[[[ ══ Suzuki GS500 Topic #29 ══ ]]]

EINDELIJK heb ik tijd om m'n stator te gaan vervangen, godzijdank.
Het mooie weer en de goeie zin zijn daar, rest mij nog 1 ding dat ik nergens echt duidelijk kan vinden,
ook in het fijne instructiefilmpje dat ik op youtube tegenkwam wordt eroverheengevlogen:

Moet de tank er nou af of niet?!
Enerzijds zegt men (op bjiv de GS500 facebook) ''Nee joh, gewoon statorkabel eronderdoor roetsjen, plug en play...'' anderzijds zie ik verhalen dat de tank er wel degelijk af moet. Maar aangezien dit vooral in gebrekkig Engels staat genoteerd begrijp ik niet waarom dit nou zou moeten.

Daar ik niet bij mij thuis ga klussen maar bij een vriend, wil ik niet dáár tot de conclusie komen dat de tank er opeens vanaf moet en ik de daarvoor benodigde extra hulpmiddelen dan niet in eerste instantie heb meegenomen.


Bij voorbaat dank voor de antwoorden en geniet van de zon!
ALS de tank eraf moet kan dat met zo'n beetje elke fatsoenlijke sleutelplek. Platte schroevendraaier, doppie 12 uit m'n hoofd en wat inbus sleuteltjes en de hele handel komt los.

Maar volgens mij loopt die niet onder de tank door.
 
Tank zit met 2 bouten vast. Meer niet. Dus opzich niet zo erg als hij er toch af blijkt te moeten. Gewoon ff de kabel volgen en kijken of je er met de hand bij kan. Mocht je er niet bij kunnen dan (uit mijn hoofd) sleuteltje 12 meenemen en je hebt je tank eraf
 
Tank zit met 2 bouten vast. Meer niet. Dus opzich niet zo erg als hij er toch af blijkt te moeten. Gewoon ff de kabel volgen en kijken of je er met de hand bij kan. Mocht je er niet bij kunnen dan (uit mijn hoofd) sleuteltje 12 meenemen en je hebt je tank eraf
Je hebt ook de inbus (of whatever er in zit) nodig om je kappen aan de achterkant eraf te halen
 
P.s. in ander klusnieuws: opschuren van de vorkpoten, WP1000/2000 en in de richting van de vork of juist haaks erop? Men was het erover oneens in een van de voorvorkkeerring how-to's.
 
Je hebt ook de inbus (of whatever er in zit) nodig om je kappen aan de achterkant eraf te halen
Als je het voorste bevestigingspunt los klikt kan je al met je sleutel er tussen komen. Kapje loshalen maakt het wel makkelijker idd.


P.s. in ander klusnieuws: opschuren van de vorkpoten, WP1000/2000 en in de richting van de vork of juist haaks erop? Men was het erover oneens in een van de voorvorkkeerring how-to's.
ik heb dit met een soort scotch brite achtig spul gedaan.
 
Klus update:
Er heerst echt een vloek op mijn GS500, elke klus gaat bijzonder zwaar. Maatjes die me hielpen klussen hadden haast medelijden, bij elke stap had de GS500 een nare verrassing; zij het een bout die niet loswil, zij het een stuk puddingmetaal..
Godzijdank ging het verwisselen van de oliefilter dit keer zonder enige problemen, hoewel ik dat nog niet geheel durf te stellen aangezien er nog nieuwe olie in moet.
Naast een lastige bout is de pakking echt enorm smerig vastgekoekt. Na vanalles te hebben geprobeerd ga ik nu een deel van mijn nacht spenderen aan het voorzichtig losmaken met een scherpe spatel.

We zullen zien..
 

Bijlagen

  • m3.jpg
    m3.jpg
    57,9 KB · Weergaven: 12
  • m4.jpg
    m4.jpg
    128,7 KB · Weergaven: 12
  • m1.jpg
    m1.jpg
    122,9 KB · Weergaven: 13
  • m2.jpg
    m2.jpg
    246 KB · Weergaven: 13
Klus update:
Er heerst echt een vloek op mijn GS500, elke klus gaat bijzonder zwaar. Maatjes die me hielpen klussen hadden haast medelijden, bij elke stap had de GS500 een nare verrassing; zij het een bout die niet loswil, zij het een stuk puddingmetaal..
Godzijdank ging het verwisselen van de oliefilter dit keer zonder enige problemen, hoewel ik dat nog niet geheel durf te stellen aangezien er nog nieuwe olie in moet.
Naast een lastige bout is de pakking echt enorm smerig vastgekoekt. Na vanalles te hebben geprobeerd ga ik nu een deel van mijn nacht spenderen aan het voorzichtig losmaken met een scherpe spatel.

We zullen zien..
Zelf gebruik ik een schrapper met verwisselbare messsen,is superscherp en werkt heel goed,
 
Goeie! Vandaag was geen optie meer om de winkels in te duiken, maar ga morgen inderdaad gelijk op zoek naar een glasschraper. Zojuist bezig geweest met een stanleymesje en de eerder beschreven scherpe spatel. Duimen dat ik 't oppervlak niet té zeer beschadigd heb en ik het kan afmaken met een glasschraper, pakkingschraper en evt een vloeibare pakkingverwijderaar.
 

Bijlagen

  • m4.jpg
    m4.jpg
    109,8 KB · Weergaven: 10
  • m5.jpg
    m5.jpg
    132,9 KB · Weergaven: 9
Klus update:
Er heerst echt een vloek op mijn GS500, elke klus gaat bijzonder zwaar. Maatjes die me hielpen klussen hadden haast medelijden, bij elke stap had de GS500 een nare verrassing; zij het een bout die niet loswil, zij het een stuk puddingmetaal..
Godzijdank ging het verwisselen van de oliefilter dit keer zonder enige problemen, hoewel ik dat nog niet geheel durf te stellen aangezien er nog nieuwe olie in moet.
Naast een lastige bout is de pakking echt enorm smerig vastgekoekt. Na vanalles te hebben geprobeerd ga ik nu een deel van mijn nacht spenderen aan het voorzichtig losmaken met een scherpe spatel.

We zullen zien..
Ik ben er denk een paar uur mee bezig geweest om dat deksel schoon te krijgen... De pakking was echt keihard geworden en leek er wel aan vast gebakken. Met zo'n glasschraper moet je wel oppassen het is maar een heel smal randje dus je snijd er zo in. Heb het uiteindelijk alleen met een los stanley mesje gedaan. Daarna een fijn schuurpapiertje erover en het deksel goed spoelen natuurlijk.

Heb voor de zekerheid ook nog een heel dun laagje vloeibare pakking aan weerzijde van de pakking gedaan (met bijv je vinger of kwastje heel dun uitsmeren) en beetje extra waar de kabel naar buiten gaat. Want als het echt zo vast zit gaat je hoe voorzichtig je ook doet er wel een keer insnijden..
 
Klus update:
Er heerst echt een vloek op mijn GS500, elke klus gaat bijzonder zwaar. Maatjes die me hielpen klussen hadden haast medelijden, bij elke stap had de GS500 een nare verrassing; zij het een bout die niet loswil, zij het een stuk puddingmetaal..
Godzijdank ging het verwisselen van de oliefilter dit keer zonder enige problemen, hoewel ik dat nog niet geheel durf te stellen aangezien er nog nieuwe olie in moet.
Naast een lastige bout is de pakking echt enorm smerig vastgekoekt. Na vanalles te hebben geprobeerd ga ik nu een deel van mijn nacht spenderen aan het voorzichtig losmaken met een scherpe spatel.

We zullen zien..
Het klinkt allemaal als een normale GS500. Dingen zijn ondertussen bestwel oud, (32 jaar is de oudste zegmaar) en de meeste vallen in de categorie wat vroeger oldtimer werd genoemd. Als die bouten slecht ingevet te lang vast zitten wil er wel eens wat niet loskomen.

Maargoed, je leert er wel van en bij een GS500 kun je overal makkelijk bij.
 
Tja, daar heb je ook weer gelijk in.
En inderdaad, erg leerzaam. Beter om alles een keer meegemaakt en gezien te hebben want als het aan mij ligt gaat die GS500 ook na twee jaar nog lang niet weg :)
 
Tja, daar heb je ook weer gelijk in.
En inderdaad, erg leerzaam. Beter om alles een keer meegemaakt en gezien te hebben want als het aan mij ligt gaat die GS500 ook na twee jaar nog lang niet weg :)
Ik ben trouwens erg fan van montagepasta. Bij mij gs500tjes heb ik altijd alles meteen volgekwakt voor terugschroeven. Dan heb je maar 1x ellende met het loshalen.
 
Kopervet op de boutjes die de klep vastmaken aan't blok gesmeerd, de dingen binnenin zonder hulpmiddelen teruggeschroefd, die hangen toch in de olie is mij verteld. Update is dat de stator erin zit, vanmiddag aansluiten en olie erin kwakken en duimen dat't allemaal naar behoren werkt. nu de voorvork nog. Lastig als je klust bij vrienden en je dus niet altijd bij je motor kan..
Maarja, ik ben blij dat ik in ieder geval ergens kan klussen!
 
Heb voor de zekerheid ook nog een heel dun laagje vloeibare pakking aan weerzijde van de pakking gedaan

Ik smeer het op maar 1 kant en dan wel aan de kant van het deksel. Krabben moet je toch, maar het is wel zo fijn om dat maar 1 kant te hoeven doen. Als je pakking netjes aan het deksel blijft plakken scheelt dat weer gehannes en gekrab aan het blok. Als je het deksel per ongeluk beschadigd bij het verwijderen is die makkelijker te vlakken of vervangen dan het motorblok.
 
Word de pakking daar niet te zwak/zacht van met kans op lekkage? Er staat als het goed is geen druk op dus misschien dat dat meevalt?
Bij mij bleef de pakking aan het deksel plakken bijna niks aan het motorblok dus het zou zo maar kunnen dat het ook ingesmeerd is geweest.
Je kunt inderdaad beter aan het deksel moeten krabben dat geeft namelijk nogal een bende en zo'n deksel kun je makkelijker spoelen/schoonmaken dat het blok zelf. Heb het zelf heel ligt ingesmeerd met vloeibare pakking aan beide zijden van de papieren pakking mocht het nog een keer los moeten dan hoop ik dat het makkelijker gaat dan hoe die papierenpakking vast zat...
 
daar kan die pakking prima tegen. Verder is het wel de bedoeling dat er wat druk op je pakking staat.
 
Kan je dan niet net zo goed het deksel ook insmeren? Hoef je helemaal niet te krabben alleen schuurpapiertje/poetsen?
 
Vraagje, de GS van mijn dochter laadt niet bij ( en ben het aanduwen beu). Nou ben ik best handig maar hier weet ik het even niet. Waar kunnen we het beste beginnen met troubleshooten voordat we naar de dealer gaan??
Accu is nieuw
alvast bedankt voor de hulp.
 
Vraagje, de GS van mijn dochter laadt niet bij ( en ben het aanduwen beu). Nou ben ik best handig maar hier weet ik het even niet. Waar kunnen we het beste beginnen met troubleshooten voordat we naar de dealer gaan??
Accu is nieuw
alvast bedankt voor de hulp.
 
Terug
Bovenaan Onderaan