€500,-Challenge 2021 Dr. Big "Love"

Remco met een K

Straks ook af en toe zonder
Donateur
11 jan 2010
3.589
2.475
West-Friesland
Zo, het gaat dan echt gebeuren. Remco doet (zonder K) mee aan de €500,-Challenge!

Gisteravond de motor opgehaald bij @dolfijneflipper, de K mocht mee:
Ophalen DR800.JPG

Het was al aan het schemeren, mijn iPhone is daar kennelijk niet zo van en de lantaarnpaal helpt ook niet mee, maar het gaat om het idee...
Voor wat foto's bij daglicht, zie het verkooptopic

Aanschaf was €350,-, (als ik lieg grijpt dolfijneflipper wel in, als jullie toch nog een screenshot van een PB willen, dan maak ik die nog even) dus ik houd nog €300,- sleutelbudget over.
Ik zal hier dus gaan bijhouden hoe het hem/haar vergaat. Al zal het nog even duren voordat ik er echt werk van ga maken, want mijn hobby loopt door in de weekenden tot half september, en daarna wil ik ook nog een weekendje motorrijden met mijn broer. Dus het zal op z'n vroegst oktober worden.

Wel zal ik proberen om alvast een overzicht van uit te voeren klussen te maken en aan te schaffen zaken op een rij te zetten.

Edit, 29-11, werklijst bijgewerkt:
Klussen:
Brandstofkraan controleren op lekkage en werking, brandstof aftappen, tank verwijderen.
Balhoofdlager, wiellagers en achterbruglagers controleren, indien nodig vervangen.
Olie aftappen.
Luchtfilter controleren en evt. vervangen,
Onderdelen bestellen
Nokkenasketting controleren, spanner veer vervangen?
Balansas ketting controleren en spannen.
Frame, achterbrug en aanbouwdelen uitbouwen, schuren en lakken
Plastic en tank spuiten
Motor weer opbouwen
Voorvork(-seals) controleren, indien nodig vervangen, vorkolie verversen.
Remcilinders controleren op werking en lekkage, reinigen/reviseren indien nodig.
Remblokken controleren en indien nodig vervangen.
Remleidingen vervangen (Stahlflex), vloeistof verversen.
Brandstof- en vacuumleidingen controleren en evt. vervangen, brandstoffilter vervangen.
Bedrading nalopen, verlichting controleren, schakelaars vervangen.
Gas-, koppelings- en decompressiekabel smeren, afstellen, controleren en indien nodig vervangen.
Ketting en kettingwielen vervangen, kettingwieldemper controleren.
Kleppen stellen, kop-, en blokbouten en -moeren nalopen.
Schorsing opheffen, verzekering regelen
Proberen te starten, proefrit maken
Oliefilter vervangen, olie verversen.
Check carburatie, reinigen indien nodig, stationair afstellen, (synchroniseren?)
Check ontstekingstijdstip.
Banden controleren en vervangen (uiterlijk voor vertrek challenge vernieuwen, eerder indien nodig)

Budget:
OmschrijvingNog aanschaffen binnen budgetAangeschaft binnen budgetVerzendkosten
Motor
€ 350,00​
Onderdelen Binnen Budget
Brandstoffilter
€ 4,10​
Carburateur revisieset (2 stuks)
€ 24,36​
Chokeknop
€ 26,85​
Olie
€ 25,50​
Onderdelen grote beurt
Onderdelen kleine beurt
€ 22,10​
Richtingaanwijzers
€ 15,54​
rubber riempje voor gereedschap vakje
€ 6,66​
Stadslicht houder
€ 10,29​
Stuur-armaturen
€ 8,99​
Uitlaatpakking
€ 3,00​
Vorkolie
€ 7,25​
Uitgaven budgetBudget nog beschikbaar
€ 105,74​
€ 398,89​
€ 504,63​
€ 145,37​
 
Laatst bewerkt:
Broaaap! Leuke karakterbike en iets heel tofs van te maken!
Ik weet niet of ik er naast de boel technisch in orde te maken, verder heel veel aan ga doen hoor, steek mijn budget liever in techniek dan in cosmetica. Het uiterlijk zou ik dan altijd nog na de challenge kunnen aanpakken.
 
Ik weet niet of ik er naast de boel technisch in orde te maken, verder heel veel aan ga doen hoor, steek mijn budget liever in techniek dan in cosmetica. Het uiterlijk zou ik dan altijd nog na de challenge kunnen aanpakken.

Vooral het stukje "steek mijn budget liever in techniek dan in cosmetica" spreekt mij zeer aan :Y:t. Eerst zorgen dat de motor lekker rijdt (en bijvoorkeur geen storingen meer geeft). Dan kan je verder met het "mooi" maken van de motor. En bedenk dat als je de techniek naloopt je sowieso de motor schoon kunt maken en poetsen (kost geen budget, maar komt het uiterlijk wel ten goede). En dan zie je ook goed wat er nog aan gedaan moet worden om te komen tot een technisch goed werkend geheel.

Succes met deze bijzondere fiets.
 
Mooie fiets hoor, ik wilde de vorige keer ook met een Big maar deze was toch niet mijn ding, zeg maar. Afijn de verhalen staan in dit theater. Leuk dat er een Big meerijd! Gefeliciteerd dat je er één hebt gescoord voor dat geld.
 
Strakke fiets Remco.
Ga dit idd ook wel ff volgen.
Model is fantastisch, benieuwd hoe dit verder allemaal gaat uitpakken.
Succes en vooral veeleer plezier met opknappen ... en de race natuurlijk.
 
Zo, even de topicstart aangevuld met een klussenlijst. De klussen boven "onderdelen bestellen", zullen na het controleren (uiteraard) opschuiven naar het stuk erna, voor de uitvoering. Voor die tijd is dus vooral controle, daarna uitvoering.

Ik heb me ook even verdiept in wat ik mogelijk aan onderdelen nodig heb, en dat overstijgt in potentie (natuurlijk) ruim het sleutelbudget. Nu maar hopen dat niet àlles wat ik controleer, vervangen hoeft te worden :/

Remmen en banden tikt uiteraard ook best aan, maar daar gaan we niet op bezuinigen.
Tevens al best een lijstje met gewenst gereedschap opgesteld, maar dat is natuurlijk ook bruikbaar voor andere klussen ;) (Als je mij 2 jaar geleden verteld had, dat ik nog eens kettinggereedschap op mijn verlanglijstje zou zetten, zou ik je echt voor gek verklaard hebben...)
 
Dat moet wel lukken voor 300 euro me dunkt. Remmen / banden / ketting / bagage zijn buiten budget, dus voor wat lagers / olie / vet moet 300 euro wel voldoen.
 
Dat moet wel lukken voor 300 euro me dunkt. Remmen / banden / ketting / bagage zijn buiten budget, dus voor wat lagers / olie / vet moet 300 euro wel voldoen.
Ja, op zich wel. Maar carburateur revisiesetje en vacuummembranen kost bij elkaar bijvoorbeeld €80,-. Nokkenasketting €50,-, balansasketting €90-. Onderdelen en olie voor beurt zijn een kleine €120,- Nog wat losse delen (bedenk me nu dat ik RAW's vervangen nog niet in het lijstje heb gezet, bijvoorbeeld. Zijn er een paar beschadigd). Brandstofleidingen verwacht ik ook te vervangen. Dus moet niet alles moeten doen uit het lijstje, want dan kom ik budget te kort.

Bagage ben ik over aan het nadenken. Alu koffers lijkt me wel wat, en zijn redelijk betaalbaar te vinden (ca. €150). Maar een kofferrek kost >€300,- en is vooralsnog niet tweedehands te vinden. Ga dus voorlopig uit van zadeltassen.
 
Kofferdrager, nieuw, 115 euro:
http://moto-adventure-tech.com.pl/sklep/product/99-stelaz-dr-750-big/category_pathway-34
Heb ze ook op de DR :) Wat betreft de slangen, er zit er 1 tussen die van 8mm aan de ene naar 9mm aan de andere kant gaat. Die kun je best origineel aanschaffen, de rest zijn standaard maten.

Voor onderdelen:
http://www.japparts.nl/index.php?main_page=index&cPath=79_89_102_460
https://www.dr-big-shop.de/DR_BIG.html
https://m.benl.ebay.be/itm/NOS-Carb...685380?hash=item1f134b4204:g:AfgAAOSwIzNXPGxQ
 
@theredone51 bedankt voor de links. Alleen heb ik de 800, dus carbs zijn sowieso anders, maar wel zo een setje gevonden dat de helft goedkoper is. Weet zo even niet hoe het met het kofferrek zit, of die bevestiging wel overeenkomt met de 750?
 
@theredone51 bedankt voor de links. Alleen heb ik de 800, dus carbs zijn sowieso anders, maar wel zo een setje gevonden dat de helft goedkoper is. Weet zo even niet hoe het met het kofferrek zit, of die bevestiging wel overeenkomt met de 750?
Even een mailtje sturen, denk dat je een SR42 hebt? Heeft dezelfde kont als de DR750 SR41 en zou dan moeten passen gok ik. Als je een SR43 hebt, dan wellicht niet.
 
Ervaring leert dat bij onderhoud echt niet alles vervangen hoeft te worden. Vaak is schoonmaken al een groot deel van de ellende oplossen.

En wat al gezegd is banden, remmen en ketting vallen niet binnen het sleutelbudget. Normaal kom je qua olie, bougies en filters en knipperlichten niet aan 300 euro.

En voor carbs eerst schoonmaken, terug in elkaar dan proberen of alles dicht is. Pas als het lekt je zorgen gaan maken.
 
@Wimvlis Nee, als de kettingen niet vervangen hoeven te worden, zal het ook allemaal wel loslopen qua onderdelen. Carbs zal vooral ook afhangen van de toestand van de vlotterdichtpin, als die niet gaaf is, ga ik hem niet terugzetten. Voor €22,- ga ik niet het risico lopen dat op reis mijn vlotters overlopen.

@theredone51 Ja, ik geloof ook dat mijn sr42 qua ombouw overeenkomt met de 41, ik duik daar nog wel even in. Maar met dat rek en een niet te dure kofferset zou nog wel een optie kunnen zijn.
Ik ben ook altijd wel fan van een tanktas, om wat gewicht voorop te hebben, maar ik geloof dat dat lastig wordt met deze tank. Andere optie zou zijn om valbeugels te monteren om wat tassen aan te hangen, maar ik geloof dat dat niet wordt gewaardeerd, om die te monteren onder de noemer "bagagerek"...
 
Zou zeker niet twijfelen om een vlotter en vlotterzetting te vervangen.

En als jij beugels wenst om tassen aan op te hangen wie houdt je tegen (er staat nergens dat alleen beugels aan de achterkant als bagagesysteem gelden).

En aangezien het voor de meeste die aan dit soort challenge’s meedoen toch niet heel interesseert of het nu mooi of lelijk is (functie gaat voor) is mijn mening of het nu mooi of lelijk zal zijn totaal niet relevant 🤣

We wachten wel op de foto’s die gaan komen als er gefreubeld gaat worden 😉
Succes (en hopelijk blijft het bij: een “grote beurt“) !
 
@theredone51 Ja, ik geloof ook dat mijn sr42 qua ombouw overeenkomt met de 41, ik duik daar nog wel even in. Maar met dat rek en een niet te dure kofferset zou nog wel een optie kunnen zijn.
Zie mijn topic ;) Ik heb precies dezelfde koffers voor mijn DR. Gewicht op de tank is niet echt nodig met 29l brandstof, op crashbars kan uiteraard wel. Zachte koffers / tassen aan het bagagerek hangen is natuurlijk ook een optie, Elles had vroeger bv. koffers maar is nu om naar zachte bagagedragers voor het offroaden.
 
Zo, de K100RS heeft zijn beurt gehad, dus kunnen we gaan beginnen aan de DR.

Gisteren dus op de brug gezet, en begonnen met het verwijderen van allerlei spul wat in de weg zit (zoals de tank), begin:
2020-10-25_18-16-20.JPG


Goed nieuws, er zit leven in!
2020-10-25_18-28-56.JPG


:+
 
Dat lieveheersbeestje niet storen in zijn slaap ;)

En wat je los haalt maak te dat gelijk schoon of gaat het zo op de plank? Of wordt het poetsen voordat het terug gemonteerd wordt ?
 
Dat eerste is alvast mislukt, ik had de dop even opzij gelegd, en toen kroop hij eruit. Daarom weet ik ook dat hij nog leeft...

Dat andere ben ik nog niet helemaal uit, ik ben bang dat bij veel ervan het meer werk is dan alleen schoonmaken, dus ik denk erover om de metalen beugels over te spuiten, zwart kunststof te behandelen met Owatrol Polytrol, en ik neig er zelfs naar om het rode over te spuiten, omdat het kunststof zo verweerd is, dat ik dat nooit meer netjes ga krijgen, en gezien de beschadiging op de tank. Ik heb daar wel een idee voor, maar moet verderop in het project kijken of er nog budget is voor voldoende Action spuitbussen (en een paar bussen 2K blanke lak om het benzine-bestendig te maken...).
Ik ben alleen bang, dat ik dan aan het einde van het liedje de hele motor moet ontleden, omdat ook het frame niet bepaald roestvrij is (die wil ik wel wit laten, dus hooguit 1 of 2 lagen erover na overspuiten).

Kort antwoord: voorlopig gaat het zo op de plank...

Eerst de techniek maar eens nalopen, kijken wat we verder aan onderdelen nodig hebben, waar we tegenaan lopen.
 
Lijkt mij gezien je inschatting wat er allemaal moet gebeuren een logisch manier van werken. En er is nog altijd een verschil tussen vuil wegleggen en zodanig schonen dat montage daarna uitgevoerd kan worden..

Succes (en hopen dat er geen "gekke" zaken naar boven komen).
 
Terug
Bovenaan Onderaan