€500,-Challenge 2021 Dr. Big "Love"

Bij het zien van de foto's ontdekte gjvh dat hij vergeten is de handschoenverwarming eraf te halen, opzich mag je het erop laten zitten als je het zelf wilt gebruiken maar als je het eraf wilt halen, wil hij dit eigenlijk graag terug hebben nog.
 

Bijlagen

  • onderdelen big.JPG
    onderdelen big.JPG
    86,4 KB · Weergaven: 48
Ik wil ga het niet gebruiken. Zitten de ledjes gelijmd, of kan ik die er zo uit drukken?

Als het geen haast heeft, kan ik het afgooien wanneer ik naar familie in Tilburg ga.
 
Zo, vandaag maar weer verder gegaan met spullen verwijderen die (vroeg of laat) in de weg zitten:
2020-10-31_15-47-03.JPG


2020-10-31_18-37-47.JPG


Wel te zien dat hij héél roestig is, dus ik ga in ieder geval alle metalen delen schuren en verven. Dat wordt dan uiteindelijk ook het blok uit het frame halen om het frame netjes te maken. Ik zit wel te twijfelen of ik het blok er uit haal vóór de werkzaamheden aan het blok, of er na. Ben bang dat zo'n blok niet stabiel ligt op de werkbank, dus neig ik voorlopig naar eerst er aan werken en dan pas er uit halen.

@dolfijneflipper de bedrading van de kleding is er af. De leds braken helaas wel van de draadjes af, waren nogal roestig aan de onderkant. Ik heb er alvast 2 nieuwe bij gedaan, uit mijn voorraad, ik heb er toch zat liggen. Is @gjvh een beetje handig met een soldeerbout? Anders kan ik ze er eerdaags wel even aan solderen.
 
Zo, vandaag maar weer verder gegaan met spullen verwijderen die (vroeg of laat) in de weg zitten:
Bekijk bijlage 1559655

Bekijk bijlage 1559658

Wel te zien dat hij héél roestig is, dus ik ga in ieder geval alle metalen delen schuren en verven. Dat wordt dan uiteindelijk ook het blok uit het frame halen om het frame netjes te maken. Ik zit wel te twijfelen of ik het blok er uit haal vóór de werkzaamheden aan het blok, of er na. Ben bang dat zo'n blok niet stabiel ligt op de werkbank, dus neig ik voorlopig naar eerst er aan werken en dan pas er uit halen.

@dolfijneflipper de bedrading van de kleding is er af. De leds braken helaas wel van de draadjes af, waren nogal roestig aan de onderkant. Ik heb er alvast 2 nieuwe bij gedaan, uit mijn voorraad, ik heb er toch zat liggen. Is @gjvh een beetje handig met een soldeerbout? Anders kan ik ze er eerdaags wel even aan solderen.
Dat komt wel goed, dat kan gjvh ook wel ;)
 
Ik weet niet waar in west friesland je woont maar ik ben regelmatig in de regio hoorn, den helder en soms purmerend.
En ik kom vaak in de buurt van dolfijneflipper. Ik kan het dus een keer ophalen en daar afgeven. :Y


En ook even een volgpost.
 
Ik weet niet waar in west friesland je woont maar ik ben regelmatig in de regio hoorn, den helder en soms purmerend.
En ik kom vaak in de buurt van dolfijneflipper. Ik kan het dus een keer ophalen en daar afgeven. :Y


En ook even een volgpost.
Bedankt voor het aanbod. Ik heb het snoertje vorige week al afgegeven, dus niet meer nodig.
 
Niet helemaal stilgezeten de afgelopen weekenden hoor!

Met het mooie weer 2 weekenden geleden, het nodige zwart gelakte metaalwerk schoongemaakt met een nylonschijfje. Ik heb stom genoeg geen foto gemaakt van de onderdelen (blank staal nu), maar wel van wat er overblijft van het schijfje:
2020-11-15_14-46-54.JPG


De zoon (of schoonzoon, heb me nog niet in de precieze banden verdiept) van onze nieuwe buurvrouw bood ook gelijk aan dat ik zijn straalkast wel kan gebruiken. Voor de onderdelen met moeilijke hoekjes is dat natuurlijk een stuk makkelijker. Dat aanbod zal ik dus zeker gaan aannemen!


Het inspectiedeksel wilde niet los:
2020-11-22_13-25-39.JPG

Op het Blog van DR-Big-shop.de wordt wel uitgelegd hoe je hem er met geweld afkrijgt, maar dan moet je dus ook een nieuw dekseltje a €17,30 kopen... Het ding schijnt nogal notoir te vast gedraaid te worden / te gaan zitten.
Vandaag een "special tool" gefabriceerd, maar eens even aan het slijpen en vijlen gegaan op een Parkside (slag)dop (die ik na deze foto nog iets beter haaks en passend gevijld heb, zie 2e foto voor passing):
2020-11-22_13-25-24.JPG


2020-11-22_13-30-53.JPG


En daarmee ging met een normale ratel, het deksel wel los. In 2 richtingen kracht uitoefenen doet wonderen.

Daarna ook alvast de carburateurs en brandstofpomp eens uit elkaar gehaald, dan kunnen ze eerdaags in de ultrasoon:
2020-11-22_15-10-46.JPG


En toen vond ik het wel weer even mooi geweest.

Wel gisteren een pakket uit Polen ontvangen, met wat beugels om bagage aan op te hangen:
2020-11-21_18-58-58.JPG
 
Het enige zwart gelakte dat ik zo snel kan spotten zijn je blokdeksels.
Heb je deze met die nylon schijven weer netjes blank gekregen?
 
Nee, blok laat ik vooralsnog met rust qua verf. Ik bedoel het stuur en subframes / diverse beugels, en de carterplaat(die idd niet zwart was). Zaken als accu bak en kontje/kentekenplaat houder en voetsteunbeugels wil ik nog stralen omdat die lastige hoekjes hebben.

Spul was allemaal erg roestig, dus vind ik het beter om dat roestvrij te maken en te spuiten, zodat het niet doorroest.
 
Helaas geen straalkast aanwezig (en ook niet bij de buren ;) ).

Dus voor de CX (in zeer bruine staat) ben ik genoodzaakt mijn toevlucht te zoeken in andere methoden. Staat nu een emmer met azijnzuur met daarin de stalen radiateur omlijsting. Werkt uiteindelijk ook.

Maar goed bezig met je challenge-bike :t (en zo te zien kunnen de carbs best een badderbeurtje gebruiken).
 
Helaas geen straalkast aanwezig (en ook niet bij de buren ;) ).

Dus voor de CX (in zeer bruine staat) ben ik genoodzaakt mijn toevlucht te zoeken in andere methoden. Staat nu een emmer met azijnzuur met daarin de stalen radiateur omlijsting. Werkt uiteindelijk ook.

Maar goed bezig met je challenge-bike :t (en zo te zien kunnen de carbs best een badderbeurtje gebruiken).
Werkt azijnzuur ook bij gelakte delen?

carburateurs vielen me van binnen eigenlijk wel mee. Alleen bij de randen van de membranen zit rommel. Verder zijn ze van buiten vuiler dan van binnen.
De vlotterpennetjes zagen er eigenlijk ook nog prima uit, maar de pakkingen mogen wel vernieuwd worden, dus vervang ik ook die pennetjes wel gewoon.
 
Azijnzuur wordt door mij gebruikt om roest te verwijderen. Lak weet ik niet, het beetje lak dat ermee af komt is wat door roest al los zit.

Maar vandaag ontdekt dat er in Maasdijk (slechts een dorp verderop) een bedrijf zit dat ook metalen ontlakt (kan straks handig zijn bij de CX).

En voor carbs is het prettig als blijkt dat de buitenzijde vuiler is dan de binnenzijde 😉
 
Zo, dit weekend weer wat zaken aangepakt. Klussenlijst bijgewerkt in de OP en daar het budget toegevoegd.

En even een samenvatting van hoe het er voor staat. Sorry, ik zou meer foto's moeten maken, dat vergeet ik steeds...
Alles wel zo'n beetje nagelopen om te bepalen welke onderdelen nodig zijn. Besloten om de Bougies en Luchtfilter nog te laten zitten tot de volgende beurt, dus dat is een meevaller voor het budget. Lagers (wiel, vork, brug) voelen allemaal nog prima aan.
@huls had in het verkooptopic aangegeven dat het slim is om de nokkenasspannerveer (3x woordwaarde) te vervangen voor eentje van HRT. Ik neig er voorlopig naar om dat niet te doen, omdat volgens mij dan de hele bovenkant van het blok moet. Dus naast de veer van €21,50, zou er ook een complete pakkingset nodig zijn, a €90,50... Dat zou op zich nog in het budget passen, maar dan moet ik ook niets tegen komen in dat deel van het blok.
Ik neig er dan eerder naar om het blok in de toekomst uit elkaar te trekken, wanneer budget geen rol meer speelt. Het is sowieso mijn bedoeling om de motor te houden na de challenge.

Zoals ik eerder al schreef, is het ding flink roestig, en hoewel ik uiterlijk niet echt belangrijk vind, is het roestvrij maken en houden dat wel. Om te voorkomen dat het erger wordt, vooral. De kans is nu ook wel groot, dat ik er voor een paar tientjes Action spuitbussen aan ga besteden om toch ook de rest van de motor dan over te spuiten. Ik heb ook al een idee daarvoor, en zelfs al wat stickers binnen laten komen. Die zet ik wel op het budget wanneer ik ze gebruik, net als de spuitbussen.

De remmen zien er niet denderend uit, dus ik pak ze geheel aan, van hoofdremcilinders, via nieuwe remleidingen naar de klauwen. Als ik dan toch bezig ben, en budget geen rol speelt, doe ik dat liefst direct goed. Dat is trouwens de hoofdreden dat ik die spannerveer niet wil gaan doen, als ik het dan open heb liggen en niet kan aanpakken wat ik verder tegenkom, vind ik het zonde van de pakkingset.

Carbs in de ultrasoon gehad:
2020-11-28_15-05-54.JPG



En gedroogd:
2020-11-28_15-06-25.JPG


Bij het demonteren van de carbs, is de chokekabel afgebroken. Die moet ik er nog uitwerken, en dan zet ik een choke direct op de carbs terug, dus zonder kabel. Dat is de goedkoopste optie, en ik vind het prima om onder de tank te moeten grijpen voor de choke.


Bougies even bekeken, weinig geks aan te zien, elektrode-afstand volgens spec, kunnen nog wel ff:
2020-11-29_14-02-06.JPG
 
Niets aan de motor gedaan, maar wel onderdelen besteld bij Roukama/Japparts, NR1 Motor, DR-Big-shop en CMSNL. €632,63 incl. verzendkosten :o

Grootste deel daarvan onderdelen buiten budget (Stahlflex remleidingen, revisiesets voor hoofdremcilinders en remklauwen, remblokken, Ketting en kettingwielen), wat reserve-onderdelen en wat gereedschap. €81,98 ervan was binnen budget.
 
Ja, daar was ik al bang voor...

Maar er is echt nog niet zoveel te zien, hij staat er nog ongeveer zo bij als op 31 oktober. Alleen het dynamodeksel eraf, en de carbs, en de remmen en nog wat spul. Er is eigenlijk niet zoveel te zien, behalve een hoop roest.
 
Zoals ik eerder al schreef, is het ding flink roestig, en hoewel ik uiterlijk niet echt belangrijk vind, is het roestvrij maken en houden dat wel. Om te voorkomen dat het erger wordt, vooral. De kans is nu ook wel groot, dat ik er voor een paar tientjes Action spuitbussen aan ga besteden om toch ook de rest van de motor dan over te spuiten

Denk dat je voor 2 tientjes echt heel veel kan "onderkliederen" als je Actionspuitbussen gebruikt. En wil je nog slimmer met je budget wil gaan kan je ook bij de Gamma een blikje metaalverf kopen. Deze verf laat zich netjes verwerken met kwast. Zeker voor plaatsen waar het verstopt is achter kappen of wegvalt achter andere onderdelen is dat een heel goede manier om met weinig kosten toch een goede corrosie bescherming te verkrijgen.

En voor de rest succes met die flinke project :t (en ja, de investering die je gedaan hebt in onderdelen is groot, zeker ten opzichte van de investering van de aanschaf ;)).
 
De AC-tion spuitbussen staan al klaar. (Die voeg ik toe aan mijn budget naarmate ik ze gebruik).

Voor wat betreft onderdelen, investering buiten budget is inderdaad vrij ruim. Dat komt vooral omdat ik die zaken aanpak zoals ik het altijd zou doen, dus in één keer goed zodat ik er de komende jaren geen omkijken naar heb. Misschien niet helemaal in de geest van de challenge 😊, maar ik vind dat wel het prettigst werken. En hobby's kosten geld, hè...
 
Gezien de onderdelen die je moet vervangen vind ik het bedrag niet buitenproportioneel. En vergis je niet, de challenge is wat mij betreft meer een soort uitdaging om iets oud weer zover te krijgen dat je veilig mee door de bergen kan rijden. En dat MOET veilig, dus vervangen van remdelen en aandrijving (bij ketting fietsen) is dan gewoon noodzaak. En voor deze ondereldelen geldt dat er soms een deel herbruikbaar is, maar even goed dat sommige delen rechtstreeks in de afval gepleurd MOET worden (denk aan oude remleidingen, hele oude remblokjes, ingevreten remzuigers, kettingen met harde stukken).

Ervaring: zelfs al is een brik gratis, voordat deze weer veilig aan het wegverkeer kan deelnemen ben je toch gauw 400/450 Euro verder.
Sowieso verse banden ±200, remleidingen ± 100, bougies 5/stuk, luchtfilter 15-20 , voorvorkkeerringen + olie 25, verse olie en filter ± 30, accu ± 50) en dan ga ik ervanuit dat ketting in orde en er geen onderdelen zoals spiegels/lampen ontbreken.


En voor de Action spuitbussen geldt bij mij hetzelfde. Verbruikte bussen wordt opgeteld bij het verbruikte budget (maar gelukkig zijn ze budgetvriendelijk :+ )
 
Op verzoek van @Ferde , nog maar wat foto's:

Hoe de motor er nu bij staat:
2020-12-12_11-35-30.JPG


Toestand van de remklauw, kan wel wat TLC met rubbertjes gebruiken:
2020-12-12_11-35-45.JPG


Rubber van de hoofdremcilinder zal ook niet veel meer tegenhouden:
2020-12-12_11-36-00.JPG


Carburateurs weer in elkaar gezet, nieuwe vlotternaalden en diverse O-ringen. Tevens de vlotterhoogte afgesteld volgens specificatie (1 was iets (ca. 1 mm) te laag, wat betekent dat het brandstofniveau iets te hoog zou zijn. Hij wordt namelijk gemeten zoals op de foto, met de carburateur op z'n kop. Mijn eerste carburateur klusje, dus geen idee of dat gebruikelijk is.) Beide staan nu mooi gelijk, ongeveer midden tussen de voorgeschreven waarden. Tevens de nieuwe choke gemonteerd, direct aan de carburateur, zonder kabel, zoals de 750 heeft. Hier en daar wat schroefdraad voorzien van keramisch vet, die ook een beetje spettert...
2020-12-12_14-05-32.JPG


Daarnaast de brandstofpomp weer in elkaar gezet.
 
Zo de ingewanden van je brik zijn zo te zien echt wel toe aan heel veel liefde (en nieuwe onderdeeltjes) })

En zo te zien zal de klus nog wel wat tijd gaan vergen.
 
Ja, het inwendige van het blok kan ik weinig van zeggen. Dat ziet er wel goed uit tot nu toe. Maar alles waar de elementen toegang toe hadden, is aardig aangetast...

Denk dat ik me nu eerst maar concentreer op:
- Rem-onderdelen uit elkaar, schoon, en weer in elkaar, (makkelijk klusje en het kan maar gedaan zijn)
- Motorblok nalopen, weer dicht, zodat het uit het frame kan,
- De boel verder uit elkaar, schuren, lakken, en weer beetje bij beetje in elkaar gaan zetten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan