€5000 - Pan/Gtr/Fjr/k1100 ?

let's ride

banned user
3 jul 2007
31
0
Hoi allemaal, ik geloof dat dit wel in algemene motorpraat past. Anders m'n excuses.
Even voorstellen mischien, ik ben 'let's ride' en heb nu al een jaar of 3 m'n motorrijbewijs.
In die 3 jaar heb ik fijn kunnen oefenen op een Honda cb450N uit 1985.

Maar ik denk dat ik nu wel rijp ben voor iets zwaarders....en...comfortabeler...want ik gebruik de motor vooral ook voor woon/werk verkeer en als primair vervoermiddel.

Nu kan ik 5000 uitgeven en ik zat in de richting te denken van:

Honda Pan european
Kawasaki Gtr
Yamaha Fjr
Bmw K1100 (of ander model. als er maar een grote kuip op zit!)



M'n kriteria zijn:
- verbruik
- betrouwbaarheid
- onderhoudsgemak (kan ik er zelf makkelijk aan sleutelen of moet ik de halve motor uit elkaar halen om een bougie te verwisselen, bij wijze van spreken)
- prijzen vervangonderdelen


Ik wil dus echt comfortabel zitten, niet teveel wind vangen en gewoon relaxed cruisen.
Sleutelen ben ik niet vies van en ik kan de meeste dingen zelf wel.
Als de aandrijving, ketting is, maakt me dat ook niet uit, al zal ik bij de bmw/honda dat probleem niet hebben.

Verbruik intresseert me ook erg. met m'n CB450N haal ik rond de 1 op 27
Veelal snelweg/provinciale weg KM's
Maar wellicht omdat ik een zwaardere motor wil dat het verbruik ook wat meer zal worden.


Alvast bedankt voor het lezen van m'n lange verhaal.
En ik hoop dat julie me kunnen helpen met een keus te maken, of eventueel mischien wel een andere keus die er niet bij stond ;)


m'n voorkeur zou uitgaan naar een PAN, maar ik wil liefst niet iets rijden met 100.000+ km erop, maximaal 50.000 en niet iets van voor 1990. Ookal maakt km stand vaak niet uit bij deze motoren.

liefst zou ik minder dan 5.000 uitgeven, dan heb ik nog wat geld over voor direct onderhoud dat eventueel nodig mag zijn.

BMW is denk ik niet te betalen, en kwa prijs van onderdelen mischien ook niet ideaal.

Zit ik nog met de Gtr en Fjr. Hier weet ik eerlijk gezegd maar weinig over, hopelijk kunnen julie me wat extra info geven.

Yamaha is wat meer budgetbike zeker.

Alvast bedankt voor julie repliek!
 
de fjr is pas vanaf bouwjaar 2001 en die vind je dus nog niet voor 5000 pleuri

ik zou gewoon markplaats eens rondstruinen
krijg je een indruk van prijzen
 
Mag ik een model aandragen..

Honda Pacific Coast 800 (ofwel PC800). Is wel geen Pan European (1100) maar ook helemaal geen vervelende toermotor.


Die PC800's zijn tegenwoordig voor echt weinig geld te krijgen. Zijn nooit echt populair geweest (door het uiterlijk en de 'concurrentie' van zijn zwaardere broer, de Pan European.)

moto%20pc%20800.JPG
 
Laatst bewerkt:
Bedoel je i.p.v. de FJR niet de FJ1200 van Yamaha?

5000,- is best een leuk budget. Inderdaad de Pan European is een prima fiets en BMW valt ook best in dat budget. Kijk maar een naar de BMW K75RT, K100RT, K1100LT. Pas wel op voor ex-overheids-fietsen in deze klasse.

Echter vergis je niet in zwaarte en logheid van de wat zwaardere tourmotor. Vooral bij de lagere snelheden zoals in de stad. Dat was voor mij de reden dat ik van een GSX1100G overstapte naar de lichtere Honda Deauville. Alhoewel onze volgende motor toch wel weer een wat zwaardere wordt (Zoals de Yamaha FJR wellicht of de BMW R1100RT)

Succes met de zoektocht.
 
Pannetje met 100.000+ is helemaal nog niet op hoor!
Bij goed onderhoud kan hij nog makkelijk zo`n aantal km`s aan. Hetzelfde geldt voor een BMW K1100.
En wat FragDaddy aandraagt is ook geen slechte keuze.
Maar je moet er wel van houden en tegen het commentaar kunnen wat je er mee krijgt.
En als je veel door de stad heen moet is een zware tourmotor niet echt in z`n element.
 
weet er verder weinig over, maar heb bij opendag van Tan Kate op een honda blackbird gereden, en man wat een fijn ding. en zien er ook leuk uit
vond m heel licht rijden maar weet niet van welk jaar die was.
Die motoren zijn er ook voor minder dan 5000.
maar heb er dus verder geen ervaring mee, dus maybe met eigenaar praten
 
Hoi allemaal, ik geloof dat dit wel in algemene motorpraat past. Anders m'n excuses.
Even voorstellen mischien, ik ben 'let's ride' en heb nu al een jaar of 3 m'n motorrijbewijs.
In die 3 jaar heb ik fijn kunnen oefenen op een Honda cb450N uit 1985.

Maar ik denk dat ik nu wel rijp ben voor iets zwaarders....en...comfortabeler...want ik gebruik de motor vooral ook voor woon/werk verkeer en als primair vervoermiddel.

Nu kan ik 5000 uitgeven en ik zat in de richting te denken van:

Honda Pan european
Kawasaki Gtr
Yamaha Fjr
Bmw K1100 (of ander model. als er maar een grote kuip op zit!)

M'n kriteria zijn:
- verbruik
- betrouwbaarheid
- onderhoudsgemak (kan ik er zelf makkelijk aan sleutelen of moet ik de halve motor uit elkaar halen om een bougie te verwisselen, bij wijze van spreken)
- prijzen vervangonderdelen

Alvast bedankt voor julie repliek!

Tsja, er is waarschijnlijk genoeg keus aan modellen.
Maar even over de Kawa GTR. Dat is een al wat ouder model. Was ooit een prima toermotor, maar misschien is dit een betere (nieuwere) keus: De ZZR1200. Ook incl. koffers te krijgen.
Een snelle, comfortabele, betrouwbare toerder.

full


Met de Honda heb je natuurlijk al koffers geintegreed, bij andere modellen moeten ze er vaak nog apart op maar hoeft dus geen nadeel te zijn. Maar een pan european of FJR of BMW zijn waarschijnlijk nog redelijk prijzig als gebruikte motor met niet teveel KMs??

Een Kardan-aandrijving zal qua onderhoud wel een plus zijn tov. een ketting uiteraard. Misschien ook iets om in je overweging mee te nemen.

Qua betrouwbaarheid zijn de meeste modernere motoren geen probleem denk ik. Mits de gebruikte motor ook redelijk onderhouden is.

Succes!
 
Mag ik een model aandragen..

Honda Pacific Coast 800 (ofwel PC800). Is wel geen Pan European (1100) maar ook helemaal geen vervelende toermotor.


Die PC800's zijn tegenwoordig voor echt weinig geld te krijgen. Zijn nooit echt populair geweest (door het uiterlijk en de 'concurrentie' van zijn zwaardere broer, de Pan European.)

[afbeelding]
Ik durf het haast niet te zeggen, maar... ik vind hem mooi :o
Als ik nu zoek vind ik er rond de 30 stuks in de verkoop, met prijzen toch wel behoorlijk beneden wat de TS vraagt.

Vind dat je een mooi alternatief neer zet *O*
 
Mag ik een model aandragen..

Honda Pacific Coast 800 (ofwel PC800). Is wel geen Pan European (1100) maar ook helemaal geen vervelende toermotor.


Die PC800's zijn tegenwoordig voor echt weinig geld te krijgen. Zijn nooit echt populair geweest (door het uiterlijk en de 'concurrentie' van zijn zwaardere broer, de Pan European.)

[afbeelding]



idd. ja ik zie ze op mp voor tussen de 2000 en 3500 staan.
ik wist trouwens niet dat die zijkoffer 1 grote 'achter-koffer' was, past wel veel in zeg.
in principe ook een aardig alternatief.
(ik zat ook aan deauville te denken voor ik dit huidige lijstje maakte)


natuurlijk koop ik liefst particulier en niet via motorzaken.



Die ZZR (is blackbird toch) lijkt me meer sport/tour.
krijg bij dat model het idee dat je toch wat meer voorover zit of iig meer wind vangt.

zijn op MP iig. niet duur. de jaren 90 modellen dan


de FJR zit helaas idd. nog boven m'n budget.



bedankt voor de reacties zover.
omdat ik momenteel honda rij en er zoveel plezier van heb en weinig problemen mee heb gehad tot nu toe, neigt m'n keuze ook een beetje naar dat merk.


pc800 of PAN

looks maken me niet zoveel uit....als mensen lachen als ik een pacific zou rijden, dat zou me niet zoveel uitmaken. Ik vind de PAN wel een beetje mooier maar kwa design lijken ze wel op elkaar.
Die kofferruimte van die PC800 is wel gigantisch zeg.

ik heb wel gelezen dat de pc800 een beetje 'underpowered' is.

plus....met die hele plastic bodywork is het wassen mischien wel makkelijk, maar hoe zit het als ik bij de motor zelf moet komen voor onderhoud?


lijkt me dat de pan daar mischien wat makkelijker is?

iemand nog ideeen hierover?

mvg!
 
Als je op het lijstje motoren dat je hebt puur naar de onderhoudbaarheid kijkt zou ik voor een BMW K-serie kiezen.
 
(ik zat ook aan deauville te denken voor ik dit huidige lijstje maakte)
Daar zou je inderdaad ook eens naar kunnen kijken. Ze zijn voor het gevoel niet zo krachtig als de grotere motoren (dat is ook niet verwonderlijk). Dus als je accepteert dat je niet de snelste zal zijn, dan kun je een heleboel plezier hebben van een Deauville.
Ze zitten verder prima, rijden lekker, en de koffers zijn behoorlijk vol te stouwen.
 
Heerlijke fiets zo'n Deauville. Ook zeker aan te raden. Super betrouwbaar blokje ligt eronder. Als je de gelegenheid hebt om bij een motorzaak een proefrit op te maken, dan zou ik dat zeker aanraden!
 
Heb 2x een PAN gehad, n weekeinde gereden met de PC en nu in t bezit van een FJR. Zou zelf nooit een PC nemen, veel te weinig power. De PAN (st1100) is een zeer degelijke motor met veel comfort. Dus gewoon doen gezien jouw voorkeuren en budget.

Oh ja, kijk ook eens naar deze motoren in Belgie of Duitsland, kan al snel 1.000 euri schelen.
 
Voor 3500-4500 koop je een dijk van een K1100 rs of LT (ligt aan je smaak).
Zoek er een van rond 95 / 96. Een ton op de teller maakt voor een K niks uit.

Verbruik: zeg 1 op 18
betrouwbaarheid: zit wel goed denk
zelfs sleutelen: goed te doen, behalve de injectie
vervangingsonderdelen: valt reuze mee. Waar je op leegloopt zijn de evt uurkosten biuj de bmw dealer.

voorbeeldjes:
Redirecting...
Redirecting...
Redirecting...

Redirecting...
Redirecting...
 
Voor 3500-4500 koop je een dijk van een K1100 rs of LT (ligt aan je smaak).
Zoek er een van rond 95 / 96. Een ton op de teller maakt voor een K niks uit.

Verbruik: zeg 1 op 18
betrouwbaarheid: zit wel goed denk
zelfs sleutelen: goed te doen, behalve de injectie
vervangingsonderdelen: valt reuze mee. Waar je op leegloopt zijn de evt uurkosten biuj de bmw dealer.

voorbeeldjes:
Redirecting...
Redirecting...
Redirecting...

Redirecting...
Redirecting...


thx! toffe post.
 
Ha let's ride,

Heb net bij de topic 120 km woon werk welke fiets oid gereageerd, geldt denk ook voor jou,
Ik heb bij Rima in Haelen Limburg een duitse import BMW R1100RT bj 96 45000km op teller(met boekjes erbij) gekocht voor een heel schappelijke prijs .
Deze zijn wezenlijk goedkoper dan een "origineel" NL fiets en (vaak) beter onderhouden
Heb ook geen goed gevoel bij handelaren maar bij hun voelde het gelijk goed en dat bewijzen ze ook, paar kleine dingen gehad en werd gelijk opgelost, indien 1 of meer nachtje daar moeten laten, leen motor mee.
En het belangrijkste open en eerlijk zaken doen.
Maar goed genoeg reclame( een paar collega's hebben sinds kort daar ook een motor gekocht en niets dan lof)
De R1100rt bevalt mij uitstekend,onderdelen niet te duur en betrouwbare techniek, tevens is de wielbasis korter dan van een Pan waardoor hij handelbaarder is bij lagere snelheden en in de bebouwde kom.
Heb eigenlijk nooit interesse gehad in BMW maar bevalt uitstekend
 
Voor 3500-4500 koop je een dijk van een K1100 rs of LT (ligt aan je smaak).
Zoek er een van rond 95 / 96. Een ton op de teller maakt voor een K niks uit.

Verbruik: zeg 1 op 18
betrouwbaarheid: zit wel goed denk
zelfs sleutelen: goed te doen, behalve de injectie
vervangingsonderdelen: valt reuze mee. Waar je op leegloopt zijn de evt uurkosten biuj de bmw dealer.

voorbeeldjes:
Redirecting...
Redirecting...
Redirecting...

Redirecting...
Redirecting...

Sluit me hier volledig bij aan, ik zou ook niet voor een R1100- gaan daar je dan weer eventuele bak/cardan problemen tegen kan komen (helaas, wel fijne fietsen). Onderdelen van een K zijn meest aardig goedkoper dan van de gemiddelde jap. Ik rijd inmiddels al weer meer dan 70000 km tot volle tevredenheid op de K1100LT (km stand nu 141000 km )
 
Voor 3500-4500 koop je een dijk van een K1100 rs of LT (ligt aan je smaak).
Zoek er een van rond 95 / 96. Een ton op de teller maakt voor een K niks uit.

Verbruik: zeg 1 op 18
betrouwbaarheid: zit wel goed denk
zelfs sleutelen: goed te doen, behalve de injectie
vervangingsonderdelen: valt reuze mee. Waar je op leegloopt zijn de evt uurkosten biuj de bmw dealer.

voorbeeldjes:
Redirecting...
Redirecting...
Redirecting...

Redirecting...
Redirecting...
Eens.
Ik heb na een hele reeks motoren ook een K1100RS aangeschaft. Prima motor, beresterk blok, lekker schakellui rijden. Je kan nog eens wat meenemen en je eventuele passagier zit er op het brede zadel ook nog comfortabel op.
 
Let bij een 'oude' Pan wel goed op het uitlaatsysteem.

Dat is het zwakste punt van de ST1100 en openbaart zich erg duidelijk bij de wat oudere, (waar jij naar zoekt gezien de prijsklasse).

De uitlaatbochten onder de motor zijn erg gevoelig voor roest en een nieuwe set kost rond de 2100 euro,...
 
in belgie kan je voor een schappelijk prijsje een k100 of k75 kopen invoeren stelt niks voor
 
Let bij een 'oude' Pan wel goed op het uitlaatsysteem.

Dat is het zwakste punt van de ST1100 en openbaart zich erg duidelijk bij de wat oudere, (waar jij naar zoekt gezien de prijsklasse).

De uitlaatbochten onder de motor zijn erg gevoelig voor roest en een nieuwe set kost rond de 2100 euro,...

als je orgineel koopt wel ja, bij LASER hebben ze een prachtge bochtenset voor nog geen 500 euro.
Overigens komt dat alleen voor bij Pan's die in de winter of veel korte stukken rijden. Mijn 9 jaar oude pan rijdt alleen lange stukken (net terug uit Sicilie) en die is na een ton kilometers nog zo hard als ... staal.

Bij oude pan's die in de winter gereden hebben moet je ook opletten op de achterbrug. Daar zit een gevoelige plek waar water kan blijven staan waardoor er roest van binnenuit ontstaat.

Voor de rest kan ik je wel een Pan aanraden, Mijn vorige motor (K1100) had na 64000 (en 8 nieuwe achetrbanden) een nieuwe cardan nodig. Bij de Pan is het werkelijk waar alleen maar gewoon onderhoud. Er rijden al een paar Pan's rond met meer dan 500.000 kilometers op de teller. De blokken van deze fietsen zijn echt waanzinnig goed.
Voor mij dus geen "goede" beemer meer.

Ik spaar lekker door voor een nieuwe ST1450 V6!!! :}
 
@ TS: Ik vind dit topic toch in schril contrast staan vergeleken met je andere draadjes,....
laat staan je antwoorden en tips in andermans topics,...

een schizo*reen is nooit alleen :P

homeys met goeie sound hier?

Ik hoop dat dat een grapje was,....ofzo

wat betreft je vraag; K1100 zijn zeer betrouwbaar,..ook met 100k + op de teller.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan