[[[ ══ Suzuki GS500 Topic #29 ══ ]]]

In het kader van out of the box denken:
Ik merk de trillingen voornamelijk in de voetsteunen, en dan heb ik het idee dat het meer links zit dan rechts (kan verbeelding zijn). Ook merkte ik dat de zijstandaard soepeler gaat dan voorheen. Nu heb ik daar even naar gekeken en ik kan de zijstandaard als die omhoog staat inderdaad een beetje heen en weer bewegen.

Nu heb ik genoeg verhalen gehoord over motoren die enorm gaan trillen omdat er ergens één schroefje ietwat los zat. Zou het mogelijk zijn dat dit de oorzaak is? Een los standaard wat de trillingen van de motor verergert? Morgen ga ik het testen met de standaard vastgemaakt aan de motor, zou wel een makkelijke oplossing zijn.
 
Ik ga ervan uit dat dit wel gedaan is als het nodig is, aangezien die bij een degelijke zaak geweest is...
Ik ga er ook vanuit dat als het excessieve trillingen zijn dat ze hem ook niet zo opleveren.
Is het niet gewoon het punt van een gs500? Ze trillen van zichzelf wel redelijk wat.
 
Ik ga er ook vanuit dat als het excessieve trillingen zijn dat ze hem ook niet zo opleveren.
Is het niet gewoon het punt van een gs500? Ze trillen van zichzelf wel redelijk wat.
Ik verwacht inderdaad niet dat ie super soepel zal rijden, maar de trillingen zijn in het jaar tijd dat ik 'm heb wel toegenomen. Sowieso tussen 5k en 6k toeren zijn m'n spiegels onbruikbaar en na een halfuurtje rijden voel ik m'n voeten nog natrillen. Dat lijkt me net iets te veel van het goede.
 
Tussen de 5 en 6 duizend toeren klinkt mij bekend. Er was toen 1 magneet van mn rotor losgelaten. Dit zorgde inderdaad ook voor trillingen, want er zit dan een onbalans in.

Misschien is het het waard om hier eens naar te kijken? Een pakking kost niet zoveel en dan kan je het uitsluiten.
 
Makkelijk zat om je standaard ff los te schroeven en te proberen toch? :) Wiellagers/balhoofdlager ook nog soepel?
 
Yes, ook hier toch nog een hulpvraag!
Betreffende het hebben vervangen van de accu en stator van mijn GS (met een gebruikte maar een nog fris likende andere stator) maar het nog altijd moeten aanrennen van de fiets. Een paar berichten geleden dacht ik dan aan de bougies, maar daar kom ik op terug.
Het zal allicht toch écht iets anders elektronisch zijn gok ik. Bij het starten is/lijkt de accu telkens enorm zwak, met wat aanrennen (vaak meerdere keren) komt ie tot leven, al valt ie dan soms weer vrij snel uit. Kanttekening hierbij is dat ik ook de choke nodig heb en de eerste paar kilometers aan moet houden omdat het blok anders stilvalt wanneer ik bijvoorbeeld moet stoppen voor een stoplicht.
Als ie eenmaal even rijdt, choke eraf en merk ik onderweg niks, dan loopt ie zoals ie hoort te lopen.
Echter, na langer dan 5 minuten stilstaan begint het weer van voorafaan. Met de acculader erop start ie gelijk. Aangezien ik de stator en accu vorig jaar nog vervangen heb in een poging dit euvel te verhelpen, lijkt mij dat er een andere oorzaak is, de problemen bleven destijds ook aanhouden.
Óf is het dan misschien nog toch steeds de stator, wat ik vermoed maar eigenlijk niet wil accepteren.

Iemand hier een idee?

Bij voorbaat vriendelijk dank!
 
Laatst bewerkt:
Excuses voor het verlate bericht, maar beter ooit dan nooit.
Beschreven gebeurtenissen vonden plaats in het weekend van 31 Juli


Update stator status:
Stator vervangen lijkt z'n werk gedaan te hebben, toch lijkt ie ook met de tweedehands ''nieuwe'' erg last te hebben als het koud is.
Nadat de motorfiets een nacht in de regen onbeschut buiten stond moest ik toch weer een stukkie (aan)rennen.
Als't droog blijft, niet waait en zonnig is start ie wél gelijk. Na een flinke poos het vervangen van de stator te hebben uitgesteld, en dus elke keer moeten aanrennen voelt een direct startende motor als een ietwat vreemde doch zeer luxe ervaring! Hopen dat het alsnog soms lastig starten aan het gebrek aan beschutting heeft gelegen. Aan de accu ligt het in ieder geval niet, want heb er met de stator een verse ingekieperd.
De tijd zal het leren.
Einde klus. Voorlopig jury oordeel: ik durf het wel een succes te noemen..

P.s.
Ik durfde het destijds nog een succes te noemen, maar dat was eerlijk gezegd toch wel vanuit een vrij optimistisch perspectief.
Jury oordeel aangepast: missie niet geslaagd, klus nog niet ten einde.
 
Yes, ook hier toch nog een hulpvraag!
Betreffende het hebben vervangen van de accu en stator van mijn GS (met een gebruikte maar een nog fris likende andere stator) maar het nog altijd moeten aanrennen van de fiets. Een paar berichten geleden dacht ik dan aan de bougies, maar daar kom ik op terug.
Het zal allicht toch écht iets anders elektronisch zijn gok ik. Bij het starten is/lijkt de accu telkens enorm zwak, met wat aanrennen (vaak meerdere keren) komt ie tot leven, al valt ie dan soms weer vrij snel uit. Kanttekening hierbij is dat ik ook de choke nodig heb en de eerste paar kilometers aan moet houden omdat het blok anders stilvalt wanneer ik bijvoorbeeld moet stoppen voor een stoplicht.
Als ie eenmaal even rijdt, choke eraf en merk ik onderweg niks, dan loopt ie zoals ie hoort te lopen.
Echter, na langer dan 5 minuten stilstaan begint het weer van voorafaan. Met de acculader erop start ie gelijk. Aangezien ik de stator en accu vorig jaar nog vervangen heb in een poging dit euvel te verhelpen, lijkt mij dat er een andere oorzaak is, de problemen bleven destijds ook aanhouden.
Óf is het dan misschien nog toch steeds de stator, wat ik vermoed maar eigenlijk niet wil accepteren.

Iemand hier een idee?

Bij voorbaat vriendelijk dank!
Slaat de motor niet aan of gaat ie niet (snel genoeg) rond?
 
Yes, ook hier toch nog een hulpvraag!
Betreffende het hebben vervangen van de accu en stator van mijn GS (met een gebruikte maar een nog fris likende andere stator) maar het nog altijd moeten aanrennen van de fiets. Een paar berichten geleden dacht ik dan aan de bougies, maar daar kom ik op terug.
Het zal allicht toch écht iets anders elektronisch zijn gok ik. Bij het starten is/lijkt de accu telkens enorm zwak, met wat aanrennen (vaak meerdere keren) komt ie tot leven, al valt ie dan soms weer vrij snel uit. Kanttekening hierbij is dat ik ook de choke nodig heb en de eerste paar kilometers aan moet houden omdat het blok anders stilvalt wanneer ik bijvoorbeeld moet stoppen voor een stoplicht.
Als ie eenmaal even rijdt, choke eraf en merk ik onderweg niks, dan loopt ie zoals ie hoort te lopen.
Echter, na langer dan 5 minuten stilstaan begint het weer van voorafaan. Met de acculader erop start ie gelijk. Aangezien ik de stator en accu vorig jaar nog vervangen heb in een poging dit euvel te verhelpen, lijkt mij dat er een andere oorzaak is, de problemen bleven destijds ook aanhouden.
Óf is het dan misschien nog toch steeds de stator, wat ik vermoed maar eigenlijk niet wil accepteren.

Iemand hier een idee?

Bij voorbaat vriendelijk dank!
Ga eerst eens volgens de welbekende how to eens kijken of je motor genoeg bijlaad (en of het niet te veel is).
 
Excuses alvast mocht ik me verkeerd uitdrukken, maar ik heb er niet heul veel verstand van;
Bedoel je de startmotor? Wanneer ik de startknop indruk hoor je dat typisch piep/jankende geluid van de startmotor, maar heel langzaam en naarmate ik vaker probeer steeds langzamer/zwakker. Wanneer ik dan de startknop inhoudt terwijl ik met de motor ren, klinkt het tempo van dat geluid veel sneller en uiteindelijk met gas erbij geven komt de motor tot leven.
 
Excuses alvast mocht ik me verkeerd uitdrukken, maar ik heb er niet heul veel verstand van;
Bedoel je de startmotor? Wanneer ik de startknop indruk hoor je dat typisch piep/jankende geluid van de startmotor, maar heel langzaam en naarmate ik vaker probeer steeds langzamer/zwakker. Wanneer ik dan de startknop inhoudt terwijl ik met de motor ren, klinkt het tempo van dat geluid veel sneller en uiteindelijk met gas erbij geven komt de motor tot leven.

Dit even doen voordat je vanalles begint te vervangen.

En als dat niet lukt ben je welkom om dat bij mij te doen. Of @Carburateur even vragen :)
 
Yes, dit reeds eenmaal gedaan voorafgaand aan het vervangen van de stator de vorige keer.
Stiekem duimde ik dat er allicht iets anders is wat ik eerst kon proberen omdat, zoals ik al zei, ik het niet kan verkroppen
dat het die verdraaide stator alsnóg weer kan zijn ghehe :+
Maargoed, ik ga kappen met verstoppertje spelen en ertegenaan.
Alvast bedankt voor het advies en een fijn weekend gewenst, ik houdt jullie op de hoogte!
 
Een kapot startrelais kan tot hele rare problemen leiden heb ik gemerkt bij de scooter van mijn vriendin. Natuurlijk kan ook de startmotor zelf er klaar mee zijn. Meet de accuspanning als die niet wil starten, als die laag is dan weet je in ieder geval dat het probleem bij de accu of het opladen ervan ligt.
 
Nou, niet veel later dan mijn laatste post was het mooi raak: ook aanlopen hielp niet meer, motor deed niks meer..
Het gevolg was een pijnlijke walk of shame naar huis met de helm in de hand.
Aldaar een mijn geliefde vierwieler gepakt, startkabels ingeladen en huisgenoot omgekocht met belofte dat hij mijn klassiekertje terug naar huis mocht rijden terwijl ik de motor zou terugrijden mits ie zou starten.
da5ededd-58b1-4bba-b33c-39a5fe526d05.jpg
En zo geschiedde, accu bleek gewoon compleet leeg te zijn maar de motor kwam gelijk tot leven met wat hulp van z'n ijverige italiaanse stalmaat. Accu gelijk aan de lader gehangen, kwam vrij snel rond de 13 volt uit en na een dag of 2 eraan tot maar liefst 14.4 volt.

Dan waar het om gaat, de metingen:
Na een paar dagen de accu weer los van de lader te hebben gehad, gaf deze nog altijd een keurige 13,5 aan ofzo. Keurig boven de 12V Aan de accu zou het dus niet moeten liggen
Dan het testen van het laadsysteem: Motor gestart
Foto's van voltage bij stationair:

WhatsApp Image 2022-05-03 at 3.51.59 PM.jpeg
en rond de 3000 RPM
WhatsApp Image 2022-05-03 at 3.51.59 PM (1).jpeg

12.xx, lang niet de gehoopte 14.5V, sterker nog het voltage werd alsmaar lager! Probleem aan het laadsysteem dus, zoals verwacht.

Waar ik nu mee zit: het doormeten van de dynamo, hoe doe ik dat precies? Waar zit wat?
Ik zit hier nu te frutten maar weet niet wat nou al dan niet wel of niet ingeplugd moet blijven ..
WhatsApp Image 2022-05-03 at 3.52.00 PM (1).jpeg

Bij voorbaat voor de aankomende tips!
 
Nou, niet veel later dan mijn laatste post was het mooi raak: ook aanlopen hielp niet meer, motor deed niks meer..
Het gevolg was een pijnlijke walk of shame naar huis met de helm in de hand.
Aldaar een mijn geliefde vierwieler gepakt, startkabels ingeladen en huisgenoot omgekocht met belofte dat hij mijn klassiekertje terug naar huis mocht rijden terwijl ik de motor zou terugrijden mits ie zou starten.
Bekijk bijlage 1756580
En zo geschiedde, accu bleek gewoon compleet leeg te zijn maar de motor kwam gelijk tot leven met wat hulp van z'n ijverige italiaanse stalmaat. Accu gelijk aan de lader gehangen, kwam vrij snel rond de 13 volt uit en na een dag of 2 eraan tot maar liefst 14.4 volt.

Dan waar het om gaat, de metingen:
Na een paar dagen de accu weer los van de lader te hebben gehad, gaf deze nog altijd een keurige 13,5 aan ofzo. Keurig boven de 12V Aan de accu zou het dus niet moeten liggen
Dan het testen van het laadsysteem: Motor gestart
Foto's van voltage bij stationair:

Bekijk bijlage 1756583
en rond de 3000 RPM
Bekijk bijlage 1756582

12.xx, lang niet de gehoopte 14.5V, sterker nog het voltage werd alsmaar lager! Probleem aan het laadsysteem dus, zoals verwacht.

Waar ik nu mee zit: het doormeten van de dynamo, hoe doe ik dat precies? Waar zit wat?
Ik zit hier nu te frutten maar weet niet wat nou al dan niet wel of niet ingeplugd moet blijven ..
Bekijk bijlage 1756584

Bij voorbaat voor de aankomende tips!
Jij had toch de haynes? Daar staat het uitgebreid in.
 
Nee, heb helaas geen haynes! Geen fysiek exemplaar tenminste. Heb me op deze laptop rotgezicht naar een digitaal exemplaar maar niks kunnen vinden, kan me dat ook niet herinneren maar ik heb sowieso een slecht geheugen wat datsoort zaken betreft.
De verwarring begon voor mij bij de ''doe dit met de stekker van de spanningsregelaar los!'', aangezien er twee stekkertjes aan mijn spanningsregelaar zitten zoals op de foto te zien is.
 
Laatst bewerkt:
Nee, heb helaas geen haynes! Geen fysiek exemplaar tenminste. Heb me op deze laptop rotgezicht naar een digitaal exemplaar maar niks kunnen vinden, kan me dat ook niet herinneren maar ik heb sowieso een slecht geheugen wat datsoort zaken betreft.
De verwarring begon voor mij bij de ''doe dit met de stekker van de spanningsregelaar los!'', aangezien er twee stekkertjes aan mijn spanningsregelaar zitten zoals op de foto te zien is.
Ik heb een reminder in m'n telefoon staan dat ik een foto voor je maak.
 
Om de dynamo door te meten heb je de stekker met de 3 gele draden nodig.
Klopt, maar er is dus een stekker met 3 gele draden die naar de spanningsregegelaar gaat, (zoals te zien is in de foto die ik zojuist stuurde) is dat'm dan? En wat moet dan met die andere stekker, in of uitgeplugd? Want er staat in de beschrijving dus dat er ééntje niet ingestoken moet zijn.
 
Als je die 3 gele draden volgt en ze gaan aan de linkerkant van de motor bij het voortandwielkapje de motor in dan is het de goede. Naar mijn weten is dat de stekker die je los moet laten om te meten (meet ook zo lastig anders...). Controleer ook goed of echt alle stekker verbindingen schoon zijn (stekkers en vooral aardepunt in koplamp). Is niet het sterkste punt van de GS. Meten met kontakt uit op weerstand en draaiend op wisselspanning tussen alle draden stationair en bij verhoogd toerental.

Edit. Dus pin 1 en 2, pin 1 en 3, pin 2 en 3. Voor zowel weerstand als wisselspanning
 
Goedenavond mede gs500 rijders,

zojuist de handleiding van @kapiteinkoek aan het volgen voor het vervangen van de keringen.

Nu zie ik in de handleiding staan dat de de onderste moer niet mee wil draaien omdat die vast zit aan de zuiger. Nu heb ik dit proces al keer eerder gehad met mijn oude GS500 uit 1992 en daarvoor heb ik het handige tooltje zoals @kapiteinkoek beschreven heeft gemaakt doormiddel van draadstaal met daarop een bout die precies in dopsleutel 24 past. Maar nu kijk ik in mijn vering en zie dat de zuiger niet gekateld is, zodat die moer die op het draadstaal zit er in vast klemt maar dat de boven kant van de zuiger helemaal rond is. heeft iemand dit wel eens mee gemaakt en tips om dit los te krijgen? ben er zelf al met lange magneet in geweest om te kijken of er iets van een ringetje voor zit maar helaas.

Het gaat om Suzuki GS 500 F (met kuip) uit 2005 met kenteken MZ-VV-37 (op basis van finnink kentencheck zie ik dat mijn fiets geimporteert is, geen idee of dit nog uitmaakt, omdat ik op basis van de handleiding allemaal zuigers zie met een gekateld uit einde waar dop 24 in past.


Iemand een idee hoe ik dit los kan krijgen?

of als iemand de maat toevallig weet van de mogelijke rond zuiger en dan een buis kopen die er precies klem in valt? (noem ook maar wat op)

zie foto voor de binnen kant van de voorvork (het is blijkbaar heel lastig om een foto te maken van de binnenkant van de voorvork_O-_O-)
 

Bijlagen

  • IMG_20220505_192719.jpg
    IMG_20220505_192719.jpg
    88,6 KB · Weergaven: 12
  • IMG_20220505_192617.jpg
    IMG_20220505_192617.jpg
    88 KB · Weergaven: 14
Goedenavond mede gs500 rijders,

zojuist de handleiding van @kapiteinkoek aan het volgen voor het vervangen van de keringen.

Nu zie ik in de handleiding staan dat de de onderste moer niet mee wil draaien omdat die vast zit aan de zuiger. Nu heb ik dit proces al keer eerder gehad met mijn oude GS500 uit 1992 en daarvoor heb ik het handige tooltje zoals @kapiteinkoek beschreven heeft gemaakt doormiddel van draadstaal met daarop een bout die precies in dopsleutel 24 past. Maar nu kijk ik in mijn vering en zie dat de zuiger niet gekateld is, zodat die moer die op het draadstaal zit er in vast klemt maar dat de boven kant van de zuiger helemaal rond is. heeft iemand dit wel eens mee gemaakt en tips om dit los te krijgen? ben er zelf al met lange magneet in geweest om te kijken of er iets van een ringetje voor zit maar helaas.

Het gaat om Suzuki GS 500 F (met kuip) uit 2005 met kenteken MZ-VV-37 (op basis van finnink kentencheck zie ik dat mijn fiets geimporteert is, geen idee of dit nog uitmaakt, omdat ik op basis van de handleiding allemaal zuigers zie met een gekateld uit einde waar dop 24 in past.


Iemand een idee hoe ik dit los kan krijgen?

of als iemand de maat toevallig weet van de mogelijke rond zuiger en dan een buis kopen die er precies klem in valt? (noem ook maar wat op)

zie foto voor de binnen kant van de voorvork (het is blijkbaar heel lastig om een foto te maken van de binnenkant van de voorvork_O-_O-)
Dat is wel bijzonder. Ziet er uit alsof het boutje er al uit is.

Wat je altijd kan proberen: achterkant van een bezemsteel erin drukken en dan los draaien. Kan zijn dat dat net genoeg klemt om hem los te krijgen.
En anders luchtsleutel. Zo'n klap kan ook net genoeg zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan