€500,-Challenge 2021 Dr. Big "Love"

Zo, voordat we op familiebezoek gaan nog "even" de voorrem gedemonteerd en schoongemaakt. Zat wel wat smurrie in:
331B7D1F-C775-4B20-916D-EE60E17F6B98.jpeg


Ligt nu te drogen:
EC6CB611-2644-4C25-9078-E0187B116705.jpeg


Zuigers zien er nog wel ok uit. Iets pitting, maar dat polijsten we nog wel glad.

Ook geprobeerd de rest van een vastgerotte uitlaatbout uit het blok te verwijderen, maar mijn universele stud-extractor neemt teveel plek in. Nu dus maar een setje maatspecifieke uitdraaiers van BGS besteld. Boren kan altijd nog, tenslotte.
 
Vandaag de voorremklauw en hoofdremcilinder aangepakt.

- Boutje van remreservoirdeksel was afgebroken bij het demonteren. Eerst een gleufje in het resterende deel geslepen, en met de slagscroevendraaier geprobeerd te verwijderen. Dat lukte helaas niet. vervolgens met een 3 mm boortje het (m4) boutje uitgeboord. Een fractie uit het midden, en wel iets het schroefdraad geraakt, dus dat naderhand even opgesneden met een tapje.
- Remklauw had zeer veel oxidatie in de groeven van de seals. Deze met een messingborsteltje in de Dremel verwijderd.
- Zuigers ontroest en gepoetst.
- Bevestigingsbeugel ontroest en behandeld met AMZ
- Boel in elkaar gezet en "op de plank" gelegd.
 
Zo, vandaag ook maar weer de garage in gedoken, volgend weekend zal dat er misschien niet van komen. Iets met familiebezoek.

Aangezien ik gisteren @Ferde wéér teleurgesteld heb, vandaag mijn best gedaan om meer foto's te maken:

Allereerst de uitlaatbout voor de laatste keer onder handen genomen. De nieuwe draadeindverwijderaar kreeg geen grip, dus toch maar aan het boren geslagen:
2020-12-20_13-22-35.JPG

Met een 5 mm boortje redelijk in het midden van de (M8) bout weten te boren (in ieder geval niet in het aluminium). Maar helaas zat er ton nog steeds geen beweging in. Verder uitgeboord met een 6,5 mm boor (die kan net in een leeg M8 gat). Maar dan bleef zelfs het schroefdraad nog muurvast in het blok zitten 🤬.
Tricky natuurlijk, van 5 naar 6,5 en ja hoor, ook nog een cobalt-boortje afgebroken omdat hij vast sloeg 🤬
Gelukkig zat hij niet muurvast, en kon ik hem met een haakje eruit peuteren 😅. dit setje haakjes gebruik ik trouwens héél veel. Ideaal om o-ringen me te verwijderen en plaatsen, oxidatie uit de groeven van de remklauwen te schrapen, seals in die klauwen te frotten, maar dus ook om boortjes uit een gat te peuteren 🙂.
Goed, uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat het draad in het blok niet te redden was, en opgeboord voor een helicoil. Tappen gaat lastig met het blok in het frame, dan kom ik net het frame tegen met met de taphouder. Aangezien ik het blok er toch nog uit wil halen, maak ik dit klusje verder af wanneer het blok er naast staat.

Op naar de achterrem:
2020-12-20_14-06-49.JPG

Remblokken achter zijn wel bijna op 😉
2020-12-20_14-06-09.JPG


Dus de boel maar even uit elkaar, gelijk een klein sleutelblundertje: de voorrem had ik in zijn geheel, inclusief slang verwijderd, en (uiteraard) met de rempomp de zuigers eruit geperst.
Bij de achterrem kon het niet zo makkelijk in één keer er af. Dus de leiding voorlopig laten zitten, omdat de achterbrug er toch ook nog uit gaat, dus nu niet moeilijk gaan doen. Maar toen ik met de losse remklauw in mijn hand stond, realiseerde ik me dat de zuigers er toch echt makkelijker uitgaan met remvloeistof dan met perslucht 😱
Maar goed, met de compressor lukte het uiteindelijk ook, dus het viel mee. (Uiteraard met de oude remblokken en/of een latje ertussen om te voorkomen dat de zuigers als projectiel zouden gaan fungeren, safety first!).

Eerst maar weer eens goed gesopt, Dasty FTW:
2020-12-20_15-45-46.JPG


Vervolgens de hele oxidatiebende wegborstelen:
2020-12-20_15-28-06.JPG


Het fijnere werk met borsteltjes in de Dremel, die nu wel op beginnen te raken. Note to self: borsteltjes bestellen!

De boel spuiten met AMZ:
2020-12-20_16-03-25.JPG

2020-12-20_17-11-49.JPG

(Als de lockdown lang duurt, kunnen wij altijd nog een maand of zo overleven op mezenbollen :+)

En dan de boel weer in elkaar gezet:
2020-12-20_17-56-03.JPG

2020-12-20_18-12-04.JPG


Niet te zuinig met keramisch vet, het zal me niet gebeuren dat ze binnen nu en een paar jaar weer net zo gaan oxideren...
En achterop de blokken, tegen het piepen:
2020-12-20_18-14-53.JPG


En de hoofdremcilinder zit ook weer in elkaar:
2020-12-20_18-49-17.JPG


Zo, de remmen liggen op de plank, kunnen er zo weer op. Bedacht me wel dat ik geen nieuwe banjobouten besteld heb, maar dat komt voor die tijd nog wel goed.

EDIT: Het reservoir is aardig verweerd, dus daar ga ik denk ik maar een nieuwe voor halen. Geen zin dat dat ding uit elkaar springt als hij een tik krijgt. En voor die 2 tientjes gaan we niet moeilijk doen.
 
Laatst bewerkt:
Geeft altijd weer een voldaan gevoel als zo'n klus gedaan is. Heb jij dat ook?
Ja, nou en of!

Het is ook lekker om klussen "af te strepen" en de onderdelen klaar te hebben liggen om straks de boel weer in elkaar te zetten. Ik denk dat ik met de voorvoork, achterbrug en wielen dus ook zoiets ga doen. Monteren, direct schoonmaken en ontroesten, indien gewenst spuiten en dan opzij zetten. De remschijven kunnen trouwens ook wel een nylonschijfje en (de harten) wat verf gebruiken.
 
Goed bezig, inderdaad heerlijk om de transformatie te zien van oud en roestig naar netjes en weer mooi zwart 8-)

Nog ff een tip; smeer iets minder vet op het remblok zelf, maar meer op de geleidepen. Daar zit nu niks op :). Meestal is de geleidepen het eerste wat de remblok vast laat zitten.
1608630861952.png
 
Goed bezig, inderdaad heerlijk om de transformatie te zien van oud en roestig naar netjes en weer mooi zwart 8-)

Nog ff een tip; smeer iets minder vet op het remblok zelf, maar meer op de geleidepen. Daar zit nu niks op :). Meestal is de geleidepen het eerste wat de remblok vast laat zitten.
Bekijk bijlage 1575939
Dank je! Goede tip inderdaad, zal ik nog even doen. De pen die links door de blokken steekt om ze te borgen, heb ik wel gedaan, maar deze had ik inderdaad ook moeten doen.

Minder op de blokken is wat lastig, omdat de spuitbus niet echt kleine beetjes toelaat. Zachtjes indrukken zorgt er vooral voor dat de hele omgeving onder de spetters zit... En het zit ook niet in de weg (lopen doet het niet). De rand van het blok had niet gemoeten, maar op het loopvlak zit niets, hoewel het op de foto anders lijkt. Ze lagen met het loopvlak op papier toen ik ze inspoot.
Als de bus op is, schakel ik denk ik over op keramisch vet in pot. Hetzelfde geldt voor boor- en snijolie die ik nu niet in een spuitbus zou nemen, omdat de hele omgeving onder zit (zie foto uitlaatbout).
 
Als je met de spuitbus op een stukkie papier spuit kun je daarna verder vingerverven ;)

Ik heb het spul in een tube.

db
 
Nog even een straf uurtje doorwerken :+

Je pakt het wel rigoureus aan en zo te zien was deze best toe aan wat opknapwerk. Wanneer denk je dat de eerste klappen weer uit de uitlaat gaan komen ? Indicatie, want logischerwijs is dat niet exact in te schatten.
 
Vorige week de wielen, achterbrug en nog meer losse delen schoongemaakt, geen foto's gemaakt toen.

Gisteren het frame, de kappen, vorkpoten en nog wat los kunststofwerk en zo schoongemaakt:

2021-01-23_14-57-00.JPG



2021-01-23_15-25-57.JPG


2021-01-23_16-52-00.JPG


Oh, en ook het motorblok maar even afgesopt. Dat vond het Lidl werktafeltje alleen niet zo leuk, maar eens wat stevigere plankjes opmaken... (niet zichtbaar op de foto, 1 van de plankjes knikte door toen ik het blok een beetje kantelde. Water was misschien ook niet waar het tafeltje voor gemaakt is.):
2021-01-23_16-57-52.JPG
 
Ik heb hetzelfde tafeltje en mijn blokje hier ook op gehad (500cc eencilinder dus iets lichter).
Ik moet mijn blok ook nog afspuiten maar weet nu in ieder geval zeker dat ik dat niet op dit tafeltje ga doen :)
 
Ik heb zo'n zelfde tafel staan voor het smerige werk en staat altijd buiten onder een lap vijverrubber. Een keer uit een vuilcontainer gevist ook omdat het originele blad door was. Blijkbaar zijn die van MDF en dat is allergisch voor water. Bij de renovatie van de keuken kwam de hardhouten vensterbank vrij en die op maat gemaakt voor de werktafel. De gaten met een speedboor 20 mm geboord en met een tongvijl nog iets opgeruimd. De stoppen passen nu glijdend in de gaten.
 
Ja t zijn op het blaadje na best prima tafeltjes. Bij mij doet de slinger van de klemming het ook niet helemaal meer, die moet je steeds een handje helpen om met name weer open te gaan maar dat mag de pret niet drukken.
TS gewoon nieuw plankje op schroeven en hij kan er weer tegenaan ;)
 
Ik weet natuurlijk niet hoeveel olie/vettroep van alle motoronderdelen afgekomen is, maar mijn advies goed naspoelen met water. Anders hou je heel lang blauwige olie vlekken als er weer wat hemelwater valt.

Maar goed bezig :t

Weet je al welke kleur het frame gaat worden ? Anders gezegd blijf je bij het originele kleurenschema of ga je dat veranderen ?
 
Stoep wel schoon gespoten, inderdaad. Hoewel het uiterlijk van mijn oprit me niet echt kan boeien... Maar het zou vervelend zijn als 't meisje op haar plaat gaat bij uit de auto stappen.

Ik houd het frame wit. Kleurenschema heb ik wel een idee over, wat mogelijk is met Action spuitbussen, dus wel anders dan nu. Zoals je op de foto's soms kan zien, zit er plamuur op 1 van de tanks, en het rood is soms nogal uitgebleekt. Maar wat het wordt houd ik een verrassing voor jullie 🤓
 
Duidelijk dat het frame wit blijft en de rest daar worden we mee verrast.

En hopelijk wordt jij niet verrast van wat er onder de plamuur vandaan komt :)

Weet natuurlijk niet of het een koopwoning is of huurhuis, maar als het koop is en de volgende ziet diep zwarte oliesporen op de oprit kan dit wel wat ellende geven (iets met mijn werk 8)7). Voorkomen van verontreiniging is zo ontzettend veel goedkoper als oplossen...
 
Plamuur gaat er niet af hoor, boel licht opschuren en spuiten maar. Gaat niet strakker worden als ik het opnieuw doe. De motor heeft duidelijk een keer op z'n linkerkant gelegen. Zie ook het deukje onderin de oliekoeler. Maar ik geloof niet dat het meer dan een deuk is.

Dit zou trouwens goed mogelijk zijn met Action verf:
 
Er zaten in een aantal kuipdelen behoorlijke scheuren:
- Linker zijpaneel onder zadel 1 scheur net onder de bevestiging,
- Afdekking remschijf behoorlijk gekraakt rond de onderkant van de vorkpoot,
- Bevestigingsogen van het kontje (waar de zijschermen overheen vallen) waren gebroken en aan één kan helemaal open gebogen.

Setje gekocht om ijzerdraadjes in het kunststof te smelten, en een goedkope soldeerbout met regelbare temperatuur. Wat ABS filament laten komen (daarvan heb je maar héél weinig nodig, met 1 kg kan ik waarschijnlijk 100 van deze reparaties doen...), wel per ongeluk donkergrijs in plaats van zwart.

Begonnen met het linker zijpaneel.
Metaaldraadje in het apparaat plaatsen:
2021-01-30_15-34-22.JPG


Paar keer kort het knopje indrukken om het draadje te verhitten:
2021-01-30_15-34-46.JPG


Zo zal het wel genoeg verstevigd zijn:
2021-01-30_15-35-57.JPG


En dan de boel dichtsmelten met de soldeerbout (op 325 °C):
2021-01-30_15-54-49.JPG


En de buitenkant (duidelijk nog wat meer oefenen, hoewel het nooit helemaal vlak zal worden, omdat je juist ook goed de ondergrond wilt smelten, niet alleen een dun laagje erop smeren). :
2021-01-30_15-54-40.JPG


Dan de rem-afdekkap:
Dit is hoe hij eruit zag:
2021-01-30_15-59-08.JPG


Lak wegschuren:
2021-01-30_16-15-56.JPG


Buitenkant breuken dichtsmelten:
2021-01-30_16-24-15.JPG


Breuken van binnenuit fixeren met draadjes:
2021-01-30_16-28-47.JPG


Alle draadjes op hun plek:
2021-01-30_16-36-48.JPG


Binnenkant na dichtsmelten, één klemmetje steekt een beetje uit door de ronding van het materiaal, maar ik wilde het daar wel vast hebben. Zit toch uit het zicht:
2021-01-30_17-18-26.JPG


En het resultaat vanaf de buitenkant na schuren:
2021-01-30_17-24-25.JPG


Van de bevestiging van het kontje heb ik geen foto's gemaakt voor- en tijdens. Komt omdat ik hier even goed moest kijken hoe ik dat ging doen. Beide ogen waren open gebroken, waarbij 1 oog een cm ruimte had door vervorming van het materiaal. Daarom eerst boven de verfstripper het materiaal zacht genoeg gemaakt om de basisvorm ongeveer terug te krijgen.
Toen een ring erop gelijmd met smetlijm, en verder weer gerepareerd met dezelfde techniek. En dan is dit het resultaat:
2021-01-30_22-53-26.JPG


Oh ja, er zat aan beide kanten ook een barst waardoor het hele uiteinde op afbreken stond. Dus ook die barst gelast. Er zitten dus 3 klemmetje, 1 aan de kopse kant (hiervan zie je 1 puntje uitsteken, rechtsonder, loopt net langs het gaat naar boven), waar een opening zat en 1 aan iedere lange kant (hiervan zie je beide puntjes van elk zitten).
2021-01-30_22-53-32.JPG
 
Beetje plamuren, paar lagen Actionverf, en dan zijn die kappen weer als nieuw. Het ziet er op de foto's allemaal wat slechter uit dan in het echt, is mijn indruk. En ik heb echt het idee dat dit wel een duurzame reparatie is, en net zo sterk als nieuw.
 
Afgelopen weken niet zoveel gedaan, maar ook weer niet niks.

- Frame roestvrij gemaakt, nog even ontvetten, en dan kan er een verflaagje overheen.
- Kappen geplamuurd en geschuurd,
- Spaken ontroest, en de boel afgeplakt, om binnenkort de spaken zilver te spuiten:
2021-02-28_17-34-10.JPG

Best een arbeidsintensief klusje, dat afplakken 🥶

Tevens een helicoil aangebracht in het blok, voor een uitlaatbout, die waar eerder mijn boortje in was blijven hangen. Typisch een klusje waar je anders aan denkt wanneer het blok weer in het frame hangt O-)

2021-02-27_16-01-35.JPG


Oh ja, achterbrug is ook aardig roest- en verfvrij nu, die kan ook gespoten gaan worden.

Binnenkort eens informeren of het aanbod van de straalcabine nog staat, wordt zachtjes aan tijd om die delen aan te pakken. Dan kunnen we gaan spuiten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan