€500 challenge 2019: XSandra (XS400 1982)

Zo het brik is gebruiksklaar. De juiste wielen (met vers rubber en nieuwe ventielen) zitten op z’n plaats. Nu het gladde laagje van de band rijden en zij (met de naam XSandra is het een zij ;)) is gereed om ingezet te worden als woonwerkfiets. Kom ik vanzelf tot de ontdekking wat haar nukken zijn :+ (en dat het een zij is zullen dat er vast een paar zijn :(})8)7:+).Bekijk bijlage 1335077
Dat ziet er niet eens zo gek uit. Sterker nog, best mooi geworden!
 
Ach, als je langs komt, koffie is er altijd wel ;)

Maar gezien de afstand is het best te begrijpen dat je denkt het zal wel :+
 
Zo er is weer wat te melden. Kan nu de snelheidsmeter gaan controleren. De houder van de Garmin is gemonteerd :) En uit de tellerstand is af te leiden dat de eerste 500 kilometer gereden is. Ben begonnen op net iets onder de 32 dkm.

Tevens nog een kleine uitgave gedaan in de vorm van een sticker

Daarbij nog het balhoofdslager gesteld. Er zat wat speling in de voorzijde, deze is nu "vertrokkken" :P
 
Als het goed is zijn de foto's nu wel te zien.

Ja, 500 km aan het eind van de maand begint de ophokplicht dus dan is het over met rijden op dit beestje. Ik wil dan al wel wat kilometers gemaakt hebben.
Over de kilometerteller, hij is verbazend nauwkeurig. Er is geen marge zoals bij de meeste auto's :N. 100 is ook echt 100 (wel iets om rekening mee te houden :P ).

Over het rijden, je merkt dat de motor weer wat los komt. Hij gaat soepeler rijden en op een één of andere wijze lijkt het of de motor iets meer vermogen heeft gekregen sinds ze weer rijdt (of is het dat ik gewend raak aan een licht motortje :? ).
 
Even de kostenteller in Excel nagelopen. Was vergeten de accu in het lijstje te zetten :$ (zat in de lijst van de andere XS }) ). De teller is gestopt op net geen 600 Euro (exact € 598,67). En daarvoor het ik nu een goed lopende fiets met frisse banden, goed werkende remmen, goed sturend (vers balhoofdlager) en zelfs een verse ketting (kettingwielen waren niet versleten, aangezien de vorige ketting aan roest is overleden).

Wel zal voordat de challenge gereden wordt er verse olie in het blok moeten. Dit omdat volgens het onderhoudsschema de motorolie om de 3000 km gewisseld moet worden. Servicebeurt om de 6000 km. Waarschijnlijk moet de olie vaker ververst worden omdat er maar een kleine hoeveelheid olie in het blok zit.
Want zoals het nu gaat heb ik voordat de ophokplicht ingaat rond de 1000 km gereden en zoals het fietsje nu rijdt zal deze 1 maart 2019 direct van stal gehaald worden.
 
Zo, door de ophokplicht staat ze nu stil '(
.
Maar als een soort vroeg kerstcadeau nog iets kostbaar besteld voor dit brikje :). Namelijk een voorvork stabilisator. Als de ophokplicht over is, ga ik proberen of het echt verschil uitmaakt. Als dat zo is blijft de stabilisator zitten en wordt het Excellijstje van deze fiets bijgewerkt.

Er komt dan een bedrag van slechts 50 Euro bij, want voor een dergelijk bedrag verkoopt Roukema een stabilisator ;) Maar als je dat afzet ten opzichte van de aanschaf is het een heel dure stabilisator _O-
 
Ach, ik heb nog veel meer besteld, ook voor mijn andere XS dat ik boven de verzendkostendrempel uitkom. Het wordt nu gratis aan de deur afgeleverd :Y

De brakke XS krijgt alsnog een vers balhoofdlager (conisch), nieuwe banden (nu binnenbanden besteld, wat er precies om komt te liggen weet ik nog steeds niet) en ik heb een tool besteld om kettingen met holle pennen te klinken. Tel daarbij de stabilisator op en de verzendkostendrempel wel overschreden.

Dus in de Kerstperiode zijn er weer onderdelen om te verwerken 8-)
 
Zo de voorvorkstabilisator is gemonteerd.
DSC_0421.jpg


En omdat deze fiets nu niet mag rijden, kan er pas feedback gegeven worden over de werking als maart 2019 is aangebroken ;)

Verder geconstateerd dat de remlichtschakelaar van de voetrem is overleden. Enige baggerwerk in de bakken met oud Japanse zooi heeft twee tijdsoriginele remlichtschakelaars opgeleverd. Van die twee zal er vast wel één werken (montage moet nog plaatsvinden).

De kosten van de stabilisator waren overigens 50 Euro (en dan is er nog steeds budget).
 
Niet fotowaardig maar wel vermeldingswaardig. De motorolie incl oliefilter is ververst.

Moet zeggen dat de olie erg zwart was. Op het filterdeksel zat een soort vuiligheid dat ik nog niet eerder heb gezien :r (grijzig, sterk klevende zooi). Ben dus blij dat de olie ververst is.

De motor is trouwens verwend met Procycle 10W40. Had ik nog staan en deze was ooit in de aanbieding gekocht, qua budget verdedigbaar. Waarbij wel de opmerking gemaakt wordt dat als er Actionolie in voorraad was geweest dat ik die gebruikt had :+
 
Zo Xsandra is weer uit het hok *O*

Vandaag woonwerk met dit beestje. Voorvork is merkbaar stijver. Nu nog even weer de Garminmount van "prik" voorzien (was preventief losgehaald ivm 3 maanden stilstand), dit omdat deze rechtstreeks op de accu aangesloten is en deze stroomvoorziening voor de Garmin toch iets stroom verbruikt.

En dan morgen een flink ritje over de "dammen" richting Domburg (jammer dat het niet meer zulk weer is als woensdag '( ). Mooi ritje om eens te kijken wat het drankverbruik dan deze dame is ;)
 
Dit waarom je een brik toch wel moet testen :(8)7;(



Sta namelijk op de ANWB Wegenwacht te wachten. Koppelingskabel gebroken (en sinds XSandra weer op de weg zit ongeveer 1400 km gereden). Liever hier dan op een bergpas ;)
 
Vergat te vermelden dat na enige tijd de max v 145 km/h was op GPS :+


En ja dat was een kleine overschrijding van de maximale snelheid })
 
Uiteindelijk met mijn Fazer naar Zeeland gegaan. XSandra is door de Wegenwacht weer gangbaar gemaakt mbv een tijdelijke kabel. Heb het niet gegokt om met een tijdelijk kabel een stuk te gaan rijden.

Wel ondertussen een vervangingskabel besteld :Y

Er bleek trouwens aan de originele kabel een andere nippel gesoldeerd te zijn. Reden om dan te kiezen voor een goede vervangingskabel !!!

Dus XSandra was een soort Xsandraak vandaag :+:+
 
Uiteindelijk met mijn Fazer naar Zeeland gegaan. XSandra is door de Wegenwacht weer gangbaar gemaakt mbv een tijdelijke kabel. Heb het niet gegokt om met een tijdelijk kabel een stuk te gaan rijden.

Wel ondertussen een vervangingskabel besteld :Y

Er bleek trouwens aan de originele kabel een andere nippel gesoldeerd te zijn. Reden om dan te kiezen voor een goede vervangingskabel !!!

Dus XSandra was een soort Xsandraak vandaag :+:+

Sound like good old Xsandra...
 
Sound like good old Xsandra...

Ach, als het bij dit blijft valt het mij erg mee 8-)

Wat trouwens in "haar" voordeel spreekt is dat de kabel die gemonteerd was, niet meer origineel was. De aansluiting bij het koppelingshandel bestond uit een naderhand geplaatste nippel (dus de kabel is al stuk geweest :X ) Als ik dat eerder had gezien, was de kabel al vervangen geweest.

En dan te bedenken dat er ongeveer 1400 km mee is gereden sinds ze weer de weg opgeschopt is }) is het een mooi moment geweest om te "overlijden" _O- (veel beter dan op de Stelvio om maar een bergje te noemen 8)7) niet ver van huis, bij een tankstation en daarbij zijn er geen afspraken in het honderd gelopen...
In dat perspectief valt het best mee :+

En een nieuwe kabel is reeds besteld :Y
 
Uiteindelijk met mijn Fazer naar Zeeland gegaan. XSandra is door de Wegenwacht weer gangbaar gemaakt mbv een tijdelijke kabel. Heb het niet gegokt om met een tijdelijk kabel een stuk te gaan rijden.

Wel ondertussen een vervangingskabel besteld :Y

Er bleek trouwens aan de originele kabel een andere nippel gesoldeerd te zijn. Reden om dan te kiezen voor een goede vervangingskabel !!!

Dus XSandra was een soort Xsandraak vandaag :+:+

Ach, in de voorrondes van het Europese songfestival had Xsandra het ook lastig 🤣.
Daarna ging het als een speer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan