€500 challenge 2019: XSandra (XS400 1982)

Ben eigenwijs, ga namelijk gewoon met de huidige kogellagers het geheel opbouwen. Heb nu even niet de centen er voor :/ '( (ga zaterdagochtend wel onderdelen halen in België, o.a. een een remklauw).

En stuurt het straks niet lekker, dan kunnen/moeten de lagers alsnog vervangen worden (liefst als er ergens een aanbieding is, want er moeten 2 sets aangeschaft worden, aangezien de andere XS400 ook nog kogeltjes heeft).

Verder ondertussen het T-stuk schoongemaakt en de bus Action zwart glans gebruikt (geen foto). Maar kan wel zeggen dat het verschil uitmaakt :P

Eén voorvorkpoot opengehaald, wat eruit kwam zag er niet uit :r
De "zooi" die eruit kwam, was een voor mij onbekend mengsel. Zelf denk ik aan rode voorvorkolie met water (stonk voor de verandering dit keer niet).

Ook nog even met de kwast het voorste deel van het frame bewerkt (gewone huismerk metaalverf van de Gammel). Ook nog een plaatje toegevoegd met de reden van het schilderwerk })

full


full


full
 
+1.

Ik zeg: conisch.
Kost een paar cent, maar zo veel beter dan origineel...

:^

Deed ik ook al bij mijn CB400F uit '76 in de jaren '90 al.
En esthetisch verantwoord, je ziet er niks van ;)

En niet te veel "meuk" op dat zadel leggen, dat overtrekje kostte nogal een lieve duit ;)
 
Laatst bewerkt:
Ben eigenwijs, ga namelijk gewoon met de huidige kogellagers het geheel opbouwen. Heb nu even niet de centen er voor :/ '( (ga zaterdagochtend wel onderdelen halen in België, o.a. een een remklauw).

En stuurt het straks niet lekker, dan kunnen/moeten de lagers alsnog vervangen worden (liefst als er ergens een aanbieding is, want er moeten 2 sets aangeschaft worden, aangezien de andere XS400 ook nog kogeltjes heeft).

Verder ondertussen het T-stuk schoongemaakt en de bus Action zwart glans gebruikt (geen foto). Maar kan wel zeggen dat het verschil uitmaakt :P

Eén voorvorkpoot opengehaald, wat eruit kwam zag er niet uit :r
De "zooi" die eruit kwam, was een voor mij onbekend mengsel. Zelf denk ik aan rode voorvorkolie met water (stonk voor de verandering dit keer niet).

Ook nog even met de kwast het voorste deel van het frame bewerkt (gewone huismerk metaalverf van de Gammel). Ook nog een plaatje toegevoegd met de reden van het schilderwerk })

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

ATF misschien?
 
Dekje wordt gebruikt als mooie fotolocatie *D

Ik ben juist heel zorgvuldig met de buddyseat, want meestal is het zo met "brikken" dat deze over een ingezakte buddy beschikken '(
En deze zit juist aan de andere kant van het spectrum. Het is juist het meest luxe deel van dit brik *O*

Moet alleen nog een veilige plek zien te vinden om deze te bewaren. Maar op zich heb je een goed punt :$
Bij de volgende sleutelsessie gelijk de buddy verwijderen en veilig opruimen :Y


ATF zou best eens kunnen. Maar dat komt er nu niet in terug :N
Heb afgelopen zaterdag een hele liter verse voorvorkolie gekocht :P

En door alle opmerkingen ga ik morgen toch even langs de Yamahadealer om te vragen wat een lagersetje kost (heb dan geen verzendkosten)...
 
toevallig al gekeken naar de naaldlagers in de achterbrug?

Deze zijn zeker te weten tot natte peperkoek vergaan.
 
Voorkant is de zijde waar nu aan gewerkt wordt.

De achterzijde volgt als de voorzijde "aan de beurt" is geweest :+

De hele voorkant ligt er nu af.... Zie de laatste foto van de drie van 28 maart.

Kan dus nog wel even duren voordat de lagering van de achtervork gecontroleerd kan worden (en ondertussen hopen dat deze niet vergaan zijn... ;) )
 
natuurlijk zijn ze vergaan, leer mij die fragiele lagers kennen.
https://www.indi.nl/nl-nl/p/aandrij...agers/serie-hk-/Naaldlager-22x28x20-2RS-47931




Voorkant is de zijde waar nu aan gewerkt wordt.

De achterzijde volgt als de voorzijde "aan de beurt" is geweest :+

De hele voorkant ligt er nu af.... Zie de laatste foto van de drie van 28 maart.

Kan dus nog wel even duren voordat de lagering van de achtervork gecontroleerd kan worden (en ondertussen hopen dat deze niet vergaan zijn... ;) )
 
Wim, toch even my 2 cents; en ik bedoel het goed.. ;)

Als je naar deze 2 foto's kijk zie je echt zware slijtagesporen van waar de kogels hebben gestaan. Dit moet je zo echt niet terug monteren, dat is zinloos.
99fbceb0b319e1d3c55b592e29329b7c


ce4f70fa4e2afb7f070778dfcfa45357


de kogels gaan hier onherroepelijk weer in terug komen en dan ben je weer terug bij af.
Soms kan je een schaal een kwartslag verdraaien of zo en merk je er niks meer van, maar daar is deze echt te slecht voor. Het is ook niet de aftekening van 1 kogel (die rechtuit het zwaarst belast wordt in de middenstand) maar allemaal.
Als je het geld er nu niet voor hebt, laat het dan even open liggen..

Ps, kijk vooral naar de onderste lagerschaal, midden/achterin het frame en op het T stuk, die krijgt het meest te verduren.

sidenote; als je budget erg beperkt is, misschien zowiezo beter om de motoren 1 voor 1 te doen?
 
Laatst bewerkt:
Balhoofd lager moet vervangen worden. Dit is een veiligheids issue. Deze is echt niet goed meer, heeft totaal geen zin om zo te monteren !
 
Laatst bewerkt:
Ben om :+

Ga een set balhoofdlagers bestellen.

Kan alvast een tijdje door zonder dat de voorvork compleet gemonteerd moet zijn ;)


Aanvulling, lagerschalen zijn reeds uit het balhoofd verwijderd ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik vrees voor je dat dit voor alle lagers op je motor zo is. Een motor die zolang buiten heeft stilgestaan is leuk omdat je hem goedkoop kan kopen maar vaak zijn alle rubbers, lagers, afdichtingen ellende en er gaat vaak veel geld in zitten om hem in orde te maken. Ben ook benieuwd naar bv je olieverbruik straks.
 
Laatst bewerkt:
We zullen zien. Motor heeft gelukkig geen jaren buiten gestaan.

Bij het sleutelen tot op heden geen zware coorisie of andere gekke dingen aangetroffen. Alle bouten en moeren kwamen gewoon los zonder extreme inspanningen.

En de ontluchtingsnippel afgebroken was bij aankoop, tsja dan is het pech of geluk hebben om hem los/eruit te krijgen. Het is dus pech geworden.

Maar hedenochtend een ritje naar België gehad voor een hoeveelheid oud Japans metaal/plastic.
Voor en achterwiel, voorvorkpoten, remklauw + rempomp, originele vierkante koplamp, voorspatbord en wat andere plastic onderdelen.

Kan dus verder met prutsen.
 
Gisteren en vandaag zijn er wat vorderingen. Onderdelen gehaald in België (meest belangrijke is de remklauw). Maar er is meer dat mogelijk gebruikt moet gaan worden. Dit omdat 1 van de voorvorkpoten niet (lees tot op heden) niet te openen is. De dop aan de bovenzijde zit vastgerot '(

Wel zijn de onderpoten van de voorvorkpoten voorzien van een laagje velgenspray van de Action :Y Weer eens wat anders dan AMZ :+

Remklauw gedemonteerd en in de afbijt gezet (was namelijk met de kwast zilverkleurig gemaakt met diverse druipers :X ). Niet dat de XSandra weer als nieuw gaat worden, maar het moet wel een beetje "origineel" lijken. Dus de remklauw wordt zwart :P

Remklauw is ook nog rood geweest (kwam hier en daar onder het zilver vandaan).

full

Voorpoten voordat de knikkerbus langs kwam
full


full
 
Gisteren en vandaag zijn er wat vorderingen. Onderdelen gehaald in België (meest belangrijke is de remklauw). Maar er is meer dat mogelijk gebruikt moet gaan worden. Dit omdat 1 van de voorvorkpoten niet (lees tot op heden) niet te openen is. De dop aan de bovenzijde zit vastgerot '(

Wel zijn de onderpoten van de voorvorkpoten voorzien van een laagje velgenspray van de Action :Y Weer eens wat anders dan AMZ :+

Remklauw gedemonteerd en in de afbijt gezet (was namelijk met de kwast zilverkleurig gemaakt met diverse druipers :X ). Niet dat de XSandra weer als nieuw gaat worden, maar het moet wel een beetje "origineel" lijken. Dus de remklauw wordt zwart :P

Remklauw is ook nog rood geweest (kwam hier en daar onder het zilver vandaan).

[afbeelding]
Voorpoten voordat de knikkerbus langs kwam
[afbeelding]

[afbeelding]
Kruipolie. Geen WD40, maar kruipolie.

Desnoods die afkoelt tot onder vriespunt, voor schrikken.

Deze dop heeft een goed bereikbare zeskant, dikke dop. Aanhaalmoment is niet groot. Poot goed inklemmen in kroonplaten. Gebruik dan een slagmoersleutel, voor lossen.
 
Dop is zonder zeskant 😡

Is er 1 met z’n veerring (en die is al los).

Heb WD40 staan :








Om mee schoon te maken :+
De gebruikte kruipolie is echte :P
 
Deze dop wil niet los :( |(
Van boven een nachtje in de kruipolie gestaan. Ondertussen verhit geweest, nogmaals kruipolie, erop geramd met een hamer (onderzijde ondersteund en een dop 20 aan de bovenzijde), de corrosierand zover als mogelijk met een scherp voorwerk uitgepeuterd (lees enig roest verwijderd) en toch geen enkele beweging.
full


Verder heeft de buddyseat een flinke schoonmaakbeurt ondergaan. Het is zelfs gelukt om het groenige (waarschijnlijk algen) uit de letters te krijgen *D
full


Verder is de (in België aangeschafte) remklauw ontdaan van de oude verf, gespoten en in elkaar gezet met verse remblokjes :)
full


Niet op foto, maar 1 voorvorkpoot is weer opgebouwd,
 
Deze dop wil niet los :( |(
Van boven een nachtje in de kruipolie gestaan. Ondertussen verhit geweest, nogmaals kruipolie, erop geramd met een hamer (onderzijde ondersteund en een dop 20 aan de bovenzijde), de corrosierand zover als mogelijk met een scherp voorwerk uitgepeuterd (lees enig roest verwijderd) en toch geen enkele beweging.
[afbeelding]

Verder heeft de buddyseat een flinke schoonmaakbeurt ondergaan. Het is zelfs gelukt om het groenige (waarschijnlijk algen) uit de letters te krijgen *D
[afbeelding]

Verder is de (in België aangeschafte) remklauw ontdaan van de oude verf, gespoten en in elkaar gezet met verse remblokjes :)
[afbeelding]

Niet op foto, maar 1 voorvorkpoot is weer opgebouwd,
Oei. Ja, die variant is er ook nog. Das altijd klote, een inbus die vast zit...

Is het een stalen dop? Ja toch?

Als het met inbus slagmoersleutel niet werkt, kun je er een moer op lassen. Kun je daar lekker aan rossen :)

Maar deze verzonken doppen hebben natuurlijk jarenlang vocht en vuil verzameld. En daarmee lekker kunnen vastrotten.
 
De dop aan de bovenzijde van de voorvorkpoot nog steeds niet losgekregen :( |(
Het betreft de variant die normaal met een veerring tegen wordt gehouden. De veerring is natuurlijk verwijderd, de aanwezige roest weggehaald. Er heeft ondertussen kruipolie, accuzuur, roestoplosser opgestaan (in vloeistoffase), maar nog steeds zit de dop muurvast (ondanks het nodige aandringen met een hamer ;). Daarbij heeft poot ook al op z'n kop gestaan met daarin kruipolie en roestoplosser, maar helaas heeft dit nog steeds niet tot het gewenste resultaat geleid.

Maar wat wel gebeurd is dat er andere roest is weggewerkt. De kwast is nuttig ingezet voor het achterspatbord en het achterste deel van het frame (en sorry voor de rommel op de achtergrond :+ , moet weer eens opruimen zo te zien)

full

full
 
Het was al een paar keer zo heet dat ik het door de handschoen heen voelde (verfafbrandfohn).

Ook dat was niet de oplossing....

Morgenavond weer een poging (dan heeft de roestoplosser toch weer drie dagen zijn werk kunnen doen). Verwarmen en daarna met een hamer en een dop 20 (past mooi in de voorvorkpoot) tikken om te kijken of het los komt. Met de opmerking dat de onderzijde van voorvorkpoot afsteunt op de bankschroef.

Ingewikkeld verhaal, maar ik weet wat ik moet doen (en nu nog de dop overtuigen :P )
 
Het was al een paar keer zo heet dat ik het door de handschoen heen voelde (verfafbrandfohn).

Ook dat was niet de oplossing....
Denk eerder dat je richting acetyleenvlam moet gaan denken. Heb ooit een ontluchtingsnippel met remklauw tot roodgloeiend moeten verhitten om los te krijgen. Gelukkig bleef de remklauw goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan