnen de bougieaansluitingen verkeerd aangesloten zijn.
 
Nog een kleine aanvulling op het vorige bericht, want het is misschien niet te zien, maar het volgende is gedaan :Y

De volgende zaken zijn :
- conische balhoofdlagers geplaatst
- tweedehands voorvorkpoten geplaatst met verse keerringen en olie
- remmen gereviseerd (rempompen open gehad en volledig schoon weer met in elkaar gezet)
- nieuwe remleidingen (staalommanteld, mooie donkere zodat het niet zo opvalt 8-) )
- elektra nagelopen en zekeringenkast vervangen door eentje met steekzekeringen (en stuurschakelaars nagelopen/werkend gemaakt)
- achterlicht met knipperlichten geplaatst
- nieuwe ketting en kettingwielen (tandwielen }) ) gemonteerd
- nieuwe banden incl binnenbanden laten monteren
- buddyseat vervangen (originele kunststofdeel is overgeplaatst)
- her en der wat zwarte verf aangebracht (zonder teveel het "aangetaste" uiterlijk aangetast wordt)
- koplamp vervangen door een halogeen H4 lamp (betreft dus het deel met de reflector)
- carburateurs zijn vervangen door een set die tweehands is aangeschaft (met nieuwe vlotters en zettingen)
- andere bobines, nieuwe bougiekabels en bougiedoppen
- verse olie, nieuw oliefilter, verse accu, nieuw luchtfilter
- nieuwe contactpuntjes en condensator
- grote deuk uit de tank gehaald (maar het mooie is dat de tank nog steeds niet strak is :+ )
- tweedehands Koni's gemonteerd (tijdsorigineel)
- spiegels uit de verzameling oud Japans ijzer gevist 8)7
- tank inwendig gereinigd (ontdaan van roest) benzinekraan geschoond en hij werkt weer (hetgeen niet verwacht was)

En deze lijst zal vast niet helemaal compleet zijn, er zal best iets klein vergeten zijn _O-

En helaas draait het motorblok nog steeds niet op twee poten (snik ;( )

Verder is er zoveel mogelijk gebruik gemaakt de originele bevestigingsmateriaal. En als het niet herbruikbaar was, is er gekeken of er in de bak met oude bouten en moeren iets te vinden was (moet nog wel de inbusbouten van het stuur vervangen, zijn nu veel te nieuw 8-) ).
En vandaag ontdekt dat de koppeling nog niet goed afgesteld is (stiekem een klein stukje gereden op de parkeerplaats, motor heeft dit jaar voor het laatst last van de ophokplicht).
 
Motor heeft ontsteking op de nokkenas. Er zijn twee contactpunten aanwezig en twee afzonderlijke bobines (en de bougies vonken als ze buiten op het blok gehouden worden).

Ga vanavond of morgen een keer het Haynes owners workshop manuel raadplegen.

En als er iemand ondersteuning wil bieden (koffie/thee, koeken (en bier/fris) zijn dan inbegrepen :Y ) hij/zij is welkom :}

Maar ongeacht of er wel of geen hulp komt (of als het echt niet lukt, gaat hij naar een motorzaak) ik geef nog niet op :N

Overigens zijn de kleppen ook gesteld.
 
s het een 360 graden motor of 180 - 540 graden motor. Bij 360 graden wordt vaak wasted spark ontsteking met 1 bobine toegepast, bij de ander heb je 2 bobines nodig en kunnen de bougieaansluitingen verkeerd aangesloten zijn.
Dat is zonder veel problemen nog een keer te proberen (lees morgen ;) ).
 
Al eens geprobeerd om de kabels van de bobine te wisselen? Niet de bobines zelf maar welk puntje welke bobine aanstuurt. Dus zeg maar de orange en witte draad vanaf de puntjes omwisselen.

En heb je de timing ook gecheckt? En vonken ze wel op tijd? (Checken met een lampje)
En al eens geprobeerd te starten met remreiniger of startvloeisto
 
Vanmiddag nog geprobeerd met remmenreiniger (geen startpilot aanwezig). Maar weer liep de motor op maar 1 poot. Op tijd vonken ga ik nakijken met lampje (met het boek ernaast). Maar eerst ga ik de aansturing van de bobines omdraaien (weinig moeite om te proberen).

De ontstekingsunit (plaat met puntjes) kan je maar op 1 manier monteren. En zoals hij nu gemonteerd is, zat het ook toen de motor de garage ingeduwd is (en komt overeen met de plaatjes in het handboek :+ ).
 
Hoi Wim,

Als mede Yammie tweecilinderrijder lijd ik met je mee! })
Heb het hele topic niet teruggelezen, dus is deze vraag misschien overbodig.
Heb je al het volgende geprobeerd?

Als je de motor start en hij loopt op 1 poot, kontakt af en dan de bougie uit de onwillige cilinder peuteren.
Issie droog, krijgt ie toch geen sap en
issie nat, dan vonkt ie niet.

Hopelijk hebbie hier wat aan.....;)
 
Motor heeft ontsteking op de nokkenas. Er zijn twee contactpunten aanwezig en twee afzonderlijke bobines (en de bougies vonken als ze buiten op het blok gehouden worden).

Buiten de cilinderkop kan een bougie wel vonken, maar bij een theoretische compressie van 10 atm en een elektrodeafstand van 0,7 mm moet de hoogspanning minimaal 7 kV zijn, liefst veel hoger. Doorslagspanning van lucht is gemiddeld 1 kV per mm. probeer eens of je tussen bougiekabel en cilinder bij een afstand van iets meer dan 1 cm ook nog een vonk kantrekken. De luchtweestand is evenredig met de druk, dus de compressieverhouding.
 
Hoi Wim,

Als mede Yammie tweecilinderrijder lijd ik met je mee! })
Heb het hele topic niet teruggelezen, dus is deze vraag misschien overbodig.
Heb je al het volgende geprobeerd?

Als je de motor start en hij loopt op 1 poot, kontakt af en dan de bougie uit de onwillige cilinder peuteren.
Issie droog, krijgt ie toch geen sap en
issie nat, dan vonkt ie niet.

Hopelijk hebbie hier wat aan.....;)
Hij kan ook nog op het verkeerde moment vonken....
 
Morgen kijken of ik de moed heb om nogmaals een poging te wagen. Eerst terug naar de merktekens in de ontsteking, dan een startpoging. Lukt dat niet, dan de aansturing omdraaien. En daarna (als de motor niet loopt), afstelling controleren aan de hand van het wphb.

En het doel is om de motor per 1 maart te rijden, heb nog even 😇
 
Terug
Bovenaan Onderaan