€500 challenge: -ErikE- verherbouwt een FJ1200

alweer die mooie doppendoos op de foto :P

excuus dat ik vergeten ben foto's te maken, dat had je best nog een keer kunnen vragen/eisen hoor ;) vergeet dat bij muhzelf ook altijd te doen.

om je voorvork verhaal samen te vatten, zodra je de as vastdraait is er teveel ruimte tussen de poten die je met ringen wil opvullen tussen de poten in, ik snap het verhaal niet helemaal.
ik zie namelijk wat ruimte onder de uiteinde van de as, heb het een paar keer gelezen maar snap het gewoon niet..

aan de andere kant je demping aad juster is weer zoepel gemaakt en dat scheelt ook weer een paar seconde :P
 
Remzuigers verwijderen gaat ook heel goed met een rempomp :) (die werkt) .

Driemaal raden hoe ik start met het reviseren van een remklauw.... :+

Rempomp in de bankschroef, remleiding aan de rempomp en de te reviseren remklauw , ontluchten en pompen. En zie met enige moeite komen de remzuigers eruit (1 zal eerder zijn dan de ander, maar als het enigszins mee mag zitten heb je beiden te pakken zonder heel veel strijd).

Indien gewenst is er een bankschroef rempomp en remleiding beschikbaar (en koffie als daar tijd voor is :Y )
 
Deze post is overbodig gebleken. Zie twee posts hieronder....

Zo, weer een mini update! Er zijn de afgelopen heel wat pakketjes langs gekomen, dus ik kom weer lekker vooruit! De belangrijkste, de Lidl acculader is bezorgd, dus kon ik m`n accu tot leven wekken (lees: vullen met zuur), en kijken hoe het stond met de elektra van de FJ.

Vanmiddag vol goede moed de hoes er af gegooid en met m`n multimeter in de aanslag alvast wat zaken doormeten zoals de weerstand van de nulaansluiting naar het frame. Die was best hoog -O- Zo hoog zelfs dat mijn multimeter aangaf dat er geen verbinding was... Iets om uit te zoeken dus, maar niet getreurd, vrolijk verder....

Bij waar vroeger het stuur zat, eens gekeken hoe ik de tellerset moest aansluiten. Daar kwam ik wel een paar dingetjes tegen. Om te beginnen deze connector, netjes ingepakt in zwarte isolatietape....
full


Toen vond ik deze connector:
full


Je zou zeggen, daar hoort de tellerset op. Tsja, laat die nou net twee connectors hebben waar 9 en 4 gaatjes bij horen. En geen 13 op een rij....

Vervolgens vond ik deze twee connectors. Ze lijken hier te horen, maar zeker weten doe ik het niet (meer). Kan iemand bevestigen dat dit zo hoort?
full


Alle andere connectoren op de fiets lijken op de juiste plek te zitten en passen op hun bijpassende mannetje / vrouwtje. Alleen datgene wat alles moet verbinden, de tellerset, krijg ik dus niet aangesloten.

Wie helpt??
 
Laatst bewerkt:
Ok, ik voel me echt megadom. Ben nog eens de schuur in gedoken en heb daar de topkuipsteun gevonden. Daar zat een stuk draadboom vast, met alle aansluitingen die ik miste. |(

Morgen dus poging twee voor de elektra!

Alles wat hieronder staat, is dus enigsinds achterhaald ;)

Zo, weer een mini update! Er zijn de afgelopen heel wat pakketjes langs gekomen, dus ik kom weer lekker vooruit! De belangrijkste, de Lidl acculader is bezorgd, dus kon ik m`n accu tot leven wekken (lees: vullen met zuur), en kijken hoe het stond met de elektra van de FJ.

Vanmiddag vol goede moed de hoes er af gegooid en met m`n multimeter in de aanslag alvast wat zaken doormeten zoals de weerstand van de nulaansluiting naar het frame. Die was best hoog -O- Zo hoog zelfs dat mijn multimeter aangaf dat er geen verbinding was... Iets om uit te zoeken dus, maar niet getreurd, vrolijk verder....

Bij waar vroeger het stuur zat, eens gekeken hoe ik de tellerset moest aansluiten. Daar kwam ik wel een paar dingetjes tegen. Om te beginnen deze connector, netjes ingepakt in zwarte isolatietape....
[afbeelding]

Toen vond ik deze connector:
[afbeelding]

Je zou zeggen, daar hoort de tellerset op. Tsja, laat die nou net twee connectors hebben waar 9 en 4 gaatjes bij horen. En geen 13 op een rij....

Vervolgens vond ik deze twee connectors. Ze lijken hier te horen, maar zeker weten doe ik het niet (meer). Kan iemand bevestigen dat dit zo hoort?
[afbeelding]

Alle andere connectoren op de fiets lijken op de juiste plek te zitten en passen op hun bijpassende mannetje / vrouwtje. Alleen datgene wat alles moet verbinden, de tellerset, krijg ik dus niet aangesloten.

Wie helpt??
 
full


full



die bluespot dingen reviseren is 3 uur werk zonder het loshalen van die spots met de goedste tool daarvoor.

alsof je een piratenschip in een fles bouwt.

pb maar als je nog twijfelt zo een ding te kopen voor die ene keer, misschien kunnen we kosten delen.
 
Zo, weer een update! Veel gedaan, weinig gepost! Dus tijd om de schade in te halen!

Ik heb inmiddels de elektra nagelopen en deze werkt allemaal. Zelfs de benzinemeter in de tank werkt, want met deze aangesloten stijgt de benzinemeter ietsje van zijn positie tegen het stopje aan. Klok doet het, en de alle idiot-lights doen het ook. Nu nog eens nakijken of alle dashboardverlichting het ook doet. Dit is echter een nice to have, en geen need to have! Als bewijs, twee foto`s, het dashboard in actie en het achterlicht met de rem ingetrapt! (ps: ten tijde van de foto, de tank nog niet aangesloten dus ligt de benzinemeter nu nog in de hoek ;))

full


full


Toen ben ik aan de slag gegaan met de olie. Eerst alle oude zooi eruit laten lopen. Toen de oliekoeler slangen van het blok los geprobeerd te maken. Dit ging eigenlijk best slecht, want de downpipes van de nr 2 en nr 3 cilinder zaten best in de weg. Na enig aandringen kwamen drie van de vier inbusbouten waarmee de oliekoeler slangen vast zaten los. De vierde had iets meer overtuiging nodig. Zoveel zelfs dat m`n inbussleuteltje waar zo`n mooi rond eindje op zit zodat je om een hoekje kan sleutelen, afbrak in de inbusbout |( Toen toch maar een risicootje genomen en de downpipe van cilinder nr 3 los gedraaid. Wonder boven wonder kwamen alle boutjes vrolijk los en had ik me een beetje wrikken de downpipe in m`n handen. Nu had ik alle ruimte om met een pincet het restant inbussleutel uit het moertje te pielen. Voelde me weer erg professioneel, zo onder een half uit elkaar liggende FJ te kl**tviolen met een pincet... :X Na een kwartiertje was ook die klusje weer gelukt. Met een inbusdop op een ratel vervolgens die laatste bout ook los gedraaid. De oliekoeler leeg laten lopen en beide O ringen vervangen voor nieuwe. Er zat me te veel olie rondom de aansluitingen, dus uit voorzorg nu vervangen! Omdat ik nu alle ruimte had, met de ratel alle inbusjes weer vastgezet en de downpipe er weer in gedrukt. Alles kon ik weer vast draaien. Het ging op het laatst zo soepel dat ik helaas geen foto`s heb gemaakt. Dus dat moeten jullie maar van me aannemen.

Na deze enerverende klus naar de linkerkant van de motor getogen om het oliefilter te vervangen. Toen het oliefilterhuis er af lag, zag ik al dat ik er goed aan het gedaan om een koppelingrevisiesetje te kopen. Dit is een zwak punt bij de FJ1200 en ook hier was de boel redelijk overleden:

full


full


full


full


full


Gelijk dus maar de koppeling ook gedemonteerd en de boel zo goed en zo kwaad het ging schoon gemaakt en beetje gepolijst. Met de nieuwe rubbers er op, ziet het er nog steeds niet erg florisant uit, maar hij zou het in theorie nu weer een tijdje uit moeten houden. Na de challenge kan er altijd een nieuwe koppelingcilinder op.

full


Met het terugmonteren van de het oliefilter had ik nog een beetje gedoe met de afdicht- o ring, deze leek te groot voor de groef, maar na enig aandringen bleek deze toch te passen *O* O ringetje in de bout vervangen, filter er tussen geknald en de boel dicht geschroeft. De aftap plug heb ik vervangen voor eentje met een magneet er in en vervolgens de motor vol gegoten met 10W40 mineraal van Roukama. Normaal gooi ik er AC-tion in, maar kreeg deze bus gedoneerd van een maatje van me, dus dan maar echte motorfiets olie er in :]

Na deze oefening de carbureteurs terug op de fiets geschroeft. Enig gestoei met de aansluitrubbers, maar alles zit weer helemaal op z`n plek. Choke werkt weer als een raket, en de gashendel gaat heel soepel heen en weer, vervangen van kabels is dus gelukkig niet nodig *O*

Als laatste mijn linker voorremklauw onder handen genomen. Fietspomp voorzien van een spuitnippel en een voor een alle zuigers er zo uit gepompt.

full


De binnenkant van de klauw zag er zeer goed uit. Zelfs alle stofringen kan ik zonder moeite ronddraaien in hun groef. De cilinders hebben een poetsbeurt gekregen en voorzien van remvet weer terug in hun huisjes gedrukt. De meegekregen blokken heb ik schoon gepoetst en ook weer terug in de klauw gestopt. Alles gemonteerd en het resultaat mag er wat mij betreft zijn:

full

full


Dat is vooralsnog alles wat er te melden valt. Morgen zal ik eens een belletje wagen naar de motorzaak waar ik mijn achterremklauw en voorrempomp heb afgeleverd om afgebroken ontluchtnippel en dekselboutje van los te krijgen. Ze zijn er nu al een goede week mee bezig....

Wordt vervolgt!
 
Laatst bewerkt:
Die Blue-spot remklauw ziet er heel mooi uit. En het lijken verse remblokken (die krijg je niet versleten in de challenge ;) ).

Voor een volgende keer, als je een remontluchtingsnippel wil los krijgen die heel vast zit, kan je de ontluchtingnippel goed heet stoken met een verfföhn (liefst nadat hij eerst een tijdje in de kruipolie heeft gestaan). Grote kans dat dan de remnippel loskomt zonder af te breken :Y

Als je op dit tempo doorgaat wordt het krap om proefritjes te maken :X Of ben je zeker van de technische staat van je FJ :?
 
Die Blue-spot remklauw ziet er heel mooi uit. En het lijken verse remblokken (die krijg je niet versleten in de challenge ;) ).

ben er ook heel blij mee!

Als je op dit tempo doorgaat wordt het krap om proefritjes te maken :X Of ben je zeker van de technische staat van je FJ :?

Ik heb het plan om het achterwiel om te bouwen naar 17" opgegeven in verband met budgetaire redenen en ook ivm tijdsnood. Mijn plan is wel om deze week / dit weekend de motor te starten en te horen of hij een beetje wil lopen. Vrees echter wel dat ik een paar dagen vrij zal moeten gaan nemen om de bike op tijd af te krijgen. (maar dit is ook weer geen straf, want hij begint wel vorm te krijgen :t )

Mijn to-do lijst ziet er als volgt uit:

- voorremklauwen en rempomp monteren, vullen en ontluchten
- achterrem reviseren, monteren, vullen en ontluchten
- koppelingspomp vullen en ontluchten
- benzinekraan reviseren en tank herplaatsen
- motor starten *O*
- carbs afstellen & synchroniseren
- topkuip monteren en waar nodig herstellen

- rijden :]
- topkofferrekje laten lassen (is oog van afgebroken)en monteren.
 
Laatst bewerkt:
Zo, hierbij de beloofde update. Vandaag de verloren blue-spot terug gehaald uit Ede en thuis met de ouwe getrouwe Halfords fietspomp de zuigers er uit gepompt. Een voor een gepoetst en gelukkig was deze klauw er bijna net zo goed aan toe als die ik gisteren heb schoon gemaakt. De rubbers en zuigers van vers remvet voorzien en alles weer terug gestopt in de daarvoor bestemde gaten.

full


Ook ben ik bij Bolman geweest voor mijn rempomp en mijn achterremklauw. Tijdens het lossen van de vastgevroten schroeven is er remvloeistof over het orderpapiertje gelopen en dat had mijn telefoonnummer uitgewist. Dat verklaart waarom ze niet eerder contact met me konden opnemen. Het bleek dat de achterremklauw niet te redden was. De afgebroken ontluchtingsnippel zat zo vastgerot dat met uitboren de schroefdraad was beschadigd. Gelukkig hadden ze nog een zelfde remklauw liggen die ik kon kopen. Deze was wel geheel los, en samen met goede blokken. Omdat ik sowieso blokken nodig had, vond ik de prijs prima en heb de klauw meegenomen.

Thuis de achterremklauw op de fietspomp aangesloten en dat kostte toch behoorlijk wat overtuiging, maar uiteindelijk zijn beide zuigers er uit gekomen. De stofrubbers waren helaas vergaan en in beide groeven zat erg veel troep. Na uitgebreid krabben heb ik mijn revisiesetje erin gedaan, alles weer ingesmeerd met remvet en voila, een heerlijk soepel werkende achterremklauw. Kleur is ook mooi opvallend en vooral passend bij een rood-wit-blauwe FJ....

full

full


Als klap op de vuurpijl ook mijn Fazer600 rempomp schoon gemaakt en van een nieuwe remhendel voorzien. Samen met de blue spots moet dit zometeen mijn FJ tot stilstaan brengen. Al met al ben ik tevreden met de voortgang van vandaag :)

full
 
"Tijdens het lossen van de vastgevroten schroeven is er remvloeistof over het orderpapiertje gelopen en dat had mijn telefoonnummer uitgewist. Dat verklaart waarom ze niet eerder contact met me konden opnemen."

Geniaal, die kan ik ook wel een paar keer gaan gebruiken ;)

Mooie update verder , goed bezig :t
 
Laatst bewerkt:
Nou, kleine update...

it`s alive!!

Na monteren van de carbs en benzine toevoeven met een homemade infuus, sloeg de FJ sneller aan dan dat je 'starten lopen' kon zeggen. Goed op laten warmen en al gauw kwam het olie lampje aan. Te weinig olie. Ik had de oliekoeler los gehad, dus dat had ik wel verwacht. Half litertje erbij gegooid en weer gestart. Liep als een trein. Beetje witte rook vorming, maar ik verwacht (hoop O-) ) dat dat de olie is die ik via de bougiegaten er in heb gegooid (theelepeltje) om de boel daar ook gesmeerd te laten lopen voor de eerste start.

Hierbij het filmpje:https://youtu.be/1HNWNp0rbE8

Vanochtend al het plastic er eens omheen gesmeten om te kijken hoe dat staat en ik moet zeggen, ik ben niet geheel ontevreden!

full

full

full


Zoals goed te zien is de kuip een ratjetoe aan kleurstellingen. De voorkant past niet echt bij de rest... Gelukkig zie je daar niks van als je er op zit, dus ik vind het voor de challenge wel best! De koplamp heb ik er uiteraard ook bij, maar omdat de bevestigingslipjes beide zijn afgebroken heb ik die nog maar niet gemonteerd. Je kan het linker montageoog zien zitten door het gat waar de koplamp hoort. Die hoort uit een stuk te zijn, en niet twee uitstekende plastic stukjes...

Wat ik wel jammer vind, is dat ik het linker binnenpaneel mis. Internet afgezocht, maar deze is echt nergens te vinden. Als iemand er eentje weet voor een 1986 of 1987 FJ1200, dan houd ik me absoluut aanbevolen. Nu m`n achterwiel ombouw niet doorgaat, heb ik wat budget over *D

Verder kleine dingetjes gedaan zoals de bluespots gemonteerd, FZS600 rempomp gemonteerd, melvin.de bovenste remleiding besteld en bij de hornbach ABS superlijm gekocht om de diverse breuken in de topkuip op te lappen. Voor de grotere gaten moet er echt met lego gespeeld gaan worden. Hier volgt tzt wel weer een update over. Voor nu: :z
 
Laatst bewerkt:
Stevige deuk in je tank.

Je kanaltojd proberen om deze eruit te krijgen met warmte en kou. En als het lukt om met een stuk hout van binnenuit te duwen. Hoe meer ruimte in de tank des te groter de actieradius.'

Voor de rest begint het weer een fatsoenlijke brommert te worden.
 
Is jouw 600 dan veel dorstiger dan een 1200 ?

Of heb je een heel klein tankje ?

De 600 die ik rij rijd altijd rond de 1 op 20 (5 liter op de 100 km voor de zuiderburen onder ons).
 
De tank van de 1200 is ongeveer 22 liter, en de mijne doet ongeveer 1 op 15. 250 km tussen de tankstations moet dus wel kunnen.
 
Dat maakt toch niet meer uit. Ik heb de kleinste actiradius en bepaal dus de tankstops. Met deze brommer moet toch minstens 250 km op een tank gereden kunnen worden. Nou dan sta ik al droog hoor!

Je gebruikt je motor als smoes om te kunnen roken.





:j ;)
 
Je gebruikt je motor als smoes om te kunnen roken.





:j ;)
Buiten dat. Ik heb nu drie tankbeurten gehad en 1:13, 1:14 en 1:15 gereden. Tijdens het leegrijden van de 1:15 tank heb ik wat bewuster sneller doorgeschakeld wat weer ten koste gaat van het geluid... En met een 17 liter tank ben ik toch eerder aan een peuk tankbeurt toe.
 
Zo, weer een update!

Afgelopen week het achterwiel los gehaald, kettingscherm er af en kapje van het voortandwiel er af. Het is kettingpoets tijd! Een half litertje lampolie verder en alles ziet er weer netjes uit! Het achterwiel voorzien van vers vet in de lagers weer terug geplaatst en de ketting opgespannen! Weer een klus plat.

Ook heb ik een carbtune aan de motor gehangen. Genoeg benzine in de carbs gegoten dat hij weer loopt en een poging gewaagd de carbs af te stellen. Na een tijdje pielen stonden alle vier de buisjes tussen de 22 en 24. Tevree!

Vrijdag stond de meneer van DHL voor de deur met de remleiding van Melvin.de! Gelijk alles uit handen laten vallen en deze op de motor geschroefd! Na een goed uur pompen en ontluchten kreeg ik de voorrem op druk. Toen de kuip er op gezet en de benzinekraan gereviseerd. In een van de eerste posts is te zien hoe hij er uit is gekomen, ik heb het kapotte benzinefilter er maar afgeknipt, de draden ook maar en alle vloeibare pakking weggehaald. Met een nieuwe O ring en de juiste afdichtingsringen er tussen de benzinekraan er weer op gezet. Omdat de uitloop een klempassing heeft en er nogal eens uit wil trillen bij een FJ, heb ik deze met blauwe loctite vast gezet en er voor de zekerheid ook wat tie-wraps omheen gedaan.

4 liter benzine in de tank gegoten en de kraan blijft droog! Tank dus op de motor en benzineslang aansluiten. Starten en.... niks. Wat doe ik nu weer mis? Tank er maar weer af. Nog eens kijken. Hey verrek, vacuumslangetje niet aangesloten. Tank er weer op, benzineslang aansluiten, vacuumslang aansluiten, starten en... lopen!

Helm op, jas aan en een rondje door de straat gereden. Hij loopt goed, trekt goed op, valt netjes terug in toeren, zeer blij mee! Wat wel wennen is, zijn de bochten. De FJ valt echt als een slagschip de bocht in. Dat is wel even wennen als je alleen maar lichte twins gewend bent! Na vier rondjes de straat rond zonder problemen, ben ik naar de pomp gereden en gelijk 18 liter verse BP ultimate er in geknald. Toen direct maar door de weg op en rijden met dat hok!

90 kilometer later parkeer ik met een big smile de FJ weer in de voortuin. Via het Westland, Rotterdam en Gouda weer terug thuis! Bochten gaan steeds beter, maar de grote weg is waar de FJ echt straalt. Wat een genot om met zo`n motor over de snelweg te rijden. Geen winddruk op je borst, rustig zoemend motorblok en meer dan voldoende power om bij iedere inhaalactie weer een glimlach op m`n gezicht te krijgen!

Gisteravond nog eens het oliepeil gecontroleerd. Met m`n CB verloor ik elke rit meer olie dan de exxon valdez dus ik houd het liever goed in de gaten! Wat schertste mijn verbazing, er leek wel meer olie in te zitten dan eerst... Vanochtend weer het oliepeil gecheckt, dat lijkt hetzelfde. Heb ik dan verkeerd gekeken? Vanmiddag weer 50 kilomter gereden. Perfect, lekker binnendoor, bochten en veel rotondes. Geconstateerd dat mijn benzinemeter ook werkt, want die begint inmiddels terug te lopen. Mag ook wel na 150KM gereden. Na thuiskomst een kwartiertje later weer olie gepeild en nu schrok ik wel een beetje. Het niveau was helemaal tot bovenin het glaasje. Dop er af en ruiken en het is al snel duidelijk. Benzine in de olie! -O-

Er zit dus iets niet lekker in de carbs. Hangende vlotters? Het bewoog allemaal reuze soepel toen ik ze schoon had gemaakt! Lekkende tank kraan? Hij leek toch echt de benzine binnen te houden! Er zitten overloop slangen op de carbs, maar daar komt ook niks uit. Hoe komt die benzine dan toch bij die olie? Ik lees iets over via het luchtfilter en de carterontluchting. Dit morgen maar eens controleren.

Er is nog budget voor vier nieuwe vlotternaalden + dat ding waar ze in vallen. Dan nog weer een nieuw oliefilter en nieuwe olie. Tips, trucs en goede raad? Ik ben nu een weekje weg en dan heb ik twee weken om voor de challenge de boel te fixen :X Dan moest er ook nog een goede vooras komen en nieuwe banden er om... Het wordt spannend!
 
Laatst bewerkt:
Kan op 2 manieren, afhankelijk van model.motor.

Via inlaatrubbers cilinders in.
Via luchtfilterhuis carterontluchting in.

En het kan alleen als de vlotterbakjes min of meer overstromen.
 
Kan op 2 manieren, afhankelijk van model.motor.

Via inlaatrubbers cilinders in.

Via luchtfilterhuis carterontluchting in.

En het kan alleen als de vlotterbakjes min of meer overstromen.

Overstromende vlotterbakken komt door hangende vlotters en niet afsluitende kraan. Toch??
 
Terug
Bovenaan Onderaan