quigglie
Rookie
- 26 apr 2021
- 23
- 32
Ik ga ervan uit dat dit wel gedaan is als het nodig is, aangezien die bij een degelijke zaak geweest is...Wielen degelijk gebalaceerd? Carburateurs ook?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Ik ga ervan uit dat dit wel gedaan is als het nodig is, aangezien die bij een degelijke zaak geweest is...Wielen degelijk gebalaceerd? Carburateurs ook?
Ik ga er ook vanuit dat als het excessieve trillingen zijn dat ze hem ook niet zo opleveren.Ik ga ervan uit dat dit wel gedaan is als het nodig is, aangezien die bij een degelijke zaak geweest is...
Ik verwacht inderdaad niet dat ie super soepel zal rijden, maar de trillingen zijn in het jaar tijd dat ik 'm heb wel toegenomen. Sowieso tussen 5k en 6k toeren zijn m'n spiegels onbruikbaar en na een halfuurtje rijden voel ik m'n voeten nog natrillen. Dat lijkt me net iets te veel van het goede.Ik ga er ook vanuit dat als het excessieve trillingen zijn dat ze hem ook niet zo opleveren.
Is het niet gewoon het punt van een gs500? Ze trillen van zichzelf wel redelijk wat.
Excuses voor het verlate bericht, maar beter ooit dan nooit.
Beschreven gebeurtenissen vonden plaats in het weekend van 31 Juli
Update stator status:
Stator vervangen lijkt z'n werk gedaan te hebben, toch lijkt ie ook met de tweedehands ''nieuwe'' erg last te hebben als het koud is.
Nadat de motorfiets een nacht in de regen onbeschut buiten stond moest ik toch weer een stukkie (aan)rennen.
Als't droog blijft, niet waait en zonnig is start ie wél gelijk. Na een flinke poos het vervangen van de stator te hebben uitgesteld, en dus elke keer moeten aanrennen voelt een direct startende motor als een ietwat vreemde doch zeer luxe ervaring! Hopen dat het alsnog soms lastig starten aan het gebrek aan beschutting heeft gelegen. Aan de accu ligt het in ieder geval niet, want heb er met de stator een verse ingekieperd.
De tijd zal het leren.
Einde klus. Voorlopig jury oordeel: ik durf het wel een succes te noemen..
Slaat de motor niet aan of gaat ie niet (snel genoeg) rond?Yes, ook hier toch nog een hulpvraag!
Betreffende het hebben vervangen van de accu en stator van mijn GS (met een gebruikte maar een nog fris likende andere stator) maar het nog altijd moeten aanrennen van de fiets. Een paar berichten geleden dacht ik dan aan de bougies, maar daar kom ik op terug.
Het zal allicht toch écht iets anders elektronisch zijn gok ik. Bij het starten is/lijkt de accu telkens enorm zwak, met wat aanrennen (vaak meerdere keren) komt ie tot leven, al valt ie dan soms weer vrij snel uit. Kanttekening hierbij is dat ik ook de choke nodig heb en de eerste paar kilometers aan moet houden omdat het blok anders stilvalt wanneer ik bijvoorbeeld moet stoppen voor een stoplicht.
Als ie eenmaal even rijdt, choke eraf en merk ik onderweg niks, dan loopt ie zoals ie hoort te lopen.
Echter, na langer dan 5 minuten stilstaan begint het weer van voorafaan. Met de acculader erop start ie gelijk. Aangezien ik de stator en accu vorig jaar nog vervangen heb in een poging dit euvel te verhelpen, lijkt mij dat er een andere oorzaak is, de problemen bleven destijds ook aanhouden.
Óf is het dan misschien nog toch steeds de stator, wat ik vermoed maar eigenlijk niet wil accepteren.
Iemand hier een idee?
Bij voorbaat vriendelijk dank!
Ga eerst eens volgens de welbekende how to eens kijken of je motor genoeg bijlaad (en of het niet te veel is).Yes, ook hier toch nog een hulpvraag!
Betreffende het hebben vervangen van de accu en stator van mijn GS (met een gebruikte maar een nog fris likende andere stator) maar het nog altijd moeten aanrennen van de fiets. Een paar berichten geleden dacht ik dan aan de bougies, maar daar kom ik op terug.
Het zal allicht toch écht iets anders elektronisch zijn gok ik. Bij het starten is/lijkt de accu telkens enorm zwak, met wat aanrennen (vaak meerdere keren) komt ie tot leven, al valt ie dan soms weer vrij snel uit. Kanttekening hierbij is dat ik ook de choke nodig heb en de eerste paar kilometers aan moet houden omdat het blok anders stilvalt wanneer ik bijvoorbeeld moet stoppen voor een stoplicht.
Als ie eenmaal even rijdt, choke eraf en merk ik onderweg niks, dan loopt ie zoals ie hoort te lopen.
Echter, na langer dan 5 minuten stilstaan begint het weer van voorafaan. Met de acculader erop start ie gelijk. Aangezien ik de stator en accu vorig jaar nog vervangen heb in een poging dit euvel te verhelpen, lijkt mij dat er een andere oorzaak is, de problemen bleven destijds ook aanhouden.
Óf is het dan misschien nog toch steeds de stator, wat ik vermoed maar eigenlijk niet wil accepteren.
Iemand hier een idee?
Bij voorbaat vriendelijk dank!
Excuses alvast mocht ik me verkeerd uitdrukken, maar ik heb er niet heul veel verstand van;
Bedoel je de startmotor? Wanneer ik de startknop indruk hoor je dat typisch piep/jankende geluid van de startmotor, maar heel langzaam en naarmate ik vaker probeer steeds langzamer/zwakker. Wanneer ik dan de startknop inhoudt terwijl ik met de motor ren, klinkt het tempo van dat geluid veel sneller en uiteindelijk met gas erbij geven komt de motor tot leven.
Jij had toch de haynes? Daar staat het uitgebreid in.Nou, niet veel later dan mijn laatste post was het mooi raak: ook aanlopen hielp niet meer, motor deed niks meer..
Het gevolg was een pijnlijke walk of shame naar huis met de helm in de hand.
Aldaar een mijn geliefde vierwieler gepakt, startkabels ingeladen en huisgenoot omgekocht met belofte dat hij mijn klassiekertje terug naar huis mocht rijden terwijl ik de motor zou terugrijden mits ie zou starten.
Bekijk bijlage 1756580
En zo geschiedde, accu bleek gewoon compleet leeg te zijn maar de motor kwam gelijk tot leven met wat hulp van z'n ijverige italiaanse stalmaat. Accu gelijk aan de lader gehangen, kwam vrij snel rond de 13 volt uit en na een dag of 2 eraan tot maar liefst 14.4 volt.
Dan waar het om gaat, de metingen:
Na een paar dagen de accu weer los van de lader te hebben gehad, gaf deze nog altijd een keurige 13,5 aan ofzo. Keurig boven de 12V Aan de accu zou het dus niet moeten liggen
Dan het testen van het laadsysteem: Motor gestart
Foto's van voltage bij stationair:
Bekijk bijlage 1756583
en rond de 3000 RPM
Bekijk bijlage 1756582
12.xx, lang niet de gehoopte 14.5V, sterker nog het voltage werd alsmaar lager! Probleem aan het laadsysteem dus, zoals verwacht.
Waar ik nu mee zit: het doormeten van de dynamo, hoe doe ik dat precies? Waar zit wat?
Ik zit hier nu te frutten maar weet niet wat nou al dan niet wel of niet ingeplugd moet blijven ..
Bekijk bijlage 1756584
Bij voorbaat voor de aankomende tips!
Ik heb een reminder in m'n telefoon staan dat ik een foto voor je maak.Nee, heb helaas geen haynes! Geen fysiek exemplaar tenminste. Heb me op deze laptop rotgezicht naar een digitaal exemplaar maar niks kunnen vinden, kan me dat ook niet herinneren maar ik heb sowieso een slecht geheugen wat datsoort zaken betreft.
De verwarring begon voor mij bij de ''doe dit met de stekker van de spanningsregelaar los!'', aangezien er twee stekkertjes aan mijn spanningsregelaar zitten zoals op de foto te zien is.
Klopt, maar er is dus een stekker met 3 gele draden die naar de spanningsregegelaar gaat, (zoals te zien is in de foto die ik zojuist stuurde) is dat'm dan? En wat moet dan met die andere stekker, in of uitgeplugd? Want er staat in de beschrijving dus dat er ééntje niet ingestoken moet zijn.Om de dynamo door te meten heb je de stekker met de 3 gele draden nodig.
Ik heb een reminder in m'n telefoon staan dat ik een foto voor je maak.
Dat is wel bijzonder. Ziet er uit alsof het boutje er al uit is.Goedenavond mede gs500 rijders,
zojuist de handleiding van @kapiteinkoek aan het volgen voor het vervangen van de keringen.
Nu zie ik in de handleiding staan dat de de onderste moer niet mee wil draaien omdat die vast zit aan de zuiger. Nu heb ik dit proces al keer eerder gehad met mijn oude GS500 uit 1992 en daarvoor heb ik het handige tooltje zoals @kapiteinkoek beschreven heeft gemaakt doormiddel van draadstaal met daarop een bout die precies in dopsleutel 24 past. Maar nu kijk ik in mijn vering en zie dat de zuiger niet gekateld is, zodat die moer die op het draadstaal zit er in vast klemt maar dat de boven kant van de zuiger helemaal rond is. heeft iemand dit wel eens mee gemaakt en tips om dit los te krijgen? ben er zelf al met lange magneet in geweest om te kijken of er iets van een ringetje voor zit maar helaas.
Het gaat om Suzuki GS 500 F (met kuip) uit 2005 met kenteken MZ-VV-37 (op basis van finnink kentencheck zie ik dat mijn fiets geimporteert is, geen idee of dit nog uitmaakt, omdat ik op basis van de handleiding allemaal zuigers zie met een gekateld uit einde waar dop 24 in past.
Iemand een idee hoe ik dit los kan krijgen?
of als iemand de maat toevallig weet van de mogelijke rond zuiger en dan een buis kopen die er precies klem in valt? (noem ook maar wat op)
zie foto voor de binnen kant van de voorvork (het is blijkbaar heel lastig om een foto te maken van de binnenkant van de voorvork)