[[[ ══ Suzuki GS500 Topic #29 ══ ]]]

Vandaag wederom gekeken naar lekkage met tank nog vast aan de motor. Ineens geen lekkage gevoeld als zondag. Stukje wezen rijden en volgetankt. Nog steeds geen lek. Vindt dat toch vreemd.
Enig zweten zie ik op een onderdeel, in het midden van de achterkant van de cilinders. Dit verklaart iig niet de benzine die ik langs het frame zag druppelen.

Gaatje is misschien toevallig gedicht door roest. Als er benzine naar beneden druppelt zou ik ook eens de slangen en carbs checken want daar wil ook wel eens iets lekken.
 
Binnenkort ga ik m'n carbs ff cleanen en dus ook ontmantelen. Welke pakkingen, rubbertjes en slangen kun je beter na verloop van tijd (preventief) vervangen? Dan kan ik deze al bestellen bij de dealer.
 
Graag hoor ik hoe deze bevalt. Ziet er op het eerste oog goed uit😇👍. De S8 die ik heb is waterdicht dus dan is dit een mooie navigatie oplossing.

De houder is oprecht geweldig, volledig van aluminium.
Hij laadt mijn s9+ snel genoeg op, terwijl ik navigeer, bluetooth aan heb, en muziek aan heb staan. het is geen fast charge, wat opzich goed is aangezien het beter voor je batterij is. Er zit een kapje op voor als je de lader niet gebruik. Ook werkt hij in de regen.

Hij kan kantelen, dus je kan je telefoon in landscape modus of ik portrait gebruiken. Hij trilt niet en de telefoon zit echt muur en muurvast.

Het enige opmerkingspuntje is dat de rubbers die de zijkant van de telefoon raken een beetje verschuiven, waarschijnlijk is de lijm niet geweldig. Ik ga hem zelf dan ook opnieuw erin lijmen. Verder een geweldig product voor een prachtprijs.

Voor andere geinteresseerden post ik de link nogmaals.

€ 15,63 46%OFF | ARVIN Aluminium Motorcycle Charging Handlebar Mobile Phone Holder For iPhone X Universal Rearview Mirror USB Charger Stand Mount
 
Er zat dus in mijn GS een 135 sproeier, ik heb een 120 besteld (De dealer had op het overzicht staan dat een NL GS een 120 sproeier had, en de Duitse een 135).
Ja hij heeft ooit gelopen op deze instelling maar echt belabberd en met een kapot inlaat rubber, dus denk dat een beunhaas eraan heeft geklooid tot hij enigzins goed liep.
 
Ik typte vanuit m'n hoofd. Heb het in ieder geval over de standaard Mikuni sproeiers, dus geen dynojet. Dan kan het best 120,5 cq 122,5 zijn.

Zit de standaard sproeier er niet in? Welke zit er dan wel in?

Er zit een 135 sproeier in, wat volgens de dealer in Duitsland wel is.
De inlaatrubbers heb ik vervangen, evenals de bougie en het luchtfilter. Oude filter heb ik niet meer dus kan ik niet testen, de weerstanden heb jij die zo voor me? Of een werkplaatshandboek toevallig?
 
Ik ben weer terug van mijn ritje door Duitsland. Ging prima, behalve dat de motor de hoge temperatuur van zaterdag niet leuk vond. Olietemperatuur bereikte de 120 graden en stopte er compleet mee, alsof hij geen benzine kreeg. Even langs de snelweg gezet en 5 minuutjes achter de vangrail gewacht. Motor startte probleemloos en ben rustig verder gereden. In Nederland weer, er was file, ik rem af, ik wil weer gas bijgeven en hij doet weer niks, deze keer koppeling ingeknepen en over de vluchtstrook uitgereden, bij bijna stilstand gestart en weer verder gereden. Zit er een elektronische beveiliging op ofzo? Motor is namelijk helemaal in orde nog op het eerste oog. Verder zie ik wel een enorm olieverbruik. Heb denk ik tussen de 600km en 800km afgelegd en daarbij heb ik er zo'n 700ml olie ingegooid. Geen blauwe rook, motor ruikt gewoon naar verbrande benzine. Ook geen olielekkage want dan vermoord mijn pa me. Naast dat ik veel olie moet kopen, maakt het iets uit? En moet ik me zorgen maken na het uitvallen na hoge temperaturen?
 
Ik ben weer terug van mijn ritje door Duitsland. Ging prima, behalve dat de motor de hoge temperatuur van zaterdag niet leuk vond. Olietemperatuur bereikte de 120 graden en stopte er compleet mee, alsof hij geen benzine kreeg. Even langs de snelweg gezet en 5 minuutjes achter de vangrail gewacht. Motor startte probleemloos en ben rustig verder gereden. In Nederland weer, er was file, ik rem af, ik wil weer gas bijgeven en hij doet weer niks, deze keer koppeling ingeknepen en over de vluchtstrook uitgereden, bij bijna stilstand gestart en weer verder gereden. Zit er een elektronische beveiliging op ofzo? Motor is namelijk helemaal in orde nog op het eerste oog. Verder zie ik wel een enorm olieverbruik. Heb denk ik tussen de 600km en 800km afgelegd en daarbij heb ik er zo'n 700ml olie ingegooid. Geen blauwe rook, motor ruikt gewoon naar verbrande benzine. Ook geen olielekkage want dan vermoord mijn pa me. Naast dat ik veel olie moet kopen, maakt het iets uit? En moet ik me zorgen maken na het uitvallen na hoge temperaturen?

Het is een luchtgekoeld blok. Dat wordt dus heter als de omgeving ook heter wordt (temperatuurverschil blijft gelijk).
Olie 110 graden bij 20 graden wegdek, olie 130 graden bij 40 graden wegdek.
Het wegdek is meestal bijna zwart dus die 40 graden bereik je al heel snel.
Ik heb een koelvin van een oude computer op het deksel van het filter geschroefd (stukje vlak gevijld, warmtepasta er tussen) zodat de olie die naar de kop stroomt wat koeler is.

Als de benzineleiding ergens tegen het blok (120 graden heet) hangt, bereikt de benzine zijn kookpunt in de slang. Dan moet de carburateur met damp werken en daar is hij niet op ontworpen.
Ik heb een stukje isolatie om de benzineslang zitten waar de slang dicht bij het blok ligt.

Dit zijn beide aanpassingen die niet in het handboek GS500 staan en die in de winter een averechts effect hebben.

Het hogere olieverbruik bij volgas rijden herken ik ook. Met 100 km volgas snelweg stookte ik vroeger bijna een liter olie weg. Ik gebruik tegenwoordig andere (volsyntheet) olie en daarmee is het verbruik bij volgas scheuren duidelijk minder maar het is er nog wel. Een catchtankje zou oplossing kunnen bieden maar die aanpassing gaat mij te ver. (Waar laat ik dat ding).
Bovendien verplaats ik met de meeste catchtankjes de blow-by-oliedamp van de luchtinlaat naar de catchtank maar nog steeds uit het blok. Er zijn catchtankjes waarbij de olie terugloopt het blok in - met een nog groter plaatsingsprobleem.
product_594a7ae4cbceccdb668bcf3b.jpeg

Je kan uiteraard ook een bekeuring voorkomen en de gaskraan wat minder ver open draaien. Mijn exemplaar is in ieder geval geen circuitmotor - die functioneren vaak minder goed als je hem vooral met weinig gas gebruikt.
 
Er zat dus in mijn GS een 135 sproeier, ik heb een 120 besteld (De dealer had op het overzicht staan dat een NL GS een 120 sproeier had, en de Duitse een 135).
Ja hij heeft ooit gelopen op deze instelling maar echt belabberd en met een kapot inlaat rubber, dus denk dat een beunhaas eraan heeft geklooid tot hij enigzins goed liep.

Dat is de standaard sproeier voor de 25kw versie. Die hebben als inlaatrubbers halve manen. Originele inlaatrubbers zijn volledig open. Gebruik je volledig open inlaatrubbers op een 135, dan verzuipt hij enorm.

Wees er even zeker van dat je de open inlaatrubbers hebt. Dan wordt jouw issue gefixt door de Mikuni 120 sproeier.

Vanaf daar kun je wel weer fijner afstellen, of het zo laten en gewoon rijden.
 
Ik ben weer terug van mijn ritje door Duitsland. Ging prima, behalve dat de motor de hoge temperatuur van zaterdag niet leuk vond. Olietemperatuur bereikte de 120 graden en stopte er compleet mee, alsof hij geen benzine kreeg. Even langs de snelweg gezet en 5 minuutjes achter de vangrail gewacht. Motor startte probleemloos en ben rustig verder gereden. In Nederland weer, er was file, ik rem af, ik wil weer gas bijgeven en hij doet weer niks, deze keer koppeling ingeknepen en over de vluchtstrook uitgereden, bij bijna stilstand gestart en weer verder gereden. Zit er een elektronische beveiliging op ofzo? Motor is namelijk helemaal in orde nog op het eerste oog. Verder zie ik wel een enorm olieverbruik. Heb denk ik tussen de 600km en 800km afgelegd en daarbij heb ik er zo'n 700ml olie ingegooid. Geen blauwe rook, motor ruikt gewoon naar verbrande benzine. Ook geen olielekkage want dan vermoord mijn pa me. Naast dat ik veel olie moet kopen, maakt het iets uit? En moet ik me zorgen maken na het uitvallen na hoge temperaturen?

@sav denkt te moeilijk. Gooi er 1 liter extra olie in. Is het olieverbruik en het 'heatsoaken' (overhitten) ook opgelost. Om exact te zijn is dat op de peilstok afvullen tot het topje van de letter 'F'.

Nou draaide ik in de GS500 overkill 10-50 Castrol Power 1 volsyntheet. Ik heb er naast woon-werk, zomer en winter, ook circuit mee gereden zonder olie verbruik.

(Zou zo weer een GS500 kopen om mee te kunnen raggen :})
 
@sav denkt te moeilijk. Gooi er 1 liter extra olie in. Is het olieverbruik en het 'heatsoaken' (overhitten) ook opgelost. Om exact te zijn is dat op de peilstok afvullen tot het topje van de letter 'F'.

Nou draaide ik in de GS500 overkill 10-50 Castrol Power 1 volsyntheet. Ik heb er naast woon-werk, zomer en winter, ook circuit mee gereden zonder olie verbruik.

(Zou zo weer een GS500 kopen om mee te kunnen raggen :})
Dergelijk olieverbruik heb ik ook alleen niet zó erg, ik denk zo'n liter op 1500 á 1800 km... daarom heb ik al een ander blok op de kop getikt laatst.
En ik rij met 15W50 rond. Zou beter tegen hogere temperaturen moeten kunnen.
Heeft er iemand nog aanbevelingen mbt het wisselen van een blok? Ik heb iig even de olie gezien en geroken wat in het "nieuwe" blok zit.
Voordeel is wel dat ze in duitsland elk jaar gekeurd moeten worden en er dacht ik dus ook naar uitstoot gekeken word.
Ik vermoed dat het "nieuwe" blok met zo'n 25000 km wat beter scoort qua oliegebruik... (hoop ik :-) )
 
Laatst bewerkt:
@sav denkt te moeilijk. Gooi er 1 liter extra olie in. Is het olieverbruik en het 'heatsoaken' (overhitten) ook opgelost. Om exact te zijn is dat op de peilstok afvullen tot het topje van de letter 'F'.

Nou draaide ik in de GS500 overkill 10-50 Castrol Power 1 volsyntheet. Ik heb er naast woon-werk, zomer en winter, ook circuit mee gereden zonder olie verbruik.

(Zou zo weer een GS500 kopen om mee te kunnen raggen :})
Nou dat treft. Weet er één te koop te staan.
Staat toevallig in mijn garage.....
 
Vandaag tijdens t rijden het rode kapje wat boven m'n olielampje zit verloren. Iemand enig idee waar ik dit kan halen?
 
Tijdje niet meer in dit topic geweest, vooral omdat de GS loopt als een zonnetje :)

We zijn nu in Frankrijk aan het rondtoeren en ook in 35+ graden in de fantastische bergen van de Hautes Alpes houdt ie zich uitstekend. Over onverharde paden raggen gaat ook best, al heb ik dan toch liever een allroad of enduro met langere veerwegen onder den billen.

Enfin, een heerlijk fietsje blijft de GS500 en dat leek me een foto waard om hier te delen!

gs500france.JPG
 
Vandaag tijdens t rijden het rode kapje wat boven m'n olielampje zit verloren. Iemand enig idee waar ik dit kan halen?
bph motoronderdelen in mill.

Tijdje niet meer in dit topic geweest, vooral omdat de GS loopt als een zonnetje :)

We zijn nu in Frankrijk aan het rondtoeren en ook in 35+ graden in de fantastische bergen van de Hautes Alpes houdt ie zich uitstekend. Over onverharde paden raggen gaat ook best, al heb ik dan toch liever een allroad of enduro met langere veerwegen onder den billen.

Enfin, een heerlijk fietsje blijft de GS500 en dat leek me een foto waard om hier te delen!

Bekijk bijlage 1414818

Als je het vergelijkt komt een gs500 nog best wel mee met de grotere allraods. Ik heb er zelf de tet nederland mee gereden. Nu toch maar een XT600 gekocht voor het echte mooiere vies worden.
 
Tijdje niet meer in dit topic geweest, vooral omdat de GS loopt als een zonnetje :)

We zijn nu in Frankrijk aan het rondtoeren en ook in 35+ graden in de fantastische bergen van de Hautes Alpes houdt ie zich uitstekend. Over onverharde paden raggen gaat ook best, al heb ik dan toch liever een allroad of enduro met langere veerwegen onder den billen.

Enfin, een heerlijk fietsje blijft de GS500 en dat leek me een foto waard om hier te delen!

Bekijk bijlage 1414818
Nette fiets zo, maar wat voor een achterlicht zit erop?
 
Bedenk wel dat je nog wel eens gezeik kunt krijgen met dit soort knipperlichten. Die moeten namelijk officieel een x aantal centimeter van het achterlicht af zitten op een motor.
 
Bedenk wel dat je nog wel eens gezeik kunt krijgen met dit soort knipperlichten. Die moeten namelijk officieel een x aantal centimeter van het achterlicht af zitten op een motor.

Klopt, terechte opmerking. Daarom heb ik ook nog gewone/kleine pinkertjes op de plaats van de originele knipperlichten.

Ook heeft de unit geen kentekenplaat verlichting, maar dat heb ik opgelost met een neerwaartse led op het achterlicht.
 
bph motoronderdelen in mill.

Gisteren even langs geweest, heb zo'n heel plaatje gescoord. Handige adresje, dankje!


Iemand enig idee of deze handvat verwarming op de clipons sturen past?

 
Terug
Bovenaan Onderaan