[[[ ══ Suzuki GS500 Topic #29 ══ ]]]

Ja, ehm, je kunt je eigen demper gaan verbouwen. Dan staat er nog wel zo'n e-logo op, maar daar voldoet ie dan niet meer aan natuurlijk.

Jaa beunen ben ik fan van maar verbouwen lijkt me geen goed plan. Ik denk dat ik lekker af wacht tot er een 2e handsie omhoog komt ofzo, bedankt voor de hulp!
 
Mijn dunste voelermaat was 0.04mm, die ging er dus niet onder. Bij de ene shim (links inlaat) die ik had geprobeerd eruit te halen draaide de shim en die ring eromheen wel vrij zonder voelermaat ertussen.
Bij de andere shims dit niet gecontroleerd.

Ik heb de shim remover tool besteld, weinig zin om de nokkenassen eruit te halen als het niet strikt noodzakelijk is.

Hopelijk is de schade niet te erg...

Update:
Ik heb mn shims vervangen. 1 maat kleiner besteld, maar dat was niet genoeg, gelukkig wat rond kunnen schuiven:
Uitlaat links – 260 naar 250, 0.04-0.05 mm speling, hier wil ik ook een 245 inzetten zodra ik die heb.

Uitlaat rechts 260 naar 245, 0.08-0.09 mm speling

Inlaat Links – 250 naar 245, 0.06-0.08mm speling

Inlaat rechts – 250 niet veranderd, 0.05-0.06mm speling

Beide uitlaatkleppen stonden dus veel te strak.
Nu loopt hij goed stationair, rond de 1300, reageert ook goed op gas geven. Ik heb 15km gereden rond de 50 km/h als test, toen stationair bijgesteld. Veel beter dan eerst dus!

Maar nu hoor ik wel iets in mn motorgeluid waarvan ik niet zeker weet of het er was, een soort ratel. Hiervoor liep hij uberhaupt niet goed dus echt oordelen kan ik niet.
Klinkt dit aIs schade doordat de kleppen zo strak stonden? Of klinkt dit als een gezond blok? (nokkenassen ketting?)
Het blok heeft 60k gelopen dus ik verwacht geen wonderen uiteraard, de vraag is meer of ik me zorgen moet maken.
 
Update:
Ik heb mn shims vervangen. 1 maat kleiner besteld, maar dat was niet genoeg, gelukkig wat rond kunnen schuiven:
Uitlaat links – 260 naar 250, 0.04-0.05 mm speling, hier wil ik ook een 245 inzetten zodra ik die heb.

Uitlaat rechts 260 naar 245, 0.08-0.09 mm speling

Inlaat Links – 250 naar 245, 0.06-0.08mm speling

Inlaat rechts – 250 niet veranderd, 0.05-0.06mm speling

Beide uitlaatkleppen stonden dus veel te strak.
Nu loopt hij goed stationair, rond de 1300, reageert ook goed op gas geven. Ik heb 15km gereden rond de 50 km/h als test, toen stationair bijgesteld. Veel beter dan eerst dus!

Maar nu hoor ik wel iets in mn motorgeluid waarvan ik niet zeker weet of het er was, een soort ratel. Hiervoor liep hij uberhaupt niet goed dus echt oordelen kan ik niet.
Klinkt dit aIs schade doordat de kleppen zo strak stonden? Of klinkt dit als een gezond blok? (nokkenassen ketting?)
Het blok heeft 60k gelopen dus ik verwacht geen wonderen uiteraard, de vraag is meer of ik me zorgen moet maken.

Klinkt als een prima GS500. Als je denkt dat je iets hoort maar je weet het niet zeker, dan hoor je waarschijnlijk niks bijzonders :P
 
Weet iemand wat een fijne tandwiel verhouding is op de gs?
En weet iemand hoeveel schakels je moet hebben in de ketting. Ik heb mijn oude al weg gegooid zonder ze tellen😅😅😅🙈
 
Weet iemand of het mogelijk is om de voorvorkkeringen te vervangen zonder de bovenpoot en onderpoot (binnen en buitenpoot?) uit elkaar te halen? Ik had de zogenaamde tool gereedstaan voor het geval de inbus-bout in het niks zou gaan draaien. Echter zitten allebei de inbusbouten muurvast. Ook met een workmate en WD-40 krijg ik ze met geen mogelijkheid los. Heb ook nog de mogelijkheid de keringen weer retour te sturen en de poten naar een monteur te bregen, maar als dat niet nodig is is het mooi. Ook weet ik niet hoe lang de wachttijden op dit moment zijn.

TLDR: Mogelijk om zonder poten uit elkaar te halen voorvorkkeringen te vervangen?
 
Weet iemand of het mogelijk is om de voorvorkkeringen te vervangen zonder de bovenpoot en onderpoot (binnen en buitenpoot?) uit elkaar te halen? Ik had de zogenaamde tool gereedstaan voor het geval de inbus-bout in het niks zou gaan draaien. Echter zitten allebei de inbusbouten muurvast. Ook met een workmate en WD-40 krijg ik ze met geen mogelijkheid los. Heb ook nog de mogelijkheid de keringen weer retour te sturen en de poten naar een monteur te bregen, maar als dat niet nodig is is het mooi. Ook weet ik niet hoe lang de wachttijden op dit moment zijn.

TLDR: Mogelijk om zonder poten uit elkaar te halen voorvorkkeringen te vervangen?
Nee. Ik heb er toevallig vandaag ook mee staan klooien.
 
Weet iemand wat een fijne tandwiel verhouding is op de gs?
En weet iemand hoeveel schakels je moet hebben in de ketting. Ik heb mijn oude al weg gegooid zonder ze tellen😅😅😅🙈
GStwin.com Wiki - Sprocket staat hoeveel standaard is. Als je een kettingset besteld dat verwacht ik dat ze ook de juiste ketting leveren.

zoiets bijvoorbeeld.
 
Toevallig nog tips hoe dat jij hem los hebt gekregen?
Deze:
1590162979857.png

2 M10 boutjes aan de ene kant, en een M16 bout ingesloten in 2 M10 boutjes aan de andere kant.

De M10 boutjes in de bankschroef zetten en met een ringsleutel met beunpijp eroverheen vast zetten.
Die erin schuiven en dan los draaien terwijl je de andere kant vast houdt.
 
Vorig jaar met het idee de GS goed aan te pakken en door een olie lekkage, de hele motor en remmen uit elkaar gehad en alle pakkingen vervangen, slijtage onderdelen nameten, kleppen stellen ed. Daarna nog een paar honderd Km gereden. Ik wilde er iets van een caferacer (iets als dit) van maken, nu besloten dat ik dit toch liever met een andere basis wil proberen

Hij start (met startkabels) en loopt nog perfect, maar er zijn nog wel een paar kleine dingen waardoor ik hem niet als "rijdende" motor kan verkopen. Zo is de choke kabel afgebroken, accu is deze winter overleden (daarom startkabels) , de knipperlichten doen het niet betrouwbaar (relais), en de toerenteller/kabel begeven het een beetje. Nu zijn GSjes niet zo heel veel waard geloof ik. Denken jullie dat het het waard is om hem "rijklaar" te maken, of gewoon zo (of in onderdelen) te verkopen?

Bied hem aan in de 500 euro Challenge groep (reizen en toeren subforum). Kan hij nog een 2e leven krijgen.
 
@Motorgekpas al compressie gemeten? Of de simpele vorm; bougies kijken. Zijn beide bougies exact hetzelfde of is 1 wit en de ander zwart?

Oja, iemand nog een goed setje koppelingsplaten of een NAKS nodig? Blok krijg je erbij, heeft een ingebrande inlaatklep.
 
Dat is wat ik bedoel. Ik heb er eentje op stroom. Maarrrrr nee. Binnenwerk draait niet mee met het gebruik van een slaghamer. Werkt zo goed; je hoeft zelfs de veer er niet in te hebben voor tegendruk.

Tip; iedere autogarage heeft zo'n ding incl. Inbus adapters

Je kunt ook gewoon inbus doppen op de slaghamer zetten. Desnoods met een adapter of 2. :Y It just works. :t (Van de week nog de vorken van onze k1100lt gedaan).
 
Heeft er iemand nog toevallig in de omgeving Eindhoven nog een choke kabel liggen?

Die van mij is er mee op gehouden en heb eigenlijk bijzonder weinig zin om te wachten op bestellen/bij de buren pakketje afhalen/naar zon pakketpunt.
 
Gister het donorblokje wat langer laten lopen om te kijken of er een tik hoorbaar is. Loopt heel mooi en geen rare geluidjes. Alleen hij pist echt olie. Komt boven de uitlaat klep vandaan bij de rechter cilinder l. Vermoedelijk een klepsteelrubber maar ik ga er nu geen tijd meer in stoppen. Kortom het k3 blok er weer ónder hangen🙈. Even kijken of iemand er interesse in heeft of anders op zolder als een klusje voor later mochten we weer in lockdown gaan😅
 
Gister het donorblokje wat langer laten lopen om te kijken of er een tik hoorbaar is. Loopt heel mooi en geen rare geluidjes. Alleen hij pist echt olie. Komt boven de uitlaat klep vandaan bij de rechter cilinder l. Vermoedelijk een klepsteelrubber maar ik ga er nu geen tijd meer in stoppen. Kortom het k3 blok er weer ónder hangen🙈. Even kijken of iemand er interesse in heeft of anders op zolder als een klusje voor later mochten we weer in lockdown gaan😅
Lekt hij olie naar buiten toe? Of via klepsteel de uitlaat in ofzo?
 
Lekt hij olie naar buiten toe? Of via klepsteel de uitlaat in ofzo?

Hij lekt inderdaad langs de klepsteel naar buiten. Ik had de uitlaat er niet echt strak op zitten dus zag het voordat mn hele uitslaat vol stond met olie😅. Als je de motor uitzet en de uitlaat eraf haalt zie je het langs de klepsteel op lopen🙈
 
Zo, na samen met @Carburateur de voorvorkkeeringen, dust seals, olie etc. vervangen te hebben ga ik eens naar de remmerij kijken want die bleek bij inspectie door mijn kompaan ook niet meer je van het te zijn. Verre van zelfs.

Nou wil ik het liefst een nieuwe schijf, maar heb de laatste tijd best al wat geld in de motor gepompt en met de prijzen die ik zie dacht ik dat het wellicht interessant was om naar een (minimaal) gebruikte te kijken.

Daarnaast de blokken en rvs remleidingen; voorheen was ik gewoon tevreden met de remmerij van de GS, ik kwam nooit dicht bij de limiet.
Daarom twijfel ik of het de €40 voor zo'n leidingen echt waard gaat zijn voor mij als rijder. Er is mij aangeraden om voor Brembo blokken te gaan
maar nogmaals, kom nooit echt dicht bij de limiet en op bijvoorbeeld MLM heb je EBC en Lucas blokken voor een mooiere prijs en die zullen echt niet slecht remmen.

Nou wil ik jullie vragen; hoe zijn jullie ervaringen en wat zouden jullie adviseren? Waar rijden jullie mee?
Ik weet, op remmerij moet je niet gaan besparen. En als het @Carburateur ligt dan smijt ik er een honderdje tegenaan en heb ik Brembo blokken en RVS,
maar ik was benieuwd of ik met een iets lagere uitgave ook tot een prima remmende motor kan komen. Lijkt me wel.

Alvast bedankt en bljif gezond!


Mochten jullie nog een schijf of setje rvs leidingen hebben liggen en er vanaf willen, dan neem ik die graag van jullie over!

Edit: De medewerker bij HvW heeft me DOT 5.1 remvloeistof meegegeven, maar ik zie nu dat DOT4 de standaard is voor de GS500.
Gaat dit uitmaken? Ik ben van plan voordat ik alles vervang nog even de remvloeistof te gaan vervangen. Dan kan ik in de tijd voordat
nieuwe onderdelen voor de remmen binnenkomen toch nog even vooruit.
 
Laatst bewerkt:
Remschijf mag tot 0,5mm onder de limiet komen die op de schijf staat. Heeft geen negatieve gevolgen in jouw geval. Jouw schijf is vast niet gescheurd en met jouw rijstijl kom je ook niet aan de maximale 'heatsoak' van je schijf.

Ik zelf heb allerlei blokken gereden en vind TRW Lucas volledig gesinterd het beste remmen. Veel bite vanaf het begin. Brembos hebben minder bite, wat voor sommigen prettiger is. Dom gezegd; voor stoppies; TRW

Remvloeistof dot 4 en 5.1 zijn mengbaar. Dot 5.1 heeft een kookpunt dat 50+ graden hoger ligt dan dat van dot 4. Ideaal voor op circuit, ik gebruik het ook wegens het hogere kookpunt. Kwa 'rem eigenschappen' exact gelijk aan dot 4.

Officieel moet je de orginele rubberen leidingen iedere 4 jaar vervangen. Niemand doet dat natuurlijk, terwijl rubber wel degradeerd. Stalen remleiding lost dit probleem permanent op. Hierdoor raak je het 'spons' gevoel van een oude remleiding kwijt en heb je een veel 'directer' gevoel.

Tip. Ga gelijk je remklauw reviseren als je toch bezig gaat. Die krengen zijn doorgaans smerig en verwaarloosd aan de binnenkant.

Vloeistof vervangen tussentijds heeft vrij weinig zin, alleen van toepassing als je remvloeistof echt bruin is. Dan zou ik je überhaupt adviseren om niet meer te rijden voor je eigen veiligheid...

Nou... Om af te sluiten; oefen met regelmaat een noodstop. Je weet maar nooit wanneer je het nodig zult hebben. :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan