€500 challenge 2019: XSandra (XS400 1982)

Slecht (of is het niet 8-)) op foto vast te leggen, maar er zit een verse koppelingskabel op de XS. Het werkt weer soepel (en dat is ook niet op foto vast te leggen :+).

Maar iemand die meerijdt met de challenge en het wil zelf wil proberen, schroom niet en stuur een pb-tje voor een afspraak.

Xsandra is niet eenkennig :+_O- tenminste wat berijders betreft, qua drank ligt het anders :Y alleen Euro95 of Super, diesel en Blue-one pruimt ze niet :N
 
145 op de gps is een nette snelheid voor zo'n xsje! Die van mij haalde dat ook net, na veel afstelwerk. Maar duurt wel even voordat ze zo hard gaat :P
 
Willem dank voor je informatie :}

De laatste kilometer erbij ging ook niet echt snel ;).
Maar uit jouw post trek ik de conclusie dat mijn Xsandra nog zeker niet versleten is. En dan te bedenken dat ik de carbs op het oog heb gesynchroniseerd 8-)
 
Kleine toevoeging gedaan aan het brik. De kosten zijn niet in het kostenoverzicht gezet. Denk dat dit te verdedigen is :+
Sticker MF.jpeg
 
Nee, helaas je moet voor de stickers betalen (al is het niet veel ;) ).

En gezien alles via dit digitale platform loopt lijkt het mij logisch om dit ergens te vermelden op mijn brik :P
 
  • Leuk
Waarderingen: NLT
Ik neem aan dat je ondertussen ook het liedje "Ohw Hoow, Colorado" van Xsandra uit je hoofd kent voor de momenten dat het met Xsandra lekker voor de wind gaat?
 
Liedje zal ik opzoeken op YouTube .

Maar motortje heeft nu net iets meer dan 2700 km gelopen sinds ze weer rijdt. Denk dat het risico op gekke dingen er nu wel uit is. Motortje loopt lekker start koud vlot en heeft beperkt dorst (laatste keer iets van 1 op 21,7). Enige wat niet heelekker gaat is warm starten als je hem laat afslaan. Start wel maar dan even doorstarten.

Moet nog wel het volgende onderhoud uitvoeren, lampje van de km-teller vervangen. Maar als dat alles is...
 
De tussenstand van de kosten rond van Xsandra, aanschaf + kosten onderdelen om haar weer rijdend te krijgen € 387.55
Kosten buiten budget (banden, remdelen, ketting) € 275.25
Totale kosten om een rijdend brik te krijgen € 662.80

Daar is het volgende vermeldingswaardig:
- kosten banden monteren met verse ventielen 40 Euro (enige wat is uitbesteed)
- in de kosten is het gehele blikje speciale lak voor de tank opgenomen (erg kostbaar € 24,95 voor 0,1 liter lak :X ) en daarbij is niet te zien dat er iets uit het blikje is gehaald '( (lak is gebruikt om de roestplekjes bij te tippen)
- banden Michelin Pilot Activ, € 155.78
- er heeft al een oliewissel met oliefilter plaatsgevonden (en is meegerekend)
- er is sinds het weer tot leven wekken iets van 2700 km afgelegd

Voor wat betreft haar drankverbruik, de laatste twee tankbeurten was het verbruik rond de 1 op 21,6 (actieradius is dus meer dan 300 km). Olieverbruik is (nog) niet meetbaar.

Enige wat ik nu nog moet doen is een soort beugel fabrieken om te zorgen dat de zadeltassen die ik ga gebruiken op de challenge niet te ver naar binnen kunnen gaan hangen en de toerentellerkabel smeren (maakt soms wat geluid).

Feedback over de gebruikte banden: meer dan tevreden. Goed grip zowel bij kou en regen. Stuurt nauwkeurig, zichtbaar weinig slijtage (maar ja, niet zo gek het is geen dikke duizend _O- )
 
Na ruggespraak met de 500 Euro Challengers heb ik de tip gekregen om de setting van de carbs iets te wijzigen door de luchtmengselschroeven iets uit te zetten (verrijken). Vanavond gelijk even gedaan ( rechts iets meer open gezet omdat daar de bougie witter was dan links). Morgen gewoon weer woonwerk met deze motor.
 
Het Paasweekend lekker weg in een huisje ga zo een lekker, koud biertje nemen 🍺🤣

Maar luchtmengselschroeven moeten nog iets verder uit. Start warm al beter, maar nog niet goed genoeg. Verder gaan de voorlagers vervangen worden. Zit nu iets speling op. Set lagers met keerringen komen bij 3 bedrijven vandaan (was zelfs met verzendkosten goedkoper dan een set bij Roukema).

En als die vervangen zijn, zijn de kinderziekten er wel uit (hoop ik 😬)
 
Vanavond kleine werkzaamheden verricht (niet fotowaardig). Het recent geplaatste lampje in het cockpitje werkte niet. Balen, dus opengemaakt blijkt het lampje ietwat los in de fitting te zitten :X, probleem was dus snel opgelost :+

Het enige probleem is dat het openmaken niet heel handig gaat....

Verder even het oliepeil bekeken, zover nu te bepalen geen olieverbruik 8-)

Ook nog bekeken hoe voorkomen kan worden dat aan de rechterkant van de motor de tas welke over de buddyseat komt te hangen naar binnen gaat hangen. Gaat wel lukken...
 
Zo Xsandra kan weer vrolijk rond rollen. De lagers in het voorwiel zijn vervangen. En het is mij meegevallen hoeveel tegenstand de bestaande lagers hebben vertoond. Was wel erg nodig, 1 lager had ongeveer 1 mm speling (de binnenring kon dus heel veel bewegen).

DSC00043.JPG

En daarbij was er ook wel wat corrosie waarneembaar (waren waarschijnlijk nog de originele lagers.

Achteraf had ik geen nieuwe keerringen hoeven kopen, de oude kwamen er niet vervormd vrij. Overigens wel de nieuwe keerringen gemonteerd, want deze sluiten wel beter af.

DSC00048.JPG


Verfstripper gebruikt bij het verwijderen van de lagers en het monteren. Daarbij "ingevroren" lagers gebruikt en deze op z'n plek getikt met een grote dop uit mijn doppenset (geplaatst op de buitenrand). Ging redelijk soepel. De nieuwe lagers zijn trouwens wel van het gesloten type.

Niet op de foto, maar ook gelijk even de km-teller aandrijving (ja, deze motor heeft nog een mechanische aandrijving) schoongemaakt en weer gesmeerd. En ook dat was merkbaar.

De komend weekend gaat er nieuwe topsnelheidsmeting plaatsvinden.
 
En daarbij was er ook wel wat corrosie waarneembaar (waren waarschijnlijk nog de originele lagers.

Achteraf had ik geen nieuwe keerringen hoeven kopen, de oude kwamen er niet vervormd vrij. Overigens wel de nieuwe keerringen gemonteerd, want deze sluiten wel beter af.

De komend weekend gaat er nieuwe topsnelheidsmeting plaatsvinden.

Topsnelheid? Ho, ho, je gaat toch wel naar Duitsland buiten de bebouwde kom dan he? ;):+
 
Even een klein stukje feedback, vandaag met XSandra woonwerkverkeer gedaan. Motor rijdt echt lichter, bij gas los duikt de voorvork minder, uitrollen gaat merkbaar lichter en het meest belangrijk zij stuurt strakker :Y
 
Bagagesysteem is in ontwikkeling. Strip met 2 deurstoppen erop om doorzakken te voorkomen. Nu nog verder met iets om spanbanden te bevestigen om de roltas te bevestigen.
5C1B4E18-CAC9-4891-9614-333C003BE49A.jpeg


Foto is wat brak, omdat het een telefoonprovider is ;)
 
Zo bevestigingspunten gemaakt om de bagage vast te sjorren (andere kant zit er ook 1). Zal wel sterk genoeg zijn 😎
 

Bijlagen

  • 7C2E4F8A-9757-42BB-A1CD-9AA4594D9D4E.jpeg
    7C2E4F8A-9757-42BB-A1CD-9AA4594D9D4E.jpeg
    129,6 KB · Weergaven: 21
Het is een stukje rvs-strip met twee gaten (1 voor de haak afkomstig van de Hornbach M8) en het gat voor de bevestiging achter het stoepje voor de nimmer aanwezige passagier (zou eraf kunnen, maar dat ziet er weer heel vreemd uit).

Haak zit gewoon vast met twee moeten (haak steekt door de strip).

Je moet wat als de motor zelf geen punten heeft om een spanband of zoiets aan te bevestigen. Aan de rechterzijde zit de haak in/op de lange strip waar de twee deurstoppers op zitten tegen doorhangen van een zadeltas.

Kosten, 4 M8 moeten en 2 haken zal totaal iets zijn van 3 euro (rvs-strip afkomstig uit een slooppand, gratis 😜).
 
Zo de challenge is onderweg. Na wat remproblemen (hoofdremcylinder is schoongemaakt) en een brakke benzinekraan) rijdt XSandra goed. Natuurlijk geen pk-monster, maar in de bergen hebben veel lol. Nog nooit zoveel gas gegeven (naar boven wil je een beetje vooruit komen tussen de 7 en 9 duizend toeren). Dus vol het gas erop zeg maar.

Weer tijdens deze trip tot op heden goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan