[[[ ══ Suzuki GS500 Topic #29 ══ ]]]

Nou, mn motorblok hangt er in. Ben ik de bekabeling aan t terug monteren.
Breekt er een lange bout af die onder in t blok zit..... Mega kut ☹️☹️ zou dit kwaad kunnen? Heb m nog niet laten draaien omdat de kleppen gesteld worden bij de motorzaak ivm inslijpen kleppen en klepzittingen.
 
Nou, mn motorblok hangt er in. Ben ik de bekabeling aan t terug monteren.
Breekt er een lange bout af die onder in t blok zit..... Mega kut ☹☹ zou dit kwaad kunnen? Heb m nog niet laten draaien omdat de kleppen gesteld worden bij de motorzaak ivm inslijpen kleppen en klepzittingen.
welke lange bout?
 
Ik dacht we gaan maar weer eens iets plaatsen. 2 updates aan de motor en 3 vragen.

Updates:
- Vervangen van benzinekraan door het nieuwere model. Na een tijd terug een onplezierig momentje op de snelweg te hebben gehad, waarbij ik plot snelheid verloor terwijl zowel links als rechts op de uitvoegstrook iedereen me met 130 voorbij kwam. Een leuke 100m sprint getrokken om bij de vluchtstrook te komen. Ondanks de heerlijke adrenaline die hierbij los was gekomen toch maar bedacht dat ik het niet langer zo wou hebben. Naar motoport gebeld en een nieuwe benzinekraan besteld. Helaas tijdens het sleutelen er achter gekomen dat hij toch een behoorlijk stuk groter is, maar met wat extra stukjes metaal en wat hulp van een handige vader uiteindelijk toch gelukt. Ben ook zeker tevreden met het resultaat, zowel functioneel als cosmetisch.
Close_Up.jpg

Afstand.jpg


- Toevoegen van een schermpje. Ondanks dat ik in de 10.000 kilometer die ik met mijn GS afgelopen jaar heb gereden nooit enorm veel last heb gehad van de wind. Heb ik besloten nu ik 3x per week naar mijn stage moet (200km p/d), dat ik toch wil kijken of ik iets meer comfort kan krijgen. Enige probleem is dat het raampje nu kan kantelen omdat hij maar met een bout aan elke kant vast zit. Dit is tijdelijk opgelost met een pvc-pijp tussen het stuur en het scherm.

IMG_20200910_133129.jpg


Vragen:
- Als 1e zou ik graag willen weten hoe makkelijk/moeilijk het over het algemeen is om een klein stukje roest bij de tank te verwijderen. Ik vermoed dat ik met wat schuurpapier het wel weg kan halen, echter betekend dit waarschijnlijk wel dat ik een groot deel opnieuw moet spuiten/verven en ik weet niet of dat het waard is.
Broest.jpg
- Een tijd geleden lag er plots wat "drab" op de grond onder de motor. Zag nergens iets lekken tot dat ik onder de motor keek. Er zat behoorlijk wat "drab" onder de motor. Ik heb er zoveel mogelijk van weg gehaald en het is zover niet teruggekomen. Nu heb ik echter niet kunnen ontdekken wat de "drab" eigenlijk was (zie foto). Het was behoorlijk dik spul, behoorlijk kleverig en oplosbaar met wasbenzine. Het deed me nog het meest denken aan gesmolten rubber, maar verwacht daarvan niet dat het zo zacht blijft. Misschien gewoon wegtroep+kettingsmeermiddel.
Drab.jpg

- Als laatste vroeg ik me af of er al iemand ervaring heeft met de Bridge BT-46 banden? Verwacht in ongeveer een maand tijd nieuwe banden nodig te hebben. Heb op dit moment de BT-45 eronder zitten en die bevallen me prima, maar de BT-46 zou beter moeten zijn en zijn ook nog een stuk goedkopen.
 
Heb even exploded view opgezocht van het motor blok. 11 is afgebroken in het blok... Zou ik er gewoon mee kunnen rijden? Anders heb ik van de winter weer iets te doen 😂
 

Bijlagen

  • IMG-20200914-WA0054.jpeg
    IMG-20200914-WA0054.jpeg
    2 MB · Weergaven: 11
Heb even exploded view opgezocht van het motor blok. 11 is afgebroken in het blok... Zou ik er gewoon mee kunnen rijden? Anders heb ik van de winter weer iets te doen 😂

Die zit naast een lagerschaal en ik zou het persoonlijk niet gokken. Ik heb er geen ervaring mee, misschien zijn er mensen die met zoiets hebben gereden en bleek het geen probleem te zijn, zou zomaar kunnen.
 
In dit soort gevallen scheelt het gebruik van een momentsleutel zo veel gezeik. 10Nm zit je zo overheen. ;)
1600169982401.png

Nou, mn motorblok hangt er in. Ben ik de bekabeling aan t terug monteren.
Breekt er een lange bout af die onder in t blok zit..... Mega kut ☹☹ zou dit kwaad kunnen? Heb m nog niet laten draaien omdat de kleppen gesteld worden bij de motorzaak ivm inslijpen kleppen en klepzittingen.
 
Ik heb jullie kennis nodig!
Wanneer ik op de snelweg rijd, lijk ik een soort vibratie aan de achterkant te voelen (alsof m’n band heel zacht is). Echter is er de afgelopen periode het volgende aan gedaan:
- nieuwe banden (incl. balanceren)
- nieuwe achterwiellager
- nieuwe ketting en tandwielen

ik merk het met name wanneer ik een constante snelheid op een recht stuk (vanaf 100 km/pu goed voelbaar). Ik heb ondertussen geen idee waar het nu nog aan kan liggen.

wie geeft mij het verlossende antwoord???
 
Ik heb jullie kennis nodig!
Wanneer ik op de snelweg rijd, lijk ik een soort vibratie aan de achterkant te voelen (alsof m’n band heel zacht is). Echter is er de afgelopen periode het volgende aan gedaan:
- nieuwe banden (incl. balanceren)
- nieuwe achterwiellager
- nieuwe ketting en tandwielen

ik merk het met name wanneer ik een constante snelheid op een recht stuk (vanaf 100 km/pu goed voelbaar). Ik heb ondertussen geen idee waar het nu nog aan kan liggen.

wie geeft mij het verlossende antwoord???
Klinkt wat gek, maar zoek eens aan de voorkant. Dingen zoals balhoofdlager enzo.
 
Klinkt wat gek, maar zoek eens aan de voorkant. Dingen zoals balhoofdlager enzo.
Dit is een goede tip! Thnx!! Ik ben eigenlijk alleen met de achterkant bezig geweest.

in het kader van dingen uitsluiten: waar kan het aan de voorkant nog meer aan liggen??
 
Vraagje, ik ben aan het kijken voor een voorbandje voor de GS van mijn dochter. Waar rijden jullie zoal mee??? Ik kreeg een advies voor een Dunlop Streetsmart.
Alvast mijn dank.
Kees
 
Dit is een goede tip! Thnx!! Ik ben eigenlijk alleen met de achterkant bezig geweest.

in het kader van dingen uitsluiten: waar kan het aan de voorkant nog meer aan liggen??
Voorband, balhoofd, voorvork, remmen. En dan heb je de belangrijkste dingen
 
Vragen:
- Als 1e zou ik graag willen weten hoe makkelijk/moeilijk het over het algemeen is om een klein stukje roest bij de tank te verwijderen. Ik vermoed dat ik met wat schuurpapier het wel weg kan halen, echter betekend dit waarschijnlijk wel dat ik een groot deel opnieuw moet spuiten/verven en ik weet niet of dat het waard is.
Bekijk bijlage 1543082

Je kan het idd schuren... Maar heb wel het vermoede dat het iets groter is onder de lak. Hierdoor zal je wel (als je het netjes wil hebben) de gehele tank kaal moeten maken en weer opnieuw spuiten. Het ligt er een beetje aan waar je zelf tevreden mee bent zeg maar :P .

Anders is het de roest stukken eruit halen met schuren, primer, base coat en dan 2k blanke lak (2k omdat het je tank is en hier nog wel eens benzine op komt, anders vreet het door je lak heen)
 
Ik heb jullie kennis nodig!
Wanneer ik op de snelweg rijd, lijk ik een soort vibratie aan de achterkant te voelen (alsof m’n band heel zacht is). Echter is er de afgelopen periode het volgende aan gedaan:
- nieuwe banden (incl. balanceren)
- nieuwe achterwiellager
- nieuwe ketting en tandwielen

ik merk het met name wanneer ik een constante snelheid op een recht stuk (vanaf 100 km/pu goed voelbaar). Ik heb ondertussen geen idee waar het nu nog aan kan liggen.

wie geeft mij het verlossende antwoord???

Om mezelf toch maar nuttig te maken. Voordat je bovenstaande nieuw erop hebt gekregen had je geen last? Je zal niet de eerste zijn waarbij het balanceren niet goed gelukt is. Even terug gaan naar de zaak en vragen of ze de balans van het wiel willen checken kan geen kwaad.
 
Ach balhoofdlager controleren kan geen kwaad. Ik dacht even het vet vernieuwen het stuurde op zich nog prima (op de uiterste posities wat stroef).
Toen ik het open maakte zag het er toch wat minder mooi uit...
 

Bijlagen

  • IMG_20200404_114625.jpg
    IMG_20200404_114625.jpg
    748 KB · Weergaven: 17
  • IMG_20200404_114636.jpg
    IMG_20200404_114636.jpg
    790 KB · Weergaven: 13
Terug
Bovenaan Onderaan