€500 challenge 2019: XSandra (XS400 1982)

Je kan het nog met een nachtje schoonmaakazijn proberen. Heeft ook een goede roest oplossende werking.


grtz,

Cees
 
Laatst bewerkt:
Wat voor materiaal is die dop van gemaakt ? staal of aluminium

Van staal dan een bout erop lassen en daar mee eruit trekken , als die eruit is kan je de bout erweer vanafslijpen en is de dop na te zijn schoongemaakt weer te gebruiken .
Is die van aluminium dan een gat erin boren en draad tappen flink groot en zo eruit trekken .
Dan kan je later er een inbusborg bout er in draaien en vast lijmen om de dop na te zijn schoongemaakt weer te gebruiken
 
Denk niet dat schoonmaakazijn nog wat doet als er al een nachtje accuzuur heeft opgestaan..


Guzzigek, de dop is van staal. Maar bedenk dat als ik de dop niet met een hamer in beweging krijg, de dop verwijderen via een trekbeweging ook probleem zal opleveren.

En gezien het feit dat er al twee voorvorkpoten in de garage staan ga ik niet heel veel fysiek werk erin steken.

Maar uit principe wil ik proberen de originele voorvorkpoot te gebruiken. Morgenavond laatste poging om de dop los te krijgen.
 
Je weet dat het een plug is, die met draad in de binnenpoot geschroeft zit?

Of ben je met nr 23 bezig?

yamaha-xs400s-1981-usa-front-fork_bigyau0050d-6_75a1.gif


Zo ja, dan kun je misschien met een M5 of M4 draadeind van onderaf tegen de dop tikken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb verloren van nr. 23.... :( |( :X

Deze kl.te dop zit dermate vastgerot dat ik maar een andere voorvorkpoot (chromen deel) heb gepakt van de Belgische onderdelen :P (en zit ondertussen aan een zelf gerommeld biertje om mijn verdriet te verdrinken :+ )

Wat is er geprobeerd:
- kruipolie (van twee kanten, nb en dat is geen WD40 geweest)
- roestoplosser (van twee kanten)
- accuzuur
- verffohn
- gasbrander
- hamer

Uiteindelijke conclusie, heb nu twee voorvorkpoten in de garage staan met verse keerringen en verse voorvorkolie.
 
:}
Dekje wordt gebruikt als mooie fotolocatie *D

Ik ben juist heel zorgvuldig met de buddyseat, want meestal is het zo met "brikken" dat deze over een ingezakte buddy beschikken '(
En deze zit juist aan de andere kant van het spectrum. Het is juist het meest luxe deel van dit brik *O*

Moet alleen nog een veilige plek zien te vinden om deze te bewaren. Maar op zich heb je een goed punt :$
Bij de volgende sleutelsessie gelijk de buddy verwijderen en veilig opruimen :Y


ATF zou best eens kunnen. Maar dat komt er nu niet in terug :N
Heb afgelopen zaterdag een hele liter verse voorvorkolie gekocht :P

En door alle opmerkingen ga ik morgen toch even langs de Yamahadealer om te vragen wat een lagersetje kost (heb dan geen verzendkosten)...


:}
 
Balhoofdlager, tankdop met sleutel en een achterlicht liggen op tafel in huis. Kan dus verder met de voorkant en de achterkant.

Voorkant lager monteren en dan opbouwen met alles war ondertussen is opgeknapt. Achter kan het achterlicht gemonteerd worden en dan de elektra testen.
 
Kegellagers geplaatst. Voorzijde is nu in opbouw. Er zijn foto’s gemaakt alleen plaatsen mbv mijn telefoon lukt niet.

Die komen nog.

Moet wel mijn Excelletje bijwerken, want er zijn kosten gemaakt. 33 voor de lagerset, 14,5 voor de tankdop en 20 euro voor een origineel achterlicht.
 
Laatst bewerkt:
Toegezegd om wat foto's te plaatsen ;)

De aangeschafte materialen die op/in Xsandra terecht moeten zijn gekomen.
full


Het onderste deel van het kegellager gemonteerd. De zichtbare "schade" is veroorzaakt omdat het lager met een schroevedraaier het laatste stukje naar beneden is getikt (heb geen passende pijp voor over het t-stuk).
full


En als laatste de opbouw van de voorzijde (met allerlei al visueel opgeknapte onderdelen).
full
 
XSandra kan weer rollen *D
Voorwiel weer gemonteerd (tijdelijk). Het originele voorwiel gaat niet gebruikt worden, slechte keerring en lager. Maar omdat bij de Belgische onderdelen wielen zitten en daar het lagerwerk goed van is ligt de keuze voor de hand :Y wielen zijn goedkoper dan nieuwe lagers

Wel moet dat wiel visueel weer origineel gemaakt worden, is nu helemaal zwart (met het en der een drupper in de verf |( ). Omdat er genoeg tijd is, wordt het wiel schoongemaakt en opgepoetst :) en zonodig gespoten met Action knikkerbuslak })

Gelijktijdig ook verder met elektrische deel. Want als dat weer voldoende werkt kan ik proberen het blok te starten. Klepspeling gecontroleerd en is in orde. Wel het nodige moeite gehad de schetsplaten tussen blok en frame te monteren. Maar alles zit nu weer op z'n plek :P

Morgen worden foto's geplaatst ;)
 
XSandra kan weer rollen *D
Voorwiel weer gemonteerd (tijdelijk). Het originele voorwiel gaat niet gebruikt worden, slechte keerring en lager. Maar omdat bij de Belgische onderdelen wielen zitten en daar het lagerwerk goed van is ligt de keuze voor de hand :Y wielen zijn goedkoper dan nieuwe lagers

Wel moet dat wiel visueel weer origineel gemaakt worden, is nu helemaal zwart (met het en der een drupper in de verf |( ). Omdat er genoeg tijd is, wordt het wiel schoongemaakt en opgepoetst :) en zonodig gespoten met Action knikkerbuslak })

Gelijktijdig ook verder met elektrische deel. Want als dat weer voldoende werkt kan ik proberen het blok te starten. Klepspeling gecontroleerd en is in orde. Wel het nodige moeite gehad de schetsplaten tussen blok en frame te monteren. Maar alles zit nu weer op z'n plek :P

Morgen worden foto's geplaatst ;)
Lagertip: lagerboer.nl
 
Even mijn toezegging inlossen :Y

full


full


full


full
|
Over de laatste foto, begonnen met het voorwiel van zijn verflaag (aangebracht met kwast) te ontdoen. Voorwiel is onder de verf niet verweerd. Verwacht daarom dat het wiel straks weer strak kan worden. Is wel heeeeel veeeel werk ;( (maar het budget leidt er niet onder). Want 2 lagers en keerringen zijn duurder dan een bus Action glans :+

Onderdelen België
voor- en achterwiel met assen
zijkapjes (4 stuks)
remklauw
rempomp met handel en oude remleiding
2 originele spiegels
jiffy en middenbok
voorspatbord (zwart gespoten)
voorvorkpoten
sierkapjes nabij voetsteunen
voetsteunen passagier
originele koplamp (compleet, buitenzijde lamp met chromen rand)
kilometertellerkabel

Het geheel heeft mij 64 Euro gekost *D

Zie hier de reden dat een voorwiel met goede lagers in mijn situatie budgettechnisch logischer is dan nieuwe lagers :+
 
En ik dacht dat voor mijn motor de onderdelen goedkoop te vinden waren. Slimme keus dan inderdaad om een beter wiel te nemen. Vreemd genoeg zou ik zo'n klus om de verf met de hand er weer af te krijgen best leuk vinden - zeker met origineel in het achterhoofd :o
 
Zal eerlijk toegeven dat het werk ook niet het probleem is *D Alleen is het tijdrovend.... '(

Maar er komt dan iets in mij boven om te zorgen dat het eindresultaat zodanig wordt dat het niet meer te zien is dat er ooit verf op de blanke delen gezeten heeft :+


Financieel gezien is dit brik natuurlijk een soort zwart gat... |(
Want zelfs als hij straks mooi loopt, alles werkt, verse banden en goed rijdt dan is het "geval" nog steeds niet veel waard :N

Denk dat je al heel blij moet zijn als je 600 Euro voor een fatsoenlijk exemplaar kan krijgen ;(
 
Laatst bewerkt:
:^ en afschrijving is ook geen issue

Ik stoor me er wel eens aan dat men er een klein zadel op zet, uitlaatwrap opheen gooit en opeens is het een 'caferacer' met een vraagprijs van €2200. Het origineel is vaak net zo mooi, of mooier.
 
Laatst bewerkt:
Dat XSandra “bloot” staat heeft gewoon te maken dat roest weg werken niet stopt bij het zichtbare. Ook de verstopte delen komen aan bod.

Daarbij zie ik gelijk de staat van het geval.

Probeer overigens een origineel lijkende XS400 te maken van het geheel. Ben geen purist dus boutjes moertjes kan mij niet schelen. Ben daarom blij dat de koplamp weer origineel vierkant wordt. Ga wel voor kleine knippers, logisch want er zaten onvoldoende originelen bij de Belgische onderdelen en daarbij ontbreekt een bevestigingspunt voor een achterknipper.

Veel tekst. Foto’s volgen wel weer als er vorderingen zijn.
 
Er is weer wat gedaan. Het voorwiel is voorzien van een nieuw laklaagje, nadat eerst de oude verf verwijderd is en het vrijgekomen alu is gepoetst.

full


full


En dan de versie die in het wiel gaat komen (met natuurlijk een remschijf gemonteerd :+ )
full



En ondertussen de kettingkast gedemonteerd (al weer wel voorzien van een AMZ laag, maar daar is nog geen foto van). Was zo te zien wel even geleden dat het spatbord inwendig was schoongemaakt :P
full
 
Wauw dat wiel ziet er echt strak uit! 8-)

Die braggel (kettingkast e.d.) steek ik altijd eerst zoveel mogelijk weg met een smal plamuurmes.
Anders is het poetsen / schoonmaken zo'n gedoe en geklieder.
 
Spatbord is uitgeschrapt, schoongemaakt met kettingreiniger, staalborsteltje erdoor, nogmaals kettingreiniger erdoor, daarna nog met een soort "tandartspeuterdingetje" de randen uitgekrabd en dan nogmaals kettingreiniger.

Als toetje de kettingkast geschuurd (niet super glad) en daarna afgespoeld met zwarte Dasty (ontvetten). Daarna kettingkast afgespoeld onder de kraan, buiten (was ongeveer 30 graden) kettingkast laten drogen en daarna gespoten.

En zo is er weer een deel van het brik bruikbaar om weer gebruikt te worden.


Moet wel zeggen, dat als je heel dichtbij kijkt je wat onvolkomenheden ziet (lees wat schade van het wegschrappen van de oude verf).
 
Laatst bewerkt:
Spatbord is uitgeschrapt, schoongemaakt met kettingreiniger, staalborsteltje erdoor, nogmaals kettingreiniger erdoor, daarna nog met een soort "tandartspeuterdingetje" de randen uitgekrabd en dan nogmaals kettingreiniger.

Als toetje de kettingkast geschuurd (niet super glad) en daarna afgespoeld met zwarte Dasty (ontvetten). Daarna kettingkast afgespoeld onder de kraan, buiten (was ongeveer 30 graden) kettingkast laten drogen en daarna gespoten.

En zo is er weer een deel van het brik bruikbaar om weer gebruikt te worden.


Moet wel zeggen, dat als je heel dichtbij kijkt je wat onvolkomenheden ziet (lees wat schade van het wegschrappen van de oude verf).
Je houdt niet van half werk begrijp ik. :P :t
 
Ben nu bezig het achterwiel. Gebruik het wiel dat uit Xsandra zelf komt. Dit omdat het lagerwerk van dit wiel in orde blijkt.

Begonnen met schoonmaken, dus begonnen met wassen zwarte Dasty, daarna het aluminium gepoetst. Vervolgens begonnen om de losse verf/lak te verwijderen. Met 3M poets matjes (rood en zwart) is het geheel "een soort van geschuurd". Daarna weer het wiel gewassen met Dasty.

Daarna nogmaals gekeken of er lak/verf verwijderd kan worden. En ja, er was nog wat te vinden. Nu staat het wiel klaar om van afplaktape voorzien te worden.

Veel werk, maar op een één of andere manier wel bevredigend (en daarbij het werk blijft wel zichtbaar, aangezien wielen zichtbaar blijven).

Foto's volgen nog wel een keer...
 
Terug
Bovenaan Onderaan