€500 challenge 2019: XSandra (XS400 1982)

ff checke hoe't met Xsandra staat.

TJe blijkt dat je toch wel iets van een garage nodig hebt.


ga zo door, hoop dat ze hierna probleemloos blijft rijden.
 
Geen foto's wel weer wat verhaal.

Verse motorolie en een vers oliefilter aangebracht. Verder de krroonplaat verwijderd om deze toonbaar te maken. Stuurschakelaars links en rechts schoongemaakt.

Ook de schetsplaten schoongemaakt, ontdaan van fiets zodat de kleur AMZ gebruikt kan worden. Daarbij is de andere bobine ook voorzien van een verse kabel.

De spiegels zijn origineel en verkleinen een beetje, gevolg kleine spiegel en toch een groot zicht. Na wat poetswerk viel het niet tegen,

Foto's volgen nog wel.
 
je moet er ook maar aan denken he, dat foto's maken tijdens het klussen.
ik heb mijn vorige camera maar werkplaats dienst gegeven want die telefoon zou een keer in de olie of wat anders gaan vallen :P

ben benieuwd :t
 
Zo even wat foto's neerzetten, dit omdat er weer wat gedaan is *D
Dit keer maar eens wat Action zwart glans (geen echte hoogglans). Maar de huiskleur AMZ zal zeker nog gebruikt worden :Y

full


full


full


full


Verder vastgesteld dat er nog wel wat gewone metaalverf op het frame verwerkt gaat worden (lekker kwasten :P ). Ook nog een los boutje tussen de koelribben van de cylinderkop gevonden (en verwijderd). Ook nog de tweede bobine gemonteerd (was vast bedoeld om met kleine japanse handjes te monteren, wat een k..klus om te monteren :X ). Bobine zit in het frame verstopt en dan moet je draadeindjes maar door het gat zien te krijgen (zonder dat je iets ziet).
 
Action zwart glans kun je echt wel hoogglans krijgen, maar dan moet je meerdere laagjes erop spuiten. Zie foto.

full
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de info. Al moet ik zeggen dat de kroonplaat best netjes is geworden. Is ook meerdere keren gespoten.
 
Gaat geen blanke lak over. Dit is met name optisch bedoeld en om roest te voorkomen op de stalen onderdelen.
 
Laatst bewerkt:
Zo te zien heeft de remklauw flink aandacht nodig.

Weet nog niet wat er allemaal vernieuwd mag gaan worden, het is zelfs de vraag of de remklauw te redden is. Dit omdat de ontluchtingsnippel is afgebroken.

full


Hoop dat het zichtbaar is, maar de ontluchtingsnippel is afgebroken.

full
 
Zo te zien heeft de remklauw flink aandacht nodig.

Weet nog niet wat er allemaal vernieuwd mag gaan worden, het is zelfs de vraag of de remklauw te redden is. Dit omdat de ontluchtingsnippel is afgebroken.

[afbeelding]

Hoop dat het zichtbaar is, maar de ontluchtingsnippel is afgebroken.

[afbeelding]
Ah, zo heb ik er ook 2 gehad op mijn XS.. Bij mij was de oplossing:
- Voorzichtig het gat in de nippel wat groter boren, zeker niet te diep gaan!
- Warm stoken
- Met een slagschroevendraaier met dolle bouten verwijderaar er een tik op geven (https://www.hbm-machines.com/producten/hbm-13-delige-slagschroevendraaier-met-dolle-bouten-remover-set)

Werkt trouwens ook niet altijd, ik heb al eens een "nieuwe" klauw moeten kopen..

Maar als je dat niet aandurft, dan is zoals hierboven gemeld een banjobout met nippel geen slecht idee. :t
 
Plat op de tank, max toeren, denken dat je 230 gaat, zo voelde t ook, teller geeft 130 aan en het zal net 120 geweest zijn :')

Zeer herkenbaar ! Ik had dit met mijn eerste motor een GS400.
Plat op de tank om de rest van het cluppie op de snelweg bij te houden (op VFR750, GPZ750 etc.) naar de motorbeurs. Ik was al helemaal compleet gaar toen we er des morgens aan kwamen :+ :X
 
Ik moet zeggen dat het mij toch nog wel aardig mee valt hoe XSandra er aan toe is voor haar leeftijd en langdurig Kamperen in de bossen !!
 
Vermoed dat de remklauw niet te redden is. Nu al vier keer heet gestookt gat iets groter geboord daarin een inbussleutel maar het wil niet loskomen.
 
Laat die nippel maar zitten en koop een banjo met ontluchtingnippel. Waarschijnlijk de voorklauw hetzelfde probleem?
 
Probeer eerst een vervangende klauw te vinden. Remmen moeten goed zijn. En ik ga pas over tot aanpassen als het echt niet anders kan.

Want bij verversen van de remvloeistof loop je dan weer tegen het probleem aan van goed ontluchten. Ontluchtingsnippel zit namelijk qua aansluiting achter de remzuiger (en dat is de meest ideale plek).

Zeker bij deze remklauw met slecht 1 zuiger.

En dat ik nu niet veel verder kan met de rem, geeft niet er nog wel meer te doen.....
 
Probeer eerst een vervangende klauw te vinden. Remmen moeten goed zijn. En ik ga pas over tot aanpassen als het echt niet anders kan.

Want bij verversen van de remvloeistof loop je dan weer tegen het probleem aan van goed ontluchten. Ontluchtingsnippel zit namelijk qua aansluiting achter de remzuiger (en dat is de meest ideale plek).

Zeker bij deze remklauw met slecht 1 zuiger.

En dat ik nu niet veel verder kan met de rem, geeft niet er nog wel meer te doen.....
Reserve vervangende klauw regelen. Alsnog proberen originele te redden. Leuk toch. Als t lukt, hoef je budget niet aan te spreken voor die reserve. Zet je weer te koop of zo.
 
Geen foto waardige informatie '(

Maar een soort tussenstandje ;)

De lampjes voor de achtergrondverlichting in het cockpitje zijn vervangen, ze waren zwartig. Daarbij is het gelukt om de binnenkant van het "glas" van het cockpitje schoon te maken. Niet dat het veel verschil maakt, want het "glas" heeft een soort van krakelee in zich. Ook nog onvoorziene kosten moeten maken :( , want de originele boutjes waren verrot (1 x uitgeboord).

Kosten 2 verzinkte inbusboutjes M4 12 mm (Hornbach) 0.15 Euro :+

Dus op m'n XS850 naar Wateringen en daarbij lekker 15 km gereden... (ding loopt waarschijnlijk 1 op 16). Blij dat de benzine niet in het kostenoverzicht opgenomen hoeft te worden *O*

En hoezo kosten efficiënt _O- _O- _O-


Verder nog nieuwe knipperlichten aangeschaft voor aan de voorzijde (zaten zwaar verweerde led-dingen), die waarschijnlijk ook de oorzaak waren dat eea niet knipperde. Nu worden dat gewone kleine 21 Watt halogeenlampjes knippers. Ook nog een liter voorvorkolie aangeschaft, aangezien de keerringen vervangen moeten worden en daarmee ook de olie in de voorvorkpoten.

Verder ontdekt dat de gemonteerde koplamp niet origineel is. Had namelijk een vierkante moeten zijn. Maar gezien het gegeven dat functie boven vorm gaat, wordt deze NIET vervangen. Is trouwens een gewone H4-lamp dus goed genoeg en daarbij is de reflector niet gecorrodeerd.

De claxon maakte bij het proberen van de elektrische installatie geen herrie. Nu ontdekt waarom, hij is stuk '(
Na wat zoeken in de berg oude Japans ijzer een andere Nipponclaxon gevonden, gecontroleerd met een accu en deze maakt wel lawaai (en gaat dus gemonteerd worden).

En zo kom ik langzaam verder met het reanimeren *D
 
Er is weer wat gerommeld.

full


Rempomp schoongemaakt en ondertussen gespoten

full


Lagerschaal vuil

full


Lagerschaal geschoongemaakt

full


Bovenzijde reeds schoongemaakt.

Wat is nu wijsheid :? Lager vernieuwen of monteren met vers voldoende vet en dan proberen of het balhoofd soepel draait ?
 
Als ik de boel zo open zou hebben zou ik er meteen nieuwe (konische)lagers in doen. Alleen al om te voorkomen dat je het weer opnieuw open moet halen na het monteren.
 
+1.

Ik zeg: conisch.
Kost een paar cent, maar zo veel beter dan origineel...
 
Terug
Bovenaan Onderaan