[[[ ══ Suzuki GS500 Topic #29 ══ ]]]

Hallo,

Ik ben sinds kort de eigenaar van een GS500 uit 2001. Hij rijdt prima, alleen wil die bij het starten nog wel eens moeilijk doen, ook met de choke er op. Als je de choke een beetje heen en weer beweegt dan doet ie het wel, en na 100 meter functioneert ie direct zoals een warme motor (choke open 3000 toeren stationair, choke dicht 1400). Dit is dus geen echt probleem maar vraag me wel af waarom die niet direct goed aanslaat?

Daarnaast zag ik vandaag dat er na een dagje stilstaan een klein beetje benzine was gaan lekken. Dit komt uit een slangetje met een scheurtje aan de onderkant. Het internet heeft mij weten te vertellen dat dit de slang van de luchtfilterbak is. Sowieso is het luchtfilter aan vervanging toe dus dit gaat binnenkort gebeuren. Enig idee wat hiermee aan de hand is? Tijdens het rijden lekte er niets en nu na een halfuurtje gereden te hebben lijkt het lekken ook weer opgehouden te zijn. Het gebeurt dus vooralsnog alleen bij stilstaan.

En als laatste lijkt er aan de onderzijde van het motorblok iets te lekken. Dit is vrij dik en donker en ruikt niet sterk naar olie of benzine.

Bijgevoegd zijn foto's van de benzine lekkage en die aan het motorblok.

De olie is recentelijk bijgevuld. Zojuist nog gecheckt en deze is inderdaad op peil. Ook ruik ik geen benzinegeur bij de olie.
 

Bijlagen

  • 20210510_164701.jpg
    20210510_164701.jpg
    196,3 KB · Weergaven: 20
  • 20210510_164706.jpg
    20210510_164706.jpg
    332,2 KB · Weergaven: 21
  • 20210510_182327.jpg
    20210510_182327.jpg
    91,6 KB · Weergaven: 20
  • 20210510_183312.jpg
    20210510_183312.jpg
    123,2 KB · Weergaven: 22
  • 20210510_183359.jpg
    20210510_183359.jpg
    73 KB · Weergaven: 21
Laatst bewerkt:
Je carburateurs lopen over. Heb ik ook een keer gehad. Even ultrasoon reinigen en een revisie setje erin en klaar is kees.

zou ook even je olie checken. Benzine kan zo via de cilinders bij je olie terecht komen.

normaal zou het niet gebeuren als je je benzinekraan op on heb staan ipv pri, maar de benzinekraantjes van de gs500 zijn poe dingen. Dus die zou ik ook vervangen voor 1 van de nieuwere modellen.
 
Dank voor de reactie! Ik ga sowieso binnenkort naar de carbs kijken. Bijzondere is dat die inmiddels niks meer gelekt heeft. Mogelijk een vlotternaald waar wat vuil op zat wat er na een keertje rijden vanaf is gegaan?

Vooralsnog niks van benzine olie in de tank geroken, dus dat is mooi.

Benzinekraan is het nieuwere model als ik het goed heb? Vanaf 2001.
 
Laatst bewerkt:
Hallo mensen, ik ben momenteel bezig met mijn rijbewijs en zit eraan te denken om daarna een GS500 aan te schaffen, waarschijnlijk een model van voor 2001. Nu E10 benzine al weer een tijdje uitgerold is, vraag ik mij af wat wat jullie ervaringen hiermee zijn. Tanken jullie E10 of gooi je er 98/V-power/whatever in?

De Suzuki manual zegt dat Amerikaanse modellen (geen idee wat het verschil is met de Europese) maximaal 10% ethanol kunnen hebben. Over de 'andere' modellen wordt niks gezegd wat betreft ethanol. De website van Suzuki zegt dat motorfietsen van tussen 1992 en 2001 alleen geschikt zijn voor E10 als ze in deze lijst staan. Daarin staat de GS500 pas vanaf het 2001 model. Beetje vaag verhaal dus. Ik hoor het wel :t
 
Een keertje e10 tanken als het niet anders kan en ik weet dat ik het meteen op rijd. Dat gebeurd wel eens. Als de mogelijkheid er is tank ik altijd 98 en ik zet hem nooit meer weg met e10 erin. Het is echt troep. Heeft bij mij ervoor gezorgd dat ik mn carbs moest reviseren
 
  • Leuk
Waarderingen: DvZ
Hee, welkom op het forum!
Leuk (en logisch!) dat je een GS500 overweegt, ik zelf ook 2 jaar geleden met de gedachte dat ik na een (half) jaartje wel naar wat groters zou willen maar ik rij er nog altijd op!

Sinds de overgang naar E5/E10 tank ik vrijwel altijd E5.
E10 alleen wanneer het echt niet anders kan, al zal dat ook wel loslopen.
Flink wat websites gecheckt die je een een aanbeveling doen na invullen van kenteken of type, vergelijkbaar met wat je zelf ook gedaan hebt en de consensus was dat E5 de verstandigste keuze is. Zelfs bij moderne(re) motoren raad men vaak alsnog aan E5 te tanken ipv E10.
Wat betreft het hoe-en-waarom verwijs ik je graag door naar de technische hoek van het forum.
E5 is weliswaar duurder, maar door de hogere energiedichtheid rijdt je er ook 'zuiniger' op.
Het uiteindelijke prijsverschil is mij het risico op gedoe echt niet waard en ik heb ook het idee dat ie wat lekkerder loopt op E5.

Mocht je je nog andere dingen afvragen over de GS500, mag je me altijd een DM sturen.
Ik weet niet of je al op zoek bent maar @Carburateur heeft nog een goede te koop staan.
Succes met je rijles!
 
Dank voor de reacties! Ik zal dan maar het zekere voor het onzekere nemen en voor E5 gaan.
Ik weet niet of je al op zoek bent maar @Carburateur heeft nog een goede te koop staan.
Ik ben net begonnen dus het zal nog even duren voor het zover is. Instructeurs mogen vanwege maximale groepsgrootte maar met één motorleerling tegelijk lessen |(dus mijn instructeur heeft een drukke agenda. Maar ik zal dit zeker in m'n achterhoofd houden. Ik wacht nog wel even met kopen totdat ik mijn rijbewijs heb omdat ik voor aankoop wel een proefrit wil maken.
Succes met je rijles!
Dank! Gaat goedkomen.
 
Oei, even langs de dokter dan maar. Of heb je ergens een nieuwe ongebruikte tank weten te bemachtigen? :+
Zo hé, goed wakker blijkbaar. Benzine rook ik gelukkig wel, anders zou het of erg mis zijn met de motor of erg mis zijn met mij...

De fiets staat nu bij iemand die wat mechanischer onderlegd is dan ik dus die gaat er naar kijken en dan komt het vast helemaal goed (en dan ruikt de tank vast ook naar benzine).
 
Zit momenteel te twijfelen welke nieuwe banden ik erop ga leggen. Ik twijfel tussen Bridgestone Battlax BT46F en de Michelin Pilot Street. Momenteel heb ik de Bridgestone BT45F (voorloper van de BT46F). Prima bandje! Voorband ging +/- 15 000 km mee, en de achterband slechts 6 000. Niet heel gek veel dus. Gezien ik nu beide moet vervangen zit ik te overwegen om eens een nieuw setje te proberen. Iemand nog advies of ervaringen? En biedt een dikkere band voordelen, buiten het esthetisch vlak?
 
Zit momenteel te twijfelen welke nieuwe banden ik erop ga leggen. Ik twijfel tussen Bridgestone Battlax BT46F en de Michelin Pilot Street. Momenteel heb ik de Bridgestone BT45F (voorloper van de BT46F). Prima bandje! Voorband ging +/- 15 000 km mee, en de achterband slechts 6 000. Niet heel gek veel dus. Gezien ik nu beide moet vervangen zit ik te overwegen om eens een nieuw setje te proberen. Iemand nog advies of ervaringen? En biedt een dikkere band voordelen, buiten het esthetisch vlak?
Achterband op 6000 km is wel wat sportief rijden, maar ik kwam op sport demons niet veel verder. Jammer genoeg.

BT46 is wel weer een echt nieuwe band. Die ga ik op de zephyr laten leggen. Ik vond de BT45 ook fijner rijden dan de Sport demon.

Pilot street ben ik alleen niet bekend mee.
 
ik ben zelf pas van lees 2 dagen van batlaxe overgegaan op sport demons ben benieuwd zat zelf ook te twijfelen welke banden.
 
Goei ervaring mee Pirelli op de wagen en ergens gelezen dat er iemand tevreden van was en ben zelf geen racer .
 
Hoi hoi.

Ik lees al een tijdje mee op dit forum voor handige tips en tricks. Zo heb ik met de tutorial van kapitein Koek mijn beiden poten gereviseerd. Echter kwam ik er na het reviseren pas achter dat er een braampje in een vd poten zit. Poot is dus wederom lek. Weet iemand waar ik een linker poot kan vinden? Liefst een gereviseerde of in degelijke staat. Tot zover heb ik weinig succes op Marktplaats. Alvast dank.
 
Hoi hoi.

Ik lees al een tijdje mee op dit forum voor handige tips en tricks. Zo heb ik met de tutorial van kapitein Koek mijn beiden poten gereviseerd. Echter kwam ik er na het reviseren pas achter dat er een braampje in een vd poten zit. Poot is dus wederom lek. Weet iemand waar ik een linker poot kan vinden? Liefst een gereviseerde of in degelijke staat. Tot zover heb ik weinig succes op Marktplaats. Alvast dank.
bph motoren. Die reviseert ze als hij tijd over heeft. Kun je de oude ook weer aan verkopen.
 
Ook al enkele keren aangeklopt bij bph motoren. Goeie gast is dat, niet normaal hoeveel hij op voorraad heeft
 
Thanks. BPH motoren had er idd eentje op voorraad. Binnenkort post ik trouwens gelijk een paar foto's van mijn paarse fiets!
Weet niet hoe groot die braam was, maar je zou voorzichtig kunnen proberen om weg te vijlen/schuren. Als de poot voor de rest nog netjes is dus zonder roest of putjes dan is ie misschien nog wel te redden.
 
Nieuwe bandjes liggen erop sinds donderdag. T zijn pirelli sport demon's geworden, deze waren beschikbaar, en de BT46's niet. Blijkbaar was de achterwiel lager ook gesloopt, deze was gaan rond draaien in de velg. Meteen mee laten vervangen.. De garagist had ook even een testritje gemaakt om te kijken of alles in orde was (op het eerste zicht). Gelukkig was dit zo, gezien ik 1 Juli voor 3 weken met de GS500 naar italie ga. Nog tips voor de GS500? Ik neem iig genoeg olie mee haha.
 
Nieuwe bandjes liggen erop sinds donderdag. T zijn pirelli sport demon's geworden, deze waren beschikbaar, en de BT46's niet. Blijkbaar was de achterwiel lager ook gesloopt, deze was gaan rond draaien in de velg. Meteen mee laten vervangen.. De garagist had ook even een testritje gemaakt om te kijken of alles in orde was (op het eerste zicht). Gelukkig was dit zo, gezien ik 1 Juli voor 3 weken met de GS500 naar italie ga. Nog tips voor de GS500? Ik neem iig genoeg olie mee haha.
Olie vaker peilen dan je denkt nodig te hebben. GSjes kunnen op rare momenten ineens toch meer gaan verbruiken. Helemaal bij snelweg jagen, of bergpassen enzo.
 
  • Leuk
Waarderingen: xi0n
Terug
Bovenaan Onderaan