[[[ ══ Suzuki GS500 Topic #29 ══ ]]]

Yep, maar met het checken van de kleppen had ik al via de bovenkant ook al een boel olie erin laten lopen. En
er zat nog geen benzine in de carbs. Kan dit kwaad? In het verleden heb ik dit samen met medesleutelaars ook zo gedaan met
herbouwde motoren van auto's gedaan.
Maar er zit nog wel een filmlaagje van olie overheen. Dus is het hetzelfde als oliefilter wisselen op dit moment.
 
Wat ik wel altijd doe is bij een olie/filter wissel of bij wat langere stilstand is de boel rondslingeren (zonder dat hij aanslaat) tot het oliedruklampje uitgaat.
 
Maar dat is toch in principe hetzelfde als alles rond laten slingeren op brandstof? Alles gaat draaien, zuigers gaan langs de cilinders etc.
 
Dan staat er geen druk overal op die je tijdens de verbranding wel hebt en gaat het ook met een veel lager toerental. Het kan best een tijdje duren voordat het lampje uitgaat en op dat moment heb je eigenlijk geen genoeg oliedruk.
 
Dan staat er geen druk overal op die je tijdens de verbranding wel hebt en gaat het ook met een veel lager toerental. Het kan best een tijdje duren voordat het lampje uitgaat en op dat moment heb je eigenlijk geen genoeg oliedruk.
Maar gezien de motor an sich geen werk levert komt er op de diverse onderdelen ook geen krachten zoals normaal wel met verbranding
gebeurt. En het is dus niet zo natuurlijk dat alles kurkdroog, geheel zonder olie dus, staat. Ikzelf had ook wat door het bougiegat naar binnen gegoten (klein beetje maar) zodat ook de cylinderwand wel van een beetje olie voorzien was.
 
20200310_210036.jpg
20200310_210046.jpg


Die van mij is ook weer klaar, nu met een led achterlicht van een ducati monster (AliExpress). Alleen wacht ik nog op een
loobman chain oiler en dan ga ik met dit nieuwe blok voor het eerst testrijden 8-)
 
Die van mij is ook weer klaar, nu met een led achterlicht van een ducati monster (AliExpress). Alleen wacht ik nog op een
loobman chain oiler en dan ga ik met dit nieuwe blok voor het eerst testrijden 8-)
Klaar wil ik nou ook nog niet zeggen. Er is nog wel wat sleutelwerk. Maar het spannendste hebben we gehad.
 
En dan nog een vraag aan iedereen. Heeft iemand nog een set nette voetstepjes liggen? Bij de mijne is aan beide kanten het rubber losgescheurd 😇
 
20200314_104242.jpg


Vandaag voor het eerst weer gereden, met het nieuwe 2de handse blok. Rijdt nu echt als een naaimachientje.
Heerlijk om weer te kunnen rijden. Hij staat ook meteen weer thuis, kan ik er van de week weer mee naar mń werk.
 
Ik heb minder geluk.

Uitlaat er weer op gezet, en hoewel ie eerst ook niet briljant liep, loopt ie nu ook niet echt heel erg goed. Bougies heb ik vervangen, carburateurs eraf gehad en gecontroleerd/doorgespoten met remmenreiniger.

Als ie een tijdje stationair staat te pruttelen (soms stabiel, soms alsof een bougie een vonk overslaat), heeft de bougie een helemaal zwarte aanslag, wat mij doet vermoeden dat ie te rijk staat. De stationair mengselschroeven heb ik op standaard gezet (2 x 360 graden uitdraaien) en ook tussendoor nog een keer nieuwe bougies geprobeerd. Er zit nieuwe benzine in en de accu zit vol. Ook voor de zekerheid een andere accu geprobeerd. Maakte geen verschil.

Iemand nog ideeen?
 
Ik heb minder geluk.

Uitlaat er weer op gezet, en hoewel ie eerst ook niet briljant liep, loopt ie nu ook niet echt heel erg goed. Bougies heb ik vervangen, carburateurs eraf gehad en gecontroleerd/doorgespoten met remmenreiniger.

Als ie een tijdje stationair staat te pruttelen (soms stabiel, soms alsof een bougie een vonk overslaat), heeft de bougie een helemaal zwarte aanslag, wat mij doet vermoeden dat ie te rijk staat. De stationair mengselschroeven heb ik op standaard gezet (2 x 360 graden uitdraaien) en ook tussendoor nog een keer nieuwe bougies geprobeerd. Er zit nieuwe benzine in en de accu zit vol. Ook voor de zekerheid een andere accu geprobeerd. Maakte geen verschil.

Iemand nog ideeen?

Technisch zul je vast begaafder zijn dan ik, maar:

zwarte bougies
afstelling mengsel uitgesloten (of er moeten ooit andere sproeiers in de carburateurs zijn gedraaid)
dus dan misschien olie in de cilinder op de een of andere manier?
ik weet niet of dat mogelijk is or, maar misschien via de kleppen olie die de cilinder in lekt ofzo?
lekker zuigerveren o.i.d.?

misschien waarschijnlijker:
Ik had een soortgelijk probleem met mn guzzi: leek wel alsof de bougies af en toe niet vonkten ( af en toe n doffe plof en ff wat langzamer lopen). wanneer ik ze eruit haalde ook behoorlijk zwart. Ook trok ie niet lekker en leek het alsof ie vermogen miste.

Bleek toen, dat het signaal van mn niet-ontstoorde bougies het geheugen van mn programeerbare digitale ontsteking wisten.
Gevolg was dat de vervroegingscurve veranderde en de bougies op een willekeurige vervoeging vonkten.
Dit werd opgelost door ontstoorde bougies te gebruiken en nogmaals de curve opnieuw te programmeren: toen liep ie als n zonnetje.

Dus wie weet moet je het in de ontsteking zoeken! Als ie niet op het juiste moment vonkt dan heb je wellicht geen volledige verbranding en wordt de bougie zwart.
 
Ik heb minder geluk.

Uitlaat er weer op gezet, en hoewel ie eerst ook niet briljant liep, loopt ie nu ook niet echt heel erg goed. Bougies heb ik vervangen, carburateurs eraf gehad en gecontroleerd/doorgespoten met remmenreiniger.

Als ie een tijdje stationair staat te pruttelen (soms stabiel, soms alsof een bougie een vonk overslaat), heeft de bougie een helemaal zwarte aanslag, wat mij doet vermoeden dat ie te rijk staat. De stationair mengselschroeven heb ik op standaard gezet (2 x 360 graden uitdraaien) en ook tussendoor nog een keer nieuwe bougies geprobeerd. Er zit nieuwe benzine in en de accu zit vol. Ook voor de zekerheid een andere accu geprobeerd. Maakte geen verschil.

Iemand nog ideeen?
Ruiken de uitlaatgassen rijk? Is misschien de vlotterhoogte net niet goed? Ik heb mijn mengselschroeven op 2,5 keer uitgedraaid en zie dat ie
best wel behoorlijk arm staat. Is je luchtfilter wel schoon? Is die zwarte aanslag olie?
 
Ruiken de uitlaatgassen rijk? Is misschien de vlotterhoogte net niet goed? Ik heb mijn mengselschroeven op 2,5 keer uitgedraaid en zie dat ie
best wel behoorlijk arm staat. Is je luchtfilter wel schoon? Is die zwarte aanslag olie?
Nee, wat uit de uitlaat komt ruikt gewoon zoals het hoort.

Technisch zul je vast begaafder zijn dan ik, maar:

zwarte bougies
afstelling mengsel uitgesloten (of er moeten ooit andere sproeiers in de carburateurs zijn gedraaid)
dus dan misschien olie in de cilinder op de een of andere manier?
ik weet niet of dat mogelijk is or, maar misschien via de kleppen olie die de cilinder in lekt ofzo?
lekker zuigerveren o.i.d.?

misschien waarschijnlijker:
Ik had een soortgelijk probleem met mn guzzi: leek wel alsof de bougies af en toe niet vonkten ( af en toe n doffe plof en ff wat langzamer lopen). wanneer ik ze eruit haalde ook behoorlijk zwart. Ook trok ie niet lekker en leek het alsof ie vermogen miste.

Bleek toen, dat het signaal van mn niet-ontstoorde bougies het geheugen van mn programeerbare digitale ontsteking wisten.
Gevolg was dat de vervroegingscurve veranderde en de bougies op een willekeurige vervoeging vonkten.
Dit werd opgelost door ontstoorde bougies te gebruiken en nogmaals de curve opnieuw te programmeren: toen liep ie als n zonnetje.

Dus wie weet moet je het in de ontsteking zoeken! Als ie niet op het juiste moment vonkt dan heb je wellicht geen volledige verbranding en wordt de bougie zwart.
blok heeft 22000 gelopen, lijkt me niet dat de zuigerveren aan de beurt zijn. Ook niet omdat ik een filmpje van het blok heb gezien dat het wel goed liep.
Daarnaast geeft olie een natte look aan je bougies. En het is wel echt droog.
Ontsteking is een goede. Daar lag ook mijn volgende aandachtspunt. Lijkt me alleen zo onwaarschijnlijk. Dat deel deed het voor de wissel van het blok wel goed.
 
Nee, wat uit de uitlaat komt ruikt gewoon zoals het hoort.


blok heeft 22000 gelopen, lijkt me niet dat de zuigerveren aan de beurt zijn. Ook niet omdat ik een filmpje van het blok heb gezien dat het wel goed liep.
Daarnaast geeft olie een natte look aan je bougies. En het is wel echt droog.
Ontsteking is een goede. Daar lag ook mijn volgende aandachtspunt. Lijkt me alleen zo onwaarschijnlijk. Dat deel deed het voor de wissel van het blok wel goed.
Nou weer even wat verder; elektronisch systeem ligt het niet aan. Ik heb alles doorgemeten. Enige wat ik heb gevonden is dat de massa van de ecu niet lekker was. Bypass kabeltje aanleggen had weinig zin.

Ik heb wel eens gekeken of allebei de cilinders het deden. Rechts kon ik de bougiedop zo vanaf trekken. Zat geen verschil in hoe die liep. Denk dat ik het aan die kant dus moet zoeken.
Ik ben haast geneigd om even te controleren of ik niet iets vakkundig verkloot heb met de klepspeling.
 
En je hebt wel een vonk rechts? Anders is je cdi hoogstwaarschijnlijk kapot. Vind je cdi niet zo leuk. Als je de bougie dop er aftrekt.
Ik durfde het risico wel aan. Ik heb daarna met een bougie aan het frame nog een keer gecheckt, en ondanks dat de bougies enigszins zwart zijn, krijg ik wel een mooi blauwe vonk.

Ik ga morgen even checken wat de klepspeling is van de rechtse cilinder. Mocht het zijn dat dat goed is dan gaan de carburateurs het ultrasoonbad in.
 
Met de carbs zit ik ook nog steeds te kutten. Dacht dat het opgelost is. Vandaag een stukje gereden om mijn stationair af te stellen. Ik eindigde met een redelijke stationair, maar met een plas benzine wat uit mijn luchtfilter kwam. Ik denk dat ik ze maar naar de motorzaak breng, want ik weet het niet meer.
 
Met de carbs zit ik ook nog steeds te kutten. Dacht dat het opgelost is. Vandaag een stukje gereden om mijn stationair af te stellen. Ik eindigde met een redelijke stationair, maar met een plas benzine wat uit mijn luchtfilter kwam. Ik denk dat ik ze maar naar de motorzaak breng, want ik weet het niet meer.
Dan lopen ze over. Heb je de vlotternaald vervangen?
 
Is vervangen, maar de motorzaak gaat ze opnieuw vervangen voor originele en daarna kijkt hij of het echt allemaal goed is. Het is echt alleen tijdens het rijden. Tijdens het stilstaan loopt hij niet over
 
Terug
Bovenaan Onderaan