€500 challenge: -ErikE- verherbouwt een FJ1200

Wel top dat die extra dingus in stand hebt gehouden :t

De extra dingus blijkt de opnemer te zijn waarmee de knipperlichten automatisch na 300 meter stoppen met knipperen! Superdeluxe natuurlijk, dus ben blij dat het omzetten gelukt is!

Maar er is meer te melden! De uitlaatcollector is binnen gekomen!

full


Gelijk onder de motor geschroefd en de passing is erg goed. Bijgeleverde pakkingen om de voorbochten gedrukt en een voor een in de collector gedrukt. De bijgeleverde klemmen aangedraaid en voila, de voorbochten zaten er op. De dempers ook van nieuwe pakkingen voorzien en deze er ook op gedrukt. Dit keer wel de juiste volgorde aangehouden met vastzetten (eerst vast op het frame, dan pas op de collector aandraaien). Spanningsvrij hangt alles er nu onder!

Met het monteren van de tank ook het geknikte stuk benzineslang vervangen voor een nieuw, recht exemplaar. Benieuwd of deze, in combinatie met de nu rechtere uitloop van de kraan wel beter de benzine doorlaat als de tank bijna leeg is. Ben er wel achter dat er eigenlijk een 10mm slang op hoort. Ik heb nu een 8mm slang + 8mm filter er in zitten...

Van het weekend wezen zeilen in zeeland (topweer) en de rit er naartoe natuurlijk met de FJ. Testresultaten:

Nieuwe tellerset: alles werkt! Toerenteller mooi stabiel, benzinemeter werkt, alle lampjes werken.

Uitlaatcollector: de motor klinkt iets luidruchtiger dan ik mij kan herinneren, kan nergens een lekkage ontdekken. Kan dit door de RVS collector komen? Volgens de exploded views horen er pakkigen tussen de voorbochten en het blok. Deze zitten en zaten er bij mij niet in. Kan dat veel schelen?

Verbruik met medepassagier en stevig doorrijden: nog steeds 1 op 12,5....

Kortom, de FJ werkt weer goed en ik heb inmiddels contacten gelegd om een koppelingsdeksel, vooras en TRX achterwiel binnen te halen! Langzaam gaat het wat worden :Y

To Do:
- Diversion 900 tellerset monteren
- nieuwe collector monteren
- Koppelingsdeksel vervangen
- TRX achterwiel plaatsen
- sproeiers carburateurs vervangen
- benzinevlotter repareren
- benzinekraanuitloop fixen
 
Laatst bewerkt:
Goed werk!
In zuid Frankrijk loopt ergens een heel chagerijnig mannetje te zoeken naar zijn 7 gatenzaag en een rubberen mof met 2 slangenklemmen. Stuur je die terug of laten we hem in zijn waarde, hij leek me aardig gelukkig in zijn chagerijnige rol?
 
Goed werk!
In zuid Frankrijk loopt ergens een heel chagerijnig mannetje te zoeken naar zijn 7 gatenzaag en een rubberen mof met 2 slangenklemmen. Stuur je die terug of laten we hem in zijn waarde, hij leek me aardig gelukkig in zijn chagerijnige rol?

_O-

We laten de ouwe brombeer rustig zoeken!
 
Uitlaatcollector: de motor klinkt iets luidruchtiger dan ik mij kan herinneren, kan nergens een lekkage ontdekken. Kan dit door de RVS collector komen? Volgens de exploded views horen er pakkigen tussen de voorbochten en het blok. Deze zitten en zaten er bij mij niet in. Kan dat veel schelen?
Er zijn meer mensen die zeggen dat RVS wat "blikkerig" klinkt, maar buiten dat feit lijkt het me zéér onwaarschijnlijk dat hij geen uitlaatpakkingen behoeft tussen voorbochten en cilinders. Deze zo te zien:
GASKET,EXHAUST 1, fits FJ1200 1986 1TX EUROPE 261TX-300E2 - order at CMSNL

Meestal maar eenmalig te gebruiken, meestal via eBay voor zeer goedkoop. Hoor je hem niet "tikken" aan de uitlaatpoorten? Dat was bij mijn XJ goed te horen toen ik dacht de oude pakkingen nog wel te kunnen gebruiken :+
 
Meestal maar eenmalig te gebruiken

Zoals vaker had je ook dit keer gelijk! Er bleken inderdaad vergane pakkingen in de poorten te zitten. Na een beetje wrikken met een tang kwamen ze er alle vier uit. Alle vier vervangen en de bochten weer vast gezet. Nu 100% zeker geen lekkage meer, maar toch nog een 'sportiever' geluid. Hoor duidelijk 'uit' de collector een motorgeluid komen! `t is hoger dan wat er uit de dempers komt, dat is een dieper geluid. Ach, het is niet storend, vind het wel leuk klinken 8-)

Vandaag ook het 'nieuwe' tweedehands koppelingsdeksel gemonteerd. Deze had ik grondig schoongemaakt, dus was er al achter dat op alle onderdelen 1TX stond, de typeaanduiding van de FJ1200 1986. Op CMSNL had ik al gezien dat mijn koppelingsdeksel van binnen er verrekte veel uitziet als een FJ1100. Na demontage blijkt er ook vrolijk 36Y in te staan. FJ1100 1985. Ik zal toch geen FJ1100 blok er onder hebben hangen? Iemand een idee waar precies staat hoeveel cc het blok heeft??

Genoeg gepraat weer, een paar plaatjes!

De twee deksels:
full


De koppelingskorf met daaronder nog net zichtbaar de RVS collectorbox:
full


Alles weer gemonteerd:
full


De accu heb ik ook uit de motor getrokken om het vloeistof niveau te controleren. De FJ1200 schijnt bekend te staan om accu`s droog te koken, en ook mijn accuzuur niveau was behoorlijk gedaald. Alle cellen weer gevuld met demi water en voor de zekerheid nog even een nachtje aan de druppellader. (ja ik weet dat de meest linkse ietsje te vol zit ;) ).

full


Heb ook een FJ1200 1990 as opgehaald, dus dan kan ik ook de oude as met opvulringen vervangen. Hier ben ik niet aan toegekomen vandaag, dat gaat vast binnenkort goed komen.
 
Op de cilinders zelf staat meestal de cilinderinhoud dacht ik! Of een type code. Dus even goed kijken met een lampje.
 
Laatst bewerkt:
Gevonden! Voorop tussen de oliekoelers staat 1188cm3. Gewoon een 1200 blok dus. Wel het bloknummer even door google gehaald en dat blijkt een 1989 bloknummer te zijn. En niet 1986 zoals de rest van de motor!
 
Terug
Bovenaan Onderaan